$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

전정감각, 고유감각 중심의 감각통합중재가 발달장애 아동의 공간 지각력과 시-운동 협응력에 미치는 영향
The Effect of Vestibular-Proprioceptive Based Sensory Integration Intervention on Spatial Relations and Visual-Motor Coordination in Children with Developmental Disabilities 원문보기

대한감각통합치료학회지= The jornal of Korean society of sensory integration therapists, v.21 no.2, 2023년, pp.24 - 34  

강셋별 (건양대학교 일반대학원 작업치료학과) ,  김수경 (건양대학교 의과학대학 작업치료학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

목적 : 본 연구를 통하여 발달장애 아동에게 적용한 전정감각, 고유감각 중심의 감각통합 중재가 공간 지각력, 시-운동 협응력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 연구방법 : 본 연구는 발달 장애 아동 만 5~6세 아동 3명을 대상으로 개별실험연구방법(single subject research design) 중 ABA' 설계를 사용하였다. 매주 3회기씩 6주간 30분씩 총 18회기를 진행하였다. 기초선 3회기와 재기초선 3회기는 중재 없이 공간 지각력과 시-운동 협응을 평가하였고 중재기 12회기는 전정감각, 고유감각 위주 감각통합 중재를 실시하였다. 중재의 효과를 알아보기 위한 매회기 측정으로는 전산화 인지 프로그램(CoTras-C)을 이용하였으며, 공간지각력 평가를 위한 퍼즐하기, 시-운동 평가를 위한 미로 찾기를 실시하였다. 연구의 사전, 및 사후 평가는 카우프만 아동용 지능 검사(Kaufman Assessment Battery for Children; K-ABC II)와 한국판 시지각 발달 검사(Korean-Developmental Test of Visual Perception-2: K-DTVP-2)의 하위평가를 이용하였다. 결과 : 발달장애 아동에게 전정감각, 고유감각 중심의 감각통합중재를 적용하기 전보다 후에 공간지각력과 시-운동 협응력 점수에 유의한 차이가 있었고, 세 아동 모두 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 결론 : 전정, 고유감각 중심의 감각통합 치료가 발달장애 아동의 공간지각력과 시-운동 협응력에 유의미한 영향을 미쳤다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objective : This study sought to investigate the effects of a sensory integration intervention focusing on vestibular and proprioceptive on the spatial relations and visual-motor coordination of children with developmental disorders. Methods : Three children with developmental disabilities aged 5 to...

주제어

참고문헌 (26)

  1. Ayres, A. (2008). La integracion sensorial en los ninos:?DesafDos sensoriales ocultos. Madrid: TEA Ediciones. 

  2. Choi, J. S., & Hong, E. (2017). Job analysis of pediatric?occupational therapists in Korea: Focused on?sensory integration intervention. Journal of?Korean Academy of Sensory Integration, 15(2),?1-21. doi:10.18064/JKASI.2017.15.2.001? 

  3. Hong, E. K. (2009). The effects of sensory integration?intervention for postural control and visual-motor?integration. Journal of Special Education &?Rehabilitation Science, 48(4), 77-99.? 

  4. Hong, E. K., & Kim, K. M. (2010). Occupational therapy?strategies for visual motor skills of children: A?systematic review. Journal of Korean Academy?of Sensory Integration, 8(1), 61-72.? 

  5. Hwang, J. H., Kim, H. J., & Jung, H. (2017). The?effect of sensory integrative intervention focused?on proprioceptive-vestibular stimuli on the?handwriting and fine motor function in lower?grade elementary school children. Journal of?Korean Academy of Sensory Integration, 15(1),?10-20. doi:10.18064/JKASI.2017.15.1.010? 

  6. Jeong, S. K., & Rhie, S. J. (2011). Effects of?psychomotorik and sensory integration on sensory?modulation and attention of children with ADHD?tendency. Journal of Special Children Education,?13(4), 331-356. doi:10.21075/kacsn.2011.13.4.331? 

  7. Ju, J. O., & Kim, K. M. (2020). A comparative study?of sensory processing abilities and visual?perception skills in children with attention deficit?hyperactivity disorder and typical children.?Journal of Korean Academy of Sensory Integration,?18(3), 1-13. doi:10.18064/JKASI.2020.18.3.1? 

  8. Juan, V. V., Paola, R. B., & Andres, G. G. (2022).?Sensory integration and its importance in learning?for children with autism spectrum disorder.?Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 30.?doi:10.1590/2526-8910.ctoAR22662988? 

  9. Jung, H., Choi, Y. W., & Kim, K. M. (2013). A systematic?review on sensory integration intervention in?Korea: Focusing on ayres sensory integration?(ASI). Journal of Korean Academy of Sensory?Integration, 11(2), 27-40.? 

  10. Kim, H. H., HwangBo, G., Yoo, B. K., & Kim, M.?K. (2011). Effects of vestibule-oriented sensory?integration treatment on the nystagmus, visual?perception and balancing ability of children with?developmental disability. Journal of the Korea?Contents Association, 11(4), 290-302. doi:10.5392/JKCA.2011.11.4.290? 

  11. Kim, J. M., & Kim, K. M. (2007). The review of?proprioceptive activities in sensory integration?intervention. Journal of Korean Academy of?Sensory Integration, 5(1), 51-63.? 

  12. Kim, S. J., Gu, K., & Kim, K. M. (2017). Effects of?perceptual motor program on visual motor?integration skill and motor skill of a child with?attention deficit hyperactivity disorder: Single?subject research design. Journal of Korean?Academy of Sensory Integration, 15(1), 21-32.?doi:10.18064/JKASI.2017.15.1.021? 

  13. Lee, E. K., Hong, Y. J., & Jeong, B. J. (2011). The?effect of perceptual-motor function as adapted?physical activities on gross-motor skills in?preschool children with developmental disorder and the characteristics of motor development?stages. Korean Journal of Adapted Physical?Activity, 19(3), 89-102.? 

  14. Lee, J. H., Bang, Y. S., Hwang, M. J., & Son, B.?Y. (2017). The effects of sensory integration?exercise program on postural control, balance,?and attention of the child with developmental?delay. Journal of the Korea Entertainment Industry?Association, 11(2), 111-126.? 

  15. Ministry of Health and Welfare. Statistics on Results?of Disabled Registration Status. (2022. 4. 25).?Ministry of health and welfare. Statistics on results?of disabled registration status. Retrieved from?https://www.index.go.kr/potal/main/EachDtlPageDetail.do?idx_cd2768? 

  16. Nam, H. H., & Lee, D. S. (2010). Comparing cognitive?processing of children with mathematics learning?disabilities, low achieving students, and their?general peers by analysing the K-ABC test scores.?Journal of Education, 30(1), 153-171.? 

  17. National Center for Disabled Children and Developmental?Disabilities. (2022. 4. 25). National center for?disabled children and developmental disabilities.?Retrieved from https://www.broso.or.kr/hp/svc/SelectDictonarty.do? 

  18. Nourbakhsh, M. R., & Ottenbacher, K. J. (1994).?The statistical analysis of single-subject data:?A comparative examination. Physical Therapy,?74, 768-776? 

  19. Oh, H. W., & Kang, B. R. (2021). Effects of sensory?integration therapy and home program centered?on vestibulo-proprioceptive sensory on COPM,?COMPS-II, and VMI-VI of children with autism?spectrum disorder. Journal of Korean Academy?of Medicine & Therapy Science, 13(1), 43-52.?doi:10.31321/KMTS.2021.13.1.43? 

  20. Park, A. R. (2022). A systematic review on the?intervention of group sensory integration therapy?for children in Korea. Journal of Korean Academy?of Sensory Integration, 20(3), 60-71. doi:10.18064/JKASI.2022.20.3.60? 

  21. Park, H. S., Lee, N. H., Kim, K. M., & Chang, M. Y.?(2013). The effects of proprioceptive-vestibular?based sensory integration intervention on?drooling and postural control of the child with?developmental delay. Journal of Special Education?& Rehabilitation Science, 52(1), 337-354.? 

  22. Park, J. K., Ryu, J. S., & Kang, D. O. (2006). The?effects of sensory integration training on?motor plan and space perception of children?with developmental disabilities. Journal of?Special Children Education, 8(1), 1-23.? 

  23. Park, M. Y., Lim, Y. M., & Kim, H. (2017). The effects?of sensory integration intervention combined?with auditory perception training on sensory?processing, visual perception and attention of?children with developmental delay: Single-subject?design. Journal of Korean Academy of Sensory?Integration, 15(2), 66-79. doi:10.18064/JKASI.2017.15.2.066? 

  24. Park, S. W. (2021). Comparison before and after the?application of the computerized cognitive?rehabilitation program (CoTras-C) for children?with cerebral palsy. Journal of the Korean?Society of Integrative Medicine, 9(3), 9-18.?doi:10.15268/ksim.2021.9.3.09? 

  25. Park, S. Y., Lee, S. I., & Ma, S. R. (2019). A case?study of sensory integration therapy with?physical activities based on developmental stages?for motor and visual perception development in a?child with developmental disability. Neurotherapy,?23(2), 19-26. doi:10.17817/2019.06.04.111409? 

  26. Song, J., & Hong, E. (2021). Task-oriented intervention?for improvement of visuomotor coordination and?fine motor coordination functions in developmental?delayed child: A single-subject design. Journal?of Korean Academy of Sensory Integration, 19(2),?36-45. doi:10.18064/JKASI.2021.19.2.36? 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로