CSR활동의 수준과 진정성이 기업가치 및 사회가치에 미치는 영향에 관한 연구 A Study on the Analysis of the Effects of CSR Activities and CSR Authenticity on the Firm Value and Social Value원문보기
본 연구는 CSR활동의 촉진요인으로 CEO의지, 구성원인식, 기업역량, 사회적요구, 정부정책 등 5개를 설정하고 CSR활동이 영향을 미치는 성과변수로 기업이미지, 조직동일시, 기업가치, 사회가치 등 4개를 설정하였다. 또한 CSR진정성에 영향을 미치는 선행변수로 CSR일관성, CSR연관성, CSR차별성 등 3개를 설정하고 CSR진정성이 영향을 미치는 성과변수로서 기업이미지, 조직동일시, 기업가치, 사회가치 등 4개를 설정하여 CSR활동 및 CSR진정성의 원인과 결과 요인들 간의 상호관계를 ...
본 연구는 CSR활동의 촉진요인으로 CEO의지, 구성원인식, 기업역량, 사회적요구, 정부정책 등 5개를 설정하고 CSR활동이 영향을 미치는 성과변수로 기업이미지, 조직동일시, 기업가치, 사회가치 등 4개를 설정하였다. 또한 CSR진정성에 영향을 미치는 선행변수로 CSR일관성, CSR연관성, CSR차별성 등 3개를 설정하고 CSR진정성이 영향을 미치는 성과변수로서 기업이미지, 조직동일시, 기업가치, 사회가치 등 4개를 설정하여 CSR활동 및 CSR진정성의 원인과 결과 요인들 간의 상호관계를 구조방정식으로 하나의 통합적인 모형을 통해 체계적으로 연구함으로써 기존 연구와 다르며, 그 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, CSR활동에 영향을 미치는 요소 중 CEO의지, 구성원인식, 기업역량, 정부정책은 CSR활동에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 사회적요구는 CSR활동에 유의적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, CSR일관성, CSR연관성, CSR차별성은 CSR진정성에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, CSR활동이 기업가치, 기업이미지, 사회가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 CSR활동이 조직동일시에는 유의적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, CSR진정성이 기업이미지, 기업가치, 조직동일시, 사회가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 기업이미지는 조직동일시에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났지만 기업가치에는 유의적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여섯째, 조직동일시는 기업가치에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 기업가치는 사회가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타 났다. 본 연구의 몇 가지 한계점 및 향후과제를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 설문대상 선정에 있어 포항에 근무하는 기업의 종업원(CEO 포함)을 대상으로 하였기 때문에 결과의 일반화에 한계가 있으며, 표본을 한정된 지역으로 국한시켜 자료조사를 진행하여 얻은 결과를 전체 기업으로 확장 시키는 데는 한계가 있을 수 있다. 둘째, CSR활동은 기업의 설립 목적 및 운영방식에 따라 그 효과가 달라질 수 있을 것이다. 예를 들어 본 연구의 분석대상인 포스코 및 외주파트너사의 경우 CSR활동의 강제성으로 인해 조직구성원들이 CSR활동의 진정성을 깊이 인식하지 못함으로써 그 효과가 약화될 수 있을 것이다. 따라서 후속연구에서는 대상 지역을 확대시켜 확대된 표본의 기업들을 대상으로 비교 분석을 수행하는 것이 필요하며, 또한 기업 운영의 자율성에 제약이 없는 기업을 대상으로 분석하면 좀 더 다양하고 의미 있는 연구결과를 얻을 수 있을 것으로 판단된다.
본 연구는 CSR활동의 촉진요인으로 CEO의지, 구성원인식, 기업역량, 사회적요구, 정부정책 등 5개를 설정하고 CSR활동이 영향을 미치는 성과변수로 기업이미지, 조직동일시, 기업가치, 사회가치 등 4개를 설정하였다. 또한 CSR진정성에 영향을 미치는 선행변수로 CSR일관성, CSR연관성, CSR차별성 등 3개를 설정하고 CSR진정성이 영향을 미치는 성과변수로서 기업이미지, 조직동일시, 기업가치, 사회가치 등 4개를 설정하여 CSR활동 및 CSR진정성의 원인과 결과 요인들 간의 상호관계를 구조방정식으로 하나의 통합적인 모형을 통해 체계적으로 연구함으로써 기존 연구와 다르며, 그 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, CSR활동에 영향을 미치는 요소 중 CEO의지, 구성원인식, 기업역량, 정부정책은 CSR활동에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 사회적요구는 CSR활동에 유의적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, CSR일관성, CSR연관성, CSR차별성은 CSR진정성에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, CSR활동이 기업가치, 기업이미지, 사회가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 CSR활동이 조직동일시에는 유의적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, CSR진정성이 기업이미지, 기업가치, 조직동일시, 사회가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 기업이미지는 조직동일시에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났지만 기업가치에는 유의적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여섯째, 조직동일시는 기업가치에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 기업가치는 사회가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타 났다. 본 연구의 몇 가지 한계점 및 향후과제를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 설문대상 선정에 있어 포항에 근무하는 기업의 종업원(CEO 포함)을 대상으로 하였기 때문에 결과의 일반화에 한계가 있으며, 표본을 한정된 지역으로 국한시켜 자료조사를 진행하여 얻은 결과를 전체 기업으로 확장 시키는 데는 한계가 있을 수 있다. 둘째, CSR활동은 기업의 설립 목적 및 운영방식에 따라 그 효과가 달라질 수 있을 것이다. 예를 들어 본 연구의 분석대상인 포스코 및 외주파트너사의 경우 CSR활동의 강제성으로 인해 조직구성원들이 CSR활동의 진정성을 깊이 인식하지 못함으로써 그 효과가 약화될 수 있을 것이다. 따라서 후속연구에서는 대상 지역을 확대시켜 확대된 표본의 기업들을 대상으로 비교 분석을 수행하는 것이 필요하며, 또한 기업 운영의 자율성에 제약이 없는 기업을 대상으로 분석하면 좀 더 다양하고 의미 있는 연구결과를 얻을 수 있을 것으로 판단된다.
This study sets up the five variables such as CEO will, employee recognition, corporate competencies, social needs, and government policy as the driving factors of CSR activities, and the four variables such as corporate image, organization identification, firm value, and social value as the outcome...
This study sets up the five variables such as CEO will, employee recognition, corporate competencies, social needs, and government policy as the driving factors of CSR activities, and the four variables such as corporate image, organization identification, firm value, and social value as the outcome variables of CSR activities. In addition, the three variables such as CSR consistency, CSR relevance, and CSR differentiation are set up as the leading variables of CSR authenticity, and the four variables such as corporate image, organization identification, firm value, and social value are set up as the outcome variables of CSR authenticity. Unlike the previous researches on CSR activities, this study aims to systematically analyze the interrelationships among CSR activities and CSR authenticity and their respective causal and outcome variables by employing the fourteen variables mentioned above in a unified and comprehensive structural equation model. The major results of this study can be summarized as follows. Firstly, among the factors that affect CSR activities, CEO will, employee recognition, corporate competencies, and government policy are found to have significantly positive effects on CSR activities. However, it is found out that social needs have no significant impact on CSR activities. Secondly, it is shown that CSR consistency, CSR relevance, and CSR differentiation have significantly positive effects on CSR authenticity. Thirdly, CSR activities are found to improve corporate image, firm value, and social value in a statistically significant way. On the other hand, it is found out that CSR activities do not significantly enhance organizational identification. Fourthly, CSR authenticity turns out to have a significantly positive effect on corporate image, organizational identification, firm value, and social value. Fifthly, corporate image turns out to have a significantly positive effect on organizational identification. On the other hand, corporate image is shown to have no significant effect on firm value. Sixthly, organizational identification is found to have a significantly positive effect on both firm value and social value. Lastly, it is shown that firm value significantly promotes social value. This study has some shortcomings or weaknesses that might be the subject matters to be further analyzed in the future researches. Firstly, in this study the scope of the sample analyzed is confined mostly to the CEOs and employees working for the firms in the city of Pohang, and consequently there is a limit to expanding the results of this study to the entire population of firms. Secondly, the effectiveness of CSR activities might vary depending on the firm’s managerial goals and styles. For example, in the case of POSCO and its outsourcing partner companies analyzed in this study, the effect of CSR activities can be weakened because the employees of those companies are not fully aware of the authenticity of CSR activities due to the mandatory nature of CSR activities. Therefore, in the future research it is necessary to survey the employees not only of the firms in Pohang city but also of the firms in other cities to perform an comparative analysis. In addition, it is also necessary to analyze the companies with the least possible managerial restrictions to come up with more diverse and meaningful research results.
This study sets up the five variables such as CEO will, employee recognition, corporate competencies, social needs, and government policy as the driving factors of CSR activities, and the four variables such as corporate image, organization identification, firm value, and social value as the outcome variables of CSR activities. In addition, the three variables such as CSR consistency, CSR relevance, and CSR differentiation are set up as the leading variables of CSR authenticity, and the four variables such as corporate image, organization identification, firm value, and social value are set up as the outcome variables of CSR authenticity. Unlike the previous researches on CSR activities, this study aims to systematically analyze the interrelationships among CSR activities and CSR authenticity and their respective causal and outcome variables by employing the fourteen variables mentioned above in a unified and comprehensive structural equation model. The major results of this study can be summarized as follows. Firstly, among the factors that affect CSR activities, CEO will, employee recognition, corporate competencies, and government policy are found to have significantly positive effects on CSR activities. However, it is found out that social needs have no significant impact on CSR activities. Secondly, it is shown that CSR consistency, CSR relevance, and CSR differentiation have significantly positive effects on CSR authenticity. Thirdly, CSR activities are found to improve corporate image, firm value, and social value in a statistically significant way. On the other hand, it is found out that CSR activities do not significantly enhance organizational identification. Fourthly, CSR authenticity turns out to have a significantly positive effect on corporate image, organizational identification, firm value, and social value. Fifthly, corporate image turns out to have a significantly positive effect on organizational identification. On the other hand, corporate image is shown to have no significant effect on firm value. Sixthly, organizational identification is found to have a significantly positive effect on both firm value and social value. Lastly, it is shown that firm value significantly promotes social value. This study has some shortcomings or weaknesses that might be the subject matters to be further analyzed in the future researches. Firstly, in this study the scope of the sample analyzed is confined mostly to the CEOs and employees working for the firms in the city of Pohang, and consequently there is a limit to expanding the results of this study to the entire population of firms. Secondly, the effectiveness of CSR activities might vary depending on the firm’s managerial goals and styles. For example, in the case of POSCO and its outsourcing partner companies analyzed in this study, the effect of CSR activities can be weakened because the employees of those companies are not fully aware of the authenticity of CSR activities due to the mandatory nature of CSR activities. Therefore, in the future research it is necessary to survey the employees not only of the firms in Pohang city but also of the firms in other cities to perform an comparative analysis. In addition, it is also necessary to analyze the companies with the least possible managerial restrictions to come up with more diverse and meaningful research results.
주제어
#CSR CEO의지 구성원태도 기업역량 사회적요구 정부정책 CSR일관성 CSR연관성 CSR차별성 CSR진정성 기업이미지 조직동일시 기업가치 사회가치 구조방정식 CEO Will Employee Recognition Corporate Competencies Social Needs Government Policy CSR Consistency CSR Relevance CSR Differentiation CSR Authenticity Corporate Image Organizational Identification Firm Value Social Value Structural Equation Model
학위논문 정보
저자
김경례
학위수여기관
위덕대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
경영학과 재무관리
지도교수
오영호
발행연도
2018
총페이지
131
키워드
CSR CEO의지 구성원태도 기업역량 사회적요구 정부정책 CSR일관성 CSR연관성 CSR차별성 CSR진정성 기업이미지 조직동일시 기업가치 사회가치 구조방정식 CEO Will Employee Recognition Corporate Competencies Social Needs Government Policy CSR Consistency CSR Relevance CSR Differentiation CSR Authenticity Corporate Image Organizational Identification Firm Value Social Value Structural Equation Model
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