외국어 학습의 최종 목표는 실질적으로 원활하게 의사소통을 할 수 있는 능력을 갖추는 데에 있다. 따라서 외국어를 가르치는 교사라면 누구나 의사소통 능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 교수 방법과 자료를 찾아 학습자들에게 적용시키는 데 비상한 관심을 갖기 마련이다. 특히 초급 학습자들은 한국어를 처음 배울 때 발음 교육이 가장 중요한 부분이다. 명확한 발음을 구사하지 못 하면 원활한 의사소통은 사실상 불가능하다. 오늘날의 한국어 발음 교육 현장은 교사의 말이나 녹음 자료를 듣고 학습자들이 따라하는 반복학습이 그 주를 이룬다. 따라서 ...
외국어 학습의 최종 목표는 실질적으로 원활하게 의사소통을 할 수 있는 능력을 갖추는 데에 있다. 따라서 외국어를 가르치는 교사라면 누구나 의사소통 능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 교수 방법과 자료를 찾아 학습자들에게 적용시키는 데 비상한 관심을 갖기 마련이다. 특히 초급 학습자들은 한국어를 처음 배울 때 발음 교육이 가장 중요한 부분이다. 명확한 발음을 구사하지 못 하면 원활한 의사소통은 사실상 불가능하다. 오늘날의 한국어 발음 교육 현장은 교사의 말이나 녹음 자료를 듣고 학습자들이 따라하는 반복학습이 그 주를 이룬다. 따라서 학습자들의 흥미를 유발하는 데 시청각 매체의 활용에 대한 관심이 높아지고 있는 것 또한 이런 맥락에서 이해할 수 있을 것이다. 이에 본 논문에서는 많은 언어학습 수단 중의 하나인 노래를 이용한 한국어 발음 교육에 대해 연구하였다. 다양한 시청각 매체 중, 학습자들의 심리적 부담을 덜어주는 멜로디와 반복적인 텍스트를 제시함으로서 노래를 이용한 학습은 실제적인 외국어 학습 자료의 좋은 표본 중 하나가 될 수 있다. 왜냐하면 노래는 단순히 즐거움만을 제공하는 것이 아니라, 목표 언어의 발음, 어휘, 문법, 듣기, 그리고 문화까지 아울러 가르칠 수 있는 좋은 교수 자료이기 때문이다. 특히 한국어에 익숙하지 않는 초급 학습자를 대상으로 한 노래를 활용한 한국어 발음 수업에 많은 관심을 받고 있다. 본 연구의 목적은 초급 학습자들에게 노래를 활용한 한국어 발음 수업을 위해 제시하고, 이 모형을 현장에 적용하여 노래를 활용한 한국어 발음 수업이 초급 학습자들의 정의적 측면 및 언어적 측면에서 긍정적으로 작용한다는 것을 밝히는 데 있다. 본 연구자는 초급 학습자들이 노래를 통해 발음, 학습한 내용을 좀 더 구체적으로 잘 기억해 낼 수 있는지에 대해 살펴보고자 하였다. 이런 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 절차를 거쳤다. 먼저, 초급 학습들에게 노래를 활용한 한국어 발음 수업의 필요성 및 가치들에 대해 살펴보았다. 노래를 활용한 발음 교육이 갖는 의의에 가치를 두고, 노래 중 동요, 가요를 선택하여 초급 단계의 학습자들을 효과적으로 교육할 수 있는 방법에 대해 논의 한 후, 학습에 효과적인 노래들을 선정하고 그 활용방안을 제시하였다. 또한 노래를 배운 후 그 멜로디나 가사가 머릿속에서 끊임없이 장기적으로 남을 수 있다고 생각한다. 그 이유로는 노래가 어렵지 않으면서 반복적인 부분이 나와서 초급 학습자들의 흥미를 유발하고 수업에 집중할 수 있게 도와주기 때문이다. 초급 학생들이 한국어 발음 수업 내용을 잘 기억하지 못하고, 한국어 발음 규칙의 변화가 많고 이에 따라 발음에 많은 어려움을 겪는다. 노래를 통해 학습자들의 심리적인 부담감을 덜어 줄 것이며, 발음 규칙을 기계적으로 외우는 것보다 노래를 활용하여 학습할 경우 장기기억에도 효과가 있을 것이다. 또한 실제 한국어 발음 수업에서 한국어 에 익숙하지 않는 초급 학습자들은 발음 규칙을 제대로 이해를 못할 경우에 수업 분위기가 산만해질 뿐만 아니라 교사가 예상했던 시간을 초과하게 되고 다음 진도에 영향을 끼칠 수 있다. 그리고 학생들 역시 규칙을 이해하는데 심적인 부담감을 갖고 초반에 흥미를 잃기도 한다. 학습 목표를 달성하기 위해서는 다양한 노래를 선정하고 실제 수업 에 대한 자세한 연구가 필요하다. 앞으로 초급 학습자들을 위해 노래를 활용한 한국어 발음 교육 제작에서 좀 더 효과적인 방법이 강구되기를 바라며 본 연구는 몇 가지 개선점과 제언을 하였으며 앞으로 이 분야에 대한 좀 더 심도 있는 연구가 계속되기를 기대한다.
외국어 학습의 최종 목표는 실질적으로 원활하게 의사소통을 할 수 있는 능력을 갖추는 데에 있다. 따라서 외국어를 가르치는 교사라면 누구나 의사소통 능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 교수 방법과 자료를 찾아 학습자들에게 적용시키는 데 비상한 관심을 갖기 마련이다. 특히 초급 학습자들은 한국어를 처음 배울 때 발음 교육이 가장 중요한 부분이다. 명확한 발음을 구사하지 못 하면 원활한 의사소통은 사실상 불가능하다. 오늘날의 한국어 발음 교육 현장은 교사의 말이나 녹음 자료를 듣고 학습자들이 따라하는 반복학습이 그 주를 이룬다. 따라서 학습자들의 흥미를 유발하는 데 시청각 매체의 활용에 대한 관심이 높아지고 있는 것 또한 이런 맥락에서 이해할 수 있을 것이다. 이에 본 논문에서는 많은 언어학습 수단 중의 하나인 노래를 이용한 한국어 발음 교육에 대해 연구하였다. 다양한 시청각 매체 중, 학습자들의 심리적 부담을 덜어주는 멜로디와 반복적인 텍스트를 제시함으로서 노래를 이용한 학습은 실제적인 외국어 학습 자료의 좋은 표본 중 하나가 될 수 있다. 왜냐하면 노래는 단순히 즐거움만을 제공하는 것이 아니라, 목표 언어의 발음, 어휘, 문법, 듣기, 그리고 문화까지 아울러 가르칠 수 있는 좋은 교수 자료이기 때문이다. 특히 한국어에 익숙하지 않는 초급 학습자를 대상으로 한 노래를 활용한 한국어 발음 수업에 많은 관심을 받고 있다. 본 연구의 목적은 초급 학습자들에게 노래를 활용한 한국어 발음 수업을 위해 제시하고, 이 모형을 현장에 적용하여 노래를 활용한 한국어 발음 수업이 초급 학습자들의 정의적 측면 및 언어적 측면에서 긍정적으로 작용한다는 것을 밝히는 데 있다. 본 연구자는 초급 학습자들이 노래를 통해 발음, 학습한 내용을 좀 더 구체적으로 잘 기억해 낼 수 있는지에 대해 살펴보고자 하였다. 이런 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 절차를 거쳤다. 먼저, 초급 학습들에게 노래를 활용한 한국어 발음 수업의 필요성 및 가치들에 대해 살펴보았다. 노래를 활용한 발음 교육이 갖는 의의에 가치를 두고, 노래 중 동요, 가요를 선택하여 초급 단계의 학습자들을 효과적으로 교육할 수 있는 방법에 대해 논의 한 후, 학습에 효과적인 노래들을 선정하고 그 활용방안을 제시하였다. 또한 노래를 배운 후 그 멜로디나 가사가 머릿속에서 끊임없이 장기적으로 남을 수 있다고 생각한다. 그 이유로는 노래가 어렵지 않으면서 반복적인 부분이 나와서 초급 학습자들의 흥미를 유발하고 수업에 집중할 수 있게 도와주기 때문이다. 초급 학생들이 한국어 발음 수업 내용을 잘 기억하지 못하고, 한국어 발음 규칙의 변화가 많고 이에 따라 발음에 많은 어려움을 겪는다. 노래를 통해 학습자들의 심리적인 부담감을 덜어 줄 것이며, 발음 규칙을 기계적으로 외우는 것보다 노래를 활용하여 학습할 경우 장기기억에도 효과가 있을 것이다. 또한 실제 한국어 발음 수업에서 한국어 에 익숙하지 않는 초급 학습자들은 발음 규칙을 제대로 이해를 못할 경우에 수업 분위기가 산만해질 뿐만 아니라 교사가 예상했던 시간을 초과하게 되고 다음 진도에 영향을 끼칠 수 있다. 그리고 학생들 역시 규칙을 이해하는데 심적인 부담감을 갖고 초반에 흥미를 잃기도 한다. 학습 목표를 달성하기 위해서는 다양한 노래를 선정하고 실제 수업 에 대한 자세한 연구가 필요하다. 앞으로 초급 학습자들을 위해 노래를 활용한 한국어 발음 교육 제작에서 좀 더 효과적인 방법이 강구되기를 바라며 본 연구는 몇 가지 개선점과 제언을 하였으며 앞으로 이 분야에 대한 좀 더 심도 있는 연구가 계속되기를 기대한다.
The ultimate purpose of learning Foreign language is to have an ability for fluent conversation. So, it's quite normal for foreign language teachers or professors to have an interest in finding an efficient teaching skills and resources to boost students' conversation skills. Especially, pronunciati...
The ultimate purpose of learning Foreign language is to have an ability for fluent conversation. So, it's quite normal for foreign language teachers or professors to have an interest in finding an efficient teaching skills and resources to boost students' conversation skills. Especially, pronunciation education is the most important thing for learners who study Korean for the first time. It is practically impossible to have a fluent conversation if they fail to make use of apparent pronunciations. Most of the lessons in related to Korean pronunciation done in a classroom is simple; students just repeat after what teachers say or recorded files. These days, as one way to give motivation to students, more and more interest in applying an audio-vidual media to teaching is shown. This thesis deals with songs as one way of language study for pronunciation by suggesting melodies and repeated texts, it can not only reduce learners' emotional burden but also be a good example of practical foreign language study. Songs is good resources which can give a joy and can meet the educational needs, like pronunciation, vocabularies, grammar, listening, plus cultures. That's why lessons with song for Korean pronunciation are welcomed especially the ones targeting beginners who are not aware of Korean language. The purpose of this study is to suggest the model of Korean pronunciation class with songs and to prove that it can have a positive influence on both definitional and linguistic sides. I'd like to take look at how clearly students memorize the details which they have studied through these classes. In order to achieve this goal, these processes have been passed through. First of all, I examine the necessity and importance of Korean language lessons with songs applied, especially for students in beginning level. Based on the meaning what it has, I'd like to discuss the effective way to teach students in basic level through certain Dongyo, children's song in Korea, and normal songs, chosen by criteria and suggest use of it. Since this lesson gives motivation and high concentration to students by allowing them to listen songs with repeated phrases and easy texts, it would be helpful for long-term memory of students. Learner in beginning level have a hard time with poor memory and difficulty of conjugation while learning Korean. Song-applied lesson not only reduce the stress in class, but also help them with long-term memory. When they can't understand the complicate rules of conjugation, students can not concentrate on their classes and teachers can not finish their class in time, and this could influence on teaching schedule. Plus, students might lose their interest early due to the emotional burden. In order to achieve educational goal, choosing various songs and research on real class are essential. Hoping that more effective way for students in beginning level who learn Korean would be invented, some ways for improvements and opinions in lesson are suggested. I hope more profound researches would be consistently done in this area.
The ultimate purpose of learning Foreign language is to have an ability for fluent conversation. So, it's quite normal for foreign language teachers or professors to have an interest in finding an efficient teaching skills and resources to boost students' conversation skills. Especially, pronunciation education is the most important thing for learners who study Korean for the first time. It is practically impossible to have a fluent conversation if they fail to make use of apparent pronunciations. Most of the lessons in related to Korean pronunciation done in a classroom is simple; students just repeat after what teachers say or recorded files. These days, as one way to give motivation to students, more and more interest in applying an audio-vidual media to teaching is shown. This thesis deals with songs as one way of language study for pronunciation by suggesting melodies and repeated texts, it can not only reduce learners' emotional burden but also be a good example of practical foreign language study. Songs is good resources which can give a joy and can meet the educational needs, like pronunciation, vocabularies, grammar, listening, plus cultures. That's why lessons with song for Korean pronunciation are welcomed especially the ones targeting beginners who are not aware of Korean language. The purpose of this study is to suggest the model of Korean pronunciation class with songs and to prove that it can have a positive influence on both definitional and linguistic sides. I'd like to take look at how clearly students memorize the details which they have studied through these classes. In order to achieve this goal, these processes have been passed through. First of all, I examine the necessity and importance of Korean language lessons with songs applied, especially for students in beginning level. Based on the meaning what it has, I'd like to discuss the effective way to teach students in basic level through certain Dongyo, children's song in Korea, and normal songs, chosen by criteria and suggest use of it. Since this lesson gives motivation and high concentration to students by allowing them to listen songs with repeated phrases and easy texts, it would be helpful for long-term memory of students. Learner in beginning level have a hard time with poor memory and difficulty of conjugation while learning Korean. Song-applied lesson not only reduce the stress in class, but also help them with long-term memory. When they can't understand the complicate rules of conjugation, students can not concentrate on their classes and teachers can not finish their class in time, and this could influence on teaching schedule. Plus, students might lose their interest early due to the emotional burden. In order to achieve educational goal, choosing various songs and research on real class are essential. Hoping that more effective way for students in beginning level who learn Korean would be invented, some ways for improvements and opinions in lesson are suggested. I hope more profound researches would be consistently done in this area.
주제어
#한국어교육 한국어발음 한국어발음교육 부산외국어대학교 석사학위논문
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