최근 다중이용실내공간인 수도권 지하철역사내 공기질의 중요성이 점차 강조되고 있고, 황사를 비롯한 외부요인 변화에 의해 실내로 유입되는 공기질의 차이가 크게 난다. 현재 지하역사내 공기질은 스크린도어 설치로 인해 승강장과 터널의 공간 차단으로 점차 개선되고 있으나, 여전히 질적 개선이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 지하역사 실내공간내 공기질 관리를 위해 공조설비내에 장착되어있는 여과필터를 2단으로 설치하여 미세먼지입자의 효과적인 제어와 운영방안을 모색하고자 한다. 기존필터의 장점인 차단효과와 관성을 이용한 거대입자 포집의 효율성을 유지하고 후단에 정전필터를 설치함으로써 미세입자의 포집효율을 향상시키고 기존필터의 단점을 보완하고자 하였다.
Lab scale 실험을 통해 다단 여과필터 선정시 악화 될 것으로 예상되는 압력강하를 고려해 여러종류의 정전필터를 시험하여 낮은 압력강하와 동시에 먼지포집효율이 높은 필터로 선정하였다. 연구방법은 실험실에서의 모듈테스트 결과를 기초로 현장조건에 준하는 사양을 설정하여 공조실내부에 장착시험하였다. Arizona dust(...
최근 다중이용실내공간인 수도권 지하철역사내 공기질의 중요성이 점차 강조되고 있고, 황사를 비롯한 외부요인 변화에 의해 실내로 유입되는 공기질의 차이가 크게 난다. 현재 지하역사내 공기질은 스크린도어 설치로 인해 승강장과 터널의 공간 차단으로 점차 개선되고 있으나, 여전히 질적 개선이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 지하역사 실내공간내 공기질 관리를 위해 공조설비내에 장착되어있는 여과필터를 2단으로 설치하여 미세먼지입자의 효과적인 제어와 운영방안을 모색하고자 한다. 기존필터의 장점인 차단효과와 관성을 이용한 거대입자 포집의 효율성을 유지하고 후단에 정전필터를 설치함으로써 미세입자의 포집효율을 향상시키고 기존필터의 단점을 보완하고자 하였다.
Lab scale 실험을 통해 다단 여과필터 선정시 악화 될 것으로 예상되는 압력강하를 고려해 여러종류의 정전필터를 시험하여 낮은 압력강하와 동시에 먼지포집효율이 높은 필터로 선정하였다. 연구방법은 실험실에서의 모듈테스트 결과를 기초로 현장조건에 준하는 사양을 설정하여 공조실내부에 장착시험하였다. Arizona dust(ISO, A1 ultrafine)를 표준시험입자로 적용하여 광학 에어로졸 분광계(Model 1.109, Grimm Aerosol spectrometer)를 사용하여 입자의 크기별 농도분포를 측정하였고, 필터의 먼지입자 포집효율을 산정하였다. 필터 전⦁후단에 압력게이지(PLT-D5000Pa, ULFA Technology Co. Ltd.)를 설치하여 여과진행에 따른 차압변화량을 측정하였다. Lab scale test를 통해서 선정된 필터의 현장적용성 여부를 판단하기 위해 Pilot scale test를 실시하여 분석하였다. 실험결과 PM2.5와 PM10은 기존의 단순필터 대비 20~30%의 효율증가를 얻을 수 있었으며, 압력손실은 약 25% 증가하였다. 또한 현장적용성 판단 결과를 토대로 Field test에 적합한 2종류 (Electret pleated filter, EFB filter)의 필터를 선정하였으며, 대상역사를 지정하여 현장규모실험을 실시하였다.
최근 다중이용실내공간인 수도권 지하철역사내 공기질의 중요성이 점차 강조되고 있고, 황사를 비롯한 외부요인 변화에 의해 실내로 유입되는 공기질의 차이가 크게 난다. 현재 지하역사내 공기질은 스크린도어 설치로 인해 승강장과 터널의 공간 차단으로 점차 개선되고 있으나, 여전히 질적 개선이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 지하역사 실내공간내 공기질 관리를 위해 공조설비내에 장착되어있는 여과필터를 2단으로 설치하여 미세먼지입자의 효과적인 제어와 운영방안을 모색하고자 한다. 기존필터의 장점인 차단효과와 관성을 이용한 거대입자 포집의 효율성을 유지하고 후단에 정전필터를 설치함으로써 미세입자의 포집효율을 향상시키고 기존필터의 단점을 보완하고자 하였다.
Lab scale 실험을 통해 다단 여과필터 선정시 악화 될 것으로 예상되는 압력강하를 고려해 여러종류의 정전필터를 시험하여 낮은 압력강하와 동시에 먼지포집효율이 높은 필터로 선정하였다. 연구방법은 실험실에서의 모듈테스트 결과를 기초로 현장조건에 준하는 사양을 설정하여 공조실내부에 장착시험하였다. Arizona dust(ISO, A1 ultrafine)를 표준시험입자로 적용하여 광학 에어로졸 분광계(Model 1.109, Grimm Aerosol spectrometer)를 사용하여 입자의 크기별 농도분포를 측정하였고, 필터의 먼지입자 포집효율을 산정하였다. 필터 전⦁후단에 압력게이지(PLT-D5000Pa, ULFA Technology Co. Ltd.)를 설치하여 여과진행에 따른 차압변화량을 측정하였다. Lab scale test를 통해서 선정된 필터의 현장적용성 여부를 판단하기 위해 Pilot scale test를 실시하여 분석하였다. 실험결과 PM2.5와 PM10은 기존의 단순필터 대비 20~30%의 효율증가를 얻을 수 있었으며, 압력손실은 약 25% 증가하였다. 또한 현장적용성 판단 결과를 토대로 Field test에 적합한 2종류 (Electret pleated filter, EFB filter)의 필터를 선정하였으며, 대상역사를 지정하여 현장규모실험을 실시하였다.
An air handling unit of subway in Seoul metro supplies a large volume of cleaned air to the ticket room, platform and in part tunnel. A low grade pre-filter has currently been installed behind the wire?nets which prevents large street impurities. Stringent national regulation of IAQ as well as passe...
An air handling unit of subway in Seoul metro supplies a large volume of cleaned air to the ticket room, platform and in part tunnel. A low grade pre-filter has currently been installed behind the wire?nets which prevents large street impurities. Stringent national regulation of IAQ as well as passengers' needs require better facilities to maintain the quality air inside. The main equipment to clean the inflow air and circulating air is an MVAC(mechanical ventilation & air conditioning) in a subway station. The present pre-filter causes rapid rise of pressure drop due to dust accumulation on the filter panel, so that the filter should be replaced every two weeks. Thus this work attempted to improve the dust collection with the minimum pressure loss. In accordance, a few new filters were closely examined focusing on fine dust filtration, and a selected filter(EGIS-EPF) was inserted after the existed pre-filter in series. Pressure drop and dust collection efficiency were mainly evaluated both in a lab and test bed station. Main filtration could be obtained by the second EPF at the initial stage right after the change of pre-filter. As continued the filtration, most of dust were captured by the first pre-filter. As a result of the long term test, PM2.5 could be collected up to 55% with an additional increase of pressure drop(5 mmAq). The additional filter could be replaced at the very extended period, three to four times a year.
The present work also reviewed the cost effectiveness with environmental benefit for new lay-out. The inflow amount of PM10 and PM2.5 into the test MVAC chamber was 19.4 kg/yr and 8.9 kg/yr respectively. It corresponds to the environmental cost of 5,857,000 won for PM10 and 6,608,000 won for PM2.5 every year. While the current filtration system collects approximately 55% of the inlet PM10 and 35% of PM2.5, a new lay-out showed 80% for PM10 and 55% for PM2.5. The new design presented the environmental benefit for PM10 with 1,464,000 won, whilst the additional cost required 3,192,744 won. In the future, however, the increase of environmental benefits for the indoor dust over the atmospheric aerosols will more or less compensate the potential cost.
An air handling unit of subway in Seoul metro supplies a large volume of cleaned air to the ticket room, platform and in part tunnel. A low grade pre-filter has currently been installed behind the wire?nets which prevents large street impurities. Stringent national regulation of IAQ as well as passengers' needs require better facilities to maintain the quality air inside. The main equipment to clean the inflow air and circulating air is an MVAC(mechanical ventilation & air conditioning) in a subway station. The present pre-filter causes rapid rise of pressure drop due to dust accumulation on the filter panel, so that the filter should be replaced every two weeks. Thus this work attempted to improve the dust collection with the minimum pressure loss. In accordance, a few new filters were closely examined focusing on fine dust filtration, and a selected filter(EGIS-EPF) was inserted after the existed pre-filter in series. Pressure drop and dust collection efficiency were mainly evaluated both in a lab and test bed station. Main filtration could be obtained by the second EPF at the initial stage right after the change of pre-filter. As continued the filtration, most of dust were captured by the first pre-filter. As a result of the long term test, PM2.5 could be collected up to 55% with an additional increase of pressure drop(5 mmAq). The additional filter could be replaced at the very extended period, three to four times a year.
The present work also reviewed the cost effectiveness with environmental benefit for new lay-out. The inflow amount of PM10 and PM2.5 into the test MVAC chamber was 19.4 kg/yr and 8.9 kg/yr respectively. It corresponds to the environmental cost of 5,857,000 won for PM10 and 6,608,000 won for PM2.5 every year. While the current filtration system collects approximately 55% of the inlet PM10 and 35% of PM2.5, a new lay-out showed 80% for PM10 and 55% for PM2.5. The new design presented the environmental benefit for PM10 with 1,464,000 won, whilst the additional cost required 3,192,744 won. In the future, however, the increase of environmental benefits for the indoor dust over the atmospheric aerosols will more or less compensate the potential cost.
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