초 록
이 연구는 고전소설로 자리한 『구운몽』의 주제가 ‘인생무상’이라는 그리 간단한 주제로 마침표를 찍을 수 있는 것이 아니며, ‘인생무상’이라는 주제가 청소년들에게 안겨줄 주제로 적합한가하는 의문에서 출발했다. 그동안 중등교육 현장에서 『구운몽』의 주제를 인생무상(人生無常)으로 다루어 왔다. 또 『구운몽』을 음란소설·불효소설 등으로 규정하고 중등교육에서 사라져야 한다는 비판의 목소리를 받기도 했다. 이에 본고에서는 그동안의 고전소설 『구운몽』 주제에 대한 연구 성과를 바탕으로 『구운몽』 서사에 중점을 두어 주제...
초 록
이 연구는 고전소설로 자리한 『구운몽』의 주제가 ‘인생무상’이라는 그리 간단한 주제로 마침표를 찍을 수 있는 것이 아니며, ‘인생무상’이라는 주제가 청소년들에게 안겨줄 주제로 적합한가하는 의문에서 출발했다. 그동안 중등교육 현장에서 『구운몽』의 주제를 인생무상(人生無常)으로 다루어 왔다. 또 『구운몽』을 음란소설·불효소설 등으로 규정하고 중등교육에서 사라져야 한다는 비판의 목소리를 받기도 했다. 이에 본고에서는 그동안의 고전소설 『구운몽』 주제에 대한 연구 성과를 바탕으로 『구운몽』 서사에 중점을 두어 주제를 다시 연구하였다. 이러한 연구를 통하여 『구운몽』이 중등교육 현장에서 굳건히 자리매김하도록 하는 데 그 목적을 두었다.
이 연구의 순서는 먼저 기존의 『구운몽』의 주제에 대한 연구를 바탕으로 서사의 흐름을 고려하여 본론 ‘Ⅱ. 『구운몽』의 주제 연구의 전제’에서 주인공을 누구로 설정할 것인지를 다루고, 『구운몽』이 서포 김만중의 삶 속에서 가장 어려운 시기에 창작되었다는 점을 염두하고 본다면 작가 자신의 삶이 투영되어 있을 것이라 보았다. 따라서 작가 김만중의 삶과 『구운몽』이 상호 소통하고 있다는 점에서 관계를 살펴본다. 다음 본론 ‘Ⅲ. 『구운몽』의 서사를 통한 주제’에서는 『구운몽』이 지닌 서사의 흐름을 바탕으로 사념(思念) 전의 성진의 삶과 행동, 사념 중 인물 양소유의 삶과 행동, 사념 후의 성진의 삶과 행동을 서사를 통하여 분석함으로써 작품이 지닌 주제를 파악하고자 하였다. 따라서 서사에 드러나는 개별 인물들의 행동에 중점을 두어 주제를 연구하였다. 마지막으로 본론 ‘Ⅳ. 『구운몽』 주제 연구의 교육적 의미’에서는 이 연구의 교육적 의미를 다루고 있다.
본고의 주제 연구를 통해 『구운몽』이 지닌 의미는 ‘인생무상의 극복’이라고 볼 수 있고, 창작의 배경에서 ‘효’를 바탕으로 ‘자신에 대한 위로’가 작용되었음을 알 수 있었다. 그동안 중등교육 현장에서 『구운몽』의 주제를 인생무상으로 다루어 온 측면이 많고, 일부에서는 음란소설·불효소설 등으로 규정하고 중등교육에서 사라져야 한다는 비판의 목소리를 제기해 왔다. 그러나 본고의 연구에서 『구운몽』의 주제를 ‘인생무상’으로 인식한 것은 서사를 충분히 연구하지 못한 것에서 기인한 성급한 판단으로 보고, 서사 연구를 통하여 얻은 주제는 ‘인생무상의 극복’이라 보고 있다. 또 양소유의 행동들이 지나치게 애정 욕구 성취로 보이지만 시대적 맥락에서 봤을 때는 남성들의 욕구를 반영함이고, 서사 연구를 통해 봤을 때는 양소유의 매력에 매료된 여성들의 적극적인 애정 공세로 볼 수 있음을 확인하였다. 따라서 ‘인생무상의 극복’이라는 주제를 다루고 있기에 자아를 성립하는 시기에 놓인 청소년들에게 교육할 만한 작품이 되고 창작 배경이 ‘효’를 기저에 두고 있어서 더욱 교육적 가치가 공고하다고 본다. 또 오늘날 국어 수업에서 『구운몽』을 교수하는데 다면적으로 활용될 수 있을 것으로 기대되고 앞으로의 고전소설 『구운몽』을 교수하는 데 있어서 학습자에게 더 많은 유익함을 줄 수 있을 것이라 본다. 따라서 『구운몽』 주제 연구의 교육적 의미는 고전소설 『구운몽』의 주제를 ‘인생무상’으로 인식해 오던 것에서 벗어남으로써 더욱 가치 있는 문학 작품으로 거듭나게 되고, 중등교육에서의 다면적인 교육적 효과를 가져 올 것이라는 데 그 의미가 있다고 할 수 있다.
초 록
이 연구는 고전소설로 자리한 『구운몽』의 주제가 ‘인생무상’이라는 그리 간단한 주제로 마침표를 찍을 수 있는 것이 아니며, ‘인생무상’이라는 주제가 청소년들에게 안겨줄 주제로 적합한가하는 의문에서 출발했다. 그동안 중등교육 현장에서 『구운몽』의 주제를 인생무상(人生無常)으로 다루어 왔다. 또 『구운몽』을 음란소설·불효소설 등으로 규정하고 중등교육에서 사라져야 한다는 비판의 목소리를 받기도 했다. 이에 본고에서는 그동안의 고전소설 『구운몽』 주제에 대한 연구 성과를 바탕으로 『구운몽』 서사에 중점을 두어 주제를 다시 연구하였다. 이러한 연구를 통하여 『구운몽』이 중등교육 현장에서 굳건히 자리매김하도록 하는 데 그 목적을 두었다.
이 연구의 순서는 먼저 기존의 『구운몽』의 주제에 대한 연구를 바탕으로 서사의 흐름을 고려하여 본론 ‘Ⅱ. 『구운몽』의 주제 연구의 전제’에서 주인공을 누구로 설정할 것인지를 다루고, 『구운몽』이 서포 김만중의 삶 속에서 가장 어려운 시기에 창작되었다는 점을 염두하고 본다면 작가 자신의 삶이 투영되어 있을 것이라 보았다. 따라서 작가 김만중의 삶과 『구운몽』이 상호 소통하고 있다는 점에서 관계를 살펴본다. 다음 본론 ‘Ⅲ. 『구운몽』의 서사를 통한 주제’에서는 『구운몽』이 지닌 서사의 흐름을 바탕으로 사념(思念) 전의 성진의 삶과 행동, 사념 중 인물 양소유의 삶과 행동, 사념 후의 성진의 삶과 행동을 서사를 통하여 분석함으로써 작품이 지닌 주제를 파악하고자 하였다. 따라서 서사에 드러나는 개별 인물들의 행동에 중점을 두어 주제를 연구하였다. 마지막으로 본론 ‘Ⅳ. 『구운몽』 주제 연구의 교육적 의미’에서는 이 연구의 교육적 의미를 다루고 있다.
본고의 주제 연구를 통해 『구운몽』이 지닌 의미는 ‘인생무상의 극복’이라고 볼 수 있고, 창작의 배경에서 ‘효’를 바탕으로 ‘자신에 대한 위로’가 작용되었음을 알 수 있었다. 그동안 중등교육 현장에서 『구운몽』의 주제를 인생무상으로 다루어 온 측면이 많고, 일부에서는 음란소설·불효소설 등으로 규정하고 중등교육에서 사라져야 한다는 비판의 목소리를 제기해 왔다. 그러나 본고의 연구에서 『구운몽』의 주제를 ‘인생무상’으로 인식한 것은 서사를 충분히 연구하지 못한 것에서 기인한 성급한 판단으로 보고, 서사 연구를 통하여 얻은 주제는 ‘인생무상의 극복’이라 보고 있다. 또 양소유의 행동들이 지나치게 애정 욕구 성취로 보이지만 시대적 맥락에서 봤을 때는 남성들의 욕구를 반영함이고, 서사 연구를 통해 봤을 때는 양소유의 매력에 매료된 여성들의 적극적인 애정 공세로 볼 수 있음을 확인하였다. 따라서 ‘인생무상의 극복’이라는 주제를 다루고 있기에 자아를 성립하는 시기에 놓인 청소년들에게 교육할 만한 작품이 되고 창작 배경이 ‘효’를 기저에 두고 있어서 더욱 교육적 가치가 공고하다고 본다. 또 오늘날 국어 수업에서 『구운몽』을 교수하는데 다면적으로 활용될 수 있을 것으로 기대되고 앞으로의 고전소설 『구운몽』을 교수하는 데 있어서 학습자에게 더 많은 유익함을 줄 수 있을 것이라 본다. 따라서 『구운몽』 주제 연구의 교육적 의미는 고전소설 『구운몽』의 주제를 ‘인생무상’으로 인식해 오던 것에서 벗어남으로써 더욱 가치 있는 문학 작품으로 거듭나게 되고, 중등교육에서의 다면적인 교육적 효과를 가져 올 것이라는 데 그 의미가 있다고 할 수 있다.
M.A. Thesis
A Review on the Theme of 『Guwunmong』,
a Classical Novel
Hong Jaebong
Department of Korean Education
Graduate School of Education
Young-Nam University
(Advised by professor Lee Kangok, Park Jonghong)
Abstract
T...
M.A. Thesis
A Review on the Theme of 『Guwunmong』,
a Classical Novel
Hong Jaebong
Department of Korean Education
Graduate School of Education
Young-Nam University
(Advised by professor Lee Kangok, Park Jonghong)
Abstract
This study started from a question that the theme of 『Guwunmong』, placed as a classical novel, can't be thought as a simple one, 'The Uncertainty of Life' and 'The Uncertainty of Life' is a suitable theme for teenagers. The theme of 『Guwunmong』was treated as 'The Uncertainty of Life' at the secondary education practice in the mean time. And 『Guwunmong』was defined as a sexy novel or an unfilial novel, and criticized that it should be disappeared in the secondary education. About this, this article restudied the theme focusing on the narration of 『Guwunmong』, a classical novel, on the base of the study results. on the theme of 『Guwunmong』. Through this study, this article sets the purpose to place 『Guwunmong』 at secondary educational practice firmly.
The order of this study is following. First, this article treats who should be set up as a main character in the main issue 'II. The Premise of the Study on the Theme 『Guwunmong』' considering the development of the narration on the base of the existing study on the theme of 『Guwunmong』, and it is thought that the life of author's own was reflected, considering that 『Guwunmong』was written in the worst period of Kim Man-jung, Seopoh. Thus, this article studied the relation in the view that the life of author Kim Man-jung and 『Guwunmong』 have been communicating each other. Next, this article tried to apprehend the theme of this work by analyzing the life and behavior of Seongjin before thoughts, the life and behavior of the character, Yang Sohyou, in thought and the life and behavior of Seongjin after thoughts through narration in the main issue 'III. The Theme Through the Narration of 『Guwunmong』 on the base of development of the narration in 『Guwunmong』. Thus, this article studied the theme focusing on the behavior of each character in the narration. Finally, the educational meaning of this study was treated in the main issue 'IV. The Educational Meaning of 『Guwunmong』Theme Study'.
The meaning in 『Guwunmong』can be thought as 'Overcoming the Uncertainty of Life' through the theme study of this article, and it can be seen that 'Self Consolation' was worked on the base of 'Filial Duty' in the writing background. Meanwhile, there have been various aspects that the theme of 『Guwunmong』is 'The Uncertainty of Life' at the secondary educational practice, and the criticism has been posed that it was defined as a sexy novel or an unfilial novel, and must be eliminated in the secondary education. But this article considers that it is a hasty judgment from insufficient studies on the narration to conclude the theme of 『Guwunmong』 'The Uncertainty of Life', and the theme from the narration study is 'Overcoming the Uncertainty of Life'. However the behaviors of Yang Sohyou are thought as achievements of excessive love need, it is the reflection of males' desire in the context of the time, it was verified that it can be considered active love bombs of females fascinated by his personal magnetism through the narration study. Therefore it can be a work to educate teenagers who are in the period to form their identities, because it treats the theme of 'Overcoming the Uncertainty of Life', and the educational value is much firm, because the writing background is put on the base of 'Filial Duty'. And it is fully expected to be used as varying tastes in the Korean language lesson to teach 『Guwunmong』 in these days, and it is thought that it can give much more instructiveness to learners in teaching 『Guwunmong』,a classical novel, in the future. So it can be said that the educational meaning in the study on 『Guwunmong』 is that it is reborn as a more valuable literary work by freeing from the recognition that the theme of 『Guwunmong』, a classical novel, has been 'The Uncertainty of Life', and it can bring various educational effects on the secondary education.
M.A. Thesis
A Review on the Theme of 『Guwunmong』,
a Classical Novel
Hong Jaebong
Department of Korean Education
Graduate School of Education
Young-Nam University
(Advised by professor Lee Kangok, Park Jonghong)
Abstract
This study started from a question that the theme of 『Guwunmong』, placed as a classical novel, can't be thought as a simple one, 'The Uncertainty of Life' and 'The Uncertainty of Life' is a suitable theme for teenagers. The theme of 『Guwunmong』was treated as 'The Uncertainty of Life' at the secondary education practice in the mean time. And 『Guwunmong』was defined as a sexy novel or an unfilial novel, and criticized that it should be disappeared in the secondary education. About this, this article restudied the theme focusing on the narration of 『Guwunmong』, a classical novel, on the base of the study results. on the theme of 『Guwunmong』. Through this study, this article sets the purpose to place 『Guwunmong』 at secondary educational practice firmly.
The order of this study is following. First, this article treats who should be set up as a main character in the main issue 'II. The Premise of the Study on the Theme 『Guwunmong』' considering the development of the narration on the base of the existing study on the theme of 『Guwunmong』, and it is thought that the life of author's own was reflected, considering that 『Guwunmong』was written in the worst period of Kim Man-jung, Seopoh. Thus, this article studied the relation in the view that the life of author Kim Man-jung and 『Guwunmong』 have been communicating each other. Next, this article tried to apprehend the theme of this work by analyzing the life and behavior of Seongjin before thoughts, the life and behavior of the character, Yang Sohyou, in thought and the life and behavior of Seongjin after thoughts through narration in the main issue 'III. The Theme Through the Narration of 『Guwunmong』 on the base of development of the narration in 『Guwunmong』. Thus, this article studied the theme focusing on the behavior of each character in the narration. Finally, the educational meaning of this study was treated in the main issue 'IV. The Educational Meaning of 『Guwunmong』Theme Study'.
The meaning in 『Guwunmong』can be thought as 'Overcoming the Uncertainty of Life' through the theme study of this article, and it can be seen that 'Self Consolation' was worked on the base of 'Filial Duty' in the writing background. Meanwhile, there have been various aspects that the theme of 『Guwunmong』is 'The Uncertainty of Life' at the secondary educational practice, and the criticism has been posed that it was defined as a sexy novel or an unfilial novel, and must be eliminated in the secondary education. But this article considers that it is a hasty judgment from insufficient studies on the narration to conclude the theme of 『Guwunmong』 'The Uncertainty of Life', and the theme from the narration study is 'Overcoming the Uncertainty of Life'. However the behaviors of Yang Sohyou are thought as achievements of excessive love need, it is the reflection of males' desire in the context of the time, it was verified that it can be considered active love bombs of females fascinated by his personal magnetism through the narration study. Therefore it can be a work to educate teenagers who are in the period to form their identities, because it treats the theme of 'Overcoming the Uncertainty of Life', and the educational value is much firm, because the writing background is put on the base of 'Filial Duty'. And it is fully expected to be used as varying tastes in the Korean language lesson to teach 『Guwunmong』 in these days, and it is thought that it can give much more instructiveness to learners in teaching 『Guwunmong』,a classical novel, in the future. So it can be said that the educational meaning in the study on 『Guwunmong』 is that it is reborn as a more valuable literary work by freeing from the recognition that the theme of 『Guwunmong』, a classical novel, has been 'The Uncertainty of Life', and it can bring various educational effects on the secondary education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.