본 연구는 고등학생 삶의 만족도에 정서지능이 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 즉 삶의 만족도에서 인구사회학적 요인들보다 개인 내적 특성 등 개인적인 자원이 만족도를 설명하는데 관련이 높다는 선행연구 결과를 바탕으로, 청소년기에 현저하게 나타나는 정서문제를 다루는 능력과 관련되는 정서지능을 중심 변인으로 선정하였다. 연구대상은 경북 영주지역의 고등학교 남녀 청소년 486명으로, 측정도구는 정서지능척도, 삶의 만족척도를 사용하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 정서지능에 있어 학년별 차이는 통계적으로 유의미하지 않았으나, 성별을 분석한 결과 정서지능 하위요인 중 ...
본 연구는 고등학생 삶의 만족도에 정서지능이 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 즉 삶의 만족도에서 인구사회학적 요인들보다 개인 내적 특성 등 개인적인 자원이 만족도를 설명하는데 관련이 높다는 선행연구 결과를 바탕으로, 청소년기에 현저하게 나타나는 정서문제를 다루는 능력과 관련되는 정서지능을 중심 변인으로 선정하였다. 연구대상은 경북 영주지역의 고등학교 남녀 청소년 486명으로, 측정도구는 정서지능척도, 삶의 만족척도를 사용하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 정서지능에 있어 학년별 차이는 통계적으로 유의미하지 않았으나, 성별을 분석한 결과 정서지능 하위요인 중 감정이입능력은 상대적으로 여학생이 높았고, 정서의 사고촉진능력과 정서조절능력에서 남학생이 유의미하게 높은 점수를 보였다. 둘째, 정서지능에 있어 학교계열, 부모의 월평균 소득, 성적에서 통계적으로 유의미한 결과를 보였다. 인문계 재학생이 정서지능 전체 점수 및 하위요인별 점수가 대체로 높게 나타났으며, 부모의 월평균 소득이 높을수록 정서지능 전체 점수 및 하위요인의 점수가 대체로 높게 나타났다. 또 성적이 상위권인 학생이 정서지능 점수가 유의미하게 높게 나타났다. 셋째, 삶의 만족도에 있어서는 학교계열, 부모의 월평균 소득, 성적에서 통계적으로 유의미한 결과를 보였다. 실업계 재학생보다 인문계 재학생이 삶의 만족도가 더 높게 나타났고, 부모의 월평균 소득이 많을수록 삶의 만족도가 높은 결과를 보였다. 성적이 하위권인 학생보다 상위권, 중위권인 학생이 삶의 만족도가 유의미하게 높게 나타났다. 넷째, 상관분석결과, 정서지능이 삶의 만족도와 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 정서지능의 하위요인 중 정서인식 및 표현능력, 감정이입능력, 정서의 사고촉진능력, 정서조절능력과 유의미한 정적 상관을 보였고, 정서지식의 활용능력과는 유의미한 상관을 나타내지 않았다. 즉 삶의 만족도가 높은 청소년이 정서지능 하위요인에서 정서지식의 활용능력을 제외한 정서인식 및 표현능력, 감정이입능력, 정서의 사고촉진능력, 정서조절능력이 높다는 것을 알 수 있다. 다섯째, 개인배경변인이 삶의 만족도에 미치는 영향력을 살펴 본 결과, 부모의 월평균 소득, 성적, 선생님 지지, 진로계획 및 장래계획 정도가 삶의 만족을 예측하는 변인으로 나타났다. 즉 부모의 월평균 소득이 많아지고 성적이 좋아지며, 선생님의 지지가 높아지고 진로계획 및 장래계획을 구체적으로 세울수록 삶의 만족도가 높아질 것이라고 예측할 수 있다. 여섯째, 정서지능의 하위요인이 삶의 만족도에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 정서인식 및 표현능력, 정서조절능력이 삶의 만족을 예측하는 변인으로 나타났다. 정서지능 하위요인 중 정서조절능력이 삶의 만족도에 가장 높은 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 다음으로 정서인식 및 표현능력이 영향력을 보였다. 나머지 하위요인에서는 유의미한 차이가 검증되지 않았지만, 정서지능 모형에서 밝히듯이 정서조절능력이 가장 상위의 능력이라고 볼 때 검사결과 정서조절능력이 점수가 높은 경우 모든 영역이 높은 수준이라고 가정할 수 있다. 따라서 본 연구결과 정서조절영역의 유의미한 검증은 정서지능이 삶의 만족도에 영향을 미치는 유의미한 변인임을 설명한다. 본 연구는 고등학생의 삶의 만족도에 정서지능이 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구를 통해 정서지능 개발의 필요성을 제안하고, 사회복지실천 적용을 위한 후속연구들의 기초정보를 제공하고자 한다.
본 연구는 고등학생 삶의 만족도에 정서지능이 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 즉 삶의 만족도에서 인구사회학적 요인들보다 개인 내적 특성 등 개인적인 자원이 만족도를 설명하는데 관련이 높다는 선행연구 결과를 바탕으로, 청소년기에 현저하게 나타나는 정서문제를 다루는 능력과 관련되는 정서지능을 중심 변인으로 선정하였다. 연구대상은 경북 영주지역의 고등학교 남녀 청소년 486명으로, 측정도구는 정서지능척도, 삶의 만족척도를 사용하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 정서지능에 있어 학년별 차이는 통계적으로 유의미하지 않았으나, 성별을 분석한 결과 정서지능 하위요인 중 감정이입능력은 상대적으로 여학생이 높았고, 정서의 사고촉진능력과 정서조절능력에서 남학생이 유의미하게 높은 점수를 보였다. 둘째, 정서지능에 있어 학교계열, 부모의 월평균 소득, 성적에서 통계적으로 유의미한 결과를 보였다. 인문계 재학생이 정서지능 전체 점수 및 하위요인별 점수가 대체로 높게 나타났으며, 부모의 월평균 소득이 높을수록 정서지능 전체 점수 및 하위요인의 점수가 대체로 높게 나타났다. 또 성적이 상위권인 학생이 정서지능 점수가 유의미하게 높게 나타났다. 셋째, 삶의 만족도에 있어서는 학교계열, 부모의 월평균 소득, 성적에서 통계적으로 유의미한 결과를 보였다. 실업계 재학생보다 인문계 재학생이 삶의 만족도가 더 높게 나타났고, 부모의 월평균 소득이 많을수록 삶의 만족도가 높은 결과를 보였다. 성적이 하위권인 학생보다 상위권, 중위권인 학생이 삶의 만족도가 유의미하게 높게 나타났다. 넷째, 상관분석결과, 정서지능이 삶의 만족도와 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 정서지능의 하위요인 중 정서인식 및 표현능력, 감정이입능력, 정서의 사고촉진능력, 정서조절능력과 유의미한 정적 상관을 보였고, 정서지식의 활용능력과는 유의미한 상관을 나타내지 않았다. 즉 삶의 만족도가 높은 청소년이 정서지능 하위요인에서 정서지식의 활용능력을 제외한 정서인식 및 표현능력, 감정이입능력, 정서의 사고촉진능력, 정서조절능력이 높다는 것을 알 수 있다. 다섯째, 개인배경변인이 삶의 만족도에 미치는 영향력을 살펴 본 결과, 부모의 월평균 소득, 성적, 선생님 지지, 진로계획 및 장래계획 정도가 삶의 만족을 예측하는 변인으로 나타났다. 즉 부모의 월평균 소득이 많아지고 성적이 좋아지며, 선생님의 지지가 높아지고 진로계획 및 장래계획을 구체적으로 세울수록 삶의 만족도가 높아질 것이라고 예측할 수 있다. 여섯째, 정서지능의 하위요인이 삶의 만족도에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 정서인식 및 표현능력, 정서조절능력이 삶의 만족을 예측하는 변인으로 나타났다. 정서지능 하위요인 중 정서조절능력이 삶의 만족도에 가장 높은 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 다음으로 정서인식 및 표현능력이 영향력을 보였다. 나머지 하위요인에서는 유의미한 차이가 검증되지 않았지만, 정서지능 모형에서 밝히듯이 정서조절능력이 가장 상위의 능력이라고 볼 때 검사결과 정서조절능력이 점수가 높은 경우 모든 영역이 높은 수준이라고 가정할 수 있다. 따라서 본 연구결과 정서조절영역의 유의미한 검증은 정서지능이 삶의 만족도에 영향을 미치는 유의미한 변인임을 설명한다. 본 연구는 고등학생의 삶의 만족도에 정서지능이 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구를 통해 정서지능 개발의 필요성을 제안하고, 사회복지실천 적용을 위한 후속연구들의 기초정보를 제공하고자 한다.
This study aims to determine how emotional intelligence affects life satisfaction for high school students. Based on the finding from the prior research that personal resources, such as personal intrinsic characteristics, could give better explanation of life satisfaction than socio-demographical fa...
This study aims to determine how emotional intelligence affects life satisfaction for high school students. Based on the finding from the prior research that personal resources, such as personal intrinsic characteristics, could give better explanation of life satisfaction than socio-demographical factors, emotional intelligence related to the ability to cope with emotional problems remarkable in adolescence was selected as a central variable. The research was conducted with 486 high school boys and girls in Yeongju, North Gyeongsang Province by using the emotional intelligence scale and the life satisfaction scale as measuring instruments. The results can be summarized as follows: First, there was no statistically significant difference in emotional intelligence by the school year; girls showed relatively higher empathy among sub-factors of emotional intelligence while boys got significantly higher scores for thinking promotion of emotion and emotional control. Second, there were statistically significant differences in emotional intelligence by school type, parents' average monthly income, and achievements. Academic high school students generally got higher scores for emotional intelligence and its sub-factors; the higher parents' average monthly income, the higher scores for emotional intelligence and its sub-factors. In terms of achievements, top-ranked students got significantly higher scores for emotional intelligence. Third, there were statistically significant differences in life satisfaction by school type, parents' average monthly income, and achievements. Students in academic high school showed higher life satisfaction than those in vocational high school; the higher parents' average monthly income, the higher life satisfaction. In terms of achievements, top- and middle-ranked students showed significantly higher life satisfaction than bottom-ranked ones. Fourth, correlation analysis showed that there was significant, positive correlation between emotional intelligence and life satisfaction. It had significant, positive correlation with emotional recognition and expression, empathy, thinking promotion of emotion, and emotional control, but had no significant correlation with the ability to use emotional knowledge, among sub-factors of emotional intelligence. That is, adolescents with high life satisfaction showed high emotional recognition and expression, empathy, thinking promotion of emotion, and emotional control among sub-factors of emotional intelligence. Fifth, as for the effects of personal background variables on life satisfaction, parents' average monthly income, achievements, teacher support, career plan, and future plan were found to be variables predicting life satisfaction. That is, it can be predicted that the higher parents' average monthly income, the better achievements, the higher teacher support, and the more specific career and future plans, the higher life satisfaction. Sixth, as for the effects of sub-factors of emotional intelligence on life satisfaction, emotional recognition and expression and emotional control were found to be variables predicting life satisfaction. Among sub-factors of emotional intelligence, emotional control had the greatest impact on life satisfaction, followed by emotional recognition and expression. No significant difference was found in the other sub-factors; however, as revealed by the emotional intelligence model, it can be assumed that the high score of emotional control guarantees the high level of all areas since the former is the highest ability. Therefore, significant verification of the emotional control area shows that emotional intelligence is a significant variable affecting life satisfaction. This study examined the effects of emotional intelligence on life satisfaction for high school students. The goal is to suggest the need to develop emotional intelligence and provide basic information for follow-up researches in pursuit of application to social welfare practice.
This study aims to determine how emotional intelligence affects life satisfaction for high school students. Based on the finding from the prior research that personal resources, such as personal intrinsic characteristics, could give better explanation of life satisfaction than socio-demographical factors, emotional intelligence related to the ability to cope with emotional problems remarkable in adolescence was selected as a central variable. The research was conducted with 486 high school boys and girls in Yeongju, North Gyeongsang Province by using the emotional intelligence scale and the life satisfaction scale as measuring instruments. The results can be summarized as follows: First, there was no statistically significant difference in emotional intelligence by the school year; girls showed relatively higher empathy among sub-factors of emotional intelligence while boys got significantly higher scores for thinking promotion of emotion and emotional control. Second, there were statistically significant differences in emotional intelligence by school type, parents' average monthly income, and achievements. Academic high school students generally got higher scores for emotional intelligence and its sub-factors; the higher parents' average monthly income, the higher scores for emotional intelligence and its sub-factors. In terms of achievements, top-ranked students got significantly higher scores for emotional intelligence. Third, there were statistically significant differences in life satisfaction by school type, parents' average monthly income, and achievements. Students in academic high school showed higher life satisfaction than those in vocational high school; the higher parents' average monthly income, the higher life satisfaction. In terms of achievements, top- and middle-ranked students showed significantly higher life satisfaction than bottom-ranked ones. Fourth, correlation analysis showed that there was significant, positive correlation between emotional intelligence and life satisfaction. It had significant, positive correlation with emotional recognition and expression, empathy, thinking promotion of emotion, and emotional control, but had no significant correlation with the ability to use emotional knowledge, among sub-factors of emotional intelligence. That is, adolescents with high life satisfaction showed high emotional recognition and expression, empathy, thinking promotion of emotion, and emotional control among sub-factors of emotional intelligence. Fifth, as for the effects of personal background variables on life satisfaction, parents' average monthly income, achievements, teacher support, career plan, and future plan were found to be variables predicting life satisfaction. That is, it can be predicted that the higher parents' average monthly income, the better achievements, the higher teacher support, and the more specific career and future plans, the higher life satisfaction. Sixth, as for the effects of sub-factors of emotional intelligence on life satisfaction, emotional recognition and expression and emotional control were found to be variables predicting life satisfaction. Among sub-factors of emotional intelligence, emotional control had the greatest impact on life satisfaction, followed by emotional recognition and expression. No significant difference was found in the other sub-factors; however, as revealed by the emotional intelligence model, it can be assumed that the high score of emotional control guarantees the high level of all areas since the former is the highest ability. Therefore, significant verification of the emotional control area shows that emotional intelligence is a significant variable affecting life satisfaction. This study examined the effects of emotional intelligence on life satisfaction for high school students. The goal is to suggest the need to develop emotional intelligence and provide basic information for follow-up researches in pursuit of application to social welfare practice.
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