아동 돌봄의 사회화가 이루어지고 아동 돌봄에 대한 정책은 확대되었으나, 지금까지 지역아동센터의 돌봄 서비스의 질적 제고를 위한 서비스제공 전달체계와 서비스 품질 향상에 관심을 기울이는 노력은 부족하였다. 따라서 지역아동센터의 아동 돌봄 서비스 질에 대한 근본적 문제를 해결하기 위해서는 서비스제공 전달체계 개선과 서비스 품질의 질적 향상을 위한 돌봄 서비스 효과성을 제고하기 위한 방안이 필요하다. 이에 본 연구에서는 돌봄 서비스의 효과성에 대한 실증적 연구를 통해 지역아동센터의 서비스제공 전달체계 개선과 서비스 품질의 질적 향상 및 포괄적인 서비스 제공을 위한 새로운 방안을 모색하고자 하였다. 본 연구는 지역아동센터의 아동 돌봄 서비스제공 전달체계 요인과 서비스 품질의 효과성 영향 요인을 밝히기 위해 실증분석을 하였다. 이들 요인들을 측정할 수 있는 하위요인의 영향력과 특히, 서비스제공 전달체계의 조직, 인력, 재정, ...
아동 돌봄의 사회화가 이루어지고 아동 돌봄에 대한 정책은 확대되었으나, 지금까지 지역아동센터의 돌봄 서비스의 질적 제고를 위한 서비스제공 전달체계와 서비스 품질 향상에 관심을 기울이는 노력은 부족하였다. 따라서 지역아동센터의 아동 돌봄 서비스 질에 대한 근본적 문제를 해결하기 위해서는 서비스제공 전달체계 개선과 서비스 품질의 질적 향상을 위한 돌봄 서비스 효과성을 제고하기 위한 방안이 필요하다. 이에 본 연구에서는 돌봄 서비스의 효과성에 대한 실증적 연구를 통해 지역아동센터의 서비스제공 전달체계 개선과 서비스 품질의 질적 향상 및 포괄적인 서비스 제공을 위한 새로운 방안을 모색하고자 하였다. 본 연구는 지역아동센터의 아동 돌봄 서비스제공 전달체계 요인과 서비스 품질의 효과성 영향 요인을 밝히기 위해 실증분석을 하였다. 이들 요인들을 측정할 수 있는 하위요인의 영향력과 특히, 서비스제공 전달체계의 조직, 인력, 재정, 거버넌스 요인에 대한 영향력이 서비스 품질을 통해 어떤 효과성을 나타내는지를 구조방정식모형으로 분석하였다. 이를 위해 선행연구와 구조방정식모형을 근거로 하여 연구모형과 가설을 설정하였다. 그리고 실증연구를 수행하기 위해 전국 지역아동센터 종사자를 대상으로 설문한 총 419부의 자료를 분석하였다. 설문조사 자료를 토대로 SPSS 20버전과 AMOS 20버전 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계분석, t검정, 일원배치 분산분석, 상관관계분석을 구조방정식 모델 등으로 통계분석을 실시하였다. 구조방정식 분석 결과, 서비스제공 전달체계의 조직, 인력, 재정, 거버넌스 요인과 서비스 효과성 간의 매개효과구조방정식모형의 적합도는 양호하였으며, 서비스 품질의 매개효과 검증결과 모든 가설이 채택되었다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 독립변수인 서비스제공 전달체계 요인이 종속변수인 효과성에 미치는 직접경로와 서비스 품질을 매개하여 효과성에 미치는 경로를 확인한 결과 만족할 만한 수준의 적합도를 보였으며, 서비스제공 전달체계의 변수인 조직요인, 인력요인, 재정요인, 거버넌스 요인 모두 효과성에 직접적으로 미치는 직접경로도 유의하였고, 서비스 품질을 매개로 하여 효과성에 미치는 간접경로도 유의하였다. 또한, 서비스제공 전달체계와 효과성 간에 서비스 품질은 부분 매개를 하는 것으로 나타났다. 이는 서비스제공 전달체계가 서비스 품질을 통해 효과성을 높일 수 있을 뿐만 아니라 직접적으로도 효과성을 높일 수 있음을 알 수 있다. 둘째, 서비스제공 전달체계와 서비스 품질과의 구조적 관계에서 조직, 인력, 재정, 거버넌스 요인이 서비스 품질 요인인 신뢰성, 대응성, 확신성, 공감성, 유형성에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 서비스 품질과 효과성의 구조적 관계를 검토한 결과, 서비스 품질이 총 효과성에 직접적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매개변수가 종속변수인 효과성에 미치는 영향과 관련해서는 신뢰성, 대응성, 확신성, 공감성, 유형성 모두 효과성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 도출한 연구결과의 함의는 다음과 같다. 첫째, 아동 돌봄 서비스 영역에서 서비스를 제공하는 지역아동센터 현장 종사자의 서비스제공 전달체계와 서비스 품질에 대한 인식을 제고 하고, 돌봄 서비스 품질을 향상시키기 위한 구체적인 방안의 필요성을 제기하였다. 둘째, 서비스 효과성에 대한 선행연구에서는 서비스 전달체계에 대한 인과관계를 검증하는 연구가 대부분이지만. 본 연구에서는 서비스제공 전달체계와 서비스 품질 효과성을 입증하기 위하여 구조적 관계를 통한 실증분석을 하였고, 서비스 전달체계의 접근방식을 포괄적으로 확장하여 서비스 질 평가를 개선하기 위한 새로운 방안을 모색하였다. 셋째, 아동 돌봄 서비스 재원의 효율적인 배분과 지역아동센터를 이용하는 아동들의 특성에 부합한 아동 돌봄 서비스의 목표 및 추진 전략을 제시하였다. 이에 향후 아동 돌봄 서비스 정책 계획을 수립하기 위한 기초 자료로 삼고자하였다. 넷째, 서비스 품질 효과성 제고를 위해 지역사회와의 협력적 거버넌스의 단초로 삼고자 하였다. 또한 서비스 이용자의 욕구를 충족시키기 위한 정서적 돌봄에 대해 새로운 방향을 제시하고, 아동권리와 보호, 정서적 지원을 중점으로 하는 서비스 질 평가 틀 개선의 방향성을 제시하였다는 데에 의의가 있다.
아동 돌봄의 사회화가 이루어지고 아동 돌봄에 대한 정책은 확대되었으나, 지금까지 지역아동센터의 돌봄 서비스의 질적 제고를 위한 서비스제공 전달체계와 서비스 품질 향상에 관심을 기울이는 노력은 부족하였다. 따라서 지역아동센터의 아동 돌봄 서비스 질에 대한 근본적 문제를 해결하기 위해서는 서비스제공 전달체계 개선과 서비스 품질의 질적 향상을 위한 돌봄 서비스 효과성을 제고하기 위한 방안이 필요하다. 이에 본 연구에서는 돌봄 서비스의 효과성에 대한 실증적 연구를 통해 지역아동센터의 서비스제공 전달체계 개선과 서비스 품질의 질적 향상 및 포괄적인 서비스 제공을 위한 새로운 방안을 모색하고자 하였다. 본 연구는 지역아동센터의 아동 돌봄 서비스제공 전달체계 요인과 서비스 품질의 효과성 영향 요인을 밝히기 위해 실증분석을 하였다. 이들 요인들을 측정할 수 있는 하위요인의 영향력과 특히, 서비스제공 전달체계의 조직, 인력, 재정, 거버넌스 요인에 대한 영향력이 서비스 품질을 통해 어떤 효과성을 나타내는지를 구조방정식모형으로 분석하였다. 이를 위해 선행연구와 구조방정식모형을 근거로 하여 연구모형과 가설을 설정하였다. 그리고 실증연구를 수행하기 위해 전국 지역아동센터 종사자를 대상으로 설문한 총 419부의 자료를 분석하였다. 설문조사 자료를 토대로 SPSS 20버전과 AMOS 20버전 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계분석, t검정, 일원배치 분산분석, 상관관계분석을 구조방정식 모델 등으로 통계분석을 실시하였다. 구조방정식 분석 결과, 서비스제공 전달체계의 조직, 인력, 재정, 거버넌스 요인과 서비스 효과성 간의 매개효과 구조방정식모형의 적합도는 양호하였으며, 서비스 품질의 매개효과 검증결과 모든 가설이 채택되었다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 독립변수인 서비스제공 전달체계 요인이 종속변수인 효과성에 미치는 직접경로와 서비스 품질을 매개하여 효과성에 미치는 경로를 확인한 결과 만족할 만한 수준의 적합도를 보였으며, 서비스제공 전달체계의 변수인 조직요인, 인력요인, 재정요인, 거버넌스 요인 모두 효과성에 직접적으로 미치는 직접경로도 유의하였고, 서비스 품질을 매개로 하여 효과성에 미치는 간접경로도 유의하였다. 또한, 서비스제공 전달체계와 효과성 간에 서비스 품질은 부분 매개를 하는 것으로 나타났다. 이는 서비스제공 전달체계가 서비스 품질을 통해 효과성을 높일 수 있을 뿐만 아니라 직접적으로도 효과성을 높일 수 있음을 알 수 있다. 둘째, 서비스제공 전달체계와 서비스 품질과의 구조적 관계에서 조직, 인력, 재정, 거버넌스 요인이 서비스 품질 요인인 신뢰성, 대응성, 확신성, 공감성, 유형성에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 서비스 품질과 효과성의 구조적 관계를 검토한 결과, 서비스 품질이 총 효과성에 직접적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매개변수가 종속변수인 효과성에 미치는 영향과 관련해서는 신뢰성, 대응성, 확신성, 공감성, 유형성 모두 효과성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 도출한 연구결과의 함의는 다음과 같다. 첫째, 아동 돌봄 서비스 영역에서 서비스를 제공하는 지역아동센터 현장 종사자의 서비스제공 전달체계와 서비스 품질에 대한 인식을 제고 하고, 돌봄 서비스 품질을 향상시키기 위한 구체적인 방안의 필요성을 제기하였다. 둘째, 서비스 효과성에 대한 선행연구에서는 서비스 전달체계에 대한 인과관계를 검증하는 연구가 대부분이지만. 본 연구에서는 서비스제공 전달체계와 서비스 품질 효과성을 입증하기 위하여 구조적 관계를 통한 실증분석을 하였고, 서비스 전달체계의 접근방식을 포괄적으로 확장하여 서비스 질 평가를 개선하기 위한 새로운 방안을 모색하였다. 셋째, 아동 돌봄 서비스 재원의 효율적인 배분과 지역아동센터를 이용하는 아동들의 특성에 부합한 아동 돌봄 서비스의 목표 및 추진 전략을 제시하였다. 이에 향후 아동 돌봄 서비스 정책 계획을 수립하기 위한 기초 자료로 삼고자하였다. 넷째, 서비스 품질 효과성 제고를 위해 지역사회와의 협력적 거버넌스의 단초로 삼고자 하였다. 또한 서비스 이용자의 욕구를 충족시키기 위한 정서적 돌봄에 대해 새로운 방향을 제시하고, 아동권리와 보호, 정서적 지원을 중점으로 하는 서비스 질 평가 틀 개선의 방향성을 제시하였다는 데에 의의가 있다.
Socialization of child care has been achieved, and policies on child care have been expanded, but until now, efforts to pay attention to improving the service delivery system and service quality to increase the quality of care services of community child care centers have been insufficient. Therefor...
Socialization of child care has been achieved, and policies on child care have been expanded, but until now, efforts to pay attention to improving the service delivery system and service quality to increase the quality of care services of community child care centers have been insufficient. Therefore, to solve the fundamental problem of the quality of child care service of the community child care center, a strategy is needed to improve the service delivery system and improve the care service effectiveness for the qualitative improvement of service quality. Thus, through an empirical study on the effectiveness of care service, this study attempted to find new strategies to improve the service delivery system of community child care center, improve the quality of service quality, and provide comprehensive services. This study conducted empirical analysis to identify factors affecting the effectiveness of delivery system and service quality of child care services provided by community child care centers. This study analyzed the effectiveness of sub‐factors that can measure these factors and, in particular, what effectiveness would appear in the service delivery system affecting organization, personnel, finance, and governance factors through service quality with a structural equation model. For this, the research model and hypothesis were established based on the previous studies and the structural equation model. In addition, to carry out empirical research, a total of 419 copies of the data were surveyed for employees of community child care centers nationwide. Based on the survey data, this study performed frequency analysis, descriptive statistics analysis, t‐test, one‐way variance analysis, and correlation analysis using SPSS 20 and AMOS 20 statistical programs with a structural equation model. From the results of the structural equation analysis, the goodness‐of‐fit of the structural equation model for mediating effect between organization, personnel, finance and governance factors and service effectiveness of the service delivery system was good, and all hypotheses were adopted in the verification results of the mediating effect of service quality. The main results of this study are as follows. First, as a result of confirming the direct path that the service delivery system factor, the independent variable affects to effectiveness the dependent variable and the path that affects effectiveness by mediating service quality, it showed a satisfactory level of fitness. Organization, personnel, finance, and governance, which are variables of the service delivery system, were also significant for the direct path that affects effectiveness, and the indirect path to effectiveness through service quality was also significant. In addition, it was found that service quality between service delivery system and effectiveness was partly mediated, showing that the service delivery system can not only indirectly increase the effectiveness through service quality, but also directly increase the effectiveness. Second, in the structural relationship between service delivery system and service quality, it was found that organization, personnel, finance, and governance factors directly affect reliability, responsiveness, confidence, empathy, and typology of service quality factors. Third, from the results of examining the structural relationship between service quality and effectiveness, the service quality was found to have a direct and significant effect on total effectiveness. With regard to the effect of the parameter on the effectiveness, the dependent variable, the reliability, responsiveness, certainty, empathy, and typology all showed significant effects on effectiveness. The implications of the study results derived are as follows. First, this study raised the awareness of service delivery system and service quality of community child care center field workers who provide services in the area of child care service, and evoked the need for specific measures to improve the quality of care service. Second, although there are a majority of studies that verify the causal relationship to the service delivery system in the previous studies on service effectiveness, this study conducted empirical analysis through a structural relationship to prove service delivery system and service quality effectiveness, and explored new ways to improve service quality evaluation by expanding the approaching methods of the service delivery system comprehensively. Third, this study presented the effective allocation of the child care service resources, and the goals and promotion strategies of the child care service that match the characteristics of the children who use the community child care center. Therefore, in the future, it was hoped that the results of this study would be used as basic data for establishing child care service policy plans. Fourth, to improve service quality effectiveness, this study was intended to serve as an opportunity to achieve cooperative governance with the local communities. In addition, this study has significance in that it suggested a new direction for emotional care to satisfy the needs of service users, and suggested a direction for improving the quality of service evaluation framework focusing on child rights, protection, and emotional support.
Socialization of child care has been achieved, and policies on child care have been expanded, but until now, efforts to pay attention to improving the service delivery system and service quality to increase the quality of care services of community child care centers have been insufficient. Therefore, to solve the fundamental problem of the quality of child care service of the community child care center, a strategy is needed to improve the service delivery system and improve the care service effectiveness for the qualitative improvement of service quality. Thus, through an empirical study on the effectiveness of care service, this study attempted to find new strategies to improve the service delivery system of community child care center, improve the quality of service quality, and provide comprehensive services. This study conducted empirical analysis to identify factors affecting the effectiveness of delivery system and service quality of child care services provided by community child care centers. This study analyzed the effectiveness of sub‐factors that can measure these factors and, in particular, what effectiveness would appear in the service delivery system affecting organization, personnel, finance, and governance factors through service quality with a structural equation model. For this, the research model and hypothesis were established based on the previous studies and the structural equation model. In addition, to carry out empirical research, a total of 419 copies of the data were surveyed for employees of community child care centers nationwide. Based on the survey data, this study performed frequency analysis, descriptive statistics analysis, t‐test, one‐way variance analysis, and correlation analysis using SPSS 20 and AMOS 20 statistical programs with a structural equation model. From the results of the structural equation analysis, the goodness‐of‐fit of the structural equation model for mediating effect between organization, personnel, finance and governance factors and service effectiveness of the service delivery system was good, and all hypotheses were adopted in the verification results of the mediating effect of service quality. The main results of this study are as follows. First, as a result of confirming the direct path that the service delivery system factor, the independent variable affects to effectiveness the dependent variable and the path that affects effectiveness by mediating service quality, it showed a satisfactory level of fitness. Organization, personnel, finance, and governance, which are variables of the service delivery system, were also significant for the direct path that affects effectiveness, and the indirect path to effectiveness through service quality was also significant. In addition, it was found that service quality between service delivery system and effectiveness was partly mediated, showing that the service delivery system can not only indirectly increase the effectiveness through service quality, but also directly increase the effectiveness. Second, in the structural relationship between service delivery system and service quality, it was found that organization, personnel, finance, and governance factors directly affect reliability, responsiveness, confidence, empathy, and typology of service quality factors. Third, from the results of examining the structural relationship between service quality and effectiveness, the service quality was found to have a direct and significant effect on total effectiveness. With regard to the effect of the parameter on the effectiveness, the dependent variable, the reliability, responsiveness, certainty, empathy, and typology all showed significant effects on effectiveness. The implications of the study results derived are as follows. First, this study raised the awareness of service delivery system and service quality of community child care center field workers who provide services in the area of child care service, and evoked the need for specific measures to improve the quality of care service. Second, although there are a majority of studies that verify the causal relationship to the service delivery system in the previous studies on service effectiveness, this study conducted empirical analysis through a structural relationship to prove service delivery system and service quality effectiveness, and explored new ways to improve service quality evaluation by expanding the approaching methods of the service delivery system comprehensively. Third, this study presented the effective allocation of the child care service resources, and the goals and promotion strategies of the child care service that match the characteristics of the children who use the community child care center. Therefore, in the future, it was hoped that the results of this study would be used as basic data for establishing child care service policy plans. Fourth, to improve service quality effectiveness, this study was intended to serve as an opportunity to achieve cooperative governance with the local communities. In addition, this study has significance in that it suggested a new direction for emotional care to satisfy the needs of service users, and suggested a direction for improving the quality of service evaluation framework focusing on child rights, protection, and emotional support.
주제어
#아동 돌봄 서비스, 지역아동센터, 서비스제공 전달체계, 서비스 품질, 서비스 효과성, 구조방정식모형
학위논문 정보
저자
김양선
학위수여기관
충북대학교
학위구분
국내박사
학과
행정학과 행정학전공
지도교수
김학실
발행연도
2020
총페이지
xii, 193 p.
키워드
아동 돌봄 서비스, 지역아동센터, 서비스제공 전달체계, 서비스 품질, 서비스 효과성, 구조방정식모형
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