본 연구는 국내최초로 지하철 승강장에 자동소화 설비인 측벽형 스프링클러 헤드설치의 안전성을 하향형 헤드와 비교하여 확인하고 정량적으로 분석해서 향후 지하철 승강장에 실제로 적용하고자 하는 목적으로 수행되었다. 또한 지금까지 지하철 승강장에 하향형 스프링클러만 설치하던 관행을 바꾸는 계기가 될 수 있으며, 2011년 5월 중앙소방기술심의위원회의 심의를 통과한 건으로 앞으로 시공예정인 도시철도 지하철 승강장에는 전반적으로 적용할 수 있는 새로운 논문이라 생각된다. 본 연구제목을 통상적으로 부르는 지하역사 승강장이라고 하지 않고 지하철 승강장이라고 붙임이 더 합당하리라 생각된다.
서울 등 대도시의 심각한 교통체제는 교통난의 해소를 위하여 수송효율이 높은 지하철을 중심으로 정착되고 있다. 현재 지하철의 총연장은 서울, 인천, 부산, 대구, 광주 등 5개 도시에 운행 중이며, 2010년 현재 총연장이 약 588.3km에 달한다.
지하철은 정시성, 쾌속성, 안정성 측면에서 지상 교통수단 보다 우수하고 대량수송이 가능하며 지상교통에 의한 대기오염 문제의 해결책으로 그 역할이 더욱 증대 될 것으로 예상된다. 최근 ...
본 연구는 국내최초로 지하철 승강장에 자동소화 설비인 측벽형 스프링클러 헤드설치의 안전성을 하향형 헤드와 비교하여 확인하고 정량적으로 분석해서 향후 지하철 승강장에 실제로 적용하고자 하는 목적으로 수행되었다. 또한 지금까지 지하철 승강장에 하향형 스프링클러만 설치하던 관행을 바꾸는 계기가 될 수 있으며, 2011년 5월 중앙소방기술심의위원회의 심의를 통과한 건으로 앞으로 시공예정인 도시철도 지하철 승강장에는 전반적으로 적용할 수 있는 새로운 논문이라 생각된다. 본 연구제목을 통상적으로 부르는 지하역사 승강장이라고 하지 않고 지하철 승강장이라고 붙임이 더 합당하리라 생각된다.
서울 등 대도시의 심각한 교통체제는 교통난의 해소를 위하여 수송효율이 높은 지하철을 중심으로 정착되고 있다. 현재 지하철의 총연장은 서울, 인천, 부산, 대구, 광주 등 5개 도시에 운행 중이며, 2010년 현재 총연장이 약 588.3km에 달한다.
지하철은 정시성, 쾌속성, 안정성 측면에서 지상 교통수단 보다 우수하고 대량수송이 가능하며 지상교통에 의한 대기오염 문제의 해결책으로 그 역할이 더욱 증대 될 것으로 예상된다. 최근 녹색교통의 중요성이 더욱더 중요시되는 시기이며 이러한 연유로 지하철의 건설 및 이용은 더욱더 증가 될 것이다. 한편 최근의 지하철은 기존의 지하철과는 달리 대심도(40m)이상 지하로 깊이 건설되는 것이 특징이며 이러한 경우 지하철의 소방 및 재난대비는 특히 중요한 사회적 이슈가 될 것이다. 그러나 지하철은 수많은 불특정 다수인(승객)이 이용하는 시설로서, 대구 지하철1호선 중앙로 정거장의 열차화재(2003년2월)에서 경험하였듯이 화재시 많은 인명피해를 유발할 수 있는 개연성이 높다고 할 수 있다.
지하철의 화재시 인명의 사망원인은 일반적으로 화재시 발생하는 연기(또는 유독성 매연)에 의해서 가시거리의 확보가 곤란하여 피난가능시간에 탈출구를 찾지 못하고 화재시 발생하는 유독가스를 직,간접적으로 흡입하여 질식사하는 것으로 보고되고 있다. 따라서 지하철과 같은 반밀폐 공간에서 화재가 발생하는 경우, 화재 발생초기에 안전한 피난으로의 확보로 승객이 신속히 외부로 피난할 수 있도록 하는 것이 가장 중요한 요소라 할 수 있으며, 설계단계에서 정량적인 위험도 평가를 통하여 화재시 발생하는 연기 및 열에 의하여 승객들이 피해를 입지 않고 안전하게 피난할 수 있는지를 확인하는 것이 필요하다. 그러나 최근에 대도시 도시철도에서 설치되고 있는 승강장스프링클러설비는 이러한 안전성 평가가 이루어지지 않은 상태에서 법적인 요건(NFSC)만 만족시키는 경향이 있으므로 미국(NFPA)규정과 관련하여 좀 더 심도있게 살펴봐야 할 것이다.
본 연구는 국내최초로 지하철 승강장에 자동소화 설비인 측벽형 스프링클러 헤드설치의 안전성을 하향형 헤드와 비교하여 확인하고 정량적으로 분석해서 향후 지하철 승강장에 실제로 적용하고자 하는 목적으로 수행되었다. 또한 지금까지 지하철 승강장에 하향형 스프링클러만 설치하던 관행을 바꾸는 계기가 될 수 있으며, 2011년 5월 중앙소방기술심의위원회의 심의를 통과한 건으로 앞으로 시공예정인 도시철도 지하철 승강장에는 전반적으로 적용할 수 있는 새로운 논문이라 생각된다. 본 연구제목을 통상적으로 부르는 지하역사 승강장이라고 하지 않고 지하철 승강장이라고 붙임이 더 합당하리라 생각된다.
서울 등 대도시의 심각한 교통체제는 교통난의 해소를 위하여 수송효율이 높은 지하철을 중심으로 정착되고 있다. 현재 지하철의 총연장은 서울, 인천, 부산, 대구, 광주 등 5개 도시에 운행 중이며, 2010년 현재 총연장이 약 588.3km에 달한다.
지하철은 정시성, 쾌속성, 안정성 측면에서 지상 교통수단 보다 우수하고 대량수송이 가능하며 지상교통에 의한 대기오염 문제의 해결책으로 그 역할이 더욱 증대 될 것으로 예상된다. 최근 녹색교통의 중요성이 더욱더 중요시되는 시기이며 이러한 연유로 지하철의 건설 및 이용은 더욱더 증가 될 것이다. 한편 최근의 지하철은 기존의 지하철과는 달리 대심도(40m)이상 지하로 깊이 건설되는 것이 특징이며 이러한 경우 지하철의 소방 및 재난대비는 특히 중요한 사회적 이슈가 될 것이다. 그러나 지하철은 수많은 불특정 다수인(승객)이 이용하는 시설로서, 대구 지하철1호선 중앙로 정거장의 열차화재(2003년2월)에서 경험하였듯이 화재시 많은 인명피해를 유발할 수 있는 개연성이 높다고 할 수 있다.
지하철의 화재시 인명의 사망원인은 일반적으로 화재시 발생하는 연기(또는 유독성 매연)에 의해서 가시거리의 확보가 곤란하여 피난가능시간에 탈출구를 찾지 못하고 화재시 발생하는 유독가스를 직,간접적으로 흡입하여 질식사하는 것으로 보고되고 있다. 따라서 지하철과 같은 반밀폐 공간에서 화재가 발생하는 경우, 화재 발생초기에 안전한 피난으로의 확보로 승객이 신속히 외부로 피난할 수 있도록 하는 것이 가장 중요한 요소라 할 수 있으며, 설계단계에서 정량적인 위험도 평가를 통하여 화재시 발생하는 연기 및 열에 의하여 승객들이 피해를 입지 않고 안전하게 피난할 수 있는지를 확인하는 것이 필요하다. 그러나 최근에 대도시 도시철도에서 설치되고 있는 승강장스프링클러설비는 이러한 안전성 평가가 이루어지지 않은 상태에서 법적인 요건(NFSC)만 만족시키는 경향이 있으므로 미국(NFPA)규정과 관련하여 좀 더 심도있게 살펴봐야 할 것이다.
This study aimed to identify the safety of side-wall sprinkler head, an extinguishing equipment at subway platforms domestically for the first time through comparing it with downward type sprinkler head and analyze that quantitatively and then apply that to the subway platforms in the future. Also,...
This study aimed to identify the safety of side-wall sprinkler head, an extinguishing equipment at subway platforms domestically for the first time through comparing it with downward type sprinkler head and analyze that quantitatively and then apply that to the subway platforms in the future. Also, it can be a momentum to change the old practice installing only the downward sprinkler at the subway platforms. This case has passed the review of the Central Fire Protection Committee in May, 2011. Thus, this paper can be applied in general to the platforms in the subways that are scheduled to be constructed in the future. This study was titled as a subway platform rather than a subway station. And this seems to be more appropriate. To resolve the traffic congestion, the transportation system is established around the subway with the high efficiency of transportation. Currently, the total length of subway reached approximately 588.3km in 5 cities, Seoul, Incheon, Busan, Daegu, and Gwangju. Due to punctuality, high speed and safety, subway is more superior to ground transportation and enables a mass transportation. Its role is expected to be extended as a solution to the air pollution problem due to ground transportation. Recently, the importance of green transportation increases and because of this, the construction and the use of subway is likely to increase. Meanwhile, the feature of the latest subway is that it is constructed under the ground more deeper than G train(40m) unlike the previous subways and the fire and emergency preparedness will become a particularly important social issue. However, a subway is used by the unspecified majority of people. As we experienced the train fire at the station of Junganro in Daegu Subway Line 1 (February 2003), the fire is likely to lead to highly probable loss of a lot of lives.
In case of subway fire, the cause of death at the subway is the poor visibility due to the fire smoke taking place in the event of fire(or toxic fumes) and direct or indirect inhalation of breathing of toxic gas because of failing to find the exit. Thus, in the event of fire in a semi-sealed space, like subway, safe evacuation in the early stage of fire is the most important for the evacuation of passengers to the outside, and the confirmation of the safe evacuation of passengers from the smoke and the heat caused by the fire through the qualitative evaluation in designing stage is important. However, the sprinklers installed at the subways in the metropolitan cities have the tendency of satisfying the legal requirements(National Fire Safety Code :NFSC) only. Thus, it is necessary to examine them more intensely in association with NFPA in the USA.
This study aimed to identify the safety of side-wall sprinkler head, an extinguishing equipment at subway platforms domestically for the first time through comparing it with downward type sprinkler head and analyze that quantitatively and then apply that to the subway platforms in the future. Also, it can be a momentum to change the old practice installing only the downward sprinkler at the subway platforms. This case has passed the review of the Central Fire Protection Committee in May, 2011. Thus, this paper can be applied in general to the platforms in the subways that are scheduled to be constructed in the future. This study was titled as a subway platform rather than a subway station. And this seems to be more appropriate. To resolve the traffic congestion, the transportation system is established around the subway with the high efficiency of transportation. Currently, the total length of subway reached approximately 588.3km in 5 cities, Seoul, Incheon, Busan, Daegu, and Gwangju. Due to punctuality, high speed and safety, subway is more superior to ground transportation and enables a mass transportation. Its role is expected to be extended as a solution to the air pollution problem due to ground transportation. Recently, the importance of green transportation increases and because of this, the construction and the use of subway is likely to increase. Meanwhile, the feature of the latest subway is that it is constructed under the ground more deeper than G train(40m) unlike the previous subways and the fire and emergency preparedness will become a particularly important social issue. However, a subway is used by the unspecified majority of people. As we experienced the train fire at the station of Junganro in Daegu Subway Line 1 (February 2003), the fire is likely to lead to highly probable loss of a lot of lives.
In case of subway fire, the cause of death at the subway is the poor visibility due to the fire smoke taking place in the event of fire(or toxic fumes) and direct or indirect inhalation of breathing of toxic gas because of failing to find the exit. Thus, in the event of fire in a semi-sealed space, like subway, safe evacuation in the early stage of fire is the most important for the evacuation of passengers to the outside, and the confirmation of the safe evacuation of passengers from the smoke and the heat caused by the fire through the qualitative evaluation in designing stage is important. However, the sprinklers installed at the subways in the metropolitan cities have the tendency of satisfying the legal requirements(National Fire Safety Code :NFSC) only. Thus, it is necessary to examine them more intensely in association with NFPA in the USA.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.