이 연구의 목적은 어린이합창단 교사들의 합창지도법을 조사하고 비교분석하여 효과적인 어린이합창지도법을 연구하는데 있다. 이를 위해 교사가 학생에게 가르치는 두성발성을 관찰하고, 교사의 교수법과 학생들의 합창실력과의 관계를 살펴보며, 합창을 통해 학생들에게 일어나는 심리적 변화를 분석하였다. 연구대상으로는 어린이합창단 4개를 선정하였다. 연구방법은 어린이합창단을 2번씩 총 8회의 연습을 참여관찰하였고 비디오로 촬영한 후 전사와 인터뷰로 분석하였다. 본 연구의 분석결과에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 어린이합창단들 모두가 두성발성을...
이 연구의 목적은 어린이합창단 교사들의 합창지도법을 조사하고 비교분석하여 효과적인 어린이합창지도법을 연구하는데 있다. 이를 위해 교사가 학생에게 가르치는 두성발성을 관찰하고, 교사의 교수법과 학생들의 합창실력과의 관계를 살펴보며, 합창을 통해 학생들에게 일어나는 심리적 변화를 분석하였다. 연구대상으로는 어린이합창단 4개를 선정하였다. 연구방법은 어린이합창단을 2번씩 총 8회의 연습을 참여관찰하였고 비디오로 촬영한 후 전사와 인터뷰로 분석하였다. 본 연구의 분석결과에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 어린이합창단들 모두가 두성발성을 지도한 것은 아니다. 하지만 합창단들은 바른 자세를 중요시 하고, 복식호흡을 지도하였으며, 고음에서는 열린 소리를 강조하였다. 그러나 이러한 교수법을 사용한다고 하여 학생들이 두성발성을 사용하는 것은 아니라는 것을 알 수 있었다. 따라서 어린이합창단에 적합한 두성발성에 대해 체계적으로 지도할 필요가 있다. 둘째, 어린이합창단 교사의 교수법이 학생들의 합창실력에 관련이 있는가를 분석한 결과 밀접한 관련이 있다는 것을 알 수 있었으며 가장 효과적인 교수법은 교사의 시범을 통한 교정이었다. 어린이합창단에서는 교사가 학생들에게 시범을 보이면 학생들이 모방을 하려고 노력하여 교사가 원하는 음악적 행동으로 교정됨을 알 수 있었다. 또한 적절한 비판의 교수법은 합창지도를 하는 데 있어서 효과적이었다. 다만 인터뷰결과 학생들은 교사의 지도에 따라 학생들의 심리적 변화에 영향이 있으므로 긍정적 강화도 적절히 병행할 필요가 있다. 셋째, 합창을 통해 학생들에게 어떠한 심리적 변화가 있는지 분석한 결과 학생들은 어린이합창단을 통해 다양한 교우관계를 가질 수 있고, 협력하여 음악을 만들어가는 과정에서 협동심을 기를 수 있음을 알 수 있었다. 학생들은 합창을 배움으로써 음악적 심미감을 느낄 수 있고, 이러한 과정에서 정서적으로 안정되고, 학업 등의 스트레스를 완화하는 효과가 나타났다. 또한 어린이합창단의 설립취지에 따라 NGO단체의 경우 국제사회에 대한 관심과 봉사심을 기를 수 있고, 종교단체의 경우에는 신앙에 대한 체험을 할 수 있었다. 따라서 어린이합창단의 효율적인 합창지도를 위해 두성발성의 체계적인 지도가 필요하고, 교사의 시범을 통한 교정과 적절한 칭찬 및 비판의 교수법을 장려하며, 합창을 통해 얻게 되는 협동심과 음악의 심미적 체험 등의 효과를 충분히 고려할 필요가 있다.
이 연구의 목적은 어린이합창단 교사들의 합창지도법을 조사하고 비교분석하여 효과적인 어린이합창지도법을 연구하는데 있다. 이를 위해 교사가 학생에게 가르치는 두성발성을 관찰하고, 교사의 교수법과 학생들의 합창실력과의 관계를 살펴보며, 합창을 통해 학생들에게 일어나는 심리적 변화를 분석하였다. 연구대상으로는 어린이합창단 4개를 선정하였다. 연구방법은 어린이합창단을 2번씩 총 8회의 연습을 참여관찰하였고 비디오로 촬영한 후 전사와 인터뷰로 분석하였다. 본 연구의 분석결과에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 어린이합창단들 모두가 두성발성을 지도한 것은 아니다. 하지만 합창단들은 바른 자세를 중요시 하고, 복식호흡을 지도하였으며, 고음에서는 열린 소리를 강조하였다. 그러나 이러한 교수법을 사용한다고 하여 학생들이 두성발성을 사용하는 것은 아니라는 것을 알 수 있었다. 따라서 어린이합창단에 적합한 두성발성에 대해 체계적으로 지도할 필요가 있다. 둘째, 어린이합창단 교사의 교수법이 학생들의 합창실력에 관련이 있는가를 분석한 결과 밀접한 관련이 있다는 것을 알 수 있었으며 가장 효과적인 교수법은 교사의 시범을 통한 교정이었다. 어린이합창단에서는 교사가 학생들에게 시범을 보이면 학생들이 모방을 하려고 노력하여 교사가 원하는 음악적 행동으로 교정됨을 알 수 있었다. 또한 적절한 비판의 교수법은 합창지도를 하는 데 있어서 효과적이었다. 다만 인터뷰결과 학생들은 교사의 지도에 따라 학생들의 심리적 변화에 영향이 있으므로 긍정적 강화도 적절히 병행할 필요가 있다. 셋째, 합창을 통해 학생들에게 어떠한 심리적 변화가 있는지 분석한 결과 학생들은 어린이합창단을 통해 다양한 교우관계를 가질 수 있고, 협력하여 음악을 만들어가는 과정에서 협동심을 기를 수 있음을 알 수 있었다. 학생들은 합창을 배움으로써 음악적 심미감을 느낄 수 있고, 이러한 과정에서 정서적으로 안정되고, 학업 등의 스트레스를 완화하는 효과가 나타났다. 또한 어린이합창단의 설립취지에 따라 NGO단체의 경우 국제사회에 대한 관심과 봉사심을 기를 수 있고, 종교단체의 경우에는 신앙에 대한 체험을 할 수 있었다. 따라서 어린이합창단의 효율적인 합창지도를 위해 두성발성의 체계적인 지도가 필요하고, 교사의 시범을 통한 교정과 적절한 칭찬 및 비판의 교수법을 장려하며, 합창을 통해 얻게 되는 협동심과 음악의 심미적 체험 등의 효과를 충분히 고려할 필요가 있다.
Purpose of this study is to research and make comparative analysis on the teaching method of children's choir teachers to study effective teaching and guidance skill. On this account, the head voice vocalization that teachers conduct on students was observed, studied relationship between the teachin...
Purpose of this study is to research and make comparative analysis on the teaching method of children's choir teachers to study effective teaching and guidance skill. On this account, the head voice vocalization that teachers conduct on students was observed, studied relationship between the teaching method and performance skill of choir, and analyzed psychological changes that arise to students through singing in chorus. After selecting 4 children's choir as the research subject, I attended and participated in their practice twice each, total 8 sessions. For the research method, practice of children's chorus was video taped and analyzed through interviews. Analysis results of this study are of the following. First, not every children's choir instructed vocalization using the head voice. However, choirs considered posture as an important element, instructed abdominal breathing, and put emphasis on opened sound in high-pitched tones. However, using such teaching method did not necessarily drive students to use head voice vocalization. Therefore, it is necessary to teach appropriate vocalization using the head voice systematically in children's choir. Secondly, based on a study on the relationship between the teaching method of children's choir instructor and students' choir skill, it was identified that the two have close relationship and the most effective teaching method was modification by instructor's demonstration. Children in children's choir tend to imitate teacher's demonstration which lead them to correct their musical behavior. Also, the teaching method using proper criticism was effective when instructing choir. Based on the interview, however, it is necessary to carry out positive intensification as psychological state of students change depending on teachers' guidance. Thirdly, based on the results of analyzing whether students showed psychological changes through choir, it is identified that students formed various friendships through children's choir and developed teamwork. As students learned chorus, they can feel musical aesthetics, become mentally stable, and ease their stress from studying. Also, in case of NGO organization, children can develop interest and civic virtues on international society depending on the establishment purpose of children's choir, and in religious organization’s case, they can experience religious belief. Therefore, systematic instruction method for effective choir instruction of children's choir is needed, teaching method using appropriate praise and criticism through teacher's demonstration are encouraged, and it is required to give enough consideration on the spirit of teamwork gained through choir and aesthetic experience of music.
Purpose of this study is to research and make comparative analysis on the teaching method of children's choir teachers to study effective teaching and guidance skill. On this account, the head voice vocalization that teachers conduct on students was observed, studied relationship between the teaching method and performance skill of choir, and analyzed psychological changes that arise to students through singing in chorus. After selecting 4 children's choir as the research subject, I attended and participated in their practice twice each, total 8 sessions. For the research method, practice of children's chorus was video taped and analyzed through interviews. Analysis results of this study are of the following. First, not every children's choir instructed vocalization using the head voice. However, choirs considered posture as an important element, instructed abdominal breathing, and put emphasis on opened sound in high-pitched tones. However, using such teaching method did not necessarily drive students to use head voice vocalization. Therefore, it is necessary to teach appropriate vocalization using the head voice systematically in children's choir. Secondly, based on a study on the relationship between the teaching method of children's choir instructor and students' choir skill, it was identified that the two have close relationship and the most effective teaching method was modification by instructor's demonstration. Children in children's choir tend to imitate teacher's demonstration which lead them to correct their musical behavior. Also, the teaching method using proper criticism was effective when instructing choir. Based on the interview, however, it is necessary to carry out positive intensification as psychological state of students change depending on teachers' guidance. Thirdly, based on the results of analyzing whether students showed psychological changes through choir, it is identified that students formed various friendships through children's choir and developed teamwork. As students learned chorus, they can feel musical aesthetics, become mentally stable, and ease their stress from studying. Also, in case of NGO organization, children can develop interest and civic virtues on international society depending on the establishment purpose of children's choir, and in religious organization’s case, they can experience religious belief. Therefore, systematic instruction method for effective choir instruction of children's choir is needed, teaching method using appropriate praise and criticism through teacher's demonstration are encouraged, and it is required to give enough consideration on the spirit of teamwork gained through choir and aesthetic experience of music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.