국문초록 급격한 경제성장으로 인해 국가 경제력은 크게 성장하였으나, 1997년 국가경제대란(IMF) 이후 고도성장의 그늘에 가려져 있던 취약계층이 신자유주의 시장경제에 경쟁력을 갖추지 못함으로서 경제적으로 심각한 상황에 직면하면서 사회복지 정책의 핵심으로 논의되고 있다. 기존의 지역아동센터에 대한 연구에서는 주로 지역아동센터의 발전방향, 근무자의 만족도 조사, 소진 등에 대해 연구 되어졌으며, 지역아동센터 이용경험이 아동의 사회성에 미치는 영향, 지역아동센터의 환경이 아동의 사회․정서적 발달에 미치는 영향에 대한 연구들이 이루어졌다. 따라서 본 연구에서는 지역아동센터의 교육환경인 물리적인 환경과 프로그램 내용, 교사와의 상호작용의 요인들을 활용하여 지역아동센터 이용이 아동의 학업성취감에 근원이 되는 학습동기와 ...
국문초록 급격한 경제성장으로 인해 국가 경제력은 크게 성장하였으나, 1997년 국가경제대란(IMF) 이후 고도성장의 그늘에 가려져 있던 취약계층이 신자유주의 시장경제에 경쟁력을 갖추지 못함으로서 경제적으로 심각한 상황에 직면하면서 사회복지 정책의 핵심으로 논의되고 있다. 기존의 지역아동센터에 대한 연구에서는 주로 지역아동센터의 발전방향, 근무자의 만족도 조사, 소진 등에 대해 연구 되어졌으며, 지역아동센터 이용경험이 아동의 사회성에 미치는 영향, 지역아동센터의 환경이 아동의 사회․정서적 발달에 미치는 영향에 대한 연구들이 이루어졌다. 따라서 본 연구에서는 지역아동센터의 교육환경인 물리적인 환경과 프로그램 내용, 교사와의 상호작용의 요인들을 활용하여 지역아동센터 이용이 아동의 학업성취감에 근원이 되는 학습동기와 자기효능감의 증진에 미치는 영향을 분석해 보고자 한다. 지역아동센터의 물리적인 환경 즉 적절한 공간과 설비, 학습기자재, 위생적인 관리 등은 아동이 센터에 대한 신뢰감을 형성하는데 유용할 것이다. 프로그램의 내용이 아동의 수준과 욕구에 맞게 제공될 때 아동은 더욱더 흥미가 유발되어 지속적인 센터의 프로그램 이용을 유도할 것이며, 교사와의 긍정적인 상호작용과 지속적인 지지를 통해 아동은 학업동기가 유발되고 자기효능감이 증진 될 것이다. 이에 본 연구자는 지역아동센터의 환경과 학습동기, 지역아동센터의 환경과 자기효능감, 학습동기와 자기효능감이 어떤 인과관계가 있는지 실증적인 연구를 하고자 하였다. 지역아동센터의 환경이 학습동기와 자기효능감에 미치는 영향이 부모의 지지정도에 따라 차이가 있을 것이라는 조절효과에 대해 연구하고자 하였다. 연구목적의 달성을 위해 주요 연구변수들의 문헌연구를 검토하고, 아동의 자기효능감을 파악하고자 설문조사를 실시하였다. 그리고 수집된 자료를 SAS 9.1 Version와 ANOVA, 다중회귀분석을 활용하여 통계분석을 실시하여 측정도구의 타당성과 신뢰도 검정, 기술적 통계분석, 가설을 검정 위해 인과관계를 파악하고자 하였다. 먼저 지역아동센터의 교육환경의 물리적인 환경, 프로그램 내용, 교사와 상호작용, 학습동기 자기효능감에 미치는 영향을 측정해본 결과 물리적인 환경, 프로그램 내용과 교사와의 상호작용이 자기효능감에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났으며, 학습동기는 자기 효능감에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 지역아동센터의 교육환경 즉, 물리적인 환경, 프로그램 내용, 교상와의 상호작용이 학습동기에 미치는 영향을 측정해 본 결과 학습동기에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이는 지역아동센터의 교육환경이 자기효능감 증진에 직접적으로 유의한 영향을 미치는 않으나 학습동기를 통해 자기효능감에 유의한 영향을 미치는 것으로 해석할 수 있다. 마지막으로 부모의지지 정도에 따라 학습동기 유발과 자기효능감 증진에 따라 차이가 있을 것이라는 분석결과에 대해서는 차이가 없는 것으로 나타났다.이러한 분석 결과를 토대로, 지역아동센터를 이용하는 아동의 자기효능감 증진을 위하여 다음과 같은 방향을 제시할 수 있다. 지역아동센터의 교육환경 즉, 물리적인 환경, 즉 공간 및 시설을 갖추며, 위생관리에 철저히 하며, 학습기자재 등을 충분히 구비해야 하다. 지역아동센터를 이용아동의 욕구에 적합하고 흥미를 유발할 수 다양한 프로그램 제공하여야 한다. 교사와 아동 간의 지속적이고 일관되며, 긍정적인 상호지지가 활발히 이루어 져야한다. 따라서 지역아동센터는 센터를 이용하는 아동의 자기효능감 증진에 대해 기여할 수 있는 역할의 중요성을 인식하여 지역아동센터를 이용하는 아동들이 자신의 꿈들을 적립할 수 있는 장소와 기회를 최대한 많이 제공하여야 한다.
국문초록 급격한 경제성장으로 인해 국가 경제력은 크게 성장하였으나, 1997년 국가경제대란(IMF) 이후 고도성장의 그늘에 가려져 있던 취약계층이 신자유주의 시장경제에 경쟁력을 갖추지 못함으로서 경제적으로 심각한 상황에 직면하면서 사회복지 정책의 핵심으로 논의되고 있다. 기존의 지역아동센터에 대한 연구에서는 주로 지역아동센터의 발전방향, 근무자의 만족도 조사, 소진 등에 대해 연구 되어졌으며, 지역아동센터 이용경험이 아동의 사회성에 미치는 영향, 지역아동센터의 환경이 아동의 사회․정서적 발달에 미치는 영향에 대한 연구들이 이루어졌다. 따라서 본 연구에서는 지역아동센터의 교육환경인 물리적인 환경과 프로그램 내용, 교사와의 상호작용의 요인들을 활용하여 지역아동센터 이용이 아동의 학업성취감에 근원이 되는 학습동기와 자기효능감의 증진에 미치는 영향을 분석해 보고자 한다. 지역아동센터의 물리적인 환경 즉 적절한 공간과 설비, 학습기자재, 위생적인 관리 등은 아동이 센터에 대한 신뢰감을 형성하는데 유용할 것이다. 프로그램의 내용이 아동의 수준과 욕구에 맞게 제공될 때 아동은 더욱더 흥미가 유발되어 지속적인 센터의 프로그램 이용을 유도할 것이며, 교사와의 긍정적인 상호작용과 지속적인 지지를 통해 아동은 학업동기가 유발되고 자기효능감이 증진 될 것이다. 이에 본 연구자는 지역아동센터의 환경과 학습동기, 지역아동센터의 환경과 자기효능감, 학습동기와 자기효능감이 어떤 인과관계가 있는지 실증적인 연구를 하고자 하였다. 지역아동센터의 환경이 학습동기와 자기효능감에 미치는 영향이 부모의 지지정도에 따라 차이가 있을 것이라는 조절효과에 대해 연구하고자 하였다. 연구목적의 달성을 위해 주요 연구변수들의 문헌연구를 검토하고, 아동의 자기효능감을 파악하고자 설문조사를 실시하였다. 그리고 수집된 자료를 SAS 9.1 Version와 ANOVA, 다중회귀분석을 활용하여 통계분석을 실시하여 측정도구의 타당성과 신뢰도 검정, 기술적 통계분석, 가설을 검정 위해 인과관계를 파악하고자 하였다. 먼저 지역아동센터의 교육환경의 물리적인 환경, 프로그램 내용, 교사와 상호작용, 학습동기 자기효능감에 미치는 영향을 측정해본 결과 물리적인 환경, 프로그램 내용과 교사와의 상호작용이 자기효능감에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났으며, 학습동기는 자기 효능감에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 지역아동센터의 교육환경 즉, 물리적인 환경, 프로그램 내용, 교상와의 상호작용이 학습동기에 미치는 영향을 측정해 본 결과 학습동기에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이는 지역아동센터의 교육환경이 자기효능감 증진에 직접적으로 유의한 영향을 미치는 않으나 학습동기를 통해 자기효능감에 유의한 영향을 미치는 것으로 해석할 수 있다. 마지막으로 부모의지지 정도에 따라 학습동기 유발과 자기효능감 증진에 따라 차이가 있을 것이라는 분석결과에 대해서는 차이가 없는 것으로 나타났다.이러한 분석 결과를 토대로, 지역아동센터를 이용하는 아동의 자기효능감 증진을 위하여 다음과 같은 방향을 제시할 수 있다. 지역아동센터의 교육환경 즉, 물리적인 환경, 즉 공간 및 시설을 갖추며, 위생관리에 철저히 하며, 학습기자재 등을 충분히 구비해야 하다. 지역아동센터를 이용아동의 욕구에 적합하고 흥미를 유발할 수 다양한 프로그램 제공하여야 한다. 교사와 아동 간의 지속적이고 일관되며, 긍정적인 상호지지가 활발히 이루어 져야한다. 따라서 지역아동센터는 센터를 이용하는 아동의 자기효능감 증진에 대해 기여할 수 있는 역할의 중요성을 인식하여 지역아동센터를 이용하는 아동들이 자신의 꿈들을 적립할 수 있는 장소와 기회를 최대한 많이 제공하여야 한다.
ABSTRACT Study of Influence on the Child's Self-Efficacy by Local Children's Center Educational Environment Park, Bok-hee Advisor : Park, Hwie-seo Department of Social Welfare Graduate School of Policy, Chosun University Despite the rapid economic growth that fostered strong country competitiveness,...
ABSTRACT Study of Influence on the Child's Self-Efficacy by Local Children's Center Educational Environment Park, Bok-hee Advisor : Park, Hwie-seo Department of Social Welfare Graduate School of Policy, Chosun University Despite the rapid economic growth that fostered strong country competitiveness, there has been heated debated on social welfare services since 1997, when it proved that there were lacking adaptability of the low income class to the neo-liberalism market system. In many of the previous researches on local child care centers, the focuses were on the headings and directions of the development of those centers, employee satisfaction, effect on children from utilizing the centers, influence on the growth of the children by the centers’ environments and circumstances. In here, the research will focus on the educational environment of centers, composed of centers’ physical environments, contents of programmes, and interactions with the tutors to analyze the origins of motivations and increase in self-satisfaction that contribute to school achievements by utilizing the centers. The centers’ physical environments, such as the place, facilities, learning materials, hygienic management, are useful to build the credibility and trust to the centers. When the contents of programmes are provided in demand and favor for the children, they would stimulate the interest among the children, leading to sustainable usage of the programmes, while the positive interaction and continuous support from the tutors would cause motivation for the children to achieve high for their school achievement. To this, the researcher attempted to take research to prove the correlation between the centers’ environments and motivation to study, centers’ environments and self-efficacy, and motivation and self-efficacy. Furthermore, to explain the control effect of the degree of centers’ environments affection on the motivation and self-efficacy depending on the parents’ supporting degree. To accomplish the purpose of the research, there has been examination of various studies for major variations and took survey to grasp understanding of the children’s self-efficacy. And SAS 9.1 Version, ANOVA and multiple regression analysis were employed for statistical analysis on collected data to comprehend the validity and credibility of measuring apparatus, the technical statistical analysis and to test the hypothesis. Firstly, by analyzing the influence of the physical environments of centers, contents of programmes and the interactions of tutors on study motivation and self-efficacy, it has been proven that the educational environment does not influence on self-efficacy while it does on the study motivation. By analyzing the influence of the centers’ education environment, composed of physical environment, contents of programmes and the interaction between tutors, it has been proven that the environment indeed affects the study motivation. From here, it can be inferred that although the environment does not directly influence self-efficacy, it does through the study motivation. Lastly, for the varying degree of study motivation and self-efficacy depending on the parental support, it has been proven that there is no such difference. Based on the results, it is possible to provide outlook guidances for the improved self-efficacy of the children who utilize the centers. Local children centers’ educational environment, such as the physical environment, meaning facilities, hygienic management and learning materials should be adequately provided and meet the standard. To comply with the demand and interest of the children that use the centers, there should be various programmes provided. Furthermore, there should be the continous and steady interaction between the children and tutors. For this, the centers should recognize the importance of them for contributing to foster children’s self-efficacy and study motivation, providing facilities and opportunities to let the children bear and have dreams.
ABSTRACT Study of Influence on the Child's Self-Efficacy by Local Children's Center Educational Environment Park, Bok-hee Advisor : Park, Hwie-seo Department of Social Welfare Graduate School of Policy, Chosun University Despite the rapid economic growth that fostered strong country competitiveness, there has been heated debated on social welfare services since 1997, when it proved that there were lacking adaptability of the low income class to the neo-liberalism market system. In many of the previous researches on local child care centers, the focuses were on the headings and directions of the development of those centers, employee satisfaction, effect on children from utilizing the centers, influence on the growth of the children by the centers’ environments and circumstances. In here, the research will focus on the educational environment of centers, composed of centers’ physical environments, contents of programmes, and interactions with the tutors to analyze the origins of motivations and increase in self-satisfaction that contribute to school achievements by utilizing the centers. The centers’ physical environments, such as the place, facilities, learning materials, hygienic management, are useful to build the credibility and trust to the centers. When the contents of programmes are provided in demand and favor for the children, they would stimulate the interest among the children, leading to sustainable usage of the programmes, while the positive interaction and continuous support from the tutors would cause motivation for the children to achieve high for their school achievement. To this, the researcher attempted to take research to prove the correlation between the centers’ environments and motivation to study, centers’ environments and self-efficacy, and motivation and self-efficacy. Furthermore, to explain the control effect of the degree of centers’ environments affection on the motivation and self-efficacy depending on the parents’ supporting degree. To accomplish the purpose of the research, there has been examination of various studies for major variations and took survey to grasp understanding of the children’s self-efficacy. And SAS 9.1 Version, ANOVA and multiple regression analysis were employed for statistical analysis on collected data to comprehend the validity and credibility of measuring apparatus, the technical statistical analysis and to test the hypothesis. Firstly, by analyzing the influence of the physical environments of centers, contents of programmes and the interactions of tutors on study motivation and self-efficacy, it has been proven that the educational environment does not influence on self-efficacy while it does on the study motivation. By analyzing the influence of the centers’ education environment, composed of physical environment, contents of programmes and the interaction between tutors, it has been proven that the environment indeed affects the study motivation. From here, it can be inferred that although the environment does not directly influence self-efficacy, it does through the study motivation. Lastly, for the varying degree of study motivation and self-efficacy depending on the parental support, it has been proven that there is no such difference. Based on the results, it is possible to provide outlook guidances for the improved self-efficacy of the children who utilize the centers. Local children centers’ educational environment, such as the physical environment, meaning facilities, hygienic management and learning materials should be adequately provided and meet the standard. To comply with the demand and interest of the children that use the centers, there should be various programmes provided. Furthermore, there should be the continous and steady interaction between the children and tutors. For this, the centers should recognize the importance of them for contributing to foster children’s self-efficacy and study motivation, providing facilities and opportunities to let the children bear and have dreams.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.