본 연구는 조직 내 팀장의 리더십역량 향상을 위해 실시한 그룹코칭 프로그램의 효과성을 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 서울시에 위치한 A사 팀장 중 실험집단 10명, 통제집단 7명을 선정하고 객관적인 측정을 위해 실험집단 팀장의 직속 팀원 44명도 연구 대상에 포함시켰다. 그룹코칭 프로그램은 임원 인터뷰를 바탕으로 사전에 확정하고, 업무의 유사성과 상호작용을 고려하여 5명씩 2그룹으로 나누어 8회차 와 Follow-up 1회차를 진행하였다. 본 연구의 자료 수집을 위해 사전, 사후, 추후 검사를 실시하였으며, 자료분석과 연구 문제의 검증은 기술통계분석, ...
본 연구는 조직 내 팀장의 리더십역량 향상을 위해 실시한 그룹코칭 프로그램의 효과성을 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 서울시에 위치한 A사 팀장 중 실험집단 10명, 통제집단 7명을 선정하고 객관적인 측정을 위해 실험집단 팀장의 직속 팀원 44명도 연구 대상에 포함시켰다. 그룹코칭 프로그램은 임원 인터뷰를 바탕으로 사전에 확정하고, 업무의 유사성과 상호작용을 고려하여 5명씩 2그룹으로 나누어 8회차 와 Follow-up 1회차를 진행하였다. 본 연구의 자료 수집을 위해 사전, 사후, 추후 검사를 실시하였으며, 자료분석과 연구 문제의 검증은 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-test, 일원피험자내 ANOVA, 혼합변량분석(Mixed ANOVA) 등을 실시하였다. 분석 시 리더-구성원 관계가 결과에 미치는 영향을 제한하기 위해 LMX값을 공변량으로 설정하였으며, 통계처리는 SPSS Window용 Ver. 12.0k를 이용하였다. 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 그룹코칭 프로그램이 팀장의 코칭리더십 역량 향상에 미치는 효과는 사례수의 부족으로 통계적으로 유의미한 차이가 확인되지는 않았지만 평균 점수의 상승이 확인됨에 따라 그룹코칭이 코칭리더십에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 둘째, 팀장의 긍정리더십 역량 향상에 미치는 효과도 통계적으로 유의미한 차이는 확인되지는 않았지만 평균 점수의 상승이 확인됨에 따라 그룹코칭이 긍정리더십에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 셋째, 그룹코칭 종료 후 효과의 지속성은 일부 하위요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 확인되었으며, 추후 점수가 사전, 사후 대비 상승함에 따라 그룹코칭 종료 후에도 효과가 지속되는 것을 확인하였다. 적은 표본수와 한정된 대상 등의 한계가 있음에도 불구하고 본 연구가 가지는 의의와 시사점은 다음과 같다. 학문적으로는 첫째, 코칭심리 이론을 바탕으로 그룹코칭 프로그램을 개발하고 사전, 사후, 추후까지 진행한 국내 최초의 연구. 둘째, 조직 내 팀장을 대상으로 그룹코칭의 효과성을 검증한 국내 최초의 연구. 셋째, 리더-구성원 관계(LMX)가 미치는 영향 규명. 넷째, 사후 프로세스의 구체적인 실천 행동 제시 및 그룹코칭 효과의 지속을 위한 중요성을 규명하였다는 점에서 의의가 있다. 실무적으로는 첫째, “그룹코칭이 효과가 있는가?”에 대한 물음에 긍정적인 해답 제시. 둘째 팀장의 코칭리더십 및 긍정리더십 역량 향상을 위해 실무적으로 적용 가능한 프로그램 제시. 셋째, 리더십 행동 변화에 대한 팀장과 팀원의 인식 차이 규명을 통해 그룹코칭 효과성 검증을 위한 조사 범위 및 효과성 해석 기준 제공. 넷째, 그룹코칭의 효과 지속을 위해 적용할 수 있는 구체적인 실천 방안 제공. 다섯째, 본 연구 절차와 방법을 통해 실무적으로 적용할 수 있는 그룹코칭 가이드라인을 제공하였다는 점에서 의의가 있다. 마지막으로 본 연구 결과를 토대로 미래 연구를 위한 제언을 제시하였다.
본 연구는 조직 내 팀장의 리더십역량 향상을 위해 실시한 그룹코칭 프로그램의 효과성을 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 서울시에 위치한 A사 팀장 중 실험집단 10명, 통제집단 7명을 선정하고 객관적인 측정을 위해 실험집단 팀장의 직속 팀원 44명도 연구 대상에 포함시켰다. 그룹코칭 프로그램은 임원 인터뷰를 바탕으로 사전에 확정하고, 업무의 유사성과 상호작용을 고려하여 5명씩 2그룹으로 나누어 8회차 와 Follow-up 1회차를 진행하였다. 본 연구의 자료 수집을 위해 사전, 사후, 추후 검사를 실시하였으며, 자료분석과 연구 문제의 검증은 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-test, 일원피험자내 ANOVA, 혼합변량분석(Mixed ANOVA) 등을 실시하였다. 분석 시 리더-구성원 관계가 결과에 미치는 영향을 제한하기 위해 LMX값을 공변량으로 설정하였으며, 통계처리는 SPSS Window용 Ver. 12.0k를 이용하였다. 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 그룹코칭 프로그램이 팀장의 코칭리더십 역량 향상에 미치는 효과는 사례수의 부족으로 통계적으로 유의미한 차이가 확인되지는 않았지만 평균 점수의 상승이 확인됨에 따라 그룹코칭이 코칭리더십에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 둘째, 팀장의 긍정리더십 역량 향상에 미치는 효과도 통계적으로 유의미한 차이는 확인되지는 않았지만 평균 점수의 상승이 확인됨에 따라 그룹코칭이 긍정리더십에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 셋째, 그룹코칭 종료 후 효과의 지속성은 일부 하위요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 확인되었으며, 추후 점수가 사전, 사후 대비 상승함에 따라 그룹코칭 종료 후에도 효과가 지속되는 것을 확인하였다. 적은 표본수와 한정된 대상 등의 한계가 있음에도 불구하고 본 연구가 가지는 의의와 시사점은 다음과 같다. 학문적으로는 첫째, 코칭심리 이론을 바탕으로 그룹코칭 프로그램을 개발하고 사전, 사후, 추후까지 진행한 국내 최초의 연구. 둘째, 조직 내 팀장을 대상으로 그룹코칭의 효과성을 검증한 국내 최초의 연구. 셋째, 리더-구성원 관계(LMX)가 미치는 영향 규명. 넷째, 사후 프로세스의 구체적인 실천 행동 제시 및 그룹코칭 효과의 지속을 위한 중요성을 규명하였다는 점에서 의의가 있다. 실무적으로는 첫째, “그룹코칭이 효과가 있는가?”에 대한 물음에 긍정적인 해답 제시. 둘째 팀장의 코칭리더십 및 긍정리더십 역량 향상을 위해 실무적으로 적용 가능한 프로그램 제시. 셋째, 리더십 행동 변화에 대한 팀장과 팀원의 인식 차이 규명을 통해 그룹코칭 효과성 검증을 위한 조사 범위 및 효과성 해석 기준 제공. 넷째, 그룹코칭의 효과 지속을 위해 적용할 수 있는 구체적인 실천 방안 제공. 다섯째, 본 연구 절차와 방법을 통해 실무적으로 적용할 수 있는 그룹코칭 가이드라인을 제공하였다는 점에서 의의가 있다. 마지막으로 본 연구 결과를 토대로 미래 연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study was to test the effectiveness of a group coaching program in improving team leaders’ leadership competency in organizations. For this purpose, we sampled 10 team leaders as an experimental group and 7 as a control group from A Company in Seoul, and included 44 team members ...
The purpose of this study was to test the effectiveness of a group coaching program in improving team leaders’ leadership competency in organizations. For this purpose, we sampled 10 team leaders as an experimental group and 7 as a control group from A Company in Seoul, and included 44 team members under the team leaders of the experimental group for objective measuring. The group coaching program was designed based on interviews with the executives of the company, and applied to the experimental group, which was divided into two sub?groups in consideration of the similarity of works and interaction, through 8 sessions and 1 follow?up session. In this study, data were collected through a pretest, a posttest, and a follow?up test, and data and research questions were analyzed through descriptive statistics, frequency analysis, reliability test, independent sample t?test, one?way within?subjects ANOVA, mixed ANOVA, etc. In order to restrict the effect of leader?member relations on the results, we set LMX as a covariate, and statistical processing used SPSS for Windows Ver. 12.0k. Results derived from this study are as follows. First, with regard to the effectiveness of the group coaching program in improving the team leaders’ coaching leadership competency, statistically significant difference was not confirmed due to the small sample size, but the mean score increased, showing that group coaching has a positive effect on coaching leadership. Second, with regard to the effectiveness of the group coaching program in improving the team leaders’ positive leadership competency, statistically significant difference was not confirmed, but the mean score increased, showing that group coaching has a positive effect on positive leadership. Third, with regard to the persistence of effect after group coaching, statistically significant difference was observed in some sub-factors and the score of the follow?up test was higher than the score of the pretest or the posttest, showing that the effect of group coaching continues after the end of group coaching. Although this study has limitations such as small sample size and limited population, its results have meanings and implications as follows. This study is meaningful academically in that: first, this is the first study in Korea that developed a group coaching program based on theories of coaching psychology and conducted a pretest, a posttest and a follow?up test; second, this is the first study in Korea that tested the effectiveness of group coaching with team leaders in an organization; third, it examined the effects of leader?member relation (LMX); and fourth, it suggested specific practical behaviors for subsequent processes and the importance of the persistent effect of group coaching. This study is also meaningful practically in that: first, it presented positive answers to the question “Is group coaching effective?”; second, it proposed a program practically applicable for enhancing team leaders’ coaching leadership and positive leadership competency; third, it provided the scope of survey and criteria for the analysis of effectiveness for testing the effectiveness of group coaching through examining difference in the perception of leadership behaviors between team leaders and team members; fourth, it provided specific practical strategies applicable for the persistent effect of group coaching; and fifth, it provided practically applicable guidelines for group coaching through the procedure and methods of research. Lastly, based on the results of this study, we made suggestions for future research.
The purpose of this study was to test the effectiveness of a group coaching program in improving team leaders’ leadership competency in organizations. For this purpose, we sampled 10 team leaders as an experimental group and 7 as a control group from A Company in Seoul, and included 44 team members under the team leaders of the experimental group for objective measuring. The group coaching program was designed based on interviews with the executives of the company, and applied to the experimental group, which was divided into two sub?groups in consideration of the similarity of works and interaction, through 8 sessions and 1 follow?up session. In this study, data were collected through a pretest, a posttest, and a follow?up test, and data and research questions were analyzed through descriptive statistics, frequency analysis, reliability test, independent sample t?test, one?way within?subjects ANOVA, mixed ANOVA, etc. In order to restrict the effect of leader?member relations on the results, we set LMX as a covariate, and statistical processing used SPSS for Windows Ver. 12.0k. Results derived from this study are as follows. First, with regard to the effectiveness of the group coaching program in improving the team leaders’ coaching leadership competency, statistically significant difference was not confirmed due to the small sample size, but the mean score increased, showing that group coaching has a positive effect on coaching leadership. Second, with regard to the effectiveness of the group coaching program in improving the team leaders’ positive leadership competency, statistically significant difference was not confirmed, but the mean score increased, showing that group coaching has a positive effect on positive leadership. Third, with regard to the persistence of effect after group coaching, statistically significant difference was observed in some sub-factors and the score of the follow?up test was higher than the score of the pretest or the posttest, showing that the effect of group coaching continues after the end of group coaching. Although this study has limitations such as small sample size and limited population, its results have meanings and implications as follows. This study is meaningful academically in that: first, this is the first study in Korea that developed a group coaching program based on theories of coaching psychology and conducted a pretest, a posttest and a follow?up test; second, this is the first study in Korea that tested the effectiveness of group coaching with team leaders in an organization; third, it examined the effects of leader?member relation (LMX); and fourth, it suggested specific practical behaviors for subsequent processes and the importance of the persistent effect of group coaching. This study is also meaningful practically in that: first, it presented positive answers to the question “Is group coaching effective?”; second, it proposed a program practically applicable for enhancing team leaders’ coaching leadership and positive leadership competency; third, it provided the scope of survey and criteria for the analysis of effectiveness for testing the effectiveness of group coaching through examining difference in the perception of leadership behaviors between team leaders and team members; fourth, it provided specific practical strategies applicable for the persistent effect of group coaching; and fifth, it provided practically applicable guidelines for group coaching through the procedure and methods of research. Lastly, based on the results of this study, we made suggestions for future research.
주제어
#코칭+그룹코칭+코칭리더십+긍정리더십+그룹코칭 프로그램의 효과성 Coaching+group coaching+coaching leadership+positive leadership+effectiveness of a group coaching program
학위논문 정보
저자
이은주
학위수여기관
광운대학교
학위구분
국내석사
학과
코칭심리전공
발행연도
2011
총페이지
xv, 118p.
키워드
코칭+그룹코칭+코칭리더십+긍정리더십+그룹코칭 프로그램의 효과성 Coaching+group coaching+coaching leadership+positive leadership+effectiveness of a group coaching program
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.