오늘날, 건강 및 레저 그리고 삶의 질에 대한 관심의 증가로 인해 웰빙과 스포츠문화는 소비자의 삶에서 점점 중요해지고 있다. 따라서, 소비자의 라이프스타일은 더 다양해지고 있으며, 스포츠웨어 시장규모는 2009년 2조 9천억에서 2010년 3조 3천억으로 11.6% 성장했다. 특히, 미혼 여성의 사회&경제력 향상으로 구매력이 증가함에 따라 스포츠웨어 시장의 ...
오늘날, 건강 및 레저 그리고 삶의 질에 대한 관심의 증가로 인해 웰빙과 스포츠문화는 소비자의 삶에서 점점 중요해지고 있다. 따라서, 소비자의 라이프스타일은 더 다양해지고 있으며, 스포츠웨어 시장규모는 2009년 2조 9천억에서 2010년 3조 3천억으로 11.6% 성장했다. 특히, 미혼 여성의 사회&경제력 향상으로 구매력이 증가함에 따라 스포츠웨어 시장의 블루오션으로 떠오르기 시작했다. 이들은 다른 활동보다 레저 및 스포츠에 더 많은 시간을 소비하는 것으로 나타났다. 따라서, 이 연구에서는 20대 미혼 여성 소비자의 라이프스타일을 분류하고, 라이프스타일 그룹간의 차이점을 확인하며, 라이프스타일에 스포츠웨어 구매행동을 분석하고자 한다. 또한 스포츠웨어 구매경험이 있는 20대 미혼 여성을 중심으로 설문조사를 진행하였으며, 312명의 응답자가 SPSS 18.0에 의해 조사되고 분석되었다. 빈도분석, 요인분석, 군집분석, 교차분석, ANOVA, 신뢰도분석, 던컨테스트가 사용되었다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 20대 미혼 여성 소비자의 라이프스타일을 요인분석 한 결과, 도전 성취지향형, 유행지향형, 첨단매체지향, 실용지향, 활동지향, 여가지향형의 6가지 요인이 추출되었다. 이러한 라이프스타일 요인을 바탕으로 “실용적 첨단매체 활용형”, “진취적 자아성취형”, “적극적 유행추구형”, 그리고 “활동적 여가지향형”의 집단으로 분류되었다. 둘째, 브랜드 충성도의 요인은 “지속적 충성”, “습관적 충성”, 그리고 “비충성” 의 3가지 요인으로 분류되었다. 셋째, 라이프스타일 유형 간 브랜드 충성도의 차이점을 분석한 결과, 상표충성도에서 가장 명확하게 구분되는 요인은 진취적 자아성취형이 가장 높은 반응을 보인 “지속적 충성” 요인으로 나타났다. 그리고 실용적 첨단매체 활용형과 적극적 유행추구형은 비충성 태도를 보였으며, 활동적 여가지향형은 습관적 충성을 보였다. 넷째, 실용적 첨단매체 활용형은 가격에 민감한 집단이며 수집된 정보를 활용하여 합리적 소비를 지향하는 집단이다. 따라서, 이 집단은 스포츠웨어를 좋은 기능/품질(43.3%), 적당한 가격(36.1%)을 이유로 구매한다. 또한 이들은 구매정보원으로 인터넷(44.6%), 홈쇼핑(14.5%)을 사용한다. 이들은 6개월에 1번(44.6%), 1년에 1번(26.5%) 스포츠웨어를 구매하며, 50.000원 미만(54.2%)으로 지출하는 것으로 나타나 가장 소극적인 스포츠웨어 구매행동을 보였다. 또한, 이들은 가격이 렴하고 쉽게 접근할 수 있는 인터넷 쇼핑몰(42.2%), 아웃렛(24.1%)을 선호하였다. 이들 중 다수는 트레이닝팬츠(41.0%), 티셔츠(30.1%)와 같이 실용적인 제품을 구매하였다. 다섯째, 진취적 자아성취형은 도전정신을 가지고 있고 목표를 달성하고자 하는 마인드를 가지고 있는 집단이다. 또한 이들은 그들의 자아를 성취하기 위한 목적이나 수단으로 제품을 구매한다. 따라서, 이 집단은 스포츠웨어를 도전적 성격을 가진 스포츠 활동을 위해(50.0%) 구매하는 것으로 나타났다. 구매선택기준으로 브랜드(35.0%), 디자인(23.8%)을 고려하는 것으로 나타남에 따라, 이 집단은 외양을 과시하는 성향을 가지고 있음을 알 수 있다. 이들 중 대부분은 구매정보를 판매원(31.2%)으로부터 습득하며, 7-9벌(48.8%)의 스포츠웨어를 보유하고 있으며, 특히 러닝/요가웨어(36.3%)와 같이 스포츠활동으 위한 기능적인 의복을 가지고 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 적극적 유행추구형은 트렌드를 따르고 패션의 변화를 통해 그들의 개성을 표현하는 집단이다. 따라서 이들은 스포츠웨어를 기능적 또는 실용적인 면보다 유행(47.8%)을 따르기 위해 구매한다. 그리고 유행을 이끄는 콘텐츠를 기반으로 한 인터넷(33.3%)이나 잡지(24.6%)을 통해 정보를 수집한다. 이들은 4가지 라이프스타일 집단 중, 15만원~20만원 미만(40.6%), 20만원 이상(21.7%) 정도로 가장 많은 돈을 소비하며, 스포츠 트렌드를 이끄는 바람막이(37.7%), 패딩/다운재킷(29.0%0과 같은 제품을 가지고 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 활동적 여가지향형은 사회적 활동을 좋아하며, 그들의 여가시간을 즐기기 위해 제품을 구매하는 집단이다. 따라서, 스포츠웨어를 일상복(45.0%)으로 구매하는 것으로 나타나, 스포츠웨어의 범위가 확대되고 있음을 알 수 있다. 그리고 그들은 일상생활에서 요구되는 디자인(42.5%), 실용성(25.0%)을 고려하는 것으로 나타났다. 이 집단의 30.0%은 그들의 지인(30.0%)을 통해 정보를 획득하며 그들이 필요할 때(42.5%) 스포츠웨어를 구매하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로, 20대 미혼 여성 소비자의 라이프스타일 유형에 따른 마케팅 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, “실용적 첨단매체 활용형”은 가격에 민감하고 합리적 소비를 지향하는 집단이다. 따라서 이 집단을 타겟으로 하는 패션 기업들은 쿠폰, 할인을 제공하는 전략을 설정해야 한다. 그리고 이 집단은 4가지 라이프스타일 집단 중 첨단매체를 가장 잘 활용하기 때문에, 스포츠웨어 기업들은 구매를 유도하기 위해 웹사이트, SNS, 그리고 인포며셜광고를 활용해야 한다. 둘째, 진취적 자아성취형은 스포츠웨어의 브랜드와 디
오늘날, 건강 및 레저 그리고 삶의 질에 대한 관심의 증가로 인해 웰빙과 스포츠문화는 소비자의 삶에서 점점 중요해지고 있다. 따라서, 소비자의 라이프스타일은 더 다양해지고 있으며, 스포츠웨어 시장규모는 2009년 2조 9천억에서 2010년 3조 3천억으로 11.6% 성장했다. 특히, 미혼 여성의 사회&경제력 향상으로 구매력이 증가함에 따라 스포츠웨어 시장의 블루오션으로 떠오르기 시작했다. 이들은 다른 활동보다 레저 및 스포츠에 더 많은 시간을 소비하는 것으로 나타났다. 따라서, 이 연구에서는 20대 미혼 여성 소비자의 라이프스타일을 분류하고, 라이프스타일 그룹간의 차이점을 확인하며, 라이프스타일에 스포츠웨어 구매행동을 분석하고자 한다. 또한 스포츠웨어 구매경험이 있는 20대 미혼 여성을 중심으로 설문조사를 진행하였으며, 312명의 응답자가 SPSS 18.0에 의해 조사되고 분석되었다. 빈도분석, 요인분석, 군집분석, 교차분석, ANOVA, 신뢰도분석, 던컨테스트가 사용되었다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 20대 미혼 여성 소비자의 라이프스타일을 요인분석 한 결과, 도전 성취지향형, 유행지향형, 첨단매체지향, 실용지향, 활동지향, 여가지향형의 6가지 요인이 추출되었다. 이러한 라이프스타일 요인을 바탕으로 “실용적 첨단매체 활용형”, “진취적 자아성취형”, “적극적 유행추구형”, 그리고 “활동적 여가지향형”의 집단으로 분류되었다. 둘째, 브랜드 충성도의 요인은 “지속적 충성”, “습관적 충성”, 그리고 “비충성” 의 3가지 요인으로 분류되었다. 셋째, 라이프스타일 유형 간 브랜드 충성도의 차이점을 분석한 결과, 상표충성도에서 가장 명확하게 구분되는 요인은 진취적 자아성취형이 가장 높은 반응을 보인 “지속적 충성” 요인으로 나타났다. 그리고 실용적 첨단매체 활용형과 적극적 유행추구형은 비충성 태도를 보였으며, 활동적 여가지향형은 습관적 충성을 보였다. 넷째, 실용적 첨단매체 활용형은 가격에 민감한 집단이며 수집된 정보를 활용하여 합리적 소비를 지향하는 집단이다. 따라서, 이 집단은 스포츠웨어를 좋은 기능/품질(43.3%), 적당한 가격(36.1%)을 이유로 구매한다. 또한 이들은 구매정보원으로 인터넷(44.6%), 홈쇼핑(14.5%)을 사용한다. 이들은 6개월에 1번(44.6%), 1년에 1번(26.5%) 스포츠웨어를 구매하며, 50.000원 미만(54.2%)으로 지출하는 것으로 나타나 가장 소극적인 스포츠웨어 구매행동을 보였다. 또한, 이들은 가격이 렴하고 쉽게 접근할 수 있는 인터넷 쇼핑몰(42.2%), 아웃렛(24.1%)을 선호하였다. 이들 중 다수는 트레이닝팬츠(41.0%), 티셔츠(30.1%)와 같이 실용적인 제품을 구매하였다. 다섯째, 진취적 자아성취형은 도전정신을 가지고 있고 목표를 달성하고자 하는 마인드를 가지고 있는 집단이다. 또한 이들은 그들의 자아를 성취하기 위한 목적이나 수단으로 제품을 구매한다. 따라서, 이 집단은 스포츠웨어를 도전적 성격을 가진 스포츠 활동을 위해(50.0%) 구매하는 것으로 나타났다. 구매선택기준으로 브랜드(35.0%), 디자인(23.8%)을 고려하는 것으로 나타남에 따라, 이 집단은 외양을 과시하는 성향을 가지고 있음을 알 수 있다. 이들 중 대부분은 구매정보를 판매원(31.2%)으로부터 습득하며, 7-9벌(48.8%)의 스포츠웨어를 보유하고 있으며, 특히 러닝/요가웨어(36.3%)와 같이 스포츠활동으 위한 기능적인 의복을 가지고 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 적극적 유행추구형은 트렌드를 따르고 패션의 변화를 통해 그들의 개성을 표현하는 집단이다. 따라서 이들은 스포츠웨어를 기능적 또는 실용적인 면보다 유행(47.8%)을 따르기 위해 구매한다. 그리고 유행을 이끄는 콘텐츠를 기반으로 한 인터넷(33.3%)이나 잡지(24.6%)을 통해 정보를 수집한다. 이들은 4가지 라이프스타일 집단 중, 15만원~20만원 미만(40.6%), 20만원 이상(21.7%) 정도로 가장 많은 돈을 소비하며, 스포츠 트렌드를 이끄는 바람막이(37.7%), 패딩/다운재킷(29.0%0과 같은 제품을 가지고 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 활동적 여가지향형은 사회적 활동을 좋아하며, 그들의 여가시간을 즐기기 위해 제품을 구매하는 집단이다. 따라서, 스포츠웨어를 일상복(45.0%)으로 구매하는 것으로 나타나, 스포츠웨어의 범위가 확대되고 있음을 알 수 있다. 그리고 그들은 일상생활에서 요구되는 디자인(42.5%), 실용성(25.0%)을 고려하는 것으로 나타났다. 이 집단의 30.0%은 그들의 지인(30.0%)을 통해 정보를 획득하며 그들이 필요할 때(42.5%) 스포츠웨어를 구매하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로, 20대 미혼 여성 소비자의 라이프스타일 유형에 따른 마케팅 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, “실용적 첨단매체 활용형”은 가격에 민감하고 합리적 소비를 지향하는 집단이다. 따라서 이 집단을 타겟으로 하는 패션 기업들은 쿠폰, 할인을 제공하는 전략을 설정해야 한다. 그리고 이 집단은 4가지 라이프스타일 집단 중 첨단매체를 가장 잘 활용하기 때문에, 스포츠웨어 기업들은 구매를 유도하기 위해 웹사이트, SNS, 그리고 인포며셜광고를 활용해야 한다. 둘째, 진취적 자아성취형은 스포츠웨어의 브랜드와 디
Today, thanks to the increase of health, leisure and living quality more and more, the importance of well-being and sports culture are more important than ever inn consumers' life. Accordingly, sportswear market size grown up by 11.6% to ₩3.3B in 2010 from ₩2.93B in 2009. Notably, single women have ...
Today, thanks to the increase of health, leisure and living quality more and more, the importance of well-being and sports culture are more important than ever inn consumers' life. Accordingly, sportswear market size grown up by 11.6% to ₩3.3B in 2010 from ₩2.93B in 2009. Notably, single women have emerged as blue ocean in sportswear market because their buying power is increasing as the enhancement of social and economic power. Therefore, the purpose of this study was to classify the lifestyles of 20‘s single women, identify the differences among the lifestyle groups, and analyze sportswear purchase behaviors and brand loyalty according to the lifestyle types. The subjects were 312 single women who purchased sportswear. The questionnaire consisted of measurement items for lifestyle, purchase behaviors, brand loyalty and demographic attributions. The data were analyzed by Cronbach's ⍺, factor analysis, cluster analysis, ANOVA, χ2-test and Duncan's multiple range test, using SPSS 18.0 program. The results are as follows. First, as a result of factor analysis to classify the lifestyles of 20's single women consumers, 6 factors of "adventurous and self-actualizing-oriented". "trend-oriented", "advanced-media-using oriented", "practical-oriented", "active-oriented", and "leisure-oriented" were extracted. Based on these lifestyle factors, 4 clusters of "practical and advanced-media-using type", "adventurous and self-actualizing type", "enthusiastic-trend seeking type" and "active and leisure-oriented type" were identified. Second, 3 factors of brand loyalty were classified as "continuous brand loyalty", "habitual brand loyalty" and "no brand loyalty". Third, as a result of analysis to search for the differences in brand loyalty among lifestyle types, the most clear and distinguished dimension of brand loyalty was the factor of "continuous brand loyalty" which ranked highly in "adventurous and self-actualizing type". And "practical and advanced-media-usage type" and "enthusiastic-trend seeking type" showed no brand loyalty, "active and leisure-oriented type" showed habitual brand loyalty. Forth, "practical and advanced-media-using type" is the price-sensitive group and seeks reasonable consumption using the collected information. Thus, this group purchases sportswear because of good function/quality(43.3%), reasonable price(36.1%). And they use Internet(44.6%) and home shopping(14.5%) as purchase information source. They showed passive purchase behaviors because they purchase sportswear in order of once in 6 month(44.6%) and once in a year(26.5%), and spend less than 50,000 KRW(54.2%). In addition, they prefer internet shopping mall(42.2%) and outlet(24.1%) which present relatively low price and can be accessed easily. Most of them is buy practical items such as training pants(41.0%) and t-shirts(30.1%). Fifth, "adventurous and self-actualizing type" is the group who has challenging spirit and mind to achieve their goal. Also, they regard purchase behaviors as objectives or means to achieve the perfection of selves.. Thus, this group tends to purchase sportswear to do sports(50.0%) which has adventurous characteristic. According as they consider brands(35.0%) and designs(23.8%) as purchase selection criteria, this group shows that they have a tendency to show off their appearances. Most of them get the purchase information from sales assistants(31.2%), and they have about 7-9 pieces(48.8%) sportswear, especially running/yoga wear(36.3%) which is functional to do actual sports. Sixth, "enthusiastic-trend seeking type" is the group who sets the trend and shows their personality through the change of fashion. Thus, they purchase sportswear to follow trend(47.8%) rather than functionality or practicality. And they collect information on the internet(33.3%) or magazine(24.6%) which lead the trend. They spend about 150,000 KRW ~ 200,000 KRW(40.6%) and more than 200,000 KRW(21.7%) which are the most money among 4 lifestyle groups. They own windbreak(37.7%) and padding/down jacket(29.0%) which take the lead in sportswear trend. Seventh, "active and leisure-oriented type" is the group who likes social activities, and purchases product to enjoy their leisure time. They buy sportswear for daily cloth(45.0%) and it means that sportswear area is expanding. And they consider design(42.5%) and practicality(25.0%) which are required in daily life. 30.0% of this group obtain information from their acquaintances(30.0%), and they purchase sportswear when they needed(42.5%). Based on these results, I would like to propose the marketing implications according to the lifestyle types of 20's single women consumers as follows. First, "practical and advanced-media-usage type" is price-sensitive and pursues reasonable consumption. Thus, fashion companies targeting this kind of group need to establish the strategies which provide coupons, discounts, and so on. This group uses advanced media more frequently amongst 4 lifestyle groups, hence sportswear companies utilize websites, SNS and informercial advertisement to induce purchasing. Second, "adventurous and self-actualizing type" thinks the most important thing in sportswear is the brand and design. Thus, fashion companies targeting this kind of group need to develop fashionable products that satisfy their target consumers, and utilize sales assistants to maintain and heighten consumer loyalty by developing close relationships. Third, "enthusiastic-trend seeking type" is the most trendy and follow the sportswear trend. Fashion companies targeting this kind of group can appeal to them with pictorial or article using celebrity, and collaboration with famous designers. Forth, fashion companies targeting "active and leisure-oriented type" should draw continuous brand loyalty from their target consumers by events they can access easily in their daily life such as pop-up store and sports lesson sessions. And as t
Today, thanks to the increase of health, leisure and living quality more and more, the importance of well-being and sports culture are more important than ever inn consumers' life. Accordingly, sportswear market size grown up by 11.6% to ₩3.3B in 2010 from ₩2.93B in 2009. Notably, single women have emerged as blue ocean in sportswear market because their buying power is increasing as the enhancement of social and economic power. Therefore, the purpose of this study was to classify the lifestyles of 20‘s single women, identify the differences among the lifestyle groups, and analyze sportswear purchase behaviors and brand loyalty according to the lifestyle types. The subjects were 312 single women who purchased sportswear. The questionnaire consisted of measurement items for lifestyle, purchase behaviors, brand loyalty and demographic attributions. The data were analyzed by Cronbach's ⍺, factor analysis, cluster analysis, ANOVA, χ2-test and Duncan's multiple range test, using SPSS 18.0 program. The results are as follows. First, as a result of factor analysis to classify the lifestyles of 20's single women consumers, 6 factors of "adventurous and self-actualizing-oriented". "trend-oriented", "advanced-media-using oriented", "practical-oriented", "active-oriented", and "leisure-oriented" were extracted. Based on these lifestyle factors, 4 clusters of "practical and advanced-media-using type", "adventurous and self-actualizing type", "enthusiastic-trend seeking type" and "active and leisure-oriented type" were identified. Second, 3 factors of brand loyalty were classified as "continuous brand loyalty", "habitual brand loyalty" and "no brand loyalty". Third, as a result of analysis to search for the differences in brand loyalty among lifestyle types, the most clear and distinguished dimension of brand loyalty was the factor of "continuous brand loyalty" which ranked highly in "adventurous and self-actualizing type". And "practical and advanced-media-usage type" and "enthusiastic-trend seeking type" showed no brand loyalty, "active and leisure-oriented type" showed habitual brand loyalty. Forth, "practical and advanced-media-using type" is the price-sensitive group and seeks reasonable consumption using the collected information. Thus, this group purchases sportswear because of good function/quality(43.3%), reasonable price(36.1%). And they use Internet(44.6%) and home shopping(14.5%) as purchase information source. They showed passive purchase behaviors because they purchase sportswear in order of once in 6 month(44.6%) and once in a year(26.5%), and spend less than 50,000 KRW(54.2%). In addition, they prefer internet shopping mall(42.2%) and outlet(24.1%) which present relatively low price and can be accessed easily. Most of them is buy practical items such as training pants(41.0%) and t-shirts(30.1%). Fifth, "adventurous and self-actualizing type" is the group who has challenging spirit and mind to achieve their goal. Also, they regard purchase behaviors as objectives or means to achieve the perfection of selves.. Thus, this group tends to purchase sportswear to do sports(50.0%) which has adventurous characteristic. According as they consider brands(35.0%) and designs(23.8%) as purchase selection criteria, this group shows that they have a tendency to show off their appearances. Most of them get the purchase information from sales assistants(31.2%), and they have about 7-9 pieces(48.8%) sportswear, especially running/yoga wear(36.3%) which is functional to do actual sports. Sixth, "enthusiastic-trend seeking type" is the group who sets the trend and shows their personality through the change of fashion. Thus, they purchase sportswear to follow trend(47.8%) rather than functionality or practicality. And they collect information on the internet(33.3%) or magazine(24.6%) which lead the trend. They spend about 150,000 KRW ~ 200,000 KRW(40.6%) and more than 200,000 KRW(21.7%) which are the most money among 4 lifestyle groups. They own windbreak(37.7%) and padding/down jacket(29.0%) which take the lead in sportswear trend. Seventh, "active and leisure-oriented type" is the group who likes social activities, and purchases product to enjoy their leisure time. They buy sportswear for daily cloth(45.0%) and it means that sportswear area is expanding. And they consider design(42.5%) and practicality(25.0%) which are required in daily life. 30.0% of this group obtain information from their acquaintances(30.0%), and they purchase sportswear when they needed(42.5%). Based on these results, I would like to propose the marketing implications according to the lifestyle types of 20's single women consumers as follows. First, "practical and advanced-media-usage type" is price-sensitive and pursues reasonable consumption. Thus, fashion companies targeting this kind of group need to establish the strategies which provide coupons, discounts, and so on. This group uses advanced media more frequently amongst 4 lifestyle groups, hence sportswear companies utilize websites, SNS and informercial advertisement to induce purchasing. Second, "adventurous and self-actualizing type" thinks the most important thing in sportswear is the brand and design. Thus, fashion companies targeting this kind of group need to develop fashionable products that satisfy their target consumers, and utilize sales assistants to maintain and heighten consumer loyalty by developing close relationships. Third, "enthusiastic-trend seeking type" is the most trendy and follow the sportswear trend. Fashion companies targeting this kind of group can appeal to them with pictorial or article using celebrity, and collaboration with famous designers. Forth, fashion companies targeting "active and leisure-oriented type" should draw continuous brand loyalty from their target consumers by events they can access easily in their daily life such as pop-up store and sports lesson sessions. And as t
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