셰익스피어는 희극과 비극에서 공통적으로 사랑을 다루고 있는데 그 진행과정이나 결말에는 상당한 차이점이 있다. 희극에 등장하는 연인들의 사랑은 고난과 역경을 거쳐 결국 결혼이나 이에 상응하는 행복한 결말을 맺는 반면 비극 속 연인들은 고난과 역경을 딛고 사랑을 하지만 죽음이라는 상이한 결말을 맺는다. 『로미오와 줄리엣』 그리고 『안토니와 클레오파트라』는 사랑에 빠진 두 남녀의 죽음으로 극의 결말을 맺음으로써 셰익스피어 비극의 전형적인 공식을 따르고 있지만 그 비극성과 더불어 희극적인 요소들도 엿볼 수 있다. 첫눈에 빠지는 사랑, 이중성과 변덕, 사랑에 있어 적극적인 두 여주인공 등은 셰익스피어 희극에서 흔히 찾아볼 수 있는 요소들과 공통점이 있다. 사랑은 장르에 상관없이 중요한 주제로 다뤄지며, 이 두 작품에서 사랑의 이야기를 살펴보면 두 쌍의 연인들의 사랑에는 공통점도 있지만 차이점 또한 두드러진다. 전자가 청년의 순수하면서도 운명적인 사랑을 그리고 있다면 후자의 경우 중년의 원숙하고 책략적인 사랑을 그리고 있다. 『로미오와 줄리엣』의 두 주인공의 사랑은 운명적이다. 운명(Fate)은 원한관계인 두 집안의 자제를 사랑에 빠지게 하고 그들의 결혼식 이후에 머큐쇼(Mercutio)와 티볼트(Tybalt)의 죽음으로 인해 연인을 갈라놓는다. 하지만 인간의 힘을 넘어서는 운명에도 ...
셰익스피어는 희극과 비극에서 공통적으로 사랑을 다루고 있는데 그 진행과정이나 결말에는 상당한 차이점이 있다. 희극에 등장하는 연인들의 사랑은 고난과 역경을 거쳐 결국 결혼이나 이에 상응하는 행복한 결말을 맺는 반면 비극 속 연인들은 고난과 역경을 딛고 사랑을 하지만 죽음이라는 상이한 결말을 맺는다. 『로미오와 줄리엣』 그리고 『안토니와 클레오파트라』는 사랑에 빠진 두 남녀의 죽음으로 극의 결말을 맺음으로써 셰익스피어 비극의 전형적인 공식을 따르고 있지만 그 비극성과 더불어 희극적인 요소들도 엿볼 수 있다. 첫눈에 빠지는 사랑, 이중성과 변덕, 사랑에 있어 적극적인 두 여주인공 등은 셰익스피어 희극에서 흔히 찾아볼 수 있는 요소들과 공통점이 있다. 사랑은 장르에 상관없이 중요한 주제로 다뤄지며, 이 두 작품에서 사랑의 이야기를 살펴보면 두 쌍의 연인들의 사랑에는 공통점도 있지만 차이점 또한 두드러진다. 전자가 청년의 순수하면서도 운명적인 사랑을 그리고 있다면 후자의 경우 중년의 원숙하고 책략적인 사랑을 그리고 있다. 『로미오와 줄리엣』의 두 주인공의 사랑은 운명적이다. 운명(Fate)은 원한관계인 두 집안의 자제를 사랑에 빠지게 하고 그들의 결혼식 이후에 머큐쇼(Mercutio)와 티볼트(Tybalt)의 죽음으로 인해 연인을 갈라놓는다. 하지만 인간의 힘을 넘어서는 운명에도 어린 연인은 사랑을 지키고자 애쓰고, 갈수록 잔인해지는 운명은 존 신부(Friar John)를 지연시키며, 줄리엣이 가사상태에서 깨어나는 순간을 로미오가 독약을 마시는 순간보다 지연시켜 두 연인을 죽음에 이르게 한다. 오로지 사랑을 위해서 목숨을 버리는 어린 두 연인의 순수함과 헌신은 관객들에게 감동을 준다. 반면 중년의 연인 안토니와 클레오파트라의 사랑은 조금 다른 양상을 보인다. 순수하고 헌신적인 로미오와 줄리엣과는 달리 안토니와 클레오파트라의 사랑은 시작부터 원숙하고 계산적이다. 클레오파트라의 유혹으로 시작된 두 사람의 사랑은 본국에 아내를 두고 온 안토니로 하여금 클레오파트라를 향한 마음과 로마를 향한 마음이 수시로 뒤바뀌며 줄리엣만을 사랑하는 로미오와는 대조적인 모습을 보이게 만든다. 사랑에 눈이 먼 안토니는 용맹함과는 거리가 멀어지고 그의 맹목과 더불어 시저(Caesar)의 편인 행운(Fortune)은 이 중년의 연인들의 사랑을 비극으로 이끈다. 클레오파트라 역시 순수하고 사랑 앞에 솔직했던 줄리엣과는 너무나 다르게 온갖 술수로 안토니를 잡아두며 그녀의 속임수는 안토니를 죽음에 이르게까지 한다. 클레오파트라는 안토니의 적인 시저에게도 능수능란한 처세술을 부리며 안토니를 전장에서 도망쳐 나오는 치욕적인 행위를 하도록 만들기도 한다. 로미오를 위해 가짜 죽음을 선택한 줄리엣의 순수함과는 대조적으로 안토니의 마음을 사로잡으려는 클레오파트라의 노련한 책략이 돋보인다. 이 두 비극의 여주인공들은 사랑에 있어 매우 지배적이고 주도적인 역할을 한다. 14살에 불과한 어린 여인 줄리엣은 사랑을 고백해온 로미오에게 결혼에 대한 약속을 요구했을 뿐만 아니라 가부장적인 당시 사회에서 아버지의 뜻을 거스르며 로미오와의 사랑을 지키기 위해 노력한다. 줄리엣의 결단력은 두 번이나 죽음을 선택할 때 가장 극명하게 드러난다. 비록 가짜 죽음이지만 무덤 속에 들어가야 하는 두려움을 감수하며 약을 마셨고, 로미오의 주검 앞에서는 한 치의 망설임도 없이 죽음을 선택했다. 클레오파트라 역시 안토니를 유혹한 후 두 사람이 함께 있을 때에도 끊임없는 술수로 그의 마음을 사로잡았다. 또한 죽음까지도 철저하게 계산하며 결국 안토니와 함께 할 수 없는 세상을 스스로 저버린다. 이러한 사랑의 비극이라는 주제를 더 효과적으로 부각시키는 표현기법으로 작가는 모순어법(oxymoron)과 이중성(dualism)을 사용한다. 로미오와 줄리엣에서는 모순어법이 두드러지는데 이는 상반되는 두 가지를 병치하여 그 안에서 숨은 진실을 효과적으로 표현하는 수사기법으로 두 사람의 비극적 사랑이 전개되는 동안 연인을 향한 진실한 마음을 드러내기도 하고 때로는 비극적인 결말을 암시하기도 한다. 안토니와 클레오파트라에서는 특히 이중성이 두드러지는데, 로마와 이집트, 지조와 변덕, 용기와 사랑, 비극과 희극 등 양립할 수 없을 것 같은 대조적인 요소들이 극이 진행되는 동안 끊임없이 전개되며 등장인물을 돋보이게 한다. 어린 연인의 순수한 사랑을 그린 로미오와 줄리엣의 비극은 운명의 조정으로 비극적 결말을 맺고 있는데 그렇다고 이 이야기가 단순히 운명의 작용을 통해서만 전개되는 것은 아니다. 분명히 운명이 결말을 암시하지만 그 운명 안에서 상호작용을 하고 있는 다른 요소들 또한 명백히 존재한다. 그에 맞서려는 어린 연인의 노력은 운명을 꺾지 못하고 결국 죽음으로 끝이 나고 만다. 안토니와 클레오파트라에서는 행운이 결말을 예고한다. 역사와 자연의 흐름에 의해, 이미 정해진 대로(preordained) 결국 시저의 것이 될 세상에서 안토니와 클레오파트라는 로미오와 줄리엣의 헌신적이고 순수
셰익스피어는 희극과 비극에서 공통적으로 사랑을 다루고 있는데 그 진행과정이나 결말에는 상당한 차이점이 있다. 희극에 등장하는 연인들의 사랑은 고난과 역경을 거쳐 결국 결혼이나 이에 상응하는 행복한 결말을 맺는 반면 비극 속 연인들은 고난과 역경을 딛고 사랑을 하지만 죽음이라는 상이한 결말을 맺는다. 『로미오와 줄리엣』 그리고 『안토니와 클레오파트라』는 사랑에 빠진 두 남녀의 죽음으로 극의 결말을 맺음으로써 셰익스피어 비극의 전형적인 공식을 따르고 있지만 그 비극성과 더불어 희극적인 요소들도 엿볼 수 있다. 첫눈에 빠지는 사랑, 이중성과 변덕, 사랑에 있어 적극적인 두 여주인공 등은 셰익스피어 희극에서 흔히 찾아볼 수 있는 요소들과 공통점이 있다. 사랑은 장르에 상관없이 중요한 주제로 다뤄지며, 이 두 작품에서 사랑의 이야기를 살펴보면 두 쌍의 연인들의 사랑에는 공통점도 있지만 차이점 또한 두드러진다. 전자가 청년의 순수하면서도 운명적인 사랑을 그리고 있다면 후자의 경우 중년의 원숙하고 책략적인 사랑을 그리고 있다. 『로미오와 줄리엣』의 두 주인공의 사랑은 운명적이다. 운명(Fate)은 원한관계인 두 집안의 자제를 사랑에 빠지게 하고 그들의 결혼식 이후에 머큐쇼(Mercutio)와 티볼트(Tybalt)의 죽음으로 인해 연인을 갈라놓는다. 하지만 인간의 힘을 넘어서는 운명에도 어린 연인은 사랑을 지키고자 애쓰고, 갈수록 잔인해지는 운명은 존 신부(Friar John)를 지연시키며, 줄리엣이 가사상태에서 깨어나는 순간을 로미오가 독약을 마시는 순간보다 지연시켜 두 연인을 죽음에 이르게 한다. 오로지 사랑을 위해서 목숨을 버리는 어린 두 연인의 순수함과 헌신은 관객들에게 감동을 준다. 반면 중년의 연인 안토니와 클레오파트라의 사랑은 조금 다른 양상을 보인다. 순수하고 헌신적인 로미오와 줄리엣과는 달리 안토니와 클레오파트라의 사랑은 시작부터 원숙하고 계산적이다. 클레오파트라의 유혹으로 시작된 두 사람의 사랑은 본국에 아내를 두고 온 안토니로 하여금 클레오파트라를 향한 마음과 로마를 향한 마음이 수시로 뒤바뀌며 줄리엣만을 사랑하는 로미오와는 대조적인 모습을 보이게 만든다. 사랑에 눈이 먼 안토니는 용맹함과는 거리가 멀어지고 그의 맹목과 더불어 시저(Caesar)의 편인 행운(Fortune)은 이 중년의 연인들의 사랑을 비극으로 이끈다. 클레오파트라 역시 순수하고 사랑 앞에 솔직했던 줄리엣과는 너무나 다르게 온갖 술수로 안토니를 잡아두며 그녀의 속임수는 안토니를 죽음에 이르게까지 한다. 클레오파트라는 안토니의 적인 시저에게도 능수능란한 처세술을 부리며 안토니를 전장에서 도망쳐 나오는 치욕적인 행위를 하도록 만들기도 한다. 로미오를 위해 가짜 죽음을 선택한 줄리엣의 순수함과는 대조적으로 안토니의 마음을 사로잡으려는 클레오파트라의 노련한 책략이 돋보인다. 이 두 비극의 여주인공들은 사랑에 있어 매우 지배적이고 주도적인 역할을 한다. 14살에 불과한 어린 여인 줄리엣은 사랑을 고백해온 로미오에게 결혼에 대한 약속을 요구했을 뿐만 아니라 가부장적인 당시 사회에서 아버지의 뜻을 거스르며 로미오와의 사랑을 지키기 위해 노력한다. 줄리엣의 결단력은 두 번이나 죽음을 선택할 때 가장 극명하게 드러난다. 비록 가짜 죽음이지만 무덤 속에 들어가야 하는 두려움을 감수하며 약을 마셨고, 로미오의 주검 앞에서는 한 치의 망설임도 없이 죽음을 선택했다. 클레오파트라 역시 안토니를 유혹한 후 두 사람이 함께 있을 때에도 끊임없는 술수로 그의 마음을 사로잡았다. 또한 죽음까지도 철저하게 계산하며 결국 안토니와 함께 할 수 없는 세상을 스스로 저버린다. 이러한 사랑의 비극이라는 주제를 더 효과적으로 부각시키는 표현기법으로 작가는 모순어법(oxymoron)과 이중성(dualism)을 사용한다. 로미오와 줄리엣에서는 모순어법이 두드러지는데 이는 상반되는 두 가지를 병치하여 그 안에서 숨은 진실을 효과적으로 표현하는 수사기법으로 두 사람의 비극적 사랑이 전개되는 동안 연인을 향한 진실한 마음을 드러내기도 하고 때로는 비극적인 결말을 암시하기도 한다. 안토니와 클레오파트라에서는 특히 이중성이 두드러지는데, 로마와 이집트, 지조와 변덕, 용기와 사랑, 비극과 희극 등 양립할 수 없을 것 같은 대조적인 요소들이 극이 진행되는 동안 끊임없이 전개되며 등장인물을 돋보이게 한다. 어린 연인의 순수한 사랑을 그린 로미오와 줄리엣의 비극은 운명의 조정으로 비극적 결말을 맺고 있는데 그렇다고 이 이야기가 단순히 운명의 작용을 통해서만 전개되는 것은 아니다. 분명히 운명이 결말을 암시하지만 그 운명 안에서 상호작용을 하고 있는 다른 요소들 또한 명백히 존재한다. 그에 맞서려는 어린 연인의 노력은 운명을 꺾지 못하고 결국 죽음으로 끝이 나고 만다. 안토니와 클레오파트라에서는 행운이 결말을 예고한다. 역사와 자연의 흐름에 의해, 이미 정해진 대로(preordained) 결국 시저의 것이 될 세상에서 안토니와 클레오파트라는 로미오와 줄리엣의 헌신적이고 순수
Shakespeare wrote many kinds of drama concerning love and the treating way of love depends on its genre. Love with the marriage at the end of the drama is natural and all the perturbations and troubles that block fulfillment of love in comedies are overcome in the happy ending. On the other hand, lo...
Shakespeare wrote many kinds of drama concerning love and the treating way of love depends on its genre. Love with the marriage at the end of the drama is natural and all the perturbations and troubles that block fulfillment of love in comedies are overcome in the happy ending. On the other hand, lovers in Shakespearean tragedies do not end with happy wedding ceremonies. Though they have troubles to fulfill their love, tragedies don't allow them happy ending. Romeo and Juliet and Antony and Cleopatra are tragedies which have the lover's deaths at the end of the stories. But these two tragedies have something in common with comedies. Falling in love at first sight, dualism and the heroine who plays a leading role in love are common in comedies. In many Shakespearean drama, love is one of the most important theme. In these two tragedies, love has both similarity and difference. In『Romeo and Juliet』we can understand that pure and fateful love exist. The Fate puts the young lovers through the wringer in the course of love fulfillment. She remains a spectator while they're falling in love and separate them by killing Mercutio and Tybalt after the wedding. The young lovers strive to fulfill their love, but Fate delays Friar John so that Romeo who thinks his lover is dead kills himself. The young lover's pure and devotional love touches the audience very deeply. On the other hand, Antony and Cleopatra's love looks different. It is not pure or devotional but has a sense of maturity and scheming. Cleopatra is very capricious and extremely calculating. Antony is torn by conflicting loyalties and impulses. They do not love devotedly each other. In nearly every case the encounters between the two lovers are marred by irritation, scorn, distrust, or coquetry. Their love is totally different with the young lover's. But these two mid-aged lovers prove their sincere love by killing themselves at the end of the story. Shakespeare used the devices of oxymoron and dualism to sharpen the love theme. An oxymoron is a figure of speech that combines contradictory terms. He used oxymoron to show the hidden truth behind the contradictory things. Of all Shakespeare's tragedies, Antony and Cleopatra present us with the most sustained vision of doubleness and change. The dualism of the two protagonists and their love undermine throughly the audiences and readers' ability to understand and judge them. The dualism in Antony and Cleopatra brings tragic end and it also strengthen its unique characters. The pure love story of Romeo and Juliet is a tragedy of Fate. The Fate brings tragic end to the lover. But we should recognize that there's another factor which drives this drama to a tragedy. That is unawareness. The participants' unawareness causes death of many people and the young lovers. Antony and Cleopatra is a tragedy of fortune. Shakespeare used the words 'fortune' 45 times here in the story. The fortune turns against Antony so he's preordained to fall. Fortune's turn down and dualism of the character draw tragic ending. Romeo and Juliet ends their lives to fulfill their love and their love ends the ancient grudge between two households. Antony and Cleopatra's deaths show us their bound. Shakespearean tragedies' stories lead up to the death or they include the death of the heroes. Similarly, the two love tragedy Romeo and Juliet and Antony and Cleopatra end with the deaths of lovers. We need to concentrate on the effect of their death. It gives us something more than just a sadness or pity. The two tragedies, Romeo and Juliet and Antony and Cleopatra can be catagorized as love tragedies. Both dramas deal with love as theme. These two have leading heroines which remind us the witty aspect of women in comedies. However, their characters cause tragic end. The two tragedies have diverse things in common but there are also differences.
Shakespeare wrote many kinds of drama concerning love and the treating way of love depends on its genre. Love with the marriage at the end of the drama is natural and all the perturbations and troubles that block fulfillment of love in comedies are overcome in the happy ending. On the other hand, lovers in Shakespearean tragedies do not end with happy wedding ceremonies. Though they have troubles to fulfill their love, tragedies don't allow them happy ending. Romeo and Juliet and Antony and Cleopatra are tragedies which have the lover's deaths at the end of the stories. But these two tragedies have something in common with comedies. Falling in love at first sight, dualism and the heroine who plays a leading role in love are common in comedies. In many Shakespearean drama, love is one of the most important theme. In these two tragedies, love has both similarity and difference. In『Romeo and Juliet』we can understand that pure and fateful love exist. The Fate puts the young lovers through the wringer in the course of love fulfillment. She remains a spectator while they're falling in love and separate them by killing Mercutio and Tybalt after the wedding. The young lovers strive to fulfill their love, but Fate delays Friar John so that Romeo who thinks his lover is dead kills himself. The young lover's pure and devotional love touches the audience very deeply. On the other hand, Antony and Cleopatra's love looks different. It is not pure or devotional but has a sense of maturity and scheming. Cleopatra is very capricious and extremely calculating. Antony is torn by conflicting loyalties and impulses. They do not love devotedly each other. In nearly every case the encounters between the two lovers are marred by irritation, scorn, distrust, or coquetry. Their love is totally different with the young lover's. But these two mid-aged lovers prove their sincere love by killing themselves at the end of the story. Shakespeare used the devices of oxymoron and dualism to sharpen the love theme. An oxymoron is a figure of speech that combines contradictory terms. He used oxymoron to show the hidden truth behind the contradictory things. Of all Shakespeare's tragedies, Antony and Cleopatra present us with the most sustained vision of doubleness and change. The dualism of the two protagonists and their love undermine throughly the audiences and readers' ability to understand and judge them. The dualism in Antony and Cleopatra brings tragic end and it also strengthen its unique characters. The pure love story of Romeo and Juliet is a tragedy of Fate. The Fate brings tragic end to the lover. But we should recognize that there's another factor which drives this drama to a tragedy. That is unawareness. The participants' unawareness causes death of many people and the young lovers. Antony and Cleopatra is a tragedy of fortune. Shakespeare used the words 'fortune' 45 times here in the story. The fortune turns against Antony so he's preordained to fall. Fortune's turn down and dualism of the character draw tragic ending. Romeo and Juliet ends their lives to fulfill their love and their love ends the ancient grudge between two households. Antony and Cleopatra's deaths show us their bound. Shakespearean tragedies' stories lead up to the death or they include the death of the heroes. Similarly, the two love tragedy Romeo and Juliet and Antony and Cleopatra end with the deaths of lovers. We need to concentrate on the effect of their death. It gives us something more than just a sadness or pity. The two tragedies, Romeo and Juliet and Antony and Cleopatra can be catagorized as love tragedies. Both dramas deal with love as theme. These two have leading heroines which remind us the witty aspect of women in comedies. However, their characters cause tragic end. The two tragedies have diverse things in common but there are also differences.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.