자활사업은 지난 2000년 시행된 국민기초생활보장제도의 ‘최저생활보장’과 ‘자활기반 조성’이라는 두 가지 목적 중 후자 목적을 달성하기 위한 핵심 사업으로서 근로능력이 있는 수급자에게 단순한 소득이전이 아닌 경제활동을 촉진함으로써 빈곤에서 벗어나도록 유인하는 적극적인 탈빈곤 정책이다. 자활사업의 성공여부는 탈빈곤의 가능성을 높이는 것이나 정부의 예산투입에 비해 수급권 탈피율은 현저히 낮은 실정이다. 따라서 자활사업 참여자들의 자활을 촉진하기 위한 이들의 자활의욕을 고취시키는 개입이 요구된다. 자활의욕은 자활사업과 관련된 직접적인 심리기제이자 자활사업과 관련한 제반 ...
자활사업은 지난 2000년 시행된 국민기초생활보장제도의 ‘최저생활보장’과 ‘자활기반 조성’이라는 두 가지 목적 중 후자 목적을 달성하기 위한 핵심 사업으로서 근로능력이 있는 수급자에게 단순한 소득이전이 아닌 경제활동을 촉진함으로써 빈곤에서 벗어나도록 유인하는 적극적인 탈빈곤 정책이다. 자활사업의 성공여부는 탈빈곤의 가능성을 높이는 것이나 정부의 예산투입에 비해 수급권 탈피율은 현저히 낮은 실정이다. 따라서 자활사업 참여자들의 자활을 촉진하기 위한 이들의 자활의욕을 고취시키는 개입이 요구된다. 자활의욕은 자활사업과 관련된 직접적인 심리기제이자 자활사업과 관련한 제반 의사결정에 영향을 미치는 통합적인 심리상태인 것이다. 본 연구는 자활사업 참여자들의 심리사회적 요인이 그들의 자활의욕에 미치는 영향에 대하여 살펴보고, 자활의욕을 향상시키는 요인을 규명하는데 목적이 있다. 이를 통해 인구사회학적 요인을 통제변수로 하고 심리사회적 요인을 독립변수로 하여 심리사회적 요인이 자활의욕에 미치는 영향을 측정하였다. 본 조사는 서울지역에 위치한 10개의 지역자활센터에 참여하고 있는 자활사업 참여자를 대상으로 자기기입식 설문조사를 통해 실시하였다. 결과분석은 292명의 설문자료가 사용되었으며, SPSS 통계프로그램을 이용하여 빈도분석, 신뢰도 검사(reliability test), 상관관계분석(correlation), t-test, ANOVA, 회귀분석(regression)을 단계적으로 적용하였다. 분석 결과, 심리사회적 요인인 자아존중감이 자활의욕에 가장 큰 영향을 미치고 있었고, 대인관계가 원만하며 자기효능감이 강하다면 자활의욕도 높아질 것으로 나타났다. 자활사업 참여자의 개인적 특성, 경제적 특성, 자활사업 특성에 따른 심리사회적 요인이 자활의욕에 미치는 영향을 분석한 결과 학력, 수급지위, 자격증 유무, 나이에 따라 심리사회적 요인이 자활의욕에 미치는 영향을 통제하고 있었다. 따라서 자활사업 참여자의 성공적인 자활․자립을 위한 자활의욕을 고취하기 위해서는 위축된 자아존중감과 자기효능감을 향상시키는데 기여할 수 있는 심리 정서적 자활프로그램이 적극 활성화 되어야함을 실증적으로 제시하였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 자활사업 참여자의 자립지원을 위한 사회복지 정책적, 실천적 방안을 제시할 수 있다. 첫째, 자활사업 참여자의 자아존중감과 대인관계, 자기효능감을 통한 자활의욕을 고취시키고 유지시키기 위한 프로그램 개발이 필요하다. 자활사업 참여자들은 일반인에 비해 심리적으로 취약하고, 자활·자립할 준비가 미비하기 때문에 심리 정서적 자활지원프로그램이 적극 활성화 되어야 한다. 둘째, 근로의욕증진프로그램과 같은 자활대상자의 심리 사회적 특성에 긍정적 효과를 가져올 수 있는 프로그램 개발이 이루어져야 한다. 셋째, 자활사업 참여자들이 상담 및 교육에 참여한 이후 자활의욕을 갖게 되었다는 기존연구 결과에서처럼 자활사업 참여자의 심리적 안정을 돕고 자활의지를 향상시킬 수 있는 전문적 상담서비스를 제공해야 한다. 넷째, 사회적으로 취약한 위치에 처해 있는 자활사업 참여자들의 개인 및 가구의 특성을 고려하여 한시적 일자리 제공이 아닌 안심하고 일을 할 수 있는 환경적 요건의 확충이 이루어져야 한다. 다섯째, 민․관이 협력하여 지역사회의 물적 자원 연계를 통한 경제적 지원 서비스를 통해 자활사업 참여자의 자활의욕을 고취시켜야 한다. 여섯째, 자활사업 참여자의 자활의욕을 높일 수 있도록 참여자의 욕구, 적성, 능력, 여건에 따라 적절한 자활프로그램 연계로 효과적인 자립을 지원하는 프로그램 제공이 필요하다.
자활사업은 지난 2000년 시행된 국민기초생활보장제도의 ‘최저생활보장’과 ‘자활기반 조성’이라는 두 가지 목적 중 후자 목적을 달성하기 위한 핵심 사업으로서 근로능력이 있는 수급자에게 단순한 소득이전이 아닌 경제활동을 촉진함으로써 빈곤에서 벗어나도록 유인하는 적극적인 탈빈곤 정책이다. 자활사업의 성공여부는 탈빈곤의 가능성을 높이는 것이나 정부의 예산투입에 비해 수급권 탈피율은 현저히 낮은 실정이다. 따라서 자활사업 참여자들의 자활을 촉진하기 위한 이들의 자활의욕을 고취시키는 개입이 요구된다. 자활의욕은 자활사업과 관련된 직접적인 심리기제이자 자활사업과 관련한 제반 의사결정에 영향을 미치는 통합적인 심리상태인 것이다. 본 연구는 자활사업 참여자들의 심리사회적 요인이 그들의 자활의욕에 미치는 영향에 대하여 살펴보고, 자활의욕을 향상시키는 요인을 규명하는데 목적이 있다. 이를 통해 인구사회학적 요인을 통제변수로 하고 심리사회적 요인을 독립변수로 하여 심리사회적 요인이 자활의욕에 미치는 영향을 측정하였다. 본 조사는 서울지역에 위치한 10개의 지역자활센터에 참여하고 있는 자활사업 참여자를 대상으로 자기기입식 설문조사를 통해 실시하였다. 결과분석은 292명의 설문자료가 사용되었으며, SPSS 통계프로그램을 이용하여 빈도분석, 신뢰도 검사(reliability test), 상관관계분석(correlation), t-test, ANOVA, 회귀분석(regression)을 단계적으로 적용하였다. 분석 결과, 심리사회적 요인인 자아존중감이 자활의욕에 가장 큰 영향을 미치고 있었고, 대인관계가 원만하며 자기효능감이 강하다면 자활의욕도 높아질 것으로 나타났다. 자활사업 참여자의 개인적 특성, 경제적 특성, 자활사업 특성에 따른 심리사회적 요인이 자활의욕에 미치는 영향을 분석한 결과 학력, 수급지위, 자격증 유무, 나이에 따라 심리사회적 요인이 자활의욕에 미치는 영향을 통제하고 있었다. 따라서 자활사업 참여자의 성공적인 자활․자립을 위한 자활의욕을 고취하기 위해서는 위축된 자아존중감과 자기효능감을 향상시키는데 기여할 수 있는 심리 정서적 자활프로그램이 적극 활성화 되어야함을 실증적으로 제시하였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 자활사업 참여자의 자립지원을 위한 사회복지 정책적, 실천적 방안을 제시할 수 있다. 첫째, 자활사업 참여자의 자아존중감과 대인관계, 자기효능감을 통한 자활의욕을 고취시키고 유지시키기 위한 프로그램 개발이 필요하다. 자활사업 참여자들은 일반인에 비해 심리적으로 취약하고, 자활·자립할 준비가 미비하기 때문에 심리 정서적 자활지원프로그램이 적극 활성화 되어야 한다. 둘째, 근로의욕증진프로그램과 같은 자활대상자의 심리 사회적 특성에 긍정적 효과를 가져올 수 있는 프로그램 개발이 이루어져야 한다. 셋째, 자활사업 참여자들이 상담 및 교육에 참여한 이후 자활의욕을 갖게 되었다는 기존연구 결과에서처럼 자활사업 참여자의 심리적 안정을 돕고 자활의지를 향상시킬 수 있는 전문적 상담서비스를 제공해야 한다. 넷째, 사회적으로 취약한 위치에 처해 있는 자활사업 참여자들의 개인 및 가구의 특성을 고려하여 한시적 일자리 제공이 아닌 안심하고 일을 할 수 있는 환경적 요건의 확충이 이루어져야 한다. 다섯째, 민․관이 협력하여 지역사회의 물적 자원 연계를 통한 경제적 지원 서비스를 통해 자활사업 참여자의 자활의욕을 고취시켜야 한다. 여섯째, 자활사업 참여자의 자활의욕을 높일 수 있도록 참여자의 욕구, 적성, 능력, 여건에 따라 적절한 자활프로그램 연계로 효과적인 자립을 지원하는 프로그램 제공이 필요하다.
The self-sufficiency program was initiated by the central government of Korea in order to guarantee standard of minimum living and condition for self-sufficiency. In particular, the program aims to help recipients to escape from poverty not by the policy of direct monetary transfer, but by the polic...
The self-sufficiency program was initiated by the central government of Korea in order to guarantee standard of minimum living and condition for self-sufficiency. In particular, the program aims to help recipients to escape from poverty not by the policy of direct monetary transfer, but by the policy of forming condition for self-sufficiency. Therefore, the final goal of the program is to help recipients to establish self-sufficiency condition by themselves. However, up until now since the program was launched, there is very long way to go to reach to the goal. This study hypothesizes that there is a missing link between the program and the final goal; a psychological factor-desire for self-sufficiency. Government should pay policy attention to enhance recipients' desire for self-sufficiency. Based on this discussion, this study attempts to describe which factors affect the recipients' desire for self-sufficiency, and then put those variables into an empirical test. Thus the independent variables are several perceptual variables that are presumed to affect the dependent variable; desire for self-sufficiency. As the control variables, several demographic variables are put into the empirical test. Respondents are 292 recipients of self-sufficiency program managed by 10 regional self-sufficiency centers within the Seoul area. With the self-administered questionnaires, this study conducts regression analysis as well as ANOVA and descriptive statistical analysis. The results show that those three independent variables (self-respect, self-efficacy and inter-personal relationship) are found to be statistically significant in the relationship with the dependent variable. The relationship direction is positive. In terms of the effect of control variable, recipients' status, license and age are found to be statistically significant in the relationship with the dependent variable. Therefore, government policy should be focused on managing enhancing self-respect and self-efficacy of program recipients. The policy directions are as follows; First, recipients of the self-sufficiency program are very psychologically vulnerable people. Government should be very careful understanding their psychological needs in order to enhance their self-efficacy and self-respect. Second, job environment of the self-sufficiency program should be carefully designed to fit for the demographic characteristics of those recipients. Third, job consulting and training services are found to be very helpful to enhance self-efficacy and self-respect. Thus, professional consulting services should be on the top in the priority list. Fourth, the detailed job design should reflect personal characteristics of recipients so that recipients can feel that their needs are respected by the government and service providers. Fifth, private stakeholders should be encouraged to participate in the process of service delivery of the self-sufficiency program.
The self-sufficiency program was initiated by the central government of Korea in order to guarantee standard of minimum living and condition for self-sufficiency. In particular, the program aims to help recipients to escape from poverty not by the policy of direct monetary transfer, but by the policy of forming condition for self-sufficiency. Therefore, the final goal of the program is to help recipients to establish self-sufficiency condition by themselves. However, up until now since the program was launched, there is very long way to go to reach to the goal. This study hypothesizes that there is a missing link between the program and the final goal; a psychological factor-desire for self-sufficiency. Government should pay policy attention to enhance recipients' desire for self-sufficiency. Based on this discussion, this study attempts to describe which factors affect the recipients' desire for self-sufficiency, and then put those variables into an empirical test. Thus the independent variables are several perceptual variables that are presumed to affect the dependent variable; desire for self-sufficiency. As the control variables, several demographic variables are put into the empirical test. Respondents are 292 recipients of self-sufficiency program managed by 10 regional self-sufficiency centers within the Seoul area. With the self-administered questionnaires, this study conducts regression analysis as well as ANOVA and descriptive statistical analysis. The results show that those three independent variables (self-respect, self-efficacy and inter-personal relationship) are found to be statistically significant in the relationship with the dependent variable. The relationship direction is positive. In terms of the effect of control variable, recipients' status, license and age are found to be statistically significant in the relationship with the dependent variable. Therefore, government policy should be focused on managing enhancing self-respect and self-efficacy of program recipients. The policy directions are as follows; First, recipients of the self-sufficiency program are very psychologically vulnerable people. Government should be very careful understanding their psychological needs in order to enhance their self-efficacy and self-respect. Second, job environment of the self-sufficiency program should be carefully designed to fit for the demographic characteristics of those recipients. Third, job consulting and training services are found to be very helpful to enhance self-efficacy and self-respect. Thus, professional consulting services should be on the top in the priority list. Fourth, the detailed job design should reflect personal characteristics of recipients so that recipients can feel that their needs are respected by the government and service providers. Fifth, private stakeholders should be encouraged to participate in the process of service delivery of the self-sufficiency program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.