최근 여성의 사회적 진출과 맞벌이 가정이 증가하면서 아동을 위한 보호‧교육과 전인적 발달을 도모하고자 초등학교에서 초등 돌봄 교실이 확대되고 있다. 본 연구는 초등 돌봄 교실을 이용하는 아동의 일반적인 특성과 이용실태를 살펴본 후 그에 따른 방과후 보육생활 만족도를 알아보았다. 이를 위해 서울시의 양천구, 강서구의 9개 학교(13개 초등 돌봄 교실)을 직접 방문하여 203명의 아동에게 질문지를 배부하여 조사를 실시하였으며 수집된 자료는 PASW Statistics 18 for Windows를 활용하여 분석하였다. 분석에 사용된 통계 방법은 ...
최근 여성의 사회적 진출과 맞벌이 가정이 증가하면서 아동을 위한 보호‧교육과 전인적 발달을 도모하고자 초등학교에서 초등 돌봄 교실이 확대되고 있다. 본 연구는 초등 돌봄 교실을 이용하는 아동의 일반적인 특성과 이용실태를 살펴본 후 그에 따른 방과후 보육생활 만족도를 알아보았다. 이를 위해 서울시의 양천구, 강서구의 9개 학교(13개 초등 돌봄 교실)을 직접 방문하여 203명의 아동에게 질문지를 배부하여 조사를 실시하였으며 수집된 자료는 PASW Statistics 18 for Windows를 활용하여 분석하였다. 분석에 사용된 통계 방법은 빈도분석, 독립표본 t검증, 일원분산분석, 상관관계이다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 초등 돌봄 교실 아동의 일반적인 특성을 살펴본 결과 돌봄 교실 이용 아동은 1학년이 가장 많았으며, 남아와 여아의 비율은 비슷하며, 부모님은 모두 계신 경우가 많고, 가정 형태는 일반 가정, 한부모 가정, 조손가정 등 다양하였다. 부모님의 연령은 30∼40대가 많았으며, 부모님의 학력은 전문대 및 대학교 졸업자가 많았다. 부모님의 직업은 대부분 사무직이었으며, 맞벌이 가정이 많았다.
둘째, 초등 돌봄 교실 아동의 이용 실태를 살펴본 결과 이용 기간이 6개월 이상에서 2년 미만이라는 응답이 가장 많았으며, 대부분의 아동은 오후 돌봄인 오후 5시까지 있었지만, 저녁 돌봄과 온종일 돌봄인 오후 5시 이후 늦은 시간까지 돌봄 교실을 이용하는 경우도 많았다. 반구성은 혼합 학급반이 많았으며, 방과후 활동과 외부강사 지도 횟수는 2번 이상이 가장 많았다. 방학기간에도 많은 아동이 돌봄 교실을 이용하고 있었으며, 학원 수강은 전혀 하지 않는 경우도 많았지만 1개 이상 하는 경우도 과반수이상 이었다.
셋째, 초등 돌봄 교실 아동의 방과후 보육생활 만족도를 교사 및 시설영역과 아동 생활영역으로 나누어 살펴본 결과 학년에 따른 차이가 나타나 1, 2학년이 3학년보다 전반적으로 높게 나타났다. 또한 성별에 따른 방과후 보육생활 만족도에 차이가 나타나 교사 및 시설영역은 물론 아동 생활영역에서도 전반적으로 여아의 만족도가 남아보다 높게 나타났다. 돌봄 교실 이용시간이나 학원수강 여부에 따른 방과후 보육생활 만족도는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 외부강사 지도 횟수에 따른 방과후 보육생활 만족도는 차이가 나타나 교사 및 시설영역에서 전체적으로 외부강사 지도가 전혀 없을 때보다는 2번 이상의 경우 그리고 1번 보다는 3번 이상일 경우의 만족도가 높은 것으로 나타났으며, 아동 생활영역에서 전체적으로 외부강사 지도가 전혀 없거나 1번일 경우보다 3번 이상일 경우에 만족도가 높은 것으로 나타났다.
넷째, 방과후 보육생활 만족도의 교사 및 시설영역과 아동 생활영역간에 상관이 있는 것으로 나타났다.
이러한 연구결과는 맞벌이 가정과 저소득층 및 소외 계층 자녀들의 양육과 교육 부담 경감 차원에서 초등 돌봄 교실을 모든 초등학교로 양적 확대를 실시하는 것도 중요하지만, 초등 돌봄 교실의 효율적인 운영을 위해 무엇보다 우선시 되어야 할 것은 돌봄 교실의 실수요자인 아동의 요구가 무엇인지를 파악하는 것이 가장 중요시 되어야함을 의미한다. 또한 본 연구결과는 아동의 안전한 보호와 교육, 학년별 차별화된 프로그램, 성별에 따른 다양한 프로그램과 환경제공, 교사의 전문성등을 고려하여 아동의 건전한 성장을 돕는 질 높은 보육 서비스, 여성의 사회 진출 증가에 따른 국가.사회적 요구에 부응하는 안정된 프로그램으로서 초등 돌봄 교실이 자리매김하는데 기초 자료로서 활용될 수 있을 것이다.
주요어 : 초등 돌봄 교실, 방과후 보육생활 만족도
최근 여성의 사회적 진출과 맞벌이 가정이 증가하면서 아동을 위한 보호‧교육과 전인적 발달을 도모하고자 초등학교에서 초등 돌봄 교실이 확대되고 있다. 본 연구는 초등 돌봄 교실을 이용하는 아동의 일반적인 특성과 이용실태를 살펴본 후 그에 따른 방과후 보육생활 만족도를 알아보았다. 이를 위해 서울시의 양천구, 강서구의 9개 학교(13개 초등 돌봄 교실)을 직접 방문하여 203명의 아동에게 질문지를 배부하여 조사를 실시하였으며 수집된 자료는 PASW Statistics 18 for Windows를 활용하여 분석하였다. 분석에 사용된 통계 방법은 빈도분석, 독립표본 t검증, 일원분산분석, 상관관계이다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 초등 돌봄 교실 아동의 일반적인 특성을 살펴본 결과 돌봄 교실 이용 아동은 1학년이 가장 많았으며, 남아와 여아의 비율은 비슷하며, 부모님은 모두 계신 경우가 많고, 가정 형태는 일반 가정, 한부모 가정, 조손가정 등 다양하였다. 부모님의 연령은 30∼40대가 많았으며, 부모님의 학력은 전문대 및 대학교 졸업자가 많았다. 부모님의 직업은 대부분 사무직이었으며, 맞벌이 가정이 많았다.
둘째, 초등 돌봄 교실 아동의 이용 실태를 살펴본 결과 이용 기간이 6개월 이상에서 2년 미만이라는 응답이 가장 많았으며, 대부분의 아동은 오후 돌봄인 오후 5시까지 있었지만, 저녁 돌봄과 온종일 돌봄인 오후 5시 이후 늦은 시간까지 돌봄 교실을 이용하는 경우도 많았다. 반구성은 혼합 학급반이 많았으며, 방과후 활동과 외부강사 지도 횟수는 2번 이상이 가장 많았다. 방학기간에도 많은 아동이 돌봄 교실을 이용하고 있었으며, 학원 수강은 전혀 하지 않는 경우도 많았지만 1개 이상 하는 경우도 과반수이상 이었다.
셋째, 초등 돌봄 교실 아동의 방과후 보육생활 만족도를 교사 및 시설영역과 아동 생활영역으로 나누어 살펴본 결과 학년에 따른 차이가 나타나 1, 2학년이 3학년보다 전반적으로 높게 나타났다. 또한 성별에 따른 방과후 보육생활 만족도에 차이가 나타나 교사 및 시설영역은 물론 아동 생활영역에서도 전반적으로 여아의 만족도가 남아보다 높게 나타났다. 돌봄 교실 이용시간이나 학원수강 여부에 따른 방과후 보육생활 만족도는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 외부강사 지도 횟수에 따른 방과후 보육생활 만족도는 차이가 나타나 교사 및 시설영역에서 전체적으로 외부강사 지도가 전혀 없을 때보다는 2번 이상의 경우 그리고 1번 보다는 3번 이상일 경우의 만족도가 높은 것으로 나타났으며, 아동 생활영역에서 전체적으로 외부강사 지도가 전혀 없거나 1번일 경우보다 3번 이상일 경우에 만족도가 높은 것으로 나타났다.
넷째, 방과후 보육생활 만족도의 교사 및 시설영역과 아동 생활영역간에 상관이 있는 것으로 나타났다.
이러한 연구결과는 맞벌이 가정과 저소득층 및 소외 계층 자녀들의 양육과 교육 부담 경감 차원에서 초등 돌봄 교실을 모든 초등학교로 양적 확대를 실시하는 것도 중요하지만, 초등 돌봄 교실의 효율적인 운영을 위해 무엇보다 우선시 되어야 할 것은 돌봄 교실의 실수요자인 아동의 요구가 무엇인지를 파악하는 것이 가장 중요시 되어야함을 의미한다. 또한 본 연구결과는 아동의 안전한 보호와 교육, 학년별 차별화된 프로그램, 성별에 따른 다양한 프로그램과 환경제공, 교사의 전문성등을 고려하여 아동의 건전한 성장을 돕는 질 높은 보육 서비스, 여성의 사회 진출 증가에 따른 국가.사회적 요구에 부응하는 안정된 프로그램으로서 초등 돌봄 교실이 자리매김하는데 기초 자료로서 활용될 수 있을 것이다.
주요어 : 초등 돌봄 교실, 방과후 보육생활 만족도
This study examines the general characteristics of children attending Elementary School childcare classes and the current status of their class participation. On these bases, it examines the level of children’s satisfaction with after-school care life. For the purpose of this study, 203 children at ...
This study examines the general characteristics of children attending Elementary School childcare classes and the current status of their class participation. On these bases, it examines the level of children’s satisfaction with after-school care life. For the purpose of this study, 203 children at nine schools located in Yangchon Gu and Kangso Gu, Seoul (in 13 Elementary School childcare classes) were personally visited and surveyed. The
collected data were analyzed utilizing PASW Statistics 18 for Windows. The methods used for analyses were frequency, independent samples t-test, one-way ANOVA, and correlation.
The major findings are summarized below.
First, according to the general characteristics of children attending Elementary School childcare classes, a majority of children are in first grade and the gender ratio was almost even. They were mostly from two-parent families, but diverse families such as single parent families and grandparents-grandchildren families were present. A majority of parents were 30 to 40 years of age. There were many associate or college degree holders, most of
whom were office workers. There were many double income families.
Second, according to the current status of class participation at Elementary School childcare classes, the most frequent responses showed that children have attended over six months but less than two years. Most children stayed until 5 PM for afternoon care, but
quite a few also stayed after 5 PM until late at night for evening or all day care. There were many mixed grade classes. Most of the children indicated that the frequency of
after-school activities and instruction by guest lecturers was twice or more a week. Even during school vacations, many children still attended their after-school care classes. While a significant number of children didn’t attend any private institutes, over half of them attended one or more.
Third, as a result of examining the level of children’s satisfaction with after-school care life at Elementary School childcare classes in the subcategories of teachers and facilities, and children’s life, the grade levels revealed greater differences in that generally first and second graders displayed greater satisfaction than third graders. Gender made a difference in satisfaction with their after-school care life in that girls usually showed greater satisfaction than boys in both subcategories. The hours of participation in childcare classes or attendance of private institutes made no significant difference in the satisfaction
with their after-school care life. The frequency of instruction by guest lecturers made a difference in the satisfaction with their after-school care life. In the subcategory of teachers and facilities, twice or more times rather than no instruction by guest lecturers, and three
or more times rather than just once induced a higher satisfaction level. In the subcategory of children’s life, three or more times rather than no instruction or just once by guest lecturers induced a higher satisfaction level.
Fourth, the level of satisfaction with after-school care life was correlated with the subcategories of teachers and facilities, and children’s life.
The findings of this study imply that although it is important to have quantitative expansion of Elementary School childcare classes in order to reduce expenses for rearing and educating children of double income families, low income families and socially disadvantaged classes, what should be prioritized for more effective operation of Elementary School childcare classes is to explore the needs of children who are actual recipients of
services. In addition, this study suggests that it is important to provide differentiated prograns for grade levels, and various programs and environment for different genders in consideration of teachers’ expertise.
* Key Words: Elementary School childcare classes, the level of satisfaction with after-school care life
This study examines the general characteristics of children attending Elementary School childcare classes and the current status of their class participation. On these bases, it examines the level of children’s satisfaction with after-school care life. For the purpose of this study, 203 children at nine schools located in Yangchon Gu and Kangso Gu, Seoul (in 13 Elementary School childcare classes) were personally visited and surveyed. The
collected data were analyzed utilizing PASW Statistics 18 for Windows. The methods used for analyses were frequency, independent samples t-test, one-way ANOVA, and correlation.
The major findings are summarized below.
First, according to the general characteristics of children attending Elementary School childcare classes, a majority of children are in first grade and the gender ratio was almost even. They were mostly from two-parent families, but diverse families such as single parent families and grandparents-grandchildren families were present. A majority of parents were 30 to 40 years of age. There were many associate or college degree holders, most of
whom were office workers. There were many double income families.
Second, according to the current status of class participation at Elementary School childcare classes, the most frequent responses showed that children have attended over six months but less than two years. Most children stayed until 5 PM for afternoon care, but
quite a few also stayed after 5 PM until late at night for evening or all day care. There were many mixed grade classes. Most of the children indicated that the frequency of
after-school activities and instruction by guest lecturers was twice or more a week. Even during school vacations, many children still attended their after-school care classes. While a significant number of children didn’t attend any private institutes, over half of them attended one or more.
Third, as a result of examining the level of children’s satisfaction with after-school care life at Elementary School childcare classes in the subcategories of teachers and facilities, and children’s life, the grade levels revealed greater differences in that generally first and second graders displayed greater satisfaction than third graders. Gender made a difference in satisfaction with their after-school care life in that girls usually showed greater satisfaction than boys in both subcategories. The hours of participation in childcare classes or attendance of private institutes made no significant difference in the satisfaction
with their after-school care life. The frequency of instruction by guest lecturers made a difference in the satisfaction with their after-school care life. In the subcategory of teachers and facilities, twice or more times rather than no instruction by guest lecturers, and three
or more times rather than just once induced a higher satisfaction level. In the subcategory of children’s life, three or more times rather than no instruction or just once by guest lecturers induced a higher satisfaction level.
Fourth, the level of satisfaction with after-school care life was correlated with the subcategories of teachers and facilities, and children’s life.
The findings of this study imply that although it is important to have quantitative expansion of Elementary School childcare classes in order to reduce expenses for rearing and educating children of double income families, low income families and socially disadvantaged classes, what should be prioritized for more effective operation of Elementary School childcare classes is to explore the needs of children who are actual recipients of
services. In addition, this study suggests that it is important to provide differentiated prograns for grade levels, and various programs and environment for different genders in consideration of teachers’ expertise.
* Key Words: Elementary School childcare classes, the level of satisfaction with after-school care life
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.