본 연구는 종합사회복지관(이하 ‘사회복지관’)의 운영 실태와 운영상의 한계점을 분석하여 지역주민에게 만족스러운 서비스를 제공하기 위한 취지에서 시작되었다. 그리하여, 실제로 사회복지관을 이용하는 주민들을 대상으로 설문조사를 실시하여 사회복지관의 운영개선 방안을 도출하는 일련의 과정을 담았다. 설문분석 과정에서 도출된 사회복지관의 운영상 한계점은 크게 사업 구조면과 프로그램 측면, 위치적·지역적인 측면, 홍보의 측면으로 나누어 진다. 따라서, 각 측면에 따른 운영 개선방안을 모색하였다. 첫째, 사업구조면과 프로그램 측면에서 사회복지...
본 연구는 종합사회복지관(이하 ‘사회복지관’)의 운영 실태와 운영상의 한계점을 분석하여 지역주민에게 만족스러운 서비스를 제공하기 위한 취지에서 시작되었다. 그리하여, 실제로 사회복지관을 이용하는 주민들을 대상으로 설문조사를 실시하여 사회복지관의 운영개선 방안을 도출하는 일련의 과정을 담았다. 설문분석 과정에서 도출된 사회복지관의 운영상 한계점은 크게 사업 구조면과 프로그램 측면, 위치적·지역적인 측면, 홍보의 측면으로 나누어 진다. 따라서, 각 측면에 따른 운영 개선방안을 모색하였다. 첫째, 사업구조면과 프로그램 측면에서 사회복지관은 운영지침과 평가 기준에 따라 다소 제한적으로 운영된다. 이에 따라서, 매년 반복되는 사업과 동일한 프로그램이 운영되어 다양한 주민들의 욕구 충족에 다소 미흡한 실정이다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위하여, 저소득층 및 중산층 등 다양한 지역주민에게 형평성 있는 사업을 제공 할 수 있도록 사업의 구조적인 개선이 필요하다. 또한, 차별화되고 전문성 있는 서비스 제공과 이를 위한 프로그램 개발이 동시에 이루어 져야 할 것이다. 둘째, 위치적·지역적 측면에서 사회복지관은 주민들에게 접근 편의를 제공하여야 하나 사실상 찾아가는 복지서비스가 아닌 주민이 직접 참여 할 수밖에 없는 실정이다. 교통요충지가 아닌 지역의 사회복지관의 경우 주민들의 불편사항이 야기된다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위하여 교통시설의 확충과 자체적 차량운행을 활발히 하여야 한다. 셋째, 홍보의 측면에서 사회복지관을 이용하는 지역주민의 경우 해당 이용 서비스에 대한 지식만 있을 뿐 그 외 정보에 대한 인식이 부족하며, 일반적으로 사회복지관의 사업에 대하여 무지한 경향이 있다. 이것은 사회복지관의 홍보체계 미흡으로 발생하는 문제점이라고 볼 수 있다. 따라서 전문화된 홍보방법을 채택하여 사회복지관에서 운영되는 사업이 지역주민에게 쉽게 전달 될 수 있도록 하여야 한다. 결론적으로 사회복지관의 복지서비스는 지역주민의 다양한 욕구 및 급격히 변하는 시대의 요구에 맞추어 개선되어야 할 것이며, 사회복지 기반 틀에서 벗어나 지역주민 스스로 자립할 수 있는 전문적인 사업운영이 이루어 져야 할 것이다. 이를 위해서 사회복지관의 복지서비스에 대한 인식과 사업구조가 변화 되어야 하며, 사회복지관의 운영이 현실적으로 이루어질 수 있도록 기틀을 마련하여야 한다. 위에서 언급한 사회복지관의 한계점을 점차적으로 개선해 나가는 복지관만이 지역주민들의 자발적 참여를 북돋울 수 있을 것이며, 주민이 원하는 양질의 서비스 제공과 함께 복지관의 설립 목적을 달성할 수 있을 것이다.
본 연구는 종합사회복지관(이하 ‘사회복지관’)의 운영 실태와 운영상의 한계점을 분석하여 지역주민에게 만족스러운 서비스를 제공하기 위한 취지에서 시작되었다. 그리하여, 실제로 사회복지관을 이용하는 주민들을 대상으로 설문조사를 실시하여 사회복지관의 운영개선 방안을 도출하는 일련의 과정을 담았다. 설문분석 과정에서 도출된 사회복지관의 운영상 한계점은 크게 사업 구조면과 프로그램 측면, 위치적·지역적인 측면, 홍보의 측면으로 나누어 진다. 따라서, 각 측면에 따른 운영 개선방안을 모색하였다. 첫째, 사업구조면과 프로그램 측면에서 사회복지관은 운영지침과 평가 기준에 따라 다소 제한적으로 운영된다. 이에 따라서, 매년 반복되는 사업과 동일한 프로그램이 운영되어 다양한 주민들의 욕구 충족에 다소 미흡한 실정이다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위하여, 저소득층 및 중산층 등 다양한 지역주민에게 형평성 있는 사업을 제공 할 수 있도록 사업의 구조적인 개선이 필요하다. 또한, 차별화되고 전문성 있는 서비스 제공과 이를 위한 프로그램 개발이 동시에 이루어 져야 할 것이다. 둘째, 위치적·지역적 측면에서 사회복지관은 주민들에게 접근 편의를 제공하여야 하나 사실상 찾아가는 복지서비스가 아닌 주민이 직접 참여 할 수밖에 없는 실정이다. 교통요충지가 아닌 지역의 사회복지관의 경우 주민들의 불편사항이 야기된다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위하여 교통시설의 확충과 자체적 차량운행을 활발히 하여야 한다. 셋째, 홍보의 측면에서 사회복지관을 이용하는 지역주민의 경우 해당 이용 서비스에 대한 지식만 있을 뿐 그 외 정보에 대한 인식이 부족하며, 일반적으로 사회복지관의 사업에 대하여 무지한 경향이 있다. 이것은 사회복지관의 홍보체계 미흡으로 발생하는 문제점이라고 볼 수 있다. 따라서 전문화된 홍보방법을 채택하여 사회복지관에서 운영되는 사업이 지역주민에게 쉽게 전달 될 수 있도록 하여야 한다. 결론적으로 사회복지관의 복지서비스는 지역주민의 다양한 욕구 및 급격히 변하는 시대의 요구에 맞추어 개선되어야 할 것이며, 사회복지 기반 틀에서 벗어나 지역주민 스스로 자립할 수 있는 전문적인 사업운영이 이루어 져야 할 것이다. 이를 위해서 사회복지관의 복지서비스에 대한 인식과 사업구조가 변화 되어야 하며, 사회복지관의 운영이 현실적으로 이루어질 수 있도록 기틀을 마련하여야 한다. 위에서 언급한 사회복지관의 한계점을 점차적으로 개선해 나가는 복지관만이 지역주민들의 자발적 참여를 북돋울 수 있을 것이며, 주민이 원하는 양질의 서비스 제공과 함께 복지관의 설립 목적을 달성할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to offer satisfactory services to local residents by analyzing operating status and limits of a social welfare center. The study carried out a survey of residents using a social welfare center and induced a plan to improve the operating of a social welfare center. The op...
The purpose of this study is to offer satisfactory services to local residents by analyzing operating status and limits of a social welfare center. The study carried out a survey of residents using a social welfare center and induced a plan to improve the operating of a social welfare center. The operating limits of a social welfare center from the process of analyzing the survey were largely classified into the side of project structure, the side of program, the side of location and region and the side of publicity. Therefore, the study groped a plan to improve its operating followed by each side. First, in the side of project structure and the side of program, a social welfare center was operated according to its operating principles and evaluation standards. Therefore, as yearly repeated projects and the same programs were operated, they were not enough to satisfy diverse residents’ needs. To settle the problem as above, it is necessary to improve the structure of projects to offer projects considering fairness to diverse local residents such as lower-income groups and the middle class. In addition, differentiated and specialized services should be offered and it is necessary to develop programs for such services. Second, in the side of location and region, a social welfare center must offer convenience of approach to residents, but residents could not help participating in the center directly, not a visiting welfare service. Social welfare centers not located in an important traffic caused residents’ inconveniences. To settle the above problem, it is necessary to expand traffic facilities and to run a self-regulating vehicle. Third, in the side of publicity, local residents using their social welfare center had only knowledge about services and poor recognition about their information. Therefore, generally residents didn’t know well about the projects of their social welfare center, which was caused by lack of its publicity system. Therefore, through professionalized methods of publicity, the projects operated by social welfare centers should be easily gotten through to residents. Consequently, the welfare services of social welfare centers should be improved according to local residents’ diverse desire and the needs of the times changed quickly and it is necessary to operate specialized projects to make local residents be independent by being free from the frame of social welfare base. To be so, recognition about the welfare services of social welfare centers and project structure for the welfare services of social welfare centers should be changed and it is necessary to make a foundation to operate social welfare centers realistically. Only social welfare centers improving the above-mentioned limits gradually can lead their residents’ voluntary participation and achieve their purpose of establishment by offering high-quality services desired by their residents.
The purpose of this study is to offer satisfactory services to local residents by analyzing operating status and limits of a social welfare center. The study carried out a survey of residents using a social welfare center and induced a plan to improve the operating of a social welfare center. The operating limits of a social welfare center from the process of analyzing the survey were largely classified into the side of project structure, the side of program, the side of location and region and the side of publicity. Therefore, the study groped a plan to improve its operating followed by each side. First, in the side of project structure and the side of program, a social welfare center was operated according to its operating principles and evaluation standards. Therefore, as yearly repeated projects and the same programs were operated, they were not enough to satisfy diverse residents’ needs. To settle the problem as above, it is necessary to improve the structure of projects to offer projects considering fairness to diverse local residents such as lower-income groups and the middle class. In addition, differentiated and specialized services should be offered and it is necessary to develop programs for such services. Second, in the side of location and region, a social welfare center must offer convenience of approach to residents, but residents could not help participating in the center directly, not a visiting welfare service. Social welfare centers not located in an important traffic caused residents’ inconveniences. To settle the above problem, it is necessary to expand traffic facilities and to run a self-regulating vehicle. Third, in the side of publicity, local residents using their social welfare center had only knowledge about services and poor recognition about their information. Therefore, generally residents didn’t know well about the projects of their social welfare center, which was caused by lack of its publicity system. Therefore, through professionalized methods of publicity, the projects operated by social welfare centers should be easily gotten through to residents. Consequently, the welfare services of social welfare centers should be improved according to local residents’ diverse desire and the needs of the times changed quickly and it is necessary to operate specialized projects to make local residents be independent by being free from the frame of social welfare base. To be so, recognition about the welfare services of social welfare centers and project structure for the welfare services of social welfare centers should be changed and it is necessary to make a foundation to operate social welfare centers realistically. Only social welfare centers improving the above-mentioned limits gradually can lead their residents’ voluntary participation and achieve their purpose of establishment by offering high-quality services desired by their residents.
주제어
#종합사회복지관 개선방안
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