부모소비성향, 또래영향, 대중매체와청소년의 합리적 소비행동 간의 관계 Propensity to consume a parent, peer infulence, mass media and reasonable relationship between the comsumption behavior of young people원문보기
본 연구는 청소의 합리적인 소비에 부모, 또래, 대중매체가 어떻게 영향을 미치는지를 살펴보았다. 이를 위하여 본 연구는 D도시의 중학교 2,3학년과 고등학교 1학년을 대상 남·여 300명에게 설문조사를 실시하였고. 이중 불성실한 29부의 설문을 제외하고 남학생 153부, 여학생 118부 총 271부를 최종 자료에 포함 하여 연구를 실시하였다. 청소년의 합리적 소비행동을 구성하고 있는 계획행동, 구매행동, 사용행동, 처분행동 각각에 대한 부모의 SES(직업, 학력, 집의형태)를 통제한 후, 청소년의 또래영향(...
본 연구는 청소의 합리적인 소비에 부모, 또래, 대중매체가 어떻게 영향을 미치는지를 살펴보았다. 이를 위하여 본 연구는 D도시의 중학교 2,3학년과 고등학교 1학년을 대상 남·여 300명에게 설문조사를 실시하였고. 이중 불성실한 29부의 설문을 제외하고 남학생 153부, 여학생 118부 총 271부를 최종 자료에 포함 하여 연구를 실시하였다. 청소년의 합리적 소비행동을 구성하고 있는 계획행동, 구매행동, 사용행동, 처분행동 각각에 대한 부모의 SES(직업, 학력, 집의형태)를 통제한 후, 청소년의 또래영향(동조성,과시성), 대중매체의영향(관심도, 필요도, 신뢰도), 부모의 소비성향(계획소비, 과시소비)을 비교하기 위해 위계적 회귀분석(hierarchical regression)을 실시하였으며, 합리적 소비행동과 이들 간의 관계는 성별(남학생, 여학생)에 따라서 어떠한 차이가 있는지 다집단분석을 실시하였다. 분석 프로그램은 SPSS 18.0 활용하였다. 본 연구의 목적과 논의를 바탕으로 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년 소비자들의 합리적 소비행동에 부모소비성향이 많은 영향을 미치는 것으로 나타났는데 이는 청소년 소비자의 소비가치형성에 부모의 역할이 매우 중요함을 시사한다. 그러므로 청소년소비자의 부모 대상으로 청소년소비자의 소비가치 형성과 소비행동에 있어 올바른 모델로서 역할을 할 수 있도록 하는 교육 프로그램 개발이 이루어져야한다. 둘째, 또래집단과 대중매체는 청소년 소비자들의 충동소비나 모방소비처럼 비합리적 소비행동에 영향을 주고 있음 을 알 수 있다. 이와 같은 결과는 청소년 소비자들이 실제로 소비행동을 경험할 기회가 상대적으로 적으며 소비행동을 하기 전에 합리적 소비행동과 비합리적인 소비행동의 결과 면에서 어떤 차이를 가져오는지 체험적으로 비교학습 할 기회가 없는 것이 원인이라 할 수 있겠다. 셋째, 청소년의 합리적 소비행동을 하는데 있어 부모영향에서는 남학생보다 여학생이, 또래영향은 남학생이, 대체로 더 영향을 받으며, 대중매체영향에서는 남녀 모두 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 연구결과를 바탕으로 미래 사회의 소비주체가 될 청소년들의 건전하고 합리적인 소비행동을 유도하기 위한 소비자교육의 방향과 소비자교육 내용에 기초가 될 수 있는 자료를 제공하고자 한다.
본 연구는 청소의 합리적인 소비에 부모, 또래, 대중매체가 어떻게 영향을 미치는지를 살펴보았다. 이를 위하여 본 연구는 D도시의 중학교 2,3학년과 고등학교 1학년을 대상 남·여 300명에게 설문조사를 실시하였고. 이중 불성실한 29부의 설문을 제외하고 남학생 153부, 여학생 118부 총 271부를 최종 자료에 포함 하여 연구를 실시하였다. 청소년의 합리적 소비행동을 구성하고 있는 계획행동, 구매행동, 사용행동, 처분행동 각각에 대한 부모의 SES(직업, 학력, 집의형태)를 통제한 후, 청소년의 또래영향(동조성,과시성), 대중매체의영향(관심도, 필요도, 신뢰도), 부모의 소비성향(계획소비, 과시소비)을 비교하기 위해 위계적 회귀분석(hierarchical regression)을 실시하였으며, 합리적 소비행동과 이들 간의 관계는 성별(남학생, 여학생)에 따라서 어떠한 차이가 있는지 다집단분석을 실시하였다. 분석 프로그램은 SPSS 18.0 활용하였다. 본 연구의 목적과 논의를 바탕으로 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년 소비자들의 합리적 소비행동에 부모소비성향이 많은 영향을 미치는 것으로 나타났는데 이는 청소년 소비자의 소비가치형성에 부모의 역할이 매우 중요함을 시사한다. 그러므로 청소년소비자의 부모 대상으로 청소년소비자의 소비가치 형성과 소비행동에 있어 올바른 모델로서 역할을 할 수 있도록 하는 교육 프로그램 개발이 이루어져야한다. 둘째, 또래집단과 대중매체는 청소년 소비자들의 충동소비나 모방소비처럼 비합리적 소비행동에 영향을 주고 있음 을 알 수 있다. 이와 같은 결과는 청소년 소비자들이 실제로 소비행동을 경험할 기회가 상대적으로 적으며 소비행동을 하기 전에 합리적 소비행동과 비합리적인 소비행동의 결과 면에서 어떤 차이를 가져오는지 체험적으로 비교학습 할 기회가 없는 것이 원인이라 할 수 있겠다. 셋째, 청소년의 합리적 소비행동을 하는데 있어 부모영향에서는 남학생보다 여학생이, 또래영향은 남학생이, 대체로 더 영향을 받으며, 대중매체영향에서는 남녀 모두 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 연구결과를 바탕으로 미래 사회의 소비주체가 될 청소년들의 건전하고 합리적인 소비행동을 유도하기 위한 소비자교육의 방향과 소비자교육 내용에 기초가 될 수 있는 자료를 제공하고자 한다.
This study young individuals required to perform the role of consumer knowledge and attitudes as an agent in the process of acquiring the parent, same age group, The media influence the relationship between youth and the influence of the rational consumer behavior examined. In this study, middle sch...
This study young individuals required to perform the role of consumer knowledge and attitudes as an agent in the process of acquiring the parent, same age group, The media influence the relationship between youth and the influence of the rational consumer behavior examined. In this study, middle school students(grade 2,3) and high school(grade 1) students were surveyed in Daejeon. Men's and women's 300 students participated in the survey. Except unfaithful survey 29, 153 questionnaires boys, girls 118 total 271 survey questionnaires were included in the final data. Rational consumption behavior of young people to organize and conduct the planning, purchasing behavior, usage behavior, and disposition of the factors on the behavior After controlling Parents of the ses (occupation, education, house form) Impact of Youth Peer (homoology, ostentation), the influence of mass media (interest, need, reliability), the parent's propensity to consume (consumption plans, flaunt consumption) to compare the hierarchical regression analysis (hierarchical regression) was performed and Rational consumer behavior and the relationship between these gender (male, female), depending on whether there is any difference between various groups analysis was conducted. Analysis program SPSS 18.0 was utilized. The purpose of this study is based on the results obtained and discussed as follows. First, rational consumption behavior of young consumers propensity to consume a lot of parents appeared to be affected and, Consumption value of the role of parents in the formation of youth was a very important role Therefore, targeting parents who value the correct formation and consumption of consumer behavior, be able to play a proper model education programs need to be developed so thatSecond, peer groups and mass media consumption of young consumers behave rationally in the age of the boys are usually more affected under the influence, media influence was seen in both men and women differ meaningful. Based on these findings the consumptionof the future society will be subject to mention the importance of youth consumption, Sound and rational consumption behavior of young people to encourage the direction of consumer education and consumer educationBe based on the content, providing data that would like to.
This study young individuals required to perform the role of consumer knowledge and attitudes as an agent in the process of acquiring the parent, same age group, The media influence the relationship between youth and the influence of the rational consumer behavior examined. In this study, middle school students(grade 2,3) and high school(grade 1) students were surveyed in Daejeon. Men's and women's 300 students participated in the survey. Except unfaithful survey 29, 153 questionnaires boys, girls 118 total 271 survey questionnaires were included in the final data. Rational consumption behavior of young people to organize and conduct the planning, purchasing behavior, usage behavior, and disposition of the factors on the behavior After controlling Parents of the ses (occupation, education, house form) Impact of Youth Peer (homoology, ostentation), the influence of mass media (interest, need, reliability), the parent's propensity to consume (consumption plans, flaunt consumption) to compare the hierarchical regression analysis (hierarchical regression) was performed and Rational consumer behavior and the relationship between these gender (male, female), depending on whether there is any difference between various groups analysis was conducted. Analysis program SPSS 18.0 was utilized. The purpose of this study is based on the results obtained and discussed as follows. First, rational consumption behavior of young consumers propensity to consume a lot of parents appeared to be affected and, Consumption value of the role of parents in the formation of youth was a very important role Therefore, targeting parents who value the correct formation and consumption of consumer behavior, be able to play a proper model education programs need to be developed so thatSecond, peer groups and mass media consumption of young consumers behave rationally in the age of the boys are usually more affected under the influence, media influence was seen in both men and women differ meaningful. Based on these findings the consumptionof the future society will be subject to mention the importance of youth consumption, Sound and rational consumption behavior of young people to encourage the direction of consumer education and consumer educationBe based on the content, providing data that would like to.
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