이 연구는 학교에서 심리검사가 효과적으로 활용되는 토대를 마련하기 위한 기초연구로서 초등학교에서 사용되는 심리검사의 이용실태, 교사의 심리검사 이해도와 활용도, 그리고 현재 실시되고 있는 심리검사의 개선을 위해 요구되는 사항과 초등학교에서 요구하는 검사도구의 방향에 대해 조사 연구하였다. 이를 위해 경기, 인천지역의 30개 초등학교를 대상으로 사전조사를 통해 연구도구를 제작하였으며 본 연구에서는 경기, 인천지역의 초등학교 교사 282명을 대상으로 조사를 실시하였다. SPSS 18.0 for Windows 프로그램으로 통계 처리한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 심리검사의 주요 활용목적은 지능검사의 경우 개인의 인지적․지적 기능의 특성 파악에 주로 활용되고 있었으며 학습검사는 ...
이 연구는 학교에서 심리검사가 효과적으로 활용되는 토대를 마련하기 위한 기초연구로서 초등학교에서 사용되는 심리검사의 이용실태, 교사의 심리검사 이해도와 활용도, 그리고 현재 실시되고 있는 심리검사의 개선을 위해 요구되는 사항과 초등학교에서 요구하는 검사도구의 방향에 대해 조사 연구하였다. 이를 위해 경기, 인천지역의 30개 초등학교를 대상으로 사전조사를 통해 연구도구를 제작하였으며 본 연구에서는 경기, 인천지역의 초등학교 교사 282명을 대상으로 조사를 실시하였다. SPSS 18.0 for Windows 프로그램으로 통계 처리한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 심리검사의 주요 활용목적은 지능검사의 경우 개인의 인지적․지적 기능의 특성 파악에 주로 활용되고 있었으며 학습검사는 자기주도적 학습을 위한 개인의 학습전략 확인과 학습동기와 학습습관에 대한 자료를 제공받는데 주로 활용되고 있었다. 진로․적성검사는 주로 진학 및 진로지도에 활용되고 있었으며 창의성검사는 아동의 종합적인 창의성을 평가하며 아동의 창의적 강점과 약점을 파악하여 지도하는데 활용되고 있었다. 그리고 인성․성격검사는 주로 성격특성을 진단하여 생활지도 및 상담의 계획에 활용되고 있었다. 초등학교에서 주로 활용되고 있는 검사는 진로․적성 검사였으며 그 다음으로는 인성․성격검사, 학습검사, 창의성검사, 지능검사 순으로 나타났다. 둘째, 교사는 심리검사를 실시하기 전 주로 검사 매뉴얼을 보고 각자 이해하고 있었으며 검사에 대해 문의사항이 생겼을 경우에는 검사 매뉴얼을 다시 꼼꼼하게 읽어보거나 동학년 선생님들과 협의를 하고 있는 것으로 나타났다. 교사의 심리검사 관련 개념 이해 정도에서는 T점수에 대한 이해도가 가장 낮게 나타났으며 초등학교에서 주로 활용되고 있는 지능, 진로․적성, 학습, 창의성, 인성․성격 검사들의 각각의 종류에 대한 이해도와 활용도에 대해 조사하였다. 초등학교 교사의 심리검사 이해를 저해하는 요인에는 교사의 전문적인 지식의 부족이 있었으며 이를 개선하기 위해서는 심리검사 도구에 대한 사전 교사 연수가 필요한 것으로 나타났다. 교사의 심리검사 활용도는 이해도에 비해 낮게 나타났는데 학교 현장에서 교사들은 심리검사 결과에 대해 별다른 조치를 취하지 않고 결과지만 가정으로 보내고 있었으며 일부는 가정과 연계하여 상담을 받아볼 것을 권유하고 있었다. 교사의 이러한 활용에 영향을 미치는 요인으로는 검사 후 추후지도에 대한 방법적인 이해가 부족한 것이 가장 큰 요인이었고 그 다음으로는 제시된 검사결과의 정보 부족으로 구체적인 해결방안이 부재하기 때문인 것으로 나타났다. 이러한 교사의 심리검사활용도를 높이기 위해서는 검사 후 보다 구체적인 지도방법에 대한 안내가 필요한 것으로 조사되었다. 셋째, 교사의 상담관련 교육과정 이수 여부에 따라 심리검사의 이해도와 활용도에 차이가 나타나는지 교차분석을 실시해 본 결과 몇 가지 검사에 대해서 이해도에는 차이가 나타났지만 활용도에서는 차이가 발견되지 않았다. 이 밖에 현재 초등학교에서 실시하는 심리검사에서 보완해야 할 점과 초등학교에서 요구하는 검사도구의 방향에 대해서 조사하였다. 이 연구의 의의 및 시사점은 다음과 같다. 첫째, 이 연구는 초등학교에서 주로 사용하는 검사도구의 이용실태를 파악하였다. 이는 예비교사들이 학교 현장에서 사용되는 검사도구들에 대해 사전에 이해하고 준비하는 근거자료가 될 수 있다. 또한 초등학교 교사를 대상으로 심리검사 관련 연수를 준비하는 이들에게도 유용한 자료가 되겠다. 둘째, 초등학교에서 주로 사용하는 검사도구에 대한 교사의 이해도와 활용도를 연구함으로 현 교사의 실태와 함께 개선이 필요한 점을 밝혔다. 교사의 이해도를 개선하기 위해서는 교사의 전문적인 지식 부족 문제를 해결하기 위한 교사연수가 요구되며 활용도를 높이기 위해서는 심리검사에 대한 이해와는 별개로 결과의 활용을 위한 방법적인 이해 교육이 함께 이루어져야 한다. 이러한 연구결과는 효과적인 심리검사 활용을 위해 교사에게 지원이 가능한 모든 주체들에게 시사하는 바가 있겠다. 셋째, 상담관련 교육과정의 이수여부에 따라 교사의 심리검사 이해도와 활용도에 차이가 나타나는지를 밝혔다. 이는 현재 시행되고 있는 상담관련 교육과정의 효과성을 검증하는 부분적인 근거자료로 의미가 있으며 상담관련 교육과정에서 개선이 필요한 점을 시사하고 있다. 넷째, 현재 시행하고 있는 검사에 대해 보완해야 할 점과 초등학교에서 요구하는 검사를 조사하였다. 이를 통해 초등학교 심리검사에 관여하는 여러 주체들이 개선해야 할 방향을 제시하였으며 초등학교에 보다 도움이 되는 검사를 개발할 수 있도록 검사 개발자들에게 정보를 제공하였다는데 의미가 있다. 끝으로 추후연구에 대한 제언을 하였다.
이 연구는 학교에서 심리검사가 효과적으로 활용되는 토대를 마련하기 위한 기초연구로서 초등학교에서 사용되는 심리검사의 이용실태, 교사의 심리검사 이해도와 활용도, 그리고 현재 실시되고 있는 심리검사의 개선을 위해 요구되는 사항과 초등학교에서 요구하는 검사도구의 방향에 대해 조사 연구하였다. 이를 위해 경기, 인천지역의 30개 초등학교를 대상으로 사전조사를 통해 연구도구를 제작하였으며 본 연구에서는 경기, 인천지역의 초등학교 교사 282명을 대상으로 조사를 실시하였다. SPSS 18.0 for Windows 프로그램으로 통계 처리한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 심리검사의 주요 활용목적은 지능검사의 경우 개인의 인지적․지적 기능의 특성 파악에 주로 활용되고 있었으며 학습검사는 자기주도적 학습을 위한 개인의 학습전략 확인과 학습동기와 학습습관에 대한 자료를 제공받는데 주로 활용되고 있었다. 진로․적성검사는 주로 진학 및 진로지도에 활용되고 있었으며 창의성검사는 아동의 종합적인 창의성을 평가하며 아동의 창의적 강점과 약점을 파악하여 지도하는데 활용되고 있었다. 그리고 인성․성격검사는 주로 성격특성을 진단하여 생활지도 및 상담의 계획에 활용되고 있었다. 초등학교에서 주로 활용되고 있는 검사는 진로․적성 검사였으며 그 다음으로는 인성․성격검사, 학습검사, 창의성검사, 지능검사 순으로 나타났다. 둘째, 교사는 심리검사를 실시하기 전 주로 검사 매뉴얼을 보고 각자 이해하고 있었으며 검사에 대해 문의사항이 생겼을 경우에는 검사 매뉴얼을 다시 꼼꼼하게 읽어보거나 동학년 선생님들과 협의를 하고 있는 것으로 나타났다. 교사의 심리검사 관련 개념 이해 정도에서는 T점수에 대한 이해도가 가장 낮게 나타났으며 초등학교에서 주로 활용되고 있는 지능, 진로․적성, 학습, 창의성, 인성․성격 검사들의 각각의 종류에 대한 이해도와 활용도에 대해 조사하였다. 초등학교 교사의 심리검사 이해를 저해하는 요인에는 교사의 전문적인 지식의 부족이 있었으며 이를 개선하기 위해서는 심리검사 도구에 대한 사전 교사 연수가 필요한 것으로 나타났다. 교사의 심리검사 활용도는 이해도에 비해 낮게 나타났는데 학교 현장에서 교사들은 심리검사 결과에 대해 별다른 조치를 취하지 않고 결과지만 가정으로 보내고 있었으며 일부는 가정과 연계하여 상담을 받아볼 것을 권유하고 있었다. 교사의 이러한 활용에 영향을 미치는 요인으로는 검사 후 추후지도에 대한 방법적인 이해가 부족한 것이 가장 큰 요인이었고 그 다음으로는 제시된 검사결과의 정보 부족으로 구체적인 해결방안이 부재하기 때문인 것으로 나타났다. 이러한 교사의 심리검사활용도를 높이기 위해서는 검사 후 보다 구체적인 지도방법에 대한 안내가 필요한 것으로 조사되었다. 셋째, 교사의 상담관련 교육과정 이수 여부에 따라 심리검사의 이해도와 활용도에 차이가 나타나는지 교차분석을 실시해 본 결과 몇 가지 검사에 대해서 이해도에는 차이가 나타났지만 활용도에서는 차이가 발견되지 않았다. 이 밖에 현재 초등학교에서 실시하는 심리검사에서 보완해야 할 점과 초등학교에서 요구하는 검사도구의 방향에 대해서 조사하였다. 이 연구의 의의 및 시사점은 다음과 같다. 첫째, 이 연구는 초등학교에서 주로 사용하는 검사도구의 이용실태를 파악하였다. 이는 예비교사들이 학교 현장에서 사용되는 검사도구들에 대해 사전에 이해하고 준비하는 근거자료가 될 수 있다. 또한 초등학교 교사를 대상으로 심리검사 관련 연수를 준비하는 이들에게도 유용한 자료가 되겠다. 둘째, 초등학교에서 주로 사용하는 검사도구에 대한 교사의 이해도와 활용도를 연구함으로 현 교사의 실태와 함께 개선이 필요한 점을 밝혔다. 교사의 이해도를 개선하기 위해서는 교사의 전문적인 지식 부족 문제를 해결하기 위한 교사연수가 요구되며 활용도를 높이기 위해서는 심리검사에 대한 이해와는 별개로 결과의 활용을 위한 방법적인 이해 교육이 함께 이루어져야 한다. 이러한 연구결과는 효과적인 심리검사 활용을 위해 교사에게 지원이 가능한 모든 주체들에게 시사하는 바가 있겠다. 셋째, 상담관련 교육과정의 이수여부에 따라 교사의 심리검사 이해도와 활용도에 차이가 나타나는지를 밝혔다. 이는 현재 시행되고 있는 상담관련 교육과정의 효과성을 검증하는 부분적인 근거자료로 의미가 있으며 상담관련 교육과정에서 개선이 필요한 점을 시사하고 있다. 넷째, 현재 시행하고 있는 검사에 대해 보완해야 할 점과 초등학교에서 요구하는 검사를 조사하였다. 이를 통해 초등학교 심리검사에 관여하는 여러 주체들이 개선해야 할 방향을 제시하였으며 초등학교에 보다 도움이 되는 검사를 개발할 수 있도록 검사 개발자들에게 정보를 제공하였다는데 의미가 있다. 끝으로 추후연구에 대한 제언을 하였다.
This research is a fundamental research to provide the foundation that Psychological test can be utilized efficiently. It investigated and studied the reality of the psychological test used in elementary school, teacher's degrees of understanding and utilization of psychological test, requirements f...
This research is a fundamental research to provide the foundation that Psychological test can be utilized efficiently. It investigated and studied the reality of the psychological test used in elementary school, teacher's degrees of understanding and utilization of psychological test, requirements for improving the psychological test that is performed currently, and the direction of the testing tools that are required by elementary school. For this, a research tool was made through the preparatory research, targeting 30 elementary schools in the regions of Incheon and Gyeonggi, and in this research, an investigation was carried out, targeting 282 elementary school teachers in the regions of Incheon and Gyeonggi. The results of the research that was processed statistically with SPSS 18.0 for Windows Program are like the following. First, the main purpose of utilizing psychological test was usually to comprehend the characteristics of an individual's cognitive and intellectual functions in case of intelligence test, and learning testing was usually utilized to receive the data for individual's learning strategies verification, learning motivation, and learning habits for self-directed learning. Career inventory test and aptitude test were usually utilized for entering a school and career guidance, and creativity test assesses the overall creativity of a child and comprehends the child's creative strength and weakness, and it was utilized for guidance. Personality test was usually utilized for guidance and plan for counseling, after diagnosing characteristics of personality. The tests that were usually utilized in elementary schools were career inventory test and aptitude test, followed by personality test, learning testing, creativity, test and intelligence test in order. Second, it showed that teachers read the testing manual before carrying out the psychological test and understood it individually, and when there was a question about the testing, they either re-read the testing manual carefully or consulted the teachers in the same grade. In terms of teacher's understanding of the concept relevant to the psychological test, the degree of understanding of T score showed to be the lowest. The degrees of understanding and utilization regarding each kind of intelligence, career inventory and aptitude, learning, creativity, and personality tests were investigated. As a factor that hampered elementary school teacher's understanding of the Psychological test, there was insufficiency of the teacher's professional knowledge, and it showed that the preparatory training for teachers about the tools of psychological test was necessary in order to improve this. Teacher's degree of utilization of psychological test showed to be lower than that of understanding, and teachers did not take any special measures about the result of a psychological test at school and only sent the result sheets to homes. Some of them contacted parents and suggested getting counseling. As a factor that influenced this kind of utilization by teachers, the lack of methodical understanding in afterwards guidance after the testing was the biggest factor. And next, it was because a specific plan for solution was absent due to the lack of information about the presented testing results. To increase the teacher’s degree of utilization of psychological test, it was investigated that advice for more specific methods of guidance after the testing was necessary. Third, cross analysis was executed to find out if there was difference in the degree of understanding and utilization of psychological test according to whether a teacher completed the education course regarding counseling or not, and as a result, there was difference in the degree of understanding regarding some tests, but there was no difference found in the degree of utilization. Besides these, the point to be complemented in psychological test that was currently executed elementary schools and the direction of the testing tools that elementary schools require were investigated. The meaning and suggesting of this research are like the following. First, this research comprehended the reality of using testing tools that are usually used in elementary schools. This can be the basic data for future teachers to understand and prepare for the testing tools that are used in schools in advance. Also, it will be a useful data for those who prepare for the trainings related to the psychological test that targets elementary school teachers. Second, by studying the teacher’s degree of understanding and utilization of the testing tools that were usually used in elementary schools, it found out the points that needed improvement along with the reality of the current teachers. In order to improve teacher’s degree of understanding, training for teachers to solve their lack of professional knowledge is required. To increase the degree of utilization, education for methodical understanding for utilization of the result should be done together, separate from the understanding of psychological test. This research result has suggestions for all the subjects who can support teachers for effective utilization of psychological test. Third, it found out if there was difference in the teacher’s degrees of understanding and utilization of the psychological test according to whether he or she completed the education course related to counseling or not. It is meaningful as a partial basic data that verifies the effectiveness of the education course related to counseling that was currently operated. It also suggests the point that needs improvement in the education course related to counseling. Fourth, it investigated the points that need to be complemented in the testing, which was executed currently, and the testing required in elementary school. Through this, it suggested the direction of improvement for several subjects that participate in elementary school psyc
This research is a fundamental research to provide the foundation that Psychological test can be utilized efficiently. It investigated and studied the reality of the psychological test used in elementary school, teacher's degrees of understanding and utilization of psychological test, requirements for improving the psychological test that is performed currently, and the direction of the testing tools that are required by elementary school. For this, a research tool was made through the preparatory research, targeting 30 elementary schools in the regions of Incheon and Gyeonggi, and in this research, an investigation was carried out, targeting 282 elementary school teachers in the regions of Incheon and Gyeonggi. The results of the research that was processed statistically with SPSS 18.0 for Windows Program are like the following. First, the main purpose of utilizing psychological test was usually to comprehend the characteristics of an individual's cognitive and intellectual functions in case of intelligence test, and learning testing was usually utilized to receive the data for individual's learning strategies verification, learning motivation, and learning habits for self-directed learning. Career inventory test and aptitude test were usually utilized for entering a school and career guidance, and creativity test assesses the overall creativity of a child and comprehends the child's creative strength and weakness, and it was utilized for guidance. Personality test was usually utilized for guidance and plan for counseling, after diagnosing characteristics of personality. The tests that were usually utilized in elementary schools were career inventory test and aptitude test, followed by personality test, learning testing, creativity, test and intelligence test in order. Second, it showed that teachers read the testing manual before carrying out the psychological test and understood it individually, and when there was a question about the testing, they either re-read the testing manual carefully or consulted the teachers in the same grade. In terms of teacher's understanding of the concept relevant to the psychological test, the degree of understanding of T score showed to be the lowest. The degrees of understanding and utilization regarding each kind of intelligence, career inventory and aptitude, learning, creativity, and personality tests were investigated. As a factor that hampered elementary school teacher's understanding of the Psychological test, there was insufficiency of the teacher's professional knowledge, and it showed that the preparatory training for teachers about the tools of psychological test was necessary in order to improve this. Teacher's degree of utilization of psychological test showed to be lower than that of understanding, and teachers did not take any special measures about the result of a psychological test at school and only sent the result sheets to homes. Some of them contacted parents and suggested getting counseling. As a factor that influenced this kind of utilization by teachers, the lack of methodical understanding in afterwards guidance after the testing was the biggest factor. And next, it was because a specific plan for solution was absent due to the lack of information about the presented testing results. To increase the teacher’s degree of utilization of psychological test, it was investigated that advice for more specific methods of guidance after the testing was necessary. Third, cross analysis was executed to find out if there was difference in the degree of understanding and utilization of psychological test according to whether a teacher completed the education course regarding counseling or not, and as a result, there was difference in the degree of understanding regarding some tests, but there was no difference found in the degree of utilization. Besides these, the point to be complemented in psychological test that was currently executed elementary schools and the direction of the testing tools that elementary schools require were investigated. The meaning and suggesting of this research are like the following. First, this research comprehended the reality of using testing tools that are usually used in elementary schools. This can be the basic data for future teachers to understand and prepare for the testing tools that are used in schools in advance. Also, it will be a useful data for those who prepare for the trainings related to the psychological test that targets elementary school teachers. Second, by studying the teacher’s degree of understanding and utilization of the testing tools that were usually used in elementary schools, it found out the points that needed improvement along with the reality of the current teachers. In order to improve teacher’s degree of understanding, training for teachers to solve their lack of professional knowledge is required. To increase the degree of utilization, education for methodical understanding for utilization of the result should be done together, separate from the understanding of psychological test. This research result has suggestions for all the subjects who can support teachers for effective utilization of psychological test. Third, it found out if there was difference in the teacher’s degrees of understanding and utilization of the psychological test according to whether he or she completed the education course related to counseling or not. It is meaningful as a partial basic data that verifies the effectiveness of the education course related to counseling that was currently operated. It also suggests the point that needs improvement in the education course related to counseling. Fourth, it investigated the points that need to be complemented in the testing, which was executed currently, and the testing required in elementary school. Through this, it suggested the direction of improvement for several subjects that participate in elementary school psyc
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