본고는 한국아동문학 그림동화 분야에서 2004년 이후 활발한 작품 활동을 펼치고 있는 백희나 작가의 그림동화 세 편을 분석하여 작품별 의미를 고찰하고자 하였다.
한국에서 아동문학 그림책 시장이 형성된 것은 불과 삼십 년 정도라고 할 수 있다. 그림책 시장은 짧은 기간 동안 급격히 팽창하여 현재는 일 년에 수만권의 그림책이 쏟아져 나올 정도로 시장이 확대되었다. 그러나 그림책 출판 비중에서 한국 창작 그림책보다 외국번역 그림책이 더 많은 비중을 차지하고 있다. 이러한 상황에서 2004년 출간된 백희나의 구름빵은 기존에 자리잡고 있던 해외 유명 작가들의 작품들을 뚫고 베스트셀러 겸 스테디셀러로 자리 잡는데 성공하였다. 또 이에 그치지 않고 다양한 분야로 ...
본고는 한국아동문학 그림동화 분야에서 2004년 이후 활발한 작품 활동을 펼치고 있는 백희나 작가의 그림동화 세 편을 분석하여 작품별 의미를 고찰하고자 하였다.
한국에서 아동문학 그림책 시장이 형성된 것은 불과 삼십 년 정도라고 할 수 있다. 그림책 시장은 짧은 기간 동안 급격히 팽창하여 현재는 일 년에 수만권의 그림책이 쏟아져 나올 정도로 시장이 확대되었다. 그러나 그림책 출판 비중에서 한국 창작 그림책보다 외국번역 그림책이 더 많은 비중을 차지하고 있다. 이러한 상황에서 2004년 출간된 백희나의 구름빵은 기존에 자리잡고 있던 해외 유명 작가들의 작품들을 뚫고 베스트셀러 겸 스테디셀러로 자리 잡는데 성공하였다. 또 이에 그치지 않고 다양한 분야로 원소스 멀티유즈 되면서 2011년 현재까지도 여러 분야로 영향력을 미치고 있다. 백희나의 이러한 성공은 글과 그림을 동시에 작업하는 그림책 작가라는 개념이 우리나라에 본격적으로 생겨난지 불과 이십 년 정도 밖에 지나지 않은 시점이기에 더욱 의미가 있다고 보여진다. 그리하여 본고에서는 백희나의 작품을 분석하여 앞으로 한국 그림책 작가가 나아갈 방향을 모색하였다.
백희나는 한국 아동문학 분야에서 처음으로 반입체기법을 도입한 작가로, 책보다는 TV나 컴퓨터 등 다른 시각 매체를 더 많이 접하고 자라는 어린이들에게서 긍정적인 반응을 이끌어냈다. 반입체기법을 이용해 애니메이션을 책으로 보는 듯한 효과를 내면서 한국 창작 그림책의 새 장을 열었다고 할 수 있다. 또한 풍부한 상상력을 기반으로 한 스토리를 만들어내어 그림책에 대한 흥미를 불러 일으켰다.
본고에서는 『구름빵』과 『달 샤베트』, 『팥죽 할멈과 호랑이』 세 편의 작품을 분석하기 위해 글과 그림을 아이코노텍스트로 보는 관점에서 접근을 시도하였다. 그리하여 1. 장면 구성과 이야기 구조 2. 등장인물의 역할과 관계 3. 작품의 의미와 주제, 이렇게 세 가지 항목으로 나누어 작품을 분석하였다.
세 편의 작품을 분석한 결과, 영상매체의 힘이 점점 커지는 지금과 같은 상황에서 그림책이 살아남기 위해서는 어린이 독자의 호기심을 유발할 만한 시각 이미지를 만드는 것이 중요하다는 것을 알 수 있었다. 생활동화보다는 판타지 동화가 어린이들에게 어필하며, 그림책이라고 해도 풍부한 상상력을 기반으로 한 스토리가 있을 때에 더욱 이미지도 살아난다는 것을 알 수 있었다. 또 글과 그림을 다른 작가가 작업해 결합했을 때는 글과 그림이 겉도는 작품이 나오기 쉬운데 이 둘의 관계가 유기적이어야만 효과적인 메시지 전달이 된다고 보았다.
백희나 작가가 이룬 성공 이면에는 한국 어린이 독자들이 갈망해 온 판타지 동화에 대한 욕망이 숨어 있다. 앞으로는 『구름빵』처럼 풍부한 상상력을 발휘한 그림책들이 더 많아지기를 기대하며 이 연구를 마친다.
본고는 한국아동문학 그림동화 분야에서 2004년 이후 활발한 작품 활동을 펼치고 있는 백희나 작가의 그림동화 세 편을 분석하여 작품별 의미를 고찰하고자 하였다.
한국에서 아동문학 그림책 시장이 형성된 것은 불과 삼십 년 정도라고 할 수 있다. 그림책 시장은 짧은 기간 동안 급격히 팽창하여 현재는 일 년에 수만권의 그림책이 쏟아져 나올 정도로 시장이 확대되었다. 그러나 그림책 출판 비중에서 한국 창작 그림책보다 외국번역 그림책이 더 많은 비중을 차지하고 있다. 이러한 상황에서 2004년 출간된 백희나의 구름빵은 기존에 자리잡고 있던 해외 유명 작가들의 작품들을 뚫고 베스트셀러 겸 스테디셀러로 자리 잡는데 성공하였다. 또 이에 그치지 않고 다양한 분야로 원소스 멀티유즈 되면서 2011년 현재까지도 여러 분야로 영향력을 미치고 있다. 백희나의 이러한 성공은 글과 그림을 동시에 작업하는 그림책 작가라는 개념이 우리나라에 본격적으로 생겨난지 불과 이십 년 정도 밖에 지나지 않은 시점이기에 더욱 의미가 있다고 보여진다. 그리하여 본고에서는 백희나의 작품을 분석하여 앞으로 한국 그림책 작가가 나아갈 방향을 모색하였다.
백희나는 한국 아동문학 분야에서 처음으로 반입체기법을 도입한 작가로, 책보다는 TV나 컴퓨터 등 다른 시각 매체를 더 많이 접하고 자라는 어린이들에게서 긍정적인 반응을 이끌어냈다. 반입체기법을 이용해 애니메이션을 책으로 보는 듯한 효과를 내면서 한국 창작 그림책의 새 장을 열었다고 할 수 있다. 또한 풍부한 상상력을 기반으로 한 스토리를 만들어내어 그림책에 대한 흥미를 불러 일으켰다.
본고에서는 『구름빵』과 『달 샤베트』, 『팥죽 할멈과 호랑이』 세 편의 작품을 분석하기 위해 글과 그림을 아이코노텍스트로 보는 관점에서 접근을 시도하였다. 그리하여 1. 장면 구성과 이야기 구조 2. 등장인물의 역할과 관계 3. 작품의 의미와 주제, 이렇게 세 가지 항목으로 나누어 작품을 분석하였다.
세 편의 작품을 분석한 결과, 영상매체의 힘이 점점 커지는 지금과 같은 상황에서 그림책이 살아남기 위해서는 어린이 독자의 호기심을 유발할 만한 시각 이미지를 만드는 것이 중요하다는 것을 알 수 있었다. 생활동화보다는 판타지 동화가 어린이들에게 어필하며, 그림책이라고 해도 풍부한 상상력을 기반으로 한 스토리가 있을 때에 더욱 이미지도 살아난다는 것을 알 수 있었다. 또 글과 그림을 다른 작가가 작업해 결합했을 때는 글과 그림이 겉도는 작품이 나오기 쉬운데 이 둘의 관계가 유기적이어야만 효과적인 메시지 전달이 된다고 보았다.
백희나 작가가 이룬 성공 이면에는 한국 어린이 독자들이 갈망해 온 판타지 동화에 대한 욕망이 숨어 있다. 앞으로는 『구름빵』처럼 풍부한 상상력을 발휘한 그림책들이 더 많아지기를 기대하며 이 연구를 마친다.
This study aimed to review three pieces of children’s stories with illustrations written by Heena Baek who has been displayed various talents in children’s literature area in Korea since 2004 and discuss the messages in her works.
It has been only 30 years since the children’s story market was...
This study aimed to review three pieces of children’s stories with illustrations written by Heena Baek who has been displayed various talents in children’s literature area in Korea since 2004 and discuss the messages in her works.
It has been only 30 years since the children’s story market was formed in Korea. The market of children’s story with illustrations expanded rapidly in a short time, and these days, the market has grown large enough with great volume of books published every year. In this situation, the Cloud Bread by Heena Baek published in 2004 has succeeded to become the best seller and at the same time a steady seller from keen competition with famous foreign authors who have been dominated the market. At the same time, once it was one source multi-used to various areas, it is still having influence on various areas in 2011 today. Such success of Heena Baek has an important meaning since it has been only about 20 years since the concept of children’s stories with illustrations author who write stories and draw illustrations at the same time. Thus this study suggests the future direction of children’s stories with illustrations after analyzing Heena Baek’s works.
Heena Baek is the first author who introduced semi-three-dimension technique in Korean children’s literature area, and could gain positive response from children who watch and hear other visual mediums such as TV and computer rather than book. Using semi-three-dimension technique, she could make an effect as if reading animation and opened new genre of children’s stories with illustration in Korea. Also, by writing stories based on abundant imagination power, she raised children’s interest in children’s stories with illustration.
This study, to analyze three works, 『The Cloud Bread』, 『The Moon Sherbet』and『The Old Lady selling Adzuki-Bean Glue and the Tiger』, it attempted an approach from the viewpoint of iconotext to the writings and illustrations, Based on above method, the study analyzed the works by following criteria, 1. scene constitution and story structure, 2. role and relationship of characters, 3. meaning and topic of work.
From the result of analysis on three works, it was found that it is important to design visual image that can draw children reader’s curiosity for the children’s stories with illustrations under current situation where the power of visual media is growing rapidly. Fantasy stories rather than everyday stories can appeal to children readers, and also it was found that even for stories with illustrations, the images can be stronger when there is a story based on abundant imagination power. When different persons work on writing and illustration separately, it is more likely to lead to unbalance between writing and illustration. However, only when there is a close relationship between them, messages can be delivered effectively.
In the beneath of the success that Heena Baek achieved, there is a desire of children readers for fantasy stories. I conclude this study with an expectation there are greater number of stories with illustrations based on abundant imagination power like 『The Cloud Bread』 in the future.
This study aimed to review three pieces of children’s stories with illustrations written by Heena Baek who has been displayed various talents in children’s literature area in Korea since 2004 and discuss the messages in her works.
It has been only 30 years since the children’s story market was formed in Korea. The market of children’s story with illustrations expanded rapidly in a short time, and these days, the market has grown large enough with great volume of books published every year. In this situation, the Cloud Bread by Heena Baek published in 2004 has succeeded to become the best seller and at the same time a steady seller from keen competition with famous foreign authors who have been dominated the market. At the same time, once it was one source multi-used to various areas, it is still having influence on various areas in 2011 today. Such success of Heena Baek has an important meaning since it has been only about 20 years since the concept of children’s stories with illustrations author who write stories and draw illustrations at the same time. Thus this study suggests the future direction of children’s stories with illustrations after analyzing Heena Baek’s works.
Heena Baek is the first author who introduced semi-three-dimension technique in Korean children’s literature area, and could gain positive response from children who watch and hear other visual mediums such as TV and computer rather than book. Using semi-three-dimension technique, she could make an effect as if reading animation and opened new genre of children’s stories with illustration in Korea. Also, by writing stories based on abundant imagination power, she raised children’s interest in children’s stories with illustration.
This study, to analyze three works, 『The Cloud Bread』, 『The Moon Sherbet』and『The Old Lady selling Adzuki-Bean Glue and the Tiger』, it attempted an approach from the viewpoint of iconotext to the writings and illustrations, Based on above method, the study analyzed the works by following criteria, 1. scene constitution and story structure, 2. role and relationship of characters, 3. meaning and topic of work.
From the result of analysis on three works, it was found that it is important to design visual image that can draw children reader’s curiosity for the children’s stories with illustrations under current situation where the power of visual media is growing rapidly. Fantasy stories rather than everyday stories can appeal to children readers, and also it was found that even for stories with illustrations, the images can be stronger when there is a story based on abundant imagination power. When different persons work on writing and illustration separately, it is more likely to lead to unbalance between writing and illustration. However, only when there is a close relationship between them, messages can be delivered effectively.
In the beneath of the success that Heena Baek achieved, there is a desire of children readers for fantasy stories. I conclude this study with an expectation there are greater number of stories with illustrations based on abundant imagination power like 『The Cloud Bread』 in the future.
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