본 연구는 중국에서 스포츠 레저 인구가 늘어나고 스포츠웨어에 대한 관심이 증가하고 있다는 점에 착안하여 중국 소비자의 스포츠 라이프스타일에 대해 알아보고, 스포츠 라이프스타일과 브랜드 선호요인, 구매만족도 및 브랜드 충성도 간의 관련성을 살펴보고자 하였다. 설문조사를 이용한 실증분석방법으로 연구를 진행하였고, 중국의 화북, 서북, 산동, 화남구, 화동, 화중, 사천중경, 동북구에 거주하는 스포츠웨어 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 560부의 자료를 ...
본 연구는 중국에서 스포츠 레저 인구가 늘어나고 스포츠웨어에 대한 관심이 증가하고 있다는 점에 착안하여 중국 소비자의 스포츠 라이프스타일에 대해 알아보고, 스포츠 라이프스타일과 브랜드 선호요인, 구매만족도 및 브랜드 충성도 간의 관련성을 살펴보고자 하였다. 설문조사를 이용한 실증분석방법으로 연구를 진행하였고, 중국의 화북, 서북, 산동, 화남구, 화동, 화중, 사천중경, 동북구에 거주하는 스포츠웨어 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 560부의 자료를 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국의 소비자들은 ‘그냥 입기 편해서’ 혹은 ‘운동 시 주로 입기 위해서’ 스포츠웨어를 구매하고 있었고, 나이키, 아디다스 등의 글로벌 브랜드와 리닝 등의 중국브랜드를 선호하였으며, 백화점이나 대형할인점, 인터넷, 모바일 등에서 구매를 하고 있었다. 스포츠웨어를 구매하는데 있어 계절별 1회에 평균 5만원~15만원 정도를 지불하는 경우가 많았으며, 인터넷이나 친구, 동료를 통해 스포츠웨어에 대한 정보를 얻는 경우가 대부분이었다. 둘째, 중국 소비자의 스포츠 라이프스타일은 스포츠 생활추구, 패션유행추구, 브랜드추구, 건강추구, 실용추구 라이프스타일로 분류되었고, 스포츠 라이프스타일에 따른 집단은 건강 스포츠추구집단, 실용추구집단, 유행브랜드추구집단으로 분류되었다. 스포츠의류 브랜드 선호요인은 디자인유행선호, 품질기능선호, 광고정보선호, 가격선호, 브랜드명성선호 요인으로 나뉘었으며, 브랜드 충성도는 태도적 충성도와 행동적 충성도로 구분되었다. 셋째, 스포츠 라이프스타일의 스포츠생활추구, 패션유행추구, 브랜드추구, 실용추구 라이프스타일이 구매만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 스포츠생활추구, 패션유행추구, 브랜드추구, 실용추구 라이프스타일은 태도적 충성도에, 스포츠생활추구, 패션유행추구, 브랜드추구, 건강추구 라이프스타일은 행동적 충성도에 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 넷째, 스포츠웨어 브랜드 선호요인을 구성하는 디자인유행선호, 품질기능선호, 광고정보선호, 가격선호, 브랜드명성선호요인은 구매만족도와 브랜드 충성도에 긍정적인 영향을 미치고, 구매만족도가 높을수록 태도적 충성도와 행동적 충성도가 높아지는 것으로 나타났다. 다섯째, 스포츠 라이프스타일에 따른 차이를 분석한 결과 스포츠웨어 브랜드 선호요인, 만족도, 충성도 모두에서 집단간 차이가 나타났다. 유행브랜드추구집단은 디자인이나 유행과 브랜드 명성에 대한 선호와 행동적 충성도가 가장 높았고, 실용추구집단은 품질이나 기능에 대한 선호가 가장 높았으며, 건강스포츠추구집단은 구매만족도와 태도적 충성도가 가장 높았다. 여섯째, 인구통계적 특성에 따른 차이를 분석한 결과 성별과 결혼여부, 연령에 따라 유의미한 차이가 있었다. 남성이 여성에 비해 스포츠생활추구, 브랜드추구, 실용추구 라이프스타일이 높은 반면 여성은 남성보다 건강추구 라이프스타일과 디자인유행선호, 품질기능선호, 가격선호요인이 높게 나타났다. 기혼은 미혼보다 스포츠 라이프스타일이 높고, 구매만족도가 높은 집단이었으며, 40대 이상이 스포츠 라이프스타일과 구매만족도가 가장 높아 스포츠 브랜드의 중요한 소비계층이었다. 본 연구에서는 중국 소비자의 스포츠 라이프스타일과 브랜드 선호요인을 밝히고, 이들 요인과 스포츠웨어 구매만족도 및 브랜드 충성도와의 관련성을 분석함으로써 스포츠웨어 브랜드에서 중국 소비자의 라이프스타일을 이해하고 구매만족도와 브랜드 충성도를 높이는 요인을 밝힌 것에 의의가 있다. 이러한 결과는 스포츠웨어 브랜드에서 중국 소비자를 대상으로 집중해야 할 마케팅 시사점을 제시할 수 있으며, 중국 소비자의 스포츠웨어 시장세분화 및 브랜드 충성도를 강화하는데 유용한 자료가 될 것이다.
본 연구는 중국에서 스포츠 레저 인구가 늘어나고 스포츠웨어에 대한 관심이 증가하고 있다는 점에 착안하여 중국 소비자의 스포츠 라이프스타일에 대해 알아보고, 스포츠 라이프스타일과 브랜드 선호요인, 구매만족도 및 브랜드 충성도 간의 관련성을 살펴보고자 하였다. 설문조사를 이용한 실증분석방법으로 연구를 진행하였고, 중국의 화북, 서북, 산동, 화남구, 화동, 화중, 사천중경, 동북구에 거주하는 스포츠웨어 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 560부의 자료를 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국의 소비자들은 ‘그냥 입기 편해서’ 혹은 ‘운동 시 주로 입기 위해서’ 스포츠웨어를 구매하고 있었고, 나이키, 아디다스 등의 글로벌 브랜드와 리닝 등의 중국브랜드를 선호하였으며, 백화점이나 대형할인점, 인터넷, 모바일 등에서 구매를 하고 있었다. 스포츠웨어를 구매하는데 있어 계절별 1회에 평균 5만원~15만원 정도를 지불하는 경우가 많았으며, 인터넷이나 친구, 동료를 통해 스포츠웨어에 대한 정보를 얻는 경우가 대부분이었다. 둘째, 중국 소비자의 스포츠 라이프스타일은 스포츠 생활추구, 패션유행추구, 브랜드추구, 건강추구, 실용추구 라이프스타일로 분류되었고, 스포츠 라이프스타일에 따른 집단은 건강 스포츠추구집단, 실용추구집단, 유행브랜드추구집단으로 분류되었다. 스포츠의류 브랜드 선호요인은 디자인유행선호, 품질기능선호, 광고정보선호, 가격선호, 브랜드명성선호 요인으로 나뉘었으며, 브랜드 충성도는 태도적 충성도와 행동적 충성도로 구분되었다. 셋째, 스포츠 라이프스타일의 스포츠생활추구, 패션유행추구, 브랜드추구, 실용추구 라이프스타일이 구매만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 스포츠생활추구, 패션유행추구, 브랜드추구, 실용추구 라이프스타일은 태도적 충성도에, 스포츠생활추구, 패션유행추구, 브랜드추구, 건강추구 라이프스타일은 행동적 충성도에 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 넷째, 스포츠웨어 브랜드 선호요인을 구성하는 디자인유행선호, 품질기능선호, 광고정보선호, 가격선호, 브랜드명성선호요인은 구매만족도와 브랜드 충성도에 긍정적인 영향을 미치고, 구매만족도가 높을수록 태도적 충성도와 행동적 충성도가 높아지는 것으로 나타났다. 다섯째, 스포츠 라이프스타일에 따른 차이를 분석한 결과 스포츠웨어 브랜드 선호요인, 만족도, 충성도 모두에서 집단간 차이가 나타났다. 유행브랜드추구집단은 디자인이나 유행과 브랜드 명성에 대한 선호와 행동적 충성도가 가장 높았고, 실용추구집단은 품질이나 기능에 대한 선호가 가장 높았으며, 건강스포츠추구집단은 구매만족도와 태도적 충성도가 가장 높았다. 여섯째, 인구통계적 특성에 따른 차이를 분석한 결과 성별과 결혼여부, 연령에 따라 유의미한 차이가 있었다. 남성이 여성에 비해 스포츠생활추구, 브랜드추구, 실용추구 라이프스타일이 높은 반면 여성은 남성보다 건강추구 라이프스타일과 디자인유행선호, 품질기능선호, 가격선호요인이 높게 나타났다. 기혼은 미혼보다 스포츠 라이프스타일이 높고, 구매만족도가 높은 집단이었으며, 40대 이상이 스포츠 라이프스타일과 구매만족도가 가장 높아 스포츠 브랜드의 중요한 소비계층이었다. 본 연구에서는 중국 소비자의 스포츠 라이프스타일과 브랜드 선호요인을 밝히고, 이들 요인과 스포츠웨어 구매만족도 및 브랜드 충성도와의 관련성을 분석함으로써 스포츠웨어 브랜드에서 중국 소비자의 라이프스타일을 이해하고 구매만족도와 브랜드 충성도를 높이는 요인을 밝힌 것에 의의가 있다. 이러한 결과는 스포츠웨어 브랜드에서 중국 소비자를 대상으로 집중해야 할 마케팅 시사점을 제시할 수 있으며, 중국 소비자의 스포츠웨어 시장세분화 및 브랜드 충성도를 강화하는데 유용한 자료가 될 것이다.
As Chinese are being increased in sports leisure and their interest is keener than ever. Having proper understanding of Chinese consumers’ lifestyle, this research intended to outline the detailed connections between their brand loyalty and purchase satisfaction degree on sportswear. Questionna...
As Chinese are being increased in sports leisure and their interest is keener than ever. Having proper understanding of Chinese consumers’ lifestyle, this research intended to outline the detailed connections between their brand loyalty and purchase satisfaction degree on sportswear. Questionnaire survey has been conducted to sportswear consumers dwelling in Hwabook, Seobook, Hwanamku, Hwadong, Hwajung, Sacheon, and Dongbuk. Total 560 consumers complied with survey and the results were analyzed by SPSS statistical program. The results are as below. Firstly, Chinese consumers are purchasing sportswear for the purpose of comfortable fit for their daily life and sports activities. Their brand preference was global brands such as Nike, Adidas and Lining standed for local brand. For their buying behaviors, 1) they spent avg. 50,000 to 150,000 per 1 transaction 2) Mostly, they gained shopping information from internet and peer group 3) Their shipping destination was department store, mega outlet and internet/mobile. Secondly, Chinese consumers lifestyle on sports was divided into 5 groups driven by sports, fashion, brand, health and practicality. Reasons for the brand preference was design, quality, advertisement, price, brand reputation. The brand loyalty was classified by attitudinal and behavioral loyalty. Thirdly, sports lifestyle, fashion trend, brand chase and practicality were influencing positively toward purchase satisfaction degree. Fourthly, reasons for brand preference were composed of design, quality, advertisement, price and brand reputation. The higher degree of purchase satisfaction, the greater attitudinal and behavioral loyalty. Fifthly, there was difference in those groups based on survey analysis by means of preference, satisfaction and loyalty. Consumer group driven by fashion trend showed the highest loyalty on design and brand reputation, Practicality group preferred quality and performance. Lastly, health driven consumer group showed great reaction on buying satisfaction and attitudinal loyalty. Sixthly, the analysis of population statistics showed their buying behavior based on age, gender and marriage. Male tended to engage more in sports, brand, practicality while female showed more engagement in lifestyle, design, quality and price. Subsequently, married person aged over 40 reacted more to sports lifestyle and purchase satisfaction and they are definitely key consuming group for sportswear brands. The objective of this research was to identify their sports lifestyle and reasons for brand preference followed by analysis of the complicated connection between various factors. Moving forward, this research will indicate implications on marketing, market segmentation and directions enhancing brand loyalty.
As Chinese are being increased in sports leisure and their interest is keener than ever. Having proper understanding of Chinese consumers’ lifestyle, this research intended to outline the detailed connections between their brand loyalty and purchase satisfaction degree on sportswear. Questionnaire survey has been conducted to sportswear consumers dwelling in Hwabook, Seobook, Hwanamku, Hwadong, Hwajung, Sacheon, and Dongbuk. Total 560 consumers complied with survey and the results were analyzed by SPSS statistical program. The results are as below. Firstly, Chinese consumers are purchasing sportswear for the purpose of comfortable fit for their daily life and sports activities. Their brand preference was global brands such as Nike, Adidas and Lining standed for local brand. For their buying behaviors, 1) they spent avg. 50,000 to 150,000 per 1 transaction 2) Mostly, they gained shopping information from internet and peer group 3) Their shipping destination was department store, mega outlet and internet/mobile. Secondly, Chinese consumers lifestyle on sports was divided into 5 groups driven by sports, fashion, brand, health and practicality. Reasons for the brand preference was design, quality, advertisement, price, brand reputation. The brand loyalty was classified by attitudinal and behavioral loyalty. Thirdly, sports lifestyle, fashion trend, brand chase and practicality were influencing positively toward purchase satisfaction degree. Fourthly, reasons for brand preference were composed of design, quality, advertisement, price and brand reputation. The higher degree of purchase satisfaction, the greater attitudinal and behavioral loyalty. Fifthly, there was difference in those groups based on survey analysis by means of preference, satisfaction and loyalty. Consumer group driven by fashion trend showed the highest loyalty on design and brand reputation, Practicality group preferred quality and performance. Lastly, health driven consumer group showed great reaction on buying satisfaction and attitudinal loyalty. Sixthly, the analysis of population statistics showed their buying behavior based on age, gender and marriage. Male tended to engage more in sports, brand, practicality while female showed more engagement in lifestyle, design, quality and price. Subsequently, married person aged over 40 reacted more to sports lifestyle and purchase satisfaction and they are definitely key consuming group for sportswear brands. The objective of this research was to identify their sports lifestyle and reasons for brand preference followed by analysis of the complicated connection between various factors. Moving forward, this research will indicate implications on marketing, market segmentation and directions enhancing brand loyalty.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.