본 연구는 어린이집에서 시간연장보육의 이용실태와 실제로 아동들은 어떠한 환경에서 보육을 받고 있으며, 시간연장보육의 보육계획이 어떻게 세워지며, 그 보육계획이 실제로 어떻게 실행되고 있는지, 또 시간연장보육을 위한 시간연장보육을 담당하는 교사들의 요구는 어떠한지에 대한 실태를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 시간연장보육의 이용은 어떠한가? 2. 시간연장보육의 환경은 어떠한가? 3. 시간연장보육의 보육계획은 어떻게 이루어지는가? 4. 시간연장보육의 실행은 어떻게 이루어지는가?...
본 연구는 어린이집에서 시간연장보육의 이용실태와 실제로 아동들은 어떠한 환경에서 보육을 받고 있으며, 시간연장보육의 보육계획이 어떻게 세워지며, 그 보육계획이 실제로 어떻게 실행되고 있는지, 또 시간연장보육을 위한 시간연장보육을 담당하는 교사들의 요구는 어떠한지에 대한 실태를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 시간연장보육의 이용은 어떠한가? 2. 시간연장보육의 환경은 어떠한가? 3. 시간연장보육의 보육계획은 어떻게 이루어지는가? 4. 시간연장보육의 실행은 어떻게 이루어지는가? 5. 시간연장보육을 담당하는 교사의 요구는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울특별시에 있는 시간 연장 보육지정시설에서 시간연장보육을 담당하고 있는 교사 120명을 대상으로 하였다. 본 연구에 사용된 도구는 시간연장보육 이용아동의 특성과 시간연장보육 시간에 제공되는 보육환경, 보육계획과 실행, 시간연장보육 교사의 요구에 대한 것을 파악하기 위해 본 연구자가 직접 제작한 것을 사용하였으며, 시간연장보육을 위한 계획과 요구사항을 묻는 부분의 일부는 이진선(2007)과 서원경(2004)의 연구에 사용된 도구를 참고하여 작성하였다. 본 연구의 설문조사로 수집된 자료의 분석은 SPSS15.0 통계 프로그램을 사용하였으며, 빈도와 백분율 산출하여 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 시간연장보육의 이용실태를 조사한 결과, 시간연장보육의 이용은 증가하고 있었으며, 수시로 이루어지는 신청으로 인해 이용아동에 대해 미리파악하지 못하고 있었으며, 대부분 맞벌이 가정의 아동들이 부모의 취업으로 인해 지속적으로 이용하고 있었으며, 영아들의 이용이 더 많았다. 둘째, 시간연장보육의 환경에 대해 조사한 결과, 시간연장보육 시간을 위한 별도의 교실은 마련되어 있지 않았다. 그로 인해, 시간연장 보육시간에는 주간의 교실을 재이용하고 있었고, 그로 인해 교실이용에 제한을 받고 있어, 시간연장보육에 적합한 환경을 제공받지 못하고 있었다. 셋째, 시간연장보육의 계획은 어떻게 세워지고 있는가를 조사한 결과, 시간연장보육의 계획안은 충실하게 작성하는 편이었으나, 준비와 적용의 용이성에 중점을 두어 작성하고 있어, 보육내용이 미흡할 수 있는 것으로 나타났다. 자료의 접근성과 적용이 쉬운 자료들을 참고하여 계획하며, 시간연장보육에 적합한 프로그램 부족으로 인해 어려움을 느끼고 있었다. 넷째, 시간연장보육의 실행은 어떠한가를 조사한 결과, 수시로 이루어지는 귀가, 보육외의 다른 업무의 병행, 교사의 부족, 교사 대 아동비율 등에 영향을 받아, 계획대로 실행하려고 하나 상황이 여의치 않은 경우가 있으며, 실행을 고려하지 않은 단순한 계획으로 인해 실행시 어려움을 느끼고 있었다. 다섯째, 시간연장보육에 대한 시간연장 담당 교사의 요구를 조사한 결과, 대부분의 교사들이 영유아들의 사회 정서적 안정에 중점을 둔, 적용이 용이한 시간연장보육 프로그램 보급을 요구하였다. 더불어 교사 및 아동의 안전사고 예비대책 마련을 요구하고 있었다.
본 연구는 어린이집에서 시간연장보육의 이용실태와 실제로 아동들은 어떠한 환경에서 보육을 받고 있으며, 시간연장보육의 보육계획이 어떻게 세워지며, 그 보육계획이 실제로 어떻게 실행되고 있는지, 또 시간연장보육을 위한 시간연장보육을 담당하는 교사들의 요구는 어떠한지에 대한 실태를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 시간연장보육의 이용은 어떠한가? 2. 시간연장보육의 환경은 어떠한가? 3. 시간연장보육의 보육계획은 어떻게 이루어지는가? 4. 시간연장보육의 실행은 어떻게 이루어지는가? 5. 시간연장보육을 담당하는 교사의 요구는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울특별시에 있는 시간 연장 보육지정시설에서 시간연장보육을 담당하고 있는 교사 120명을 대상으로 하였다. 본 연구에 사용된 도구는 시간연장보육 이용아동의 특성과 시간연장보육 시간에 제공되는 보육환경, 보육계획과 실행, 시간연장보육 교사의 요구에 대한 것을 파악하기 위해 본 연구자가 직접 제작한 것을 사용하였으며, 시간연장보육을 위한 계획과 요구사항을 묻는 부분의 일부는 이진선(2007)과 서원경(2004)의 연구에 사용된 도구를 참고하여 작성하였다. 본 연구의 설문조사로 수집된 자료의 분석은 SPSS15.0 통계 프로그램을 사용하였으며, 빈도와 백분율 산출하여 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 시간연장보육의 이용실태를 조사한 결과, 시간연장보육의 이용은 증가하고 있었으며, 수시로 이루어지는 신청으로 인해 이용아동에 대해 미리파악하지 못하고 있었으며, 대부분 맞벌이 가정의 아동들이 부모의 취업으로 인해 지속적으로 이용하고 있었으며, 영아들의 이용이 더 많았다. 둘째, 시간연장보육의 환경에 대해 조사한 결과, 시간연장보육 시간을 위한 별도의 교실은 마련되어 있지 않았다. 그로 인해, 시간연장 보육시간에는 주간의 교실을 재이용하고 있었고, 그로 인해 교실이용에 제한을 받고 있어, 시간연장보육에 적합한 환경을 제공받지 못하고 있었다. 셋째, 시간연장보육의 계획은 어떻게 세워지고 있는가를 조사한 결과, 시간연장보육의 계획안은 충실하게 작성하는 편이었으나, 준비와 적용의 용이성에 중점을 두어 작성하고 있어, 보육내용이 미흡할 수 있는 것으로 나타났다. 자료의 접근성과 적용이 쉬운 자료들을 참고하여 계획하며, 시간연장보육에 적합한 프로그램 부족으로 인해 어려움을 느끼고 있었다. 넷째, 시간연장보육의 실행은 어떠한가를 조사한 결과, 수시로 이루어지는 귀가, 보육외의 다른 업무의 병행, 교사의 부족, 교사 대 아동비율 등에 영향을 받아, 계획대로 실행하려고 하나 상황이 여의치 않은 경우가 있으며, 실행을 고려하지 않은 단순한 계획으로 인해 실행시 어려움을 느끼고 있었다. 다섯째, 시간연장보육에 대한 시간연장 담당 교사의 요구를 조사한 결과, 대부분의 교사들이 영유아들의 사회 정서적 안정에 중점을 둔, 적용이 용이한 시간연장보육 프로그램 보급을 요구하였다. 더불어 교사 및 아동의 안전사고 예비대책 마련을 요구하고 있었다.
The present study aims to find out the status of time-extended child care. Specifically, this study focused on relevant environment, planning, practice and demands of teachers in charge of the time-extended child care. For the purpose of this study, the following issues were raised: 1. How is the ti...
The present study aims to find out the status of time-extended child care. Specifically, this study focused on relevant environment, planning, practice and demands of teachers in charge of the time-extended child care. For the purpose of this study, the following issues were raised: 1. How is the time-extended child care used? 2. How is the environment for time-extended child care? 3. How are plans set up for the time-extended child care? 4. How is the time-extended child care put into practice? 5. What are the demands of teachers in charge of the time-extended child care? 120 teachers who joined this study were in charge of the time-extended child care in child care centers located in Seoul. The instrument used for this study was designed by the investigator in order to find out the characteristics of children using the time-extended care, the care environment provided for the extended time, planning and practice of care and demands of teachers in charge of the time-extended child care. Also, in reference to some items on planning and demands for the time-extended child care, the instruments used by Lee Jin Sun(2007) and Seo Won Gyeong(2004) were consulted. The data collected through the questionnaire survey here were analysed using SPSS15.0 statistics program in terms of frequency and percentage. In sum, the following results were found: First, the time-extended child care was increasingly used, while frequent applications prevented child care centers from being informed of children beforehand. Most of children, especially infants continuously using the time-extended child care were from double-income families. Second, as for the environment for the time-extended child care, separate classrooms were not arranged for the extended period. As a result, day-time classrooms were used for the extended-time child care. In short, due to limitations in using classrooms, the time-extended child care was far from appropriate environment. Third, plans were written well for the time-extended child care but the focus was mainly put on easy preparation and application, so the content for child care seemed insufficient. Plans were made based on easily accessible and applicable materials. Teachers had difficulties due to lack of appropriate programs for the time-extended child care. Fourth, irregular leaving for home, workloads other than child care, lack of teachers and unfavourable children-teacher ratio kept plans from being put into practice as opposed to intention. Further, indiscreet planning without taking into account practicality made it hard to put plans into action. Fifth, regarding demands of teachers in charge of time-extended child care, most respondents called for programs easily applicable to the time-extended child care with a view to social and emotional stability as well as preventive measures for safety accidents for both teachers and children.
The present study aims to find out the status of time-extended child care. Specifically, this study focused on relevant environment, planning, practice and demands of teachers in charge of the time-extended child care. For the purpose of this study, the following issues were raised: 1. How is the time-extended child care used? 2. How is the environment for time-extended child care? 3. How are plans set up for the time-extended child care? 4. How is the time-extended child care put into practice? 5. What are the demands of teachers in charge of the time-extended child care? 120 teachers who joined this study were in charge of the time-extended child care in child care centers located in Seoul. The instrument used for this study was designed by the investigator in order to find out the characteristics of children using the time-extended care, the care environment provided for the extended time, planning and practice of care and demands of teachers in charge of the time-extended child care. Also, in reference to some items on planning and demands for the time-extended child care, the instruments used by Lee Jin Sun(2007) and Seo Won Gyeong(2004) were consulted. The data collected through the questionnaire survey here were analysed using SPSS15.0 statistics program in terms of frequency and percentage. In sum, the following results were found: First, the time-extended child care was increasingly used, while frequent applications prevented child care centers from being informed of children beforehand. Most of children, especially infants continuously using the time-extended child care were from double-income families. Second, as for the environment for the time-extended child care, separate classrooms were not arranged for the extended period. As a result, day-time classrooms were used for the extended-time child care. In short, due to limitations in using classrooms, the time-extended child care was far from appropriate environment. Third, plans were written well for the time-extended child care but the focus was mainly put on easy preparation and application, so the content for child care seemed insufficient. Plans were made based on easily accessible and applicable materials. Teachers had difficulties due to lack of appropriate programs for the time-extended child care. Fourth, irregular leaving for home, workloads other than child care, lack of teachers and unfavourable children-teacher ratio kept plans from being put into practice as opposed to intention. Further, indiscreet planning without taking into account practicality made it hard to put plans into action. Fifth, regarding demands of teachers in charge of time-extended child care, most respondents called for programs easily applicable to the time-extended child care with a view to social and emotional stability as well as preventive measures for safety accidents for both teachers and children.
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