본 연구의 목적은 초보코치들이 코칭과정에서 경험하는 어려움을 심층적으로 탐색하고, 어떻게 극복하고 있는지 그 과정을 이해하는 것이다. 이를 위해 다음과 같이 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 초보코치들이 코칭과정에서 경험하는 어려움과 그 이유는 어떠한가? 둘째, 초보코치들이 코칭과정에서 겪는 어려움을 어떻게 극복하는가? 이러한 연구문제에 관한 결과를 얻기 위해 질적 연구의 자연주의적 탐구방법에 기초하여 코칭과정에서 어려움을 겪은 초보코치를 대상으로 코칭과정 경험에 대한 탐색을 진행하였다. 본 연구에서는 연구참여자 5명과 ...
본 연구의 목적은 초보코치들이 코칭과정에서 경험하는 어려움을 심층적으로 탐색하고, 어떻게 극복하고 있는지 그 과정을 이해하는 것이다. 이를 위해 다음과 같이 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 초보코치들이 코칭과정에서 경험하는 어려움과 그 이유는 어떠한가? 둘째, 초보코치들이 코칭과정에서 겪는 어려움을 어떻게 극복하는가? 이러한 연구문제에 관한 결과를 얻기 위해 질적 연구의 자연주의적 탐구방법에 기초하여 코칭과정에서 어려움을 겪은 초보코치를 대상으로 코칭과정 경험에 대한 탐색을 진행하였다. 본 연구에서는 연구참여자 5명과 반 구조화된 인터뷰를 진행하여 자료를 수집하였고 코딩과 범주화 작업을 반복하여 분석하였다. 분석에 직접적으로 사용된 범주는 '코치를 당황하게 하는 피코치의 태도, 핵심주제 탐색의 어려움, 커뮤니케이션 스킬 부족, 코칭관계 구축 실패, 코칭과정 안에서의 노력, 코칭과정 밖에서의 자원활용, 학습한 내용을 경험적으로 인식, 질문 스킬이 필요함을 인식, 프로세스 진행보다 목적이 중요함을 인식, 커뮤니케이션 스킬에서의 변화, 코칭 프로세스 진행에서의 변화, 학습과 훈련을 위한 생활에서의 변화'이다. 대부분의 초보코치는 코칭과정에서 어려움을 경험하고, 그 어려움을 극복하는 과정을 통해서 자신을 성찰하고 성장시키며 전문코치로 거듭나기 위한 노력을 하고 있었다. 초보코치로서 겪는 어려움은 그 모습이 다를지라도 전문코치로 성장하는 발판이 된다는 것을 알 수 있었다. 위의 연구결과를 바탕으로 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 초보코치들이 코칭과정에서 어려움을 겪는 것은 코치로서 성장하기 위해 자연스럽게 거쳐가는 과정이다. 둘째, 둘째, 초보코치들이 코칭과정에서 경험하는 어려움의 주된 원인은 피코치의 태도, 핵심주제 탐색의 어려움, 커뮤니케이션 스킬 부족, 코칭관계 구축 실패이다. 셋째, 초보코치들은 자기주도적으로 학습을 하면서 어려움에 대처할 수 있는 방안을 마련한다. 넷째, 초보코치들은 코칭과정에서 경험하는 어려움을 극복하기 위해 자신을 성찰하며 성장과 확장을 경험한다. 다섯째, 초보코치가 어려움에 대처하는 과정에서 조언을 줄 수 있는 전문코치의 역할이 중요하다.
본 연구의 목적은 초보코치들이 코칭과정에서 경험하는 어려움을 심층적으로 탐색하고, 어떻게 극복하고 있는지 그 과정을 이해하는 것이다. 이를 위해 다음과 같이 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 초보코치들이 코칭과정에서 경험하는 어려움과 그 이유는 어떠한가? 둘째, 초보코치들이 코칭과정에서 겪는 어려움을 어떻게 극복하는가? 이러한 연구문제에 관한 결과를 얻기 위해 질적 연구의 자연주의적 탐구방법에 기초하여 코칭과정에서 어려움을 겪은 초보코치를 대상으로 코칭과정 경험에 대한 탐색을 진행하였다. 본 연구에서는 연구참여자 5명과 반 구조화된 인터뷰를 진행하여 자료를 수집하였고 코딩과 범주화 작업을 반복하여 분석하였다. 분석에 직접적으로 사용된 범주는 '코치를 당황하게 하는 피코치의 태도, 핵심주제 탐색의 어려움, 커뮤니케이션 스킬 부족, 코칭관계 구축 실패, 코칭과정 안에서의 노력, 코칭과정 밖에서의 자원활용, 학습한 내용을 경험적으로 인식, 질문 스킬이 필요함을 인식, 프로세스 진행보다 목적이 중요함을 인식, 커뮤니케이션 스킬에서의 변화, 코칭 프로세스 진행에서의 변화, 학습과 훈련을 위한 생활에서의 변화'이다. 대부분의 초보코치는 코칭과정에서 어려움을 경험하고, 그 어려움을 극복하는 과정을 통해서 자신을 성찰하고 성장시키며 전문코치로 거듭나기 위한 노력을 하고 있었다. 초보코치로서 겪는 어려움은 그 모습이 다를지라도 전문코치로 성장하는 발판이 된다는 것을 알 수 있었다. 위의 연구결과를 바탕으로 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 초보코치들이 코칭과정에서 어려움을 겪는 것은 코치로서 성장하기 위해 자연스럽게 거쳐가는 과정이다. 둘째, 둘째, 초보코치들이 코칭과정에서 경험하는 어려움의 주된 원인은 피코치의 태도, 핵심주제 탐색의 어려움, 커뮤니케이션 스킬 부족, 코칭관계 구축 실패이다. 셋째, 초보코치들은 자기주도적으로 학습을 하면서 어려움에 대처할 수 있는 방안을 마련한다. 넷째, 초보코치들은 코칭과정에서 경험하는 어려움을 극복하기 위해 자신을 성찰하며 성장과 확장을 경험한다. 다섯째, 초보코치가 어려움에 대처하는 과정에서 조언을 줄 수 있는 전문코치의 역할이 중요하다.
The purpose of this study was to explore the difficulties of novice coaches in coaching session and understand how they are overcoming. This research question are as follows: First, what are the difficulties and reasons of novice coaches experience in coaching session? Second, how do they overcome t...
The purpose of this study was to explore the difficulties of novice coaches in coaching session and understand how they are overcoming. This research question are as follows: First, what are the difficulties and reasons of novice coaches experience in coaching session? Second, how do they overcome the difficulties that experience in coaching session? In order to obtain results for these research questions, coaching experiences of novice coaches who have difficulties in coaching session were explored based on qualitative naturalistic inquiry. The data were collected through a semi-structured interview with 5 research participants and coding and categorization were repeatedly undertaken for the data. The categorization applied for the analysis are as follow: The attitude of the coachee to embarrass the coach, difficulty in searching key topics, lack of communication skills, failure to build coaching relationships, efforts in coaching session, use resources outside the coaching session, recognize the lack of questions skills, recognize the lack of ability to coaching progress, acquire knowledge what has already been learned empirically, improve communication skills, improve ability to coaching progress, make learning and training a living. Most novice coaches experience the difficulties in coaching session. They reflected on themselves, developed themselves and were trying to grow into professional coaches through the process of overcoming the difficulties. Even if the form is different, the difficulties of novice coaches become a springboard for growing up as a professional coach. The research results are as follow. First, it is a natural process for novice coaches to struggle in coaching session to grow as professional coach. Second, the main causes of difficulties experienced by novice coaches in the coaching session are the attitude of the coachee, the difficulty of finding key topics, the lack of communication skills, and the failure to establish coaching relationships. Third, novice coaches prepare ways to overcome difficulties through self-directed learning. Fourth, novice coaches reflect on themselves to overcome difficulties in coaching session and experience growth and expansion. Fifth, the role of a professional coach who can give advice in the process of overcome difficulties is important.
The purpose of this study was to explore the difficulties of novice coaches in coaching session and understand how they are overcoming. This research question are as follows: First, what are the difficulties and reasons of novice coaches experience in coaching session? Second, how do they overcome the difficulties that experience in coaching session? In order to obtain results for these research questions, coaching experiences of novice coaches who have difficulties in coaching session were explored based on qualitative naturalistic inquiry. The data were collected through a semi-structured interview with 5 research participants and coding and categorization were repeatedly undertaken for the data. The categorization applied for the analysis are as follow: The attitude of the coachee to embarrass the coach, difficulty in searching key topics, lack of communication skills, failure to build coaching relationships, efforts in coaching session, use resources outside the coaching session, recognize the lack of questions skills, recognize the lack of ability to coaching progress, acquire knowledge what has already been learned empirically, improve communication skills, improve ability to coaching progress, make learning and training a living. Most novice coaches experience the difficulties in coaching session. They reflected on themselves, developed themselves and were trying to grow into professional coaches through the process of overcoming the difficulties. Even if the form is different, the difficulties of novice coaches become a springboard for growing up as a professional coach. The research results are as follow. First, it is a natural process for novice coaches to struggle in coaching session to grow as professional coach. Second, the main causes of difficulties experienced by novice coaches in the coaching session are the attitude of the coachee, the difficulty of finding key topics, the lack of communication skills, and the failure to establish coaching relationships. Third, novice coaches prepare ways to overcome difficulties through self-directed learning. Fourth, novice coaches reflect on themselves to overcome difficulties in coaching session and experience growth and expansion. Fifth, the role of a professional coach who can give advice in the process of overcome difficulties is important.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.