국문 초록
본 연구는 건강기능식품의 안전성 허위 과대광고, 부작용사례, 건강기능식 품 식별능력 등 소비자를 대상으로 설문조사를 실하여 건강기능식품에 대한 우리나라 소비자들의 인식정도를 파악하기 위하여 수행하였다. 설문조사 응답자는 170명이며, 자료의 처리는 조사대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위하여 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS win 18.0 프로그램을 카이제곱 검 증, Kruskal-Wallis 검증을 실시하였다.
설문조사 결과에서 나타난 것처럼 건강기능식품을 가장 선호하는 제품으로는 홍삼제품이라고 응답한 소비자가 가장 많았으며, 연령별로 보면 50대가 가장 많은 것으로 조사되었다. 하지만 허위․과대․광고를 인식하지 못한 소비자들이 88%이었고, 건강기능식품 식별가능한 소비자는 44.8 %로 나타났다. 부작용사례는 11.2%이었다.
이러한 문제점들을 파악하여 소비자들이 제품을 구매하는데 있어 정확한 정보와 소비자들의 알 권리를 위해서 판매원들에 대한 교육과 홍보가 필요하며, 제도권 내에서 규제하기 힘든 문제들로 인하여 정부와 건강기능식품법을 준수하는 건전한 기업들의 노력에도 불구하고 건강기능식품에 대한 소비자의 부정적 이미지와 불만사례는 좀처럼 해결되지 않고 있는 것이 현실이다.
설문조사에서 조사된 결과만 보더라도 건강기능식품 복용 후 부작용이 발생하고 있지만 부작용을 규명할 수 있는 시스템은 아주 미비한 상태이다.
부작용을 줄이기 위해서 정부에서도 적극적인 홍보가 필요하며, 부작용을 관리할 수 있는 의사와 긴밀한 협조체제가 이루워져야 할 것이다.
국문 초록
본 연구는 건강기능식품의 안전성 허위 과대광고, 부작용사례, 건강기능식 품 식별능력 등 소비자를 대상으로 설문조사를 실하여 건강기능식품에 대한 우리나라 소비자들의 인식정도를 파악하기 위하여 수행하였다. 설문조사 응답자는 170명이며, 자료의 처리는 조사대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위하여 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS win 18.0 프로그램을 카이제곱 검 증, Kruskal-Wallis 검증을 실시하였다.
설문조사 결과에서 나타난 것처럼 건강기능식품을 가장 선호하는 제품으로는 홍삼제품이라고 응답한 소비자가 가장 많았으며, 연령별로 보면 50대가 가장 많은 것으로 조사되었다. 하지만 허위․과대․광고를 인식하지 못한 소비자들이 88%이었고, 건강기능식품 식별가능한 소비자는 44.8 %로 나타났다. 부작용사례는 11.2%이었다.
이러한 문제점들을 파악하여 소비자들이 제품을 구매하는데 있어 정확한 정보와 소비자들의 알 권리를 위해서 판매원들에 대한 교육과 홍보가 필요하며, 제도권 내에서 규제하기 힘든 문제들로 인하여 정부와 건강기능식품법을 준수하는 건전한 기업들의 노력에도 불구하고 건강기능식품에 대한 소비자의 부정적 이미지와 불만사례는 좀처럼 해결되지 않고 있는 것이 현실이다.
설문조사에서 조사된 결과만 보더라도 건강기능식품 복용 후 부작용이 발생하고 있지만 부작용을 규명할 수 있는 시스템은 아주 미비한 상태이다.
부작용을 줄이기 위해서 정부에서도 적극적인 홍보가 필요하며, 부작용을 관리할 수 있는 의사와 긴밀한 협조체제가 이루워져야 할 것이다.
The purpose of this study is to examine domestic consumers' perception of health-functional food in relation to its false and exaggerative advertisement for safety, cases of side effect and consumers' discerning ability. For this, a questionnaire survey of 170 consumers was carried out. In order to ...
The purpose of this study is to examine domestic consumers' perception of health-functional food in relation to its false and exaggerative advertisement for safety, cases of side effect and consumers' discerning ability. For this, a questionnaire survey of 170 consumers was carried out. In order to examine respondents' demographic features, collected data were analyzed with SPSS Win 18.0 Program and chi-square test and Kruskal-Wallis test were carried out.
Study findings are as follows:
Consumers' most preferring health-functional food was red ginseng and the age category of respondents who preferred red ginseng was people in their 50s. However, the proportion of consumers who did not perceive false and exaggerative advertisement was 88%. The proportion of consumers who could discern health-functional food was 44.8%, and an 11.25% of respondents experienced side effect.
In order for consumers to have correct information and secure the right to know in their purchase of health-functional food, it is necessary to carry out the education of sales persons, together with providing correct information on the food to consumers. Although government and business entities have been trying to observe the health-functional food laws, consumers' negative impression and dissatisfaction have not been easily settled down in reality, due to the problems that couldn't be regulated within the current systems.
As shown in the results of questionnaire survey, although it is possible that the intake of health-functional food can cause side effects, the system to clarify them is not sufficient currently. Therefore, in order to reduce the possibility of side effects, the government needs to provide correct information on health-functional food to consumers and establish a close cooperative system with medical doctors, government employee and consumers.
The purpose of this study is to examine domestic consumers' perception of health-functional food in relation to its false and exaggerative advertisement for safety, cases of side effect and consumers' discerning ability. For this, a questionnaire survey of 170 consumers was carried out. In order to examine respondents' demographic features, collected data were analyzed with SPSS Win 18.0 Program and chi-square test and Kruskal-Wallis test were carried out.
Study findings are as follows:
Consumers' most preferring health-functional food was red ginseng and the age category of respondents who preferred red ginseng was people in their 50s. However, the proportion of consumers who did not perceive false and exaggerative advertisement was 88%. The proportion of consumers who could discern health-functional food was 44.8%, and an 11.25% of respondents experienced side effect.
In order for consumers to have correct information and secure the right to know in their purchase of health-functional food, it is necessary to carry out the education of sales persons, together with providing correct information on the food to consumers. Although government and business entities have been trying to observe the health-functional food laws, consumers' negative impression and dissatisfaction have not been easily settled down in reality, due to the problems that couldn't be regulated within the current systems.
As shown in the results of questionnaire survey, although it is possible that the intake of health-functional food can cause side effects, the system to clarify them is not sufficient currently. Therefore, in order to reduce the possibility of side effects, the government needs to provide correct information on health-functional food to consumers and establish a close cooperative system with medical doctors, government employee and consumers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.