본 연구는 운동능력과 사회성 발달에서 차이가 나타나는 지적장애 아동들을 대상으로 개인별 수준에 맞는 맞춤운동 프로그램을 장기간 적용시킨 후 고유수용성 감각기능, 체력 및 사회성 항목들이 기간에 따라 변화되는 양상을 알아보아 맞춤운동 프로그램이 지적장애 아동들에게 미치는 영향을 과학적이고 실증적인 데이터를 통해 관련성을 규명하는데 본 연구의 의의를 두었다. 연구의 대상자는 S시 운동치료 센터에서 지적장애 아동 운동프로그램에 참여하는 만 7-12세 사이의 지적장애 아동들을 대상으로 본 연구의 목적에 적합한 20명을 선정하였고, 측정 전 지적장애 아동들의 부모님들을 대상으로 본 연구의 목적, 의미 및 제한점에 대해 충분히 설명한 후 12개월 동안 지속적으로 맞춤운동 프로그램 적용에 대해 동의를 얻은 후 측정 동의서를 작성하게 하였다. 자료처리방법은 개인별 맞춤운동 프로그램 적용이 고유수용성 감각기능과 체력요인에 미치는 영향을 알아보기 위해 반복측정 분산분석(one-way repeated ...
본 연구는 운동능력과 사회성 발달에서 차이가 나타나는 지적장애 아동들을 대상으로 개인별 수준에 맞는 맞춤운동 프로그램을 장기간 적용시킨 후 고유수용성 감각기능, 체력 및 사회성 항목들이 기간에 따라 변화되는 양상을 알아보아 맞춤운동 프로그램이 지적장애 아동들에게 미치는 영향을 과학적이고 실증적인 데이터를 통해 관련성을 규명하는데 본 연구의 의의를 두었다. 연구의 대상자는 S시 운동치료 센터에서 지적장애 아동 운동프로그램에 참여하는 만 7-12세 사이의 지적장애 아동들을 대상으로 본 연구의 목적에 적합한 20명을 선정하였고, 측정 전 지적장애 아동들의 부모님들을 대상으로 본 연구의 목적, 의미 및 제한점에 대해 충분히 설명한 후 12개월 동안 지속적으로 맞춤운동 프로그램 적용에 대해 동의를 얻은 후 측정 동의서를 작성하게 하였다. 자료처리방법은 개인별 맞춤운동 프로그램 적용이 고유수용성 감각기능과 체력요인에 미치는 영향을 알아보기 위해 반복측정 분산분석(one-way repeated ANOVA)을 실시하였으며, 통계적으로 유의한 차이가 나타날 경우에는 측정시기 간 변화를 알아보기 위한 사후검증 방법으로 Tukey test를 실시하였다. 또한 사회성 항목에 미치는 영향을 분석하기 위해 프로그램 시작, 후 각 2회 측정하여 paired t-test를 실시하였다. 그러나 성별간의 따른 고유수용성 감각기능, 체력요인을 평가하기 위해 남, 여로 구분하여 통계적 결과를 제시하였지만 성별간의 비교는 제시하지 않았다. 통계적 유의수준은 α=.05로 설정하였다. 첫 번째, 지적장애 아동들에게 개인별 맞춤운동 프로그램 적용 전, 후 하지 고유수용성 감각 기능은 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 고유수용성 감각 기능 증진에 긍정적인 효과가 나타났다. 두 번째, 지적장애 아동들에게 개인별 맞춤운동 프로그램 적용 전, 후 체력 요인 중 근력은 남자 아동들에게서 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 근력 증가에 긍정적인 효과가 나타났다. 그러나 여자 아동들은 근력 변화의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 근지구력은 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 근지구력 증가에 긍정적인 효과가 나타났다. 순발력은 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 순발력 증가에 긍정적인 효과가 나타났다. 지적장애 아동들에게 개인별 맞춤운동 프로그램 적용 전, 후 민첩성은 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 적용 기간이 지속됨에 따라 민첩성 증가에 긍정적인 효과가 나타나지 않았다. 유연성은 남자 아동들에게서 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 유연성 증가에 긍정적인 효과가 나타났다. 그러나 여자 아동들은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 평형성은 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 평형성 증가에 긍정적인 효과가 나타났다. 세 번째, 지적장애 아동들에게 개인별 맞춤운동 프로그램 적용 전, 후 사회성 기술 측정 항목 중 협력 항목에서 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 자기주장 항목은 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 또한 자아통제 항목에서도 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 지적장애 아동들에게 12개월간의 맞춤운동 프로그램 적용에 따라 하지 고유수용성 감각기능, 체력 요인에서 긍정적인 효과를 나타내어, 지적장애 아동들의 신체적 변화에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 변화의 원인은 운동기능 발달을 위해 우선적으로 갖추어야할 고유수용성 감각, 체력운동 프로그램을 동시에 적용한 것이 지적장애 아동들의 운동기능 발달에 더욱 의미 있는 결과를 가져왔으며, 지적장애 아동들의 신체적 기능의 전반적인 발달을 위해 단일 운동종목 적용의 한계성을 배제하고 지적장애 아동 개개인의 운동기능 수준을 고려하고 체력요인에 근거한 맞춤운동 프로그램을 적용한 것이 운동발달에 더욱 큰 의미가 있었다. 또한 사회성 항목에서도 긍정적인 효과가 나타났으며, 맞춤운동 프로그램 후 사회성 변화에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 장시간의 단체운동 프로그램은 소극적이고 반항적인 정서를 안정화 시킬 수 있었으며 불안 행동과 과잉 행동을 스스로 억제할 수 있는 능력을 기르게 되어 사회화의 기초를 다질 수 있었다.
본 연구는 운동능력과 사회성 발달에서 차이가 나타나는 지적장애 아동들을 대상으로 개인별 수준에 맞는 맞춤운동 프로그램을 장기간 적용시킨 후 고유수용성 감각기능, 체력 및 사회성 항목들이 기간에 따라 변화되는 양상을 알아보아 맞춤운동 프로그램이 지적장애 아동들에게 미치는 영향을 과학적이고 실증적인 데이터를 통해 관련성을 규명하는데 본 연구의 의의를 두었다. 연구의 대상자는 S시 운동치료 센터에서 지적장애 아동 운동프로그램에 참여하는 만 7-12세 사이의 지적장애 아동들을 대상으로 본 연구의 목적에 적합한 20명을 선정하였고, 측정 전 지적장애 아동들의 부모님들을 대상으로 본 연구의 목적, 의미 및 제한점에 대해 충분히 설명한 후 12개월 동안 지속적으로 맞춤운동 프로그램 적용에 대해 동의를 얻은 후 측정 동의서를 작성하게 하였다. 자료처리방법은 개인별 맞춤운동 프로그램 적용이 고유수용성 감각기능과 체력요인에 미치는 영향을 알아보기 위해 반복측정 분산분석(one-way repeated ANOVA)을 실시하였으며, 통계적으로 유의한 차이가 나타날 경우에는 측정시기 간 변화를 알아보기 위한 사후검증 방법으로 Tukey test를 실시하였다. 또한 사회성 항목에 미치는 영향을 분석하기 위해 프로그램 시작, 후 각 2회 측정하여 paired t-test를 실시하였다. 그러나 성별간의 따른 고유수용성 감각기능, 체력요인을 평가하기 위해 남, 여로 구분하여 통계적 결과를 제시하였지만 성별간의 비교는 제시하지 않았다. 통계적 유의수준은 α=.05로 설정하였다. 첫 번째, 지적장애 아동들에게 개인별 맞춤운동 프로그램 적용 전, 후 하지 고유수용성 감각 기능은 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 고유수용성 감각 기능 증진에 긍정적인 효과가 나타났다. 두 번째, 지적장애 아동들에게 개인별 맞춤운동 프로그램 적용 전, 후 체력 요인 중 근력은 남자 아동들에게서 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 근력 증가에 긍정적인 효과가 나타났다. 그러나 여자 아동들은 근력 변화의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 근지구력은 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 근지구력 증가에 긍정적인 효과가 나타났다. 순발력은 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 순발력 증가에 긍정적인 효과가 나타났다. 지적장애 아동들에게 개인별 맞춤운동 프로그램 적용 전, 후 민첩성은 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 적용 기간이 지속됨에 따라 민첩성 증가에 긍정적인 효과가 나타나지 않았다. 유연성은 남자 아동들에게서 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 유연성 증가에 긍정적인 효과가 나타났다. 그러나 여자 아동들은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 평형성은 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 적용 기간이 지속됨에 따라 평형성 증가에 긍정적인 효과가 나타났다. 세 번째, 지적장애 아동들에게 개인별 맞춤운동 프로그램 적용 전, 후 사회성 기술 측정 항목 중 협력 항목에서 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났으며(p<.05), 자기주장 항목은 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 또한 자아통제 항목에서도 남, 여 아동들 모두 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 지적장애 아동들에게 12개월간의 맞춤운동 프로그램 적용에 따라 하지 고유수용성 감각기능, 체력 요인에서 긍정적인 효과를 나타내어, 지적장애 아동들의 신체적 변화에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 변화의 원인은 운동기능 발달을 위해 우선적으로 갖추어야할 고유수용성 감각, 체력운동 프로그램을 동시에 적용한 것이 지적장애 아동들의 운동기능 발달에 더욱 의미 있는 결과를 가져왔으며, 지적장애 아동들의 신체적 기능의 전반적인 발달을 위해 단일 운동종목 적용의 한계성을 배제하고 지적장애 아동 개개인의 운동기능 수준을 고려하고 체력요인에 근거한 맞춤운동 프로그램을 적용한 것이 운동발달에 더욱 큰 의미가 있었다. 또한 사회성 항목에서도 긍정적인 효과가 나타났으며, 맞춤운동 프로그램 후 사회성 변화에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 장시간의 단체운동 프로그램은 소극적이고 반항적인 정서를 안정화 시킬 수 있었으며 불안 행동과 과잉 행동을 스스로 억제할 수 있는 능력을 기르게 되어 사회화의 기초를 다질 수 있었다.
This research was conducted on intellectually disabled children who showed difference in athletic ability and social development skills. By applying a tailored fitness program suited to meet each individual child's level for long term, the condition changes as time passed in terms of proprioceptive ...
This research was conducted on intellectually disabled children who showed difference in athletic ability and social development skills. By applying a tailored fitness program suited to meet each individual child's level for long term, the condition changes as time passed in terms of proprioceptive function, physical fitness and social skills were recorded. The purpose of the research was to prove the effects of tailored fitness programs on intellectually disabled children through scientific and evidential data. The children subject to the research were intellectually disable children aged from 7-12 who participated in the fitness program held in S city fitness therapy centre, and twenty children suited for the purpose of the research were selected. Sufficient explanation was given prior to the program to the parents of the intellectually disabled children on the purpose of the research, its significance and its limitations. Consent on applying continuous tailored fitness program for 12 months was received and parents were told to sign a measurement agreement. In order to discover the impact of applying the tailored fitness program on proprioceptive function and physical fitness levels, a one-way repeated ANOVA was conducted, and when significant differences arose statistically, a Tukey test was conducted to find the changes during the measurement period. Additionally, in order to analyze the effects on sociality, a paired t-test was conducted twice, after the program started and ended. In order to evaluate the proprioceptive function and physical fitness factors per sex, the statistical result was produced by dividing into male and female participants, however, the difference between the sex was not disclosed. The statistical significance was set at α=.05 First, the proprioceptive function ability before and after applying the tailored fitness program to intellectually disabled children showed a significant difference (p<.05), and as the application period continued, this proved to have a positive effect on increasing the proprioceptive sensing ability. Secondly, muscular strength before and after applying the individual tailored fitness program on intellectually disabled children showed a significant difference on male children(p<.05) and continued to show positive effects on increase in muscular strength as the application period continued. However, a significant difference in muscular strength did not appear for female children. Significant differences arose on muscle endurance for both male and female children(p<.05), and positive effects on muscle endurance continued as the application period continued. Significant difference arose for quick reflexes for both male and female children(p<.05) and positive effects on increasing quick reflexes continued as the application period continued. A significant difference did not appear in agility before and after applying the individual tailored fitness program to the intellectually disabled children, as the application period continued, there was no positive effect on agility. A significant difference showed in flexibility amongst male children(p<.05) and positive effects on flexibility continued as the application period continued. However, there was no significant difference between female children. A significant difference showed in balance for both male and female children(p<.05), and a positive effects on balance continued as the application period continued. Third, amongst the social skills prior to and after applying the individual tailored fitness programs, a significant difference appeared in cooperation, self-assertiveness, and self-control for both male and female children (p<.05 respectively). After applying the individual tailored fitness program to intellectually disabled children for 12 consecutive months, the result proved to have positive effects on proprioceptive function, fitness levels, and overall having an effect on the physical change of intellectually disabled children. Applying proprioceptive senses and fitness program simultaneously as a priority to develop fitness levels proved to have significant results on the development of fitness levels in intellectually disabled children. With the purpose of developing fitness levels of intellectually disabled children, eliminating the limitations in applying a single fitness event, taking each disabled children's fitness levels into consideration, and applying a tailored fitness program matching each child's fitness levels proved to have a significant result in fitness levels. Furthermore, the research reflected positive effects on sociality and the tailored fitness program proved to affect changes in social behavior. Long term group fitness programs can stabilize passive and rebellious emotions, develop ability to control anxiety and hyperactive behavior, thereby re-establishing the basis for society.
This research was conducted on intellectually disabled children who showed difference in athletic ability and social development skills. By applying a tailored fitness program suited to meet each individual child's level for long term, the condition changes as time passed in terms of proprioceptive function, physical fitness and social skills were recorded. The purpose of the research was to prove the effects of tailored fitness programs on intellectually disabled children through scientific and evidential data. The children subject to the research were intellectually disable children aged from 7-12 who participated in the fitness program held in S city fitness therapy centre, and twenty children suited for the purpose of the research were selected. Sufficient explanation was given prior to the program to the parents of the intellectually disabled children on the purpose of the research, its significance and its limitations. Consent on applying continuous tailored fitness program for 12 months was received and parents were told to sign a measurement agreement. In order to discover the impact of applying the tailored fitness program on proprioceptive function and physical fitness levels, a one-way repeated ANOVA was conducted, and when significant differences arose statistically, a Tukey test was conducted to find the changes during the measurement period. Additionally, in order to analyze the effects on sociality, a paired t-test was conducted twice, after the program started and ended. In order to evaluate the proprioceptive function and physical fitness factors per sex, the statistical result was produced by dividing into male and female participants, however, the difference between the sex was not disclosed. The statistical significance was set at α=.05 First, the proprioceptive function ability before and after applying the tailored fitness program to intellectually disabled children showed a significant difference (p<.05), and as the application period continued, this proved to have a positive effect on increasing the proprioceptive sensing ability. Secondly, muscular strength before and after applying the individual tailored fitness program on intellectually disabled children showed a significant difference on male children(p<.05) and continued to show positive effects on increase in muscular strength as the application period continued. However, a significant difference in muscular strength did not appear for female children. Significant differences arose on muscle endurance for both male and female children(p<.05), and positive effects on muscle endurance continued as the application period continued. Significant difference arose for quick reflexes for both male and female children(p<.05) and positive effects on increasing quick reflexes continued as the application period continued. A significant difference did not appear in agility before and after applying the individual tailored fitness program to the intellectually disabled children, as the application period continued, there was no positive effect on agility. A significant difference showed in flexibility amongst male children(p<.05) and positive effects on flexibility continued as the application period continued. However, there was no significant difference between female children. A significant difference showed in balance for both male and female children(p<.05), and a positive effects on balance continued as the application period continued. Third, amongst the social skills prior to and after applying the individual tailored fitness programs, a significant difference appeared in cooperation, self-assertiveness, and self-control for both male and female children (p<.05 respectively). After applying the individual tailored fitness program to intellectually disabled children for 12 consecutive months, the result proved to have positive effects on proprioceptive function, fitness levels, and overall having an effect on the physical change of intellectually disabled children. Applying proprioceptive senses and fitness program simultaneously as a priority to develop fitness levels proved to have significant results on the development of fitness levels in intellectually disabled children. With the purpose of developing fitness levels of intellectually disabled children, eliminating the limitations in applying a single fitness event, taking each disabled children's fitness levels into consideration, and applying a tailored fitness program matching each child's fitness levels proved to have a significant result in fitness levels. Furthermore, the research reflected positive effects on sociality and the tailored fitness program proved to affect changes in social behavior. Long term group fitness programs can stabilize passive and rebellious emotions, develop ability to control anxiety and hyperactive behavior, thereby re-establishing the basis for society.
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