논 문 개 요 본 연구는 청소년들이 학업의 과중한 부담과 스트레스로 인하여 많은 어려움을 겪고 부모와 갈등을 겪는 상황에서 도피처로 선택하는 인터넷이라는 너무 손쉬운 유혹으로부터 청소년들을 보호할 수 있도록 돕고자 하는데, 그 의의를 두고 있다. 학업 스트레스는 청소년들에게 실패감과 심리적인 갈등을 유발하는 요인이 되고 가정에서도 부모와의 원만한 관계를 형성하지 못하게 하는 요소로 작용 할 수 있다. 그래서 청소년들에게 과중한 학업스트레스와 어려움이 있을 때 부모-자녀 관계의 형태에 따라 인터넷 중독 성향이 차이가 있는지에 대해 살펴보고자 한다. 선행 연구에서 인터넷 중독과 관련된 많은 변인들 간의 관계를 연구하였는데, 학업스트레스와 관련된 인터넷 중독 시의 부모의 양육태도의 중재로 어떤 결과를 가져오게 될지에 대한 연구가 없어, 본 연구를 통하여 제안하고자 한다. 본 연구는 경기 지역의 중학교 2개교에서 각 학년별 무작위 2반을 선정하여 총 500명을 대상으로 김정택 등이 청소년을 대상으로 2002년 개발한 한국형 인터넷 중독척도와 오미향, 천성문이 1993년 개발한 학업스트레스 척도를 2006년 김혜자가 수정·보완 총 42문항으로 구성된 척도와 김기정이 1984년 개발한 부모 양육태도를 검사하는 설문을 실시하였다. 분석 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 학업스트레스와 부모 양육태도, 인터넷 중독 사이의 상관관계를 살펴본 결과, 부모의 양육태도와 인터넷 중독 사이의 하위 변인들 간에는 정적 상관을 나타내 부모의 부정적인 양육태도와 인터넷 중독 성향은 상관이 있으며, 학업스트레스와 인터넷 중독 사이에도 정적 상관을 나타내 학업스트레스와 인터넷 중독 성향이 상관이 있는 것으로 나타났다. 학업스트레스와 부모 양육태도에서도 정적 상관을 나타내, 부모의 부정적인 양육태도, 특히 부모의 성취지향적인 양육태도는 학업스트레스와 높은 상관이 있는 것으로 나타났다. 학업스트레스와 인터넷 중독 관련성을 알아보기 위한 차이검증을 한 결과, 학업스트레스에 따라 인터넷 중독 성향은 차이를 나타내 관련이 있는 것으로 나타났다. 부모의 양육태도에 따라 자녀의 인터넷 중독 성향도 차이가 나타났다. 부모의 양육태도와 학업 스트레스의 관련성에 대한 차이에 대한 검증 결과 부모의 양육태도에 따라 학업 스트레스의 정도도 차이가 있는 것으로 나타났다. 학업스트레스와 인터넷 중독 사이에 부모 양육태도가 중재하는지에 대한 분석을 한 결과, 학업스트레스의 하위 변인들과 인터넷 중독의 하위 변인들 간의 관계에서 부모의 양육태도가 중재를 하는 것으로 드러났다. 학업에 대한 스트레스가 높고 이로 인한 인터넷 중독 성향은 부모의 양육태도가 긍정적일 때 인터넷 중독 성향이 낮고 부모의 양육태도가 부정적일 때 인터넷 중독 성향이 높은 것으로 나타났다. 이상에서의 연구 결과를 종합해 볼 때, 부모의 양육태도에 따라 지각하는 학업스트레스 수준에 차이를 보였으며, 학업스트레스로 인한 인터넷 중독 성형도 부모의 양육태도에 따라 중독의 수준에는 차이를 나타내는 것으로 나타났다. 그러므로 부모의 양육태도는 자녀의 학업 스트레스 수준을 낮추거나 중독 성향을 낮게 하는데 중재 역할을 하는 것으로 보인다.
논 문 개 요 본 연구는 청소년들이 학업의 과중한 부담과 스트레스로 인하여 많은 어려움을 겪고 부모와 갈등을 겪는 상황에서 도피처로 선택하는 인터넷이라는 너무 손쉬운 유혹으로부터 청소년들을 보호할 수 있도록 돕고자 하는데, 그 의의를 두고 있다. 학업 스트레스는 청소년들에게 실패감과 심리적인 갈등을 유발하는 요인이 되고 가정에서도 부모와의 원만한 관계를 형성하지 못하게 하는 요소로 작용 할 수 있다. 그래서 청소년들에게 과중한 학업스트레스와 어려움이 있을 때 부모-자녀 관계의 형태에 따라 인터넷 중독 성향이 차이가 있는지에 대해 살펴보고자 한다. 선행 연구에서 인터넷 중독과 관련된 많은 변인들 간의 관계를 연구하였는데, 학업스트레스와 관련된 인터넷 중독 시의 부모의 양육태도의 중재로 어떤 결과를 가져오게 될지에 대한 연구가 없어, 본 연구를 통하여 제안하고자 한다. 본 연구는 경기 지역의 중학교 2개교에서 각 학년별 무작위 2반을 선정하여 총 500명을 대상으로 김정택 등이 청소년을 대상으로 2002년 개발한 한국형 인터넷 중독척도와 오미향, 천성문이 1993년 개발한 학업스트레스 척도를 2006년 김혜자가 수정·보완 총 42문항으로 구성된 척도와 김기정이 1984년 개발한 부모 양육태도를 검사하는 설문을 실시하였다. 분석 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 학업스트레스와 부모 양육태도, 인터넷 중독 사이의 상관관계를 살펴본 결과, 부모의 양육태도와 인터넷 중독 사이의 하위 변인들 간에는 정적 상관을 나타내 부모의 부정적인 양육태도와 인터넷 중독 성향은 상관이 있으며, 학업스트레스와 인터넷 중독 사이에도 정적 상관을 나타내 학업스트레스와 인터넷 중독 성향이 상관이 있는 것으로 나타났다. 학업스트레스와 부모 양육태도에서도 정적 상관을 나타내, 부모의 부정적인 양육태도, 특히 부모의 성취지향적인 양육태도는 학업스트레스와 높은 상관이 있는 것으로 나타났다. 학업스트레스와 인터넷 중독 관련성을 알아보기 위한 차이검증을 한 결과, 학업스트레스에 따라 인터넷 중독 성향은 차이를 나타내 관련이 있는 것으로 나타났다. 부모의 양육태도에 따라 자녀의 인터넷 중독 성향도 차이가 나타났다. 부모의 양육태도와 학업 스트레스의 관련성에 대한 차이에 대한 검증 결과 부모의 양육태도에 따라 학업 스트레스의 정도도 차이가 있는 것으로 나타났다. 학업스트레스와 인터넷 중독 사이에 부모 양육태도가 중재하는지에 대한 분석을 한 결과, 학업스트레스의 하위 변인들과 인터넷 중독의 하위 변인들 간의 관계에서 부모의 양육태도가 중재를 하는 것으로 드러났다. 학업에 대한 스트레스가 높고 이로 인한 인터넷 중독 성향은 부모의 양육태도가 긍정적일 때 인터넷 중독 성향이 낮고 부모의 양육태도가 부정적일 때 인터넷 중독 성향이 높은 것으로 나타났다. 이상에서의 연구 결과를 종합해 볼 때, 부모의 양육태도에 따라 지각하는 학업스트레스 수준에 차이를 보였으며, 학업스트레스로 인한 인터넷 중독 성형도 부모의 양육태도에 따라 중독의 수준에는 차이를 나타내는 것으로 나타났다. 그러므로 부모의 양육태도는 자녀의 학업 스트레스 수준을 낮추거나 중독 성향을 낮게 하는데 중재 역할을 하는 것으로 보인다.
This generation teenagers in Korea has been put to too much learning because of hard reality so they are easy to bury themselves in ‘Internet addiction’ ,which is an enjoyment without difficulty. This research has a meaning that one of methods to protect the youth is to find out ‘Parental attitude o...
This generation teenagers in Korea has been put to too much learning because of hard reality so they are easy to bury themselves in ‘Internet addiction’ ,which is an enjoyment without difficulty. This research has a meaning that one of methods to protect the youth is to find out ‘Parental attitude of raising their children. Severe stress from school make them experience failure and create psychologic conflict and leads to bad effects to relationship with their parents. In this situation, This study shows What relationship with parents can protect teenagers from ‘Internet Addiction’ affected by stress from hard study, and What kinds of result can cause according to bringing up attitude from parents. There are few of researches related with what result can outcome between Parental attitude and teenager’s ‘Internet Addiction’ although many studies have been done regarding relations with ‘Internet Addiction’ from past leading research. Therefore, This study suggests regarding positive causing relationship between Parent and Teenager without connection with ‘Internet Addiction’ and ‘Problematic Situation’ in school. This research has been done by selecting 2 classes in random from each year of middle school in Kyunggi Province. 500 students have been surveyed by ‘Internet Addiction Measure for Korean teenagers’, which was developed by ‘Jungtack Kim’ in 2002, by ‘Learning Stress measure’, which was developed by ‘Mihang Oh & Sungmun Chun’ in 1993, by ‘Measure’ which has total 42 questions finalized after the process of correct and addiction by ‘Haeja Kim’ in 2006 and by ‘Parental attitude’ developed by ‘Gijung Kim’ in 1984. The result of Analysis is as follows. According to study of coefficient of correlation among ‘Learning Stress’, ‘Parental attitude’ and ‘Internet Addiction’, there was some correlation between ‘Parental negative attitude and ‘Internet Addiction’ because of ‘Positive correlation’ among low factors between ‘Parental attitude’ and ‘Internet Addiction’ and so some correlation are between ‘Learning Stress’ and ‘Internet Addiction’. There was some correlation between ‘Learning Stress’ and ‘Parental negative attitude, especially, there was a lot of correlation between ‘Parental attitude with achievement intention. According to result of difference probate to find out the correlation between ‘Learning Stress’ and ‘Internet Addiction’, there was relations because ‘Internet Addiction caused some differences. Teenager’s ‘Internet Addiction’ has a lot of differences according to ‘Parental attitude’. So ‘Learning Stress’ has according to ‘Parental attitude’. According to analysis whether ‘Parental attitude’ can arbitrate between ‘Learning stress’ and ‘Internet Addiction’, In the relations between low factors of ‘Learning Stress’ and ‘Internet Addiction’ , ‘Parental attitude’ can mediate. The teenagers with a lot of Learning stress are easy to have a ‘Internet Addiction ’. Teenagers with parental positive attitude have a low Internet Addiction of ‘Internet Addiction’ and On the contrary, teenagers with parental negative attitude have a serious ‘Internet Addiction’. Putting these above studies together, there was some difference to ‘Learning Stress’ level by sensing according to ‘Parental attitude’ and ‘Internet Addiction’ by ‘Learning Stress’ has some difference to addiction level according to ‘Parental attitude’ Therefore, parental attitude make a mediate role to drop ‘Learning Stress’ or ‘‘Internet Addiction’ of their children.
This generation teenagers in Korea has been put to too much learning because of hard reality so they are easy to bury themselves in ‘Internet addiction’ ,which is an enjoyment without difficulty. This research has a meaning that one of methods to protect the youth is to find out ‘Parental attitude of raising their children. Severe stress from school make them experience failure and create psychologic conflict and leads to bad effects to relationship with their parents. In this situation, This study shows What relationship with parents can protect teenagers from ‘Internet Addiction’ affected by stress from hard study, and What kinds of result can cause according to bringing up attitude from parents. There are few of researches related with what result can outcome between Parental attitude and teenager’s ‘Internet Addiction’ although many studies have been done regarding relations with ‘Internet Addiction’ from past leading research. Therefore, This study suggests regarding positive causing relationship between Parent and Teenager without connection with ‘Internet Addiction’ and ‘Problematic Situation’ in school. This research has been done by selecting 2 classes in random from each year of middle school in Kyunggi Province. 500 students have been surveyed by ‘Internet Addiction Measure for Korean teenagers’, which was developed by ‘Jungtack Kim’ in 2002, by ‘Learning Stress measure’, which was developed by ‘Mihang Oh & Sungmun Chun’ in 1993, by ‘Measure’ which has total 42 questions finalized after the process of correct and addiction by ‘Haeja Kim’ in 2006 and by ‘Parental attitude’ developed by ‘Gijung Kim’ in 1984. The result of Analysis is as follows. According to study of coefficient of correlation among ‘Learning Stress’, ‘Parental attitude’ and ‘Internet Addiction’, there was some correlation between ‘Parental negative attitude and ‘Internet Addiction’ because of ‘Positive correlation’ among low factors between ‘Parental attitude’ and ‘Internet Addiction’ and so some correlation are between ‘Learning Stress’ and ‘Internet Addiction’. There was some correlation between ‘Learning Stress’ and ‘Parental negative attitude, especially, there was a lot of correlation between ‘Parental attitude with achievement intention. According to result of difference probate to find out the correlation between ‘Learning Stress’ and ‘Internet Addiction’, there was relations because ‘Internet Addiction caused some differences. Teenager’s ‘Internet Addiction’ has a lot of differences according to ‘Parental attitude’. So ‘Learning Stress’ has according to ‘Parental attitude’. According to analysis whether ‘Parental attitude’ can arbitrate between ‘Learning stress’ and ‘Internet Addiction’, In the relations between low factors of ‘Learning Stress’ and ‘Internet Addiction’ , ‘Parental attitude’ can mediate. The teenagers with a lot of Learning stress are easy to have a ‘Internet Addiction ’. Teenagers with parental positive attitude have a low Internet Addiction of ‘Internet Addiction’ and On the contrary, teenagers with parental negative attitude have a serious ‘Internet Addiction’. Putting these above studies together, there was some difference to ‘Learning Stress’ level by sensing according to ‘Parental attitude’ and ‘Internet Addiction’ by ‘Learning Stress’ has some difference to addiction level according to ‘Parental attitude’ Therefore, parental attitude make a mediate role to drop ‘Learning Stress’ or ‘‘Internet Addiction’ of their children.
주제어
#학업스트레스 인터넷중독 부모양육태도 청년심리학
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.