그동안의 CSR과 위기에 관련한 연구들은 CSR의 특성에 초점을 맞추는 경우가 많았다. 또한 제시되는 위기의 유형은 발생 원인이나 책임 정도에 따른 것이 대부분이었다. 따라서 본 연구에서는 위기 상황에 좀 더 주목하여 위기의 유형을 위기의 발생 영역이라는 새로운 기준으로 분류하였다. 또한 위기를 극복하는 데 도움을 줄 수 있는 방법을 제시하고자 효과적인 위기 대응 커뮤니케이션 전략은 무엇일지를 함께 알아보았다. 따라서 본 연구에서는 CSR 적합성과 위기 발생 영역 그리고 위기 대응 커뮤니케이션 전략이 회의적 태도를 매개로 기업에 대한 태도에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구를 위해 총 409명의 대학생 및 대학원생을 대상으로, CSR 적합성(고 적합성/저 적합성), 위기 발생 영역(주요 사업과 관련된 영역의 위기/주요 사업과 무관한 영역의 위기), 대응 커뮤니케이션 전략(방어 전략/수용 전략/무대응)을 주요 변수로 설정한 2×2×3 집단 간 요인 설계 구성의 실험을 실시하였다. 연구 결과, 위기 발생 영역과 대응 커뮤니케이션 전략은 회의적 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구자의 예상과 달리 주요 사업과 관련된 영역에서 위기가 발생한 경우보다, 주요 사업과 무관한 영역에서 위기가 발생한 경우에 공중은 더 회의적인 태도를 보였다. 대응 커뮤니케이션 전략에 있어서는 방어 전략이나 무대응한 경우보다는 수용 전략을 사용하였을 때 회의적 태도가 가장 낮게 나타나, 수용 전략이 가장 효과적임을 알 수 있었다. 또한 회의적 태도에 대한 CSR 적합성과 위기 발생 영역 간, 위기 발생 영역과 대응 커뮤니케이션 전략 간 상호작용효과도 통계적으로 유의하게 나타났다. CSR 적합성이 낮다고 인식한 경우에는 주요 사업과 무관한 영역에서 위기가 발생했을 때, 더 회의적인 태도를 보였다. 또한 주요 사업과 관련된 영역에서 위기가 발생한 경우에는 수용 전략을 사용하였을 때 회의적 태도가 가장 낮게 나타났다. 회의적 태도와 기업에 대한 태도 사이의 ...
그동안의 CSR과 위기에 관련한 연구들은 CSR의 특성에 초점을 맞추는 경우가 많았다. 또한 제시되는 위기의 유형은 발생 원인이나 책임 정도에 따른 것이 대부분이었다. 따라서 본 연구에서는 위기 상황에 좀 더 주목하여 위기의 유형을 위기의 발생 영역이라는 새로운 기준으로 분류하였다. 또한 위기를 극복하는 데 도움을 줄 수 있는 방법을 제시하고자 효과적인 위기 대응 커뮤니케이션 전략은 무엇일지를 함께 알아보았다. 따라서 본 연구에서는 CSR 적합성과 위기 발생 영역 그리고 위기 대응 커뮤니케이션 전략이 회의적 태도를 매개로 기업에 대한 태도에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구를 위해 총 409명의 대학생 및 대학원생을 대상으로, CSR 적합성(고 적합성/저 적합성), 위기 발생 영역(주요 사업과 관련된 영역의 위기/주요 사업과 무관한 영역의 위기), 대응 커뮤니케이션 전략(방어 전략/수용 전략/무대응)을 주요 변수로 설정한 2×2×3 집단 간 요인 설계 구성의 실험을 실시하였다. 연구 결과, 위기 발생 영역과 대응 커뮤니케이션 전략은 회의적 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구자의 예상과 달리 주요 사업과 관련된 영역에서 위기가 발생한 경우보다, 주요 사업과 무관한 영역에서 위기가 발생한 경우에 공중은 더 회의적인 태도를 보였다. 대응 커뮤니케이션 전략에 있어서는 방어 전략이나 무대응한 경우보다는 수용 전략을 사용하였을 때 회의적 태도가 가장 낮게 나타나, 수용 전략이 가장 효과적임을 알 수 있었다. 또한 회의적 태도에 대한 CSR 적합성과 위기 발생 영역 간, 위기 발생 영역과 대응 커뮤니케이션 전략 간 상호작용효과도 통계적으로 유의하게 나타났다. CSR 적합성이 낮다고 인식한 경우에는 주요 사업과 무관한 영역에서 위기가 발생했을 때, 더 회의적인 태도를 보였다. 또한 주요 사업과 관련된 영역에서 위기가 발생한 경우에는 수용 전략을 사용하였을 때 회의적 태도가 가장 낮게 나타났다. 회의적 태도와 기업에 대한 태도 사이의 인과관계를 분석한 결과, 회의적 태도는 기업에 대한 태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 회의적 태도는 CSR 적합성, 위기 발생 영역, 대응 커뮤니케이션 전략의 영향을 잠재적으로 기업에 대한 태도에 매개하는 것을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과는 위기 발생 시, CSR 활동의 적합성 정도와 위기 발생 영역의 파악을 통해 공중의 태도를 예측하는데 도움을 줄 수 있을 것이며, 또한 해당 위기 상황을 극복하는 데 효과적인 전략 선택에도 도움을 줄 수 있을 것으로 예상한다.
그동안의 CSR과 위기에 관련한 연구들은 CSR의 특성에 초점을 맞추는 경우가 많았다. 또한 제시되는 위기의 유형은 발생 원인이나 책임 정도에 따른 것이 대부분이었다. 따라서 본 연구에서는 위기 상황에 좀 더 주목하여 위기의 유형을 위기의 발생 영역이라는 새로운 기준으로 분류하였다. 또한 위기를 극복하는 데 도움을 줄 수 있는 방법을 제시하고자 효과적인 위기 대응 커뮤니케이션 전략은 무엇일지를 함께 알아보았다. 따라서 본 연구에서는 CSR 적합성과 위기 발생 영역 그리고 위기 대응 커뮤니케이션 전략이 회의적 태도를 매개로 기업에 대한 태도에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구를 위해 총 409명의 대학생 및 대학원생을 대상으로, CSR 적합성(고 적합성/저 적합성), 위기 발생 영역(주요 사업과 관련된 영역의 위기/주요 사업과 무관한 영역의 위기), 대응 커뮤니케이션 전략(방어 전략/수용 전략/무대응)을 주요 변수로 설정한 2×2×3 집단 간 요인 설계 구성의 실험을 실시하였다. 연구 결과, 위기 발생 영역과 대응 커뮤니케이션 전략은 회의적 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구자의 예상과 달리 주요 사업과 관련된 영역에서 위기가 발생한 경우보다, 주요 사업과 무관한 영역에서 위기가 발생한 경우에 공중은 더 회의적인 태도를 보였다. 대응 커뮤니케이션 전략에 있어서는 방어 전략이나 무대응한 경우보다는 수용 전략을 사용하였을 때 회의적 태도가 가장 낮게 나타나, 수용 전략이 가장 효과적임을 알 수 있었다. 또한 회의적 태도에 대한 CSR 적합성과 위기 발생 영역 간, 위기 발생 영역과 대응 커뮤니케이션 전략 간 상호작용효과도 통계적으로 유의하게 나타났다. CSR 적합성이 낮다고 인식한 경우에는 주요 사업과 무관한 영역에서 위기가 발생했을 때, 더 회의적인 태도를 보였다. 또한 주요 사업과 관련된 영역에서 위기가 발생한 경우에는 수용 전략을 사용하였을 때 회의적 태도가 가장 낮게 나타났다. 회의적 태도와 기업에 대한 태도 사이의 인과관계를 분석한 결과, 회의적 태도는 기업에 대한 태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 회의적 태도는 CSR 적합성, 위기 발생 영역, 대응 커뮤니케이션 전략의 영향을 잠재적으로 기업에 대한 태도에 매개하는 것을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과는 위기 발생 시, CSR 활동의 적합성 정도와 위기 발생 영역의 파악을 통해 공중의 태도를 예측하는데 도움을 줄 수 있을 것이며, 또한 해당 위기 상황을 극복하는 데 효과적인 전략 선택에도 도움을 줄 수 있을 것으로 예상한다.
The research related to the CSR and crisis all the while were mostly focused on the characteristic of CSR. Also, the type of crisis were mostly according to the cause or degree of crisis responsi- bility. Therefore, the type of crisis was classified into new standard which is called as the outbreak ...
The research related to the CSR and crisis all the while were mostly focused on the characteristic of CSR. Also, the type of crisis were mostly according to the cause or degree of crisis responsi- bility. Therefore, the type of crisis was classified into new standard which is called as the outbreak domain of crisis to focus on the crisis situation in this study. Also, the effective strategy for crisis communication to propose the ways to help overcoming the crisis is investigated. Therefore, This study was conducted to investigate the effect of CSR cause-fit, crisis outbreak domain and crisis communication strategy with mediated skeptical attitude toward the company. In this study, total of 409 undergraduate and graduate students were targeted and had conducted the experiment of 2×2×3 between factorial design with variables including CSR cause-fit (high fit/low fit), crisis outbreak domain (crisis of domain related to main business/crisis of domain non-related to main business), and communication strategy (defense strategy/acceptance strategy/no reaction). In the results, the crisis outbreak domain and communication strategy were shown to effect on the skeptical attitude. Unlike the expectation of researcher, the public for case of crisis occurred in the domain non-related to the major business were shown to be more skeptical attitude than in case of crisis occurred in the domain related to the major business. The lowest skeptical attitude was associated with crisis communication strategy using an acceptance strategy rather than defense strategy or no reaction; thus, the acceptance strategy was shown to be the most effective method. Also, the interaction effect between CSR cause-fit and crisis outbreak domain, between crisis outbreak domain and crisis communication strategy on the skeptical attitude were shown be statistically significant. In the case of lower CSR cause-fit to be recognized, more skeptical attitude was associated when the crisis occurred in the domain non-related to major business. Also, when crisis was occurred in the domain related to the major business, the case of using an acceptance strategy was shown to be associated with the lowest skeptical attitude. In the result of analyzing the case and effect relationship between skeptical attitude and attitude toward the company, the skeptical attitude was shown to significantly effect on the attitude toward the company. Therefore, it had confirmed that skeptical attitude mediates the impact of CSR cause-fit, crisis outbreak domain and crisis communication strategy on the attitude toward the company. These results will help to predict the public attitude through the understanding of cause-fit degree of CSR activities and crisis outbreak domain, and also they are expected to help in the choice of effective strategy to overcome the situation in the crisis.
The research related to the CSR and crisis all the while were mostly focused on the characteristic of CSR. Also, the type of crisis were mostly according to the cause or degree of crisis responsi- bility. Therefore, the type of crisis was classified into new standard which is called as the outbreak domain of crisis to focus on the crisis situation in this study. Also, the effective strategy for crisis communication to propose the ways to help overcoming the crisis is investigated. Therefore, This study was conducted to investigate the effect of CSR cause-fit, crisis outbreak domain and crisis communication strategy with mediated skeptical attitude toward the company. In this study, total of 409 undergraduate and graduate students were targeted and had conducted the experiment of 2×2×3 between factorial design with variables including CSR cause-fit (high fit/low fit), crisis outbreak domain (crisis of domain related to main business/crisis of domain non-related to main business), and communication strategy (defense strategy/acceptance strategy/no reaction). In the results, the crisis outbreak domain and communication strategy were shown to effect on the skeptical attitude. Unlike the expectation of researcher, the public for case of crisis occurred in the domain non-related to the major business were shown to be more skeptical attitude than in case of crisis occurred in the domain related to the major business. The lowest skeptical attitude was associated with crisis communication strategy using an acceptance strategy rather than defense strategy or no reaction; thus, the acceptance strategy was shown to be the most effective method. Also, the interaction effect between CSR cause-fit and crisis outbreak domain, between crisis outbreak domain and crisis communication strategy on the skeptical attitude were shown be statistically significant. In the case of lower CSR cause-fit to be recognized, more skeptical attitude was associated when the crisis occurred in the domain non-related to major business. Also, when crisis was occurred in the domain related to the major business, the case of using an acceptance strategy was shown to be associated with the lowest skeptical attitude. In the result of analyzing the case and effect relationship between skeptical attitude and attitude toward the company, the skeptical attitude was shown to significantly effect on the attitude toward the company. Therefore, it had confirmed that skeptical attitude mediates the impact of CSR cause-fit, crisis outbreak domain and crisis communication strategy on the attitude toward the company. These results will help to predict the public attitude through the understanding of cause-fit degree of CSR activities and crisis outbreak domain, and also they are expected to help in the choice of effective strategy to overcome the situation in the crisis.
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