본 연구의 목적은 대학생들에게 바람직한 진로선택을 할 수 있도록 도와 줄 수 있는 방안을 모색하기 위해 진로결정상태유형에 따른 전공만족과 진로성숙도의 관계를 알아보는데 있다. 이러한 연구목적에 따라 Jones와 Chenery(1989)의 진로결정 프로파일(Career Decision Profile)의 결정성(Decidedness)과 편안성(Comfort)을 기준으로 진로결정상태를 네 가지로 유형화하고, 진로결정상태 유형별로 전공만족과 진로성숙도의 관계를 알아보았다. 본 연구는 서울에 있는 4년제 남녀공학에 재학 중인 남녀 대학생 255명을 대상으로 조사되었으며, 진로결정상태 유형에 따른 진로성숙도와 전공만족의 관계를 알아보기 위해서 ...
본 연구의 목적은 대학생들에게 바람직한 진로선택을 할 수 있도록 도와 줄 수 있는 방안을 모색하기 위해 진로결정상태유형에 따른 전공만족과 진로성숙도의 관계를 알아보는데 있다. 이러한 연구목적에 따라 Jones와 Chenery(1989)의 진로결정 프로파일(Career Decision Profile)의 결정성(Decidedness)과 편안성(Comfort)을 기준으로 진로결정상태를 네 가지로 유형화하고, 진로결정상태 유형별로 전공만족과 진로성숙도의 관계를 알아보았다. 본 연구는 서울에 있는 4년제 남녀공학에 재학 중인 남녀 대학생 255명을 대상으로 조사되었으며, 진로결정상태 유형에 따른 진로성숙도와 전공만족의 관계를 알아보기 위해서 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 일원분산분석을 실시하였다. 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로결정상태와 정서유형에 따라 대학생의 진로결정상태유형을 4개의 집단으로 나누고 살펴본 결과 미결정-불편(38%), 결정-불편(29.8%), 결정-편안(25.1%), 미결정-편안(7.1%)의 순으로 나타났으며, 학년과 성별에 따라 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 진로결정상태유형에 따른 전공만족도의 관계를 살펴본 결과, 진로결정상태유형은 전공만족에 유의미한 차이가 있음을 보였으며, 전공만족의 교과만족, 관계만족, 일반만족, 인식만족, 진로조사의 하위영역에서 결정-편안형이 가장 높은 점수를 보였다. 셋째, 진로결정상태유형에 따라 진로성숙도는 자신의 진로를 결정하고 그 결정에 편안한 학생들이 가장 높은 진로성숙도를 보였으며 비록 그 결정에 편안해하지 않더라도 진로를 결정한 학생들이 그 다음으로 높은 점수를 보였다. 진로성숙도의 하위변인 중 결정성, 독립성의 영역에서는 결정-편안형이 가장 높은 점수를 보였으며, 확신성, 목적성의 영역에서는 미결정-편안형이 가장 높은 점수를 보였다. 반면 준비성의 영역에서는 결정-불편형이 가장 높은 점수를 보였다. 본 연구의 결과를 종합해보면, 현재 대학생들이 진로를 결정하지 못한 채 정서적으로 불편함을 느끼고 있으며, 이로 인해 전공만족과 진로성숙에 영향을 미친다는 사실을 알 수 있다. 이는 진로를 결정하지 못한 대학생들을 적극적으로 도울 수 있는 진로결정 프로그램의 개발 및 운영이 필요하며, 대학생들의 진로결정수준뿐만 아니라 정서를 포함한 진로결정상태유형에 따라 세분화된 진로지도 및 상담이 이루어져야 함을 시사한다.
본 연구의 목적은 대학생들에게 바람직한 진로선택을 할 수 있도록 도와 줄 수 있는 방안을 모색하기 위해 진로결정상태유형에 따른 전공만족과 진로성숙도의 관계를 알아보는데 있다. 이러한 연구목적에 따라 Jones와 Chenery(1989)의 진로결정 프로파일(Career Decision Profile)의 결정성(Decidedness)과 편안성(Comfort)을 기준으로 진로결정상태를 네 가지로 유형화하고, 진로결정상태 유형별로 전공만족과 진로성숙도의 관계를 알아보았다. 본 연구는 서울에 있는 4년제 남녀공학에 재학 중인 남녀 대학생 255명을 대상으로 조사되었으며, 진로결정상태 유형에 따른 진로성숙도와 전공만족의 관계를 알아보기 위해서 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 일원분산분석을 실시하였다. 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로결정상태와 정서유형에 따라 대학생의 진로결정상태유형을 4개의 집단으로 나누고 살펴본 결과 미결정-불편(38%), 결정-불편(29.8%), 결정-편안(25.1%), 미결정-편안(7.1%)의 순으로 나타났으며, 학년과 성별에 따라 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 진로결정상태유형에 따른 전공만족도의 관계를 살펴본 결과, 진로결정상태유형은 전공만족에 유의미한 차이가 있음을 보였으며, 전공만족의 교과만족, 관계만족, 일반만족, 인식만족, 진로조사의 하위영역에서 결정-편안형이 가장 높은 점수를 보였다. 셋째, 진로결정상태유형에 따라 진로성숙도는 자신의 진로를 결정하고 그 결정에 편안한 학생들이 가장 높은 진로성숙도를 보였으며 비록 그 결정에 편안해하지 않더라도 진로를 결정한 학생들이 그 다음으로 높은 점수를 보였다. 진로성숙도의 하위변인 중 결정성, 독립성의 영역에서는 결정-편안형이 가장 높은 점수를 보였으며, 확신성, 목적성의 영역에서는 미결정-편안형이 가장 높은 점수를 보였다. 반면 준비성의 영역에서는 결정-불편형이 가장 높은 점수를 보였다. 본 연구의 결과를 종합해보면, 현재 대학생들이 진로를 결정하지 못한 채 정서적으로 불편함을 느끼고 있으며, 이로 인해 전공만족과 진로성숙에 영향을 미친다는 사실을 알 수 있다. 이는 진로를 결정하지 못한 대학생들을 적극적으로 도울 수 있는 진로결정 프로그램의 개발 및 운영이 필요하며, 대학생들의 진로결정수준뿐만 아니라 정서를 포함한 진로결정상태유형에 따라 세분화된 진로지도 및 상담이 이루어져야 함을 시사한다.
The purpose of this research is to examine the relation between major satisfaction and career maturity by the typology of career decision status in order to explore the useful solution for university students to make a choice of their desirable career. In doing this, the research tries to make four ...
The purpose of this research is to examine the relation between major satisfaction and career maturity by the typology of career decision status in order to explore the useful solution for university students to make a choice of their desirable career. In doing this, the research tries to make four typological categories in terms of decidedness and comfort of career decision profile suggested by Jones and Chenery (1989) and to analyze the relation between major satisfaction and career maturity by each typology of career decision status. This research carries out a survey targeting the 255 male and female students who are now in attendance at four-year coeducational universities in Seoul and conducts one-way analysis of variance by using the SPSS 18.0 programme in order to look at the relation between major satisfaction and career maturity by the typology of career decision status. The results of this study are as follows: Firstly, there is a significant difference according to each grade and gender as a result of examining the four-divided groups of the typology of university students' career decision status on the basis of career decision status and emotional type, showing in order undecided-uncomfort (38.0%), decided-uncomfort (29.8%), decided-comfort (25.1%), and undecided-comfort (7.1%). Secondly, it is shown that there is a significant difference between major satisfaction and typology of career decision status as a result of looking at the relation of major satisfaction to the typology of career decision status and the highest mark in the sub-fields of course satisfaction, relationship satisfaction, general satisfaction, cognition satisfaction, and career investigation in major satisfaction is the type of decided-comfort. Thirdly, it is shown that career maturity decides one's career according to the typology of career decision status, proving that the students who are comfortable with the decision show the highest career maturity, and despite their uncomfort with the decision the students who decide their career show the next highest mark. And in the field of decidedness and independence among the sub-variables of career maturity the type of decided-comfort shows the highest mark; in the field of confidence and objectiveness the type of undecided-comfort the highest mark; and in the field of preparation the type of decided-uncomfort the highest mark. To sum up, currently, the university students emotionally feel uncomfortable with their career decision; thus it has an effect on their major satisfaction and career maturity. Those results of this research suggest that the development and operations of career decision programmes are needed in order to positively help the students who do not decide their career and that the specific career guidance and counselling should be made according to the typology of career decision status including the students' emotion as well as career decision level.
The purpose of this research is to examine the relation between major satisfaction and career maturity by the typology of career decision status in order to explore the useful solution for university students to make a choice of their desirable career. In doing this, the research tries to make four typological categories in terms of decidedness and comfort of career decision profile suggested by Jones and Chenery (1989) and to analyze the relation between major satisfaction and career maturity by each typology of career decision status. This research carries out a survey targeting the 255 male and female students who are now in attendance at four-year coeducational universities in Seoul and conducts one-way analysis of variance by using the SPSS 18.0 programme in order to look at the relation between major satisfaction and career maturity by the typology of career decision status. The results of this study are as follows: Firstly, there is a significant difference according to each grade and gender as a result of examining the four-divided groups of the typology of university students' career decision status on the basis of career decision status and emotional type, showing in order undecided-uncomfort (38.0%), decided-uncomfort (29.8%), decided-comfort (25.1%), and undecided-comfort (7.1%). Secondly, it is shown that there is a significant difference between major satisfaction and typology of career decision status as a result of looking at the relation of major satisfaction to the typology of career decision status and the highest mark in the sub-fields of course satisfaction, relationship satisfaction, general satisfaction, cognition satisfaction, and career investigation in major satisfaction is the type of decided-comfort. Thirdly, it is shown that career maturity decides one's career according to the typology of career decision status, proving that the students who are comfortable with the decision show the highest career maturity, and despite their uncomfort with the decision the students who decide their career show the next highest mark. And in the field of decidedness and independence among the sub-variables of career maturity the type of decided-comfort shows the highest mark; in the field of confidence and objectiveness the type of undecided-comfort the highest mark; and in the field of preparation the type of decided-uncomfort the highest mark. To sum up, currently, the university students emotionally feel uncomfortable with their career decision; thus it has an effect on their major satisfaction and career maturity. Those results of this research suggest that the development and operations of career decision programmes are needed in order to positively help the students who do not decide their career and that the specific career guidance and counselling should be made according to the typology of career decision status including the students' emotion as well as career decision level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.