통신의 발달 속도는 상상할 수 없을 만큼 빠르게 변화하고 있다. 통신의 발달로 인하여 학습의 형태 또한 진화 하고 있다. 인터넷의 발달로 인해 학습자 스스로 학습할 수 있는 학습 환경의 변화를 가져 왔다. 이에 대두된 교육 형태가 이 러닝이다. 이 러닝은 여러 가지 형태로 나타났으며, 그중 통신의 발달로 인해 모바일 폰의 기능을 활용한 학습 환경의 이동이다. 언제, 어디서든 시공간의 제약을 받지 않고 학습을 할 수 있게 된 것이다.
학습의 시공간에 대한 제약 조건은 없어 졌으나 학습의 환경에 주의집중력이라는 필요조건이 생기게 되었다. 학습에 대한 시공간의 제약 조건을 최소화 하였지만, 학습에 효율을 높이고자 한다면 학습자 스스로가 주의의 환경에 반응하지 않고 학습할 수 있는 주의집중력이 필요하게 되었고, 학습자가 갖는 학습전의 심리상태에 따라 학습의 효과적인 측면이 변화 한다는 것을 알게 되었다. 학습자에게 시공간의 제약이 없어지면서 일어 날수 있는 상황에 대한 심리적인 변화를 학습자가 인지할 수 있게 하는 것은 매우 중요한 부분이다. 학습자의 심리상태를 인지하여 심리상태에 안녕감을 들게 하여 학습의 효과를 높이게 하였다. 학습자의 심리상태를 안녕감을 들게 하고자 활용된 색과 상황에 맞는 가사는 학습자들의 설문을 거쳐 심리적인 상황에 따라 주의집중력 향상과 심리적 안정을 위하여 게임에 대입해 보았다.
실제 학습 전에 일어날 수 있는 여러 가지 ...
통신의 발달 속도는 상상할 수 없을 만큼 빠르게 변화하고 있다. 통신의 발달로 인하여 학습의 형태 또한 진화 하고 있다. 인터넷의 발달로 인해 학습자 스스로 학습할 수 있는 학습 환경의 변화를 가져 왔다. 이에 대두된 교육 형태가 이 러닝이다. 이 러닝은 여러 가지 형태로 나타났으며, 그중 통신의 발달로 인해 모바일 폰의 기능을 활용한 학습 환경의 이동이다. 언제, 어디서든 시공간의 제약을 받지 않고 학습을 할 수 있게 된 것이다.
학습의 시공간에 대한 제약 조건은 없어 졌으나 학습의 환경에 주의집중력이라는 필요조건이 생기게 되었다. 학습에 대한 시공간의 제약 조건을 최소화 하였지만, 학습에 효율을 높이고자 한다면 학습자 스스로가 주의의 환경에 반응하지 않고 학습할 수 있는 주의집중력이 필요하게 되었고, 학습자가 갖는 학습전의 심리상태에 따라 학습의 효과적인 측면이 변화 한다는 것을 알게 되었다. 학습자에게 시공간의 제약이 없어지면서 일어 날수 있는 상황에 대한 심리적인 변화를 학습자가 인지할 수 있게 하는 것은 매우 중요한 부분이다. 학습자의 심리상태를 인지하여 심리상태에 안녕감을 들게 하여 학습의 효과를 높이게 하였다. 학습자의 심리상태를 안녕감을 들게 하고자 활용된 색과 상황에 맞는 가사는 학습자들의 설문을 거쳐 심리적인 상황에 따라 주의집중력 향상과 심리적 안정을 위하여 게임에 대입해 보았다.
실제 학습 전에 일어날 수 있는 여러 가지 상황분석을 통하여 학습자가 가질 수 있는 심리적인 상황을 집약하였다. 짜증날 때, 화날 때, 즐거울 때, 우울할 때 등의 심리적인 상황을 확인할 수 있었다. 학습 전 심리 상태로 인해 학습의 효율에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 학습의 효과를 최대로 높이고자 한다면 학습자 자신의 심리상태에 대한인지가 중요하다는 것이다. 단순히 내가 화가 난다고 느끼는 것과 인지하는 것은 다르기 때문이다. 스마트 폰의 어플리케이션을 활용하여 학습자의 심리를 인지시키고 그에 맞는 주의집중훈련을 통하여 학습자의 심리인지와 심리적인 안녕감을 갖게 하여 학습의 효율을 높이고자 하였다.
본 연구를 통하여 통신의 발달로 인해 학습을 시공간의 제약이 없이 할 수 있게 되었지만, 학습자에게 심리적인 안정과 주의집중력의 필요성을 확인할 수 있었고 학습자가 느끼는 심리상태를 인지하게 하고 모바일 폰을 활용한 학습에 대한 주의집중력을 길러 학습의 효율을 높일 수 있다는 가설을 입증할 수 있었다.
통신의 발달 속도는 상상할 수 없을 만큼 빠르게 변화하고 있다. 통신의 발달로 인하여 학습의 형태 또한 진화 하고 있다. 인터넷의 발달로 인해 학습자 스스로 학습할 수 있는 학습 환경의 변화를 가져 왔다. 이에 대두된 교육 형태가 이 러닝이다. 이 러닝은 여러 가지 형태로 나타났으며, 그중 통신의 발달로 인해 모바일 폰의 기능을 활용한 학습 환경의 이동이다. 언제, 어디서든 시공간의 제약을 받지 않고 학습을 할 수 있게 된 것이다.
학습의 시공간에 대한 제약 조건은 없어 졌으나 학습의 환경에 주의집중력이라는 필요조건이 생기게 되었다. 학습에 대한 시공간의 제약 조건을 최소화 하였지만, 학습에 효율을 높이고자 한다면 학습자 스스로가 주의의 환경에 반응하지 않고 학습할 수 있는 주의집중력이 필요하게 되었고, 학습자가 갖는 학습전의 심리상태에 따라 학습의 효과적인 측면이 변화 한다는 것을 알게 되었다. 학습자에게 시공간의 제약이 없어지면서 일어 날수 있는 상황에 대한 심리적인 변화를 학습자가 인지할 수 있게 하는 것은 매우 중요한 부분이다. 학습자의 심리상태를 인지하여 심리상태에 안녕감을 들게 하여 학습의 효과를 높이게 하였다. 학습자의 심리상태를 안녕감을 들게 하고자 활용된 색과 상황에 맞는 가사는 학습자들의 설문을 거쳐 심리적인 상황에 따라 주의집중력 향상과 심리적 안정을 위하여 게임에 대입해 보았다.
실제 학습 전에 일어날 수 있는 여러 가지 상황분석을 통하여 학습자가 가질 수 있는 심리적인 상황을 집약하였다. 짜증날 때, 화날 때, 즐거울 때, 우울할 때 등의 심리적인 상황을 확인할 수 있었다. 학습 전 심리 상태로 인해 학습의 효율에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 학습의 효과를 최대로 높이고자 한다면 학습자 자신의 심리상태에 대한인지가 중요하다는 것이다. 단순히 내가 화가 난다고 느끼는 것과 인지하는 것은 다르기 때문이다. 스마트 폰의 어플리케이션을 활용하여 학습자의 심리를 인지시키고 그에 맞는 주의집중훈련을 통하여 학습자의 심리인지와 심리적인 안녕감을 갖게 하여 학습의 효율을 높이고자 하였다.
본 연구를 통하여 통신의 발달로 인해 학습을 시공간의 제약이 없이 할 수 있게 되었지만, 학습자에게 심리적인 안정과 주의집중력의 필요성을 확인할 수 있었고 학습자가 느끼는 심리상태를 인지하게 하고 모바일 폰을 활용한 학습에 대한 주의집중력을 길러 학습의 효율을 높일 수 있다는 가설을 입증할 수 있었다.
Speed of communication development is too rapidly for words. Due to the development of communication, the form of learning is evolving as well. Since the development of internet, learning environment changed into a form where it is possible for learners to study on their own. A form of learning th...
Speed of communication development is too rapidly for words. Due to the development of communication, the form of learning is evolving as well. Since the development of internet, learning environment changed into a form where it is possible for learners to study on their own. A form of learning that came to the fore is E-Learning. E-Learning emerged in various shapes, and among them, E-Learning is a type of learning environment that used functions of mobile phone due to the development of communication. Learning became possible anywhere and at anytime without time and space restraints. There are no longer constraints on time and space for learning, but a requirement, called concentration, is formed in learning environment. Although constraints on time and space for learning is minimized, ability to concentrate attention that helps to study without responding to the surrounding environment became necessary, and effective aspect of learning changes depending on the mental state before studying. It is very important for learners to perceive changes in mental state about situations that can occur when constrains on time and space disappears. Learning effect was improved by recognizing mental states of learners and by enhancing their mental wellness. Colors and lyrics used to induce mental wellness of learners was substituted on games for concentration improvement and mental safety depending on mental situations.
Psychological conditions of learners was integrated through various analysis of situation that is possible to occur before actual learning. Psychological conditions, such as feeling annoyed, angry, happy, depressed were identified. It was confirmed that mental state before learning makes influence on the efficacy of learning, which means recognizing learners' own mental state is important if they want to maximize their learning effect. It is because simply feeling angry and perceiving the feeling is very different. This study intended to help learners to recognize their own mental state by using applications in smart phones, and to heighten learning efficacy by giving mental wellness and perceiving mental state of learners through psychological training of focusing attention.
This study verified necessity of mental stability and concentration for learners although learning became accessible without restriction of time and space due to the development of communication, and proved a hypothesis that supposed learning efficacy can be improved by enhancing concentration on learning using smart phones.
Speed of communication development is too rapidly for words. Due to the development of communication, the form of learning is evolving as well. Since the development of internet, learning environment changed into a form where it is possible for learners to study on their own. A form of learning that came to the fore is E-Learning. E-Learning emerged in various shapes, and among them, E-Learning is a type of learning environment that used functions of mobile phone due to the development of communication. Learning became possible anywhere and at anytime without time and space restraints. There are no longer constraints on time and space for learning, but a requirement, called concentration, is formed in learning environment. Although constraints on time and space for learning is minimized, ability to concentrate attention that helps to study without responding to the surrounding environment became necessary, and effective aspect of learning changes depending on the mental state before studying. It is very important for learners to perceive changes in mental state about situations that can occur when constrains on time and space disappears. Learning effect was improved by recognizing mental states of learners and by enhancing their mental wellness. Colors and lyrics used to induce mental wellness of learners was substituted on games for concentration improvement and mental safety depending on mental situations.
Psychological conditions of learners was integrated through various analysis of situation that is possible to occur before actual learning. Psychological conditions, such as feeling annoyed, angry, happy, depressed were identified. It was confirmed that mental state before learning makes influence on the efficacy of learning, which means recognizing learners' own mental state is important if they want to maximize their learning effect. It is because simply feeling angry and perceiving the feeling is very different. This study intended to help learners to recognize their own mental state by using applications in smart phones, and to heighten learning efficacy by giving mental wellness and perceiving mental state of learners through psychological training of focusing attention.
This study verified necessity of mental stability and concentration for learners although learning became accessible without restriction of time and space due to the development of communication, and proved a hypothesis that supposed learning efficacy can be improved by enhancing concentration on learning using smart phones.
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