우리나라의 국제물류주 선업은 시작은 미약 하였으나 짧은 역사에도 불구하고 장족의 성장을 거듭하였으며 국가경제 발전에 기여한 바가 매우 크다고 할 수 있다. 우리나라 국제물류주선업자가 진정한 국제복합운송인으로서 선진 글로벌 Freight Forwarder와 경쟁력을 갖출 만큼 성장하기 위해서는 다음과 같은 사항들이 개선되어야 할 것이다. 첫째, 운송관련법규의 정비 문제인데, 복합운송에 관련 된 업무는 서로 다른 근거법(해상법, 물류정책기본법, 화물자동차운수사업법, 관세사법, 항만운송사업법, 철도운송사업법 등)에 의해 이루어지고 있어 이들 법률의 합리적인 조정이 필요하다. 국제물류주선업 및 관세사업, 자동차운수사업법등 필수 유관업에 대한 법률의 일원화가 이루어져야 한다. 이 경우 주무부서도 일원화가 이루어져 효과적인 정책수행이 가능해지면, 국제물류주선인은 자기회사의 특성에 따라 해상 또는 항공화물운송에 대한 업무의 특화를 기대 할 수 있다. 둘째, 통관업무의 수행이다. 우리나라 통관제도는 선진국들의 제도와 비교할 때 상당히 불합리한 점이 많은데, 독일, 캐나다, 홍콩 등 외국의 경우 통관법인 설립이 완전 자유등록제이며 통관 업무에 대한 법적규제가 없다. 이웃 일본의 경우 면허제이나 관세사만 채용사만 채용하면 면허취득에 제한을 두지 않는다. 우리나라 복합운송을 사실상 주도하고 있는 운송인이 바로 국제물류주선업자인 만큼 이들에게 통관 업무를 수행 하도록 하여 국제간의 화물유통에 있어서 수송의 흐름이 단절되거나 지연됨이 없도록 해야 할 것이다. 셋째, ...
우리나라의 국제물류주 선업은 시작은 미약 하였으나 짧은 역사에도 불구하고 장족의 성장을 거듭하였으며 국가경제 발전에 기여한 바가 매우 크다고 할 수 있다. 우리나라 국제물류주선업자가 진정한 국제복합운송인으로서 선진 글로벌 Freight Forwarder와 경쟁력을 갖출 만큼 성장하기 위해서는 다음과 같은 사항들이 개선되어야 할 것이다. 첫째, 운송관련법규의 정비 문제인데, 복합운송에 관련 된 업무는 서로 다른 근거법(해상법, 물류정책기본법, 화물자동차운수사업법, 관세사법, 항만운송사업법, 철도운송사업법 등)에 의해 이루어지고 있어 이들 법률의 합리적인 조정이 필요하다. 국제물류주선업 및 관세사업, 자동차운수사업법등 필수 유관업에 대한 법률의 일원화가 이루어져야 한다. 이 경우 주무부서도 일원화가 이루어져 효과적인 정책수행이 가능해지면, 국제물류주선인은 자기회사의 특성에 따라 해상 또는 항공화물운송에 대한 업무의 특화를 기대 할 수 있다. 둘째, 통관업무의 수행이다. 우리나라 통관제도는 선진국들의 제도와 비교할 때 상당히 불합리한 점이 많은데, 독일, 캐나다, 홍콩 등 외국의 경우 통관법인 설립이 완전 자유등록제이며 통관 업무에 대한 법적규제가 없다. 이웃 일본의 경우 면허제이나 관세사만 채용사만 채용하면 면허취득에 제한을 두지 않는다. 우리나라 복합운송을 사실상 주도하고 있는 운송인이 바로 국제물류주선업자인 만큼 이들에게 통관 업무를 수행 하도록 하여 국제간의 화물유통에 있어서 수송의 흐름이 단절되거나 지연됨이 없도록 해야 할 것이다. 셋째, 기반시설의 확충이다. 국제물류주선업자의 역할이 소량화물의 혼재수송(Consolidation) 임에도 불구하고 영세성으로 인하여 자력으로 CFS를 보유할 수 없는 만큼 정부소유 CFS를 포워더 전용 CFS로 사용할 수 있는 길을 열어 주거나 CFS를 확보하는데 필요한 부지에 대한 세제혜택을 주어 쉽게 CFS를 확보할 수 있도록 지원하여야 할 것이다. 넷째, 경영의 합리화 및 상호협력체제 강화이다. 국제물류주선업체 수의 급등으로 업체 간의 경쟁이 날로 극심해지고 있으므로 자사의 규모에 맞는 고유한 서비스를 창출해 내는 것이 필요하다. 그리고 동종업종간의 협조체제를 구축하여 운임의 덤핑을 자제하고 리베이트제공의 금지, 종사원의 부당한 스카우트 행위의 금지 등이 이루어져야 할 것이다. 다섯째, 전문인력양성제도의 개선이다. 현재 관련 협회 및 일부 대학 기관 등 일부 소수의 기관에서 전문 인력 양성 교육 프로그램이 있기는 하나 장기적으로는 국제물류 관련 전공학과 및 물류관리학과가 대폭 추가 설치되어야 하며, 소관부처인 국토행양부산하 전문 인력양성 교육 기관이 개설되어 체계적인 교육이 실시되어야 하겠다. 여섯째, 국제운송망 및 정보시스템의 구축이 필요하다. 국내조직망 뿐 만 아니라, 해외영업조직도 확대하여 외국파트너에 대한 영업의존도를 줄이고 독자영역을 넓혀야 한다. 세계 각국의 영업망과 항공, 철도, 육상운송수단을 보다 효과적으로 연결시키고 신속하고 정확한 서비스를 제공하기 위해서 정보시스템의 구축에 힘써야 한다. 한편 정부의 정보화, 전산화시책이 아직까지 현실에 적용되기 위해서는 많은 홍보와 교육 그리고 최고 경영자와 중간 관리자의 정보 및 전산화 마인드형성이 시급하다. 향후 국제물류주선업자는 대형 선박회사를 비롯한 해운, 항공, 육상 등의 실제운송인과 창고업자 관세사 등을 직접 거느리는 양태로 발전해 나갈 것이다. 즉, 국제물류주섭업자 자신이 직접 육, 해, 공의 운송수단을 보유하면서 국제복합운송을 수행하게 될 것이며 물류산업 전반을 주도하고 선구자의 역할을 맡게 될 것이다. 따라서 우리나라 국제물류주선업의 건전한 육성 발전과 세계적인 다국적기업으로의 육성 발전을 위해서 정부 차원의 적극적인 관심이 요구되며, 업계 자체적으로는 대외경쟁력의 제고가 시급하다.
우리나라의 국제물류주 선업은 시작은 미약 하였으나 짧은 역사에도 불구하고 장족의 성장을 거듭하였으며 국가경제 발전에 기여한 바가 매우 크다고 할 수 있다. 우리나라 국제물류주선업자가 진정한 국제복합운송인으로서 선진 글로벌 Freight Forwarder와 경쟁력을 갖출 만큼 성장하기 위해서는 다음과 같은 사항들이 개선되어야 할 것이다. 첫째, 운송관련법규의 정비 문제인데, 복합운송에 관련 된 업무는 서로 다른 근거법(해상법, 물류정책기본법, 화물자동차운수사업법, 관세사법, 항만운송사업법, 철도운송사업법 등)에 의해 이루어지고 있어 이들 법률의 합리적인 조정이 필요하다. 국제물류주선업 및 관세사업, 자동차운수사업법등 필수 유관업에 대한 법률의 일원화가 이루어져야 한다. 이 경우 주무부서도 일원화가 이루어져 효과적인 정책수행이 가능해지면, 국제물류주선인은 자기회사의 특성에 따라 해상 또는 항공화물운송에 대한 업무의 특화를 기대 할 수 있다. 둘째, 통관업무의 수행이다. 우리나라 통관제도는 선진국들의 제도와 비교할 때 상당히 불합리한 점이 많은데, 독일, 캐나다, 홍콩 등 외국의 경우 통관법인 설립이 완전 자유등록제이며 통관 업무에 대한 법적규제가 없다. 이웃 일본의 경우 면허제이나 관세사만 채용사만 채용하면 면허취득에 제한을 두지 않는다. 우리나라 복합운송을 사실상 주도하고 있는 운송인이 바로 국제물류주선업자인 만큼 이들에게 통관 업무를 수행 하도록 하여 국제간의 화물유통에 있어서 수송의 흐름이 단절되거나 지연됨이 없도록 해야 할 것이다. 셋째, 기반시설의 확충이다. 국제물류주선업자의 역할이 소량화물의 혼재수송(Consolidation) 임에도 불구하고 영세성으로 인하여 자력으로 CFS를 보유할 수 없는 만큼 정부소유 CFS를 포워더 전용 CFS로 사용할 수 있는 길을 열어 주거나 CFS를 확보하는데 필요한 부지에 대한 세제혜택을 주어 쉽게 CFS를 확보할 수 있도록 지원하여야 할 것이다. 넷째, 경영의 합리화 및 상호협력체제 강화이다. 국제물류주선업체 수의 급등으로 업체 간의 경쟁이 날로 극심해지고 있으므로 자사의 규모에 맞는 고유한 서비스를 창출해 내는 것이 필요하다. 그리고 동종업종간의 협조체제를 구축하여 운임의 덤핑을 자제하고 리베이트제공의 금지, 종사원의 부당한 스카우트 행위의 금지 등이 이루어져야 할 것이다. 다섯째, 전문인력양성제도의 개선이다. 현재 관련 협회 및 일부 대학 기관 등 일부 소수의 기관에서 전문 인력 양성 교육 프로그램이 있기는 하나 장기적으로는 국제물류 관련 전공학과 및 물류관리학과가 대폭 추가 설치되어야 하며, 소관부처인 국토행양부산하 전문 인력양성 교육 기관이 개설되어 체계적인 교육이 실시되어야 하겠다. 여섯째, 국제운송망 및 정보시스템의 구축이 필요하다. 국내조직망 뿐 만 아니라, 해외영업조직도 확대하여 외국파트너에 대한 영업의존도를 줄이고 독자영역을 넓혀야 한다. 세계 각국의 영업망과 항공, 철도, 육상운송수단을 보다 효과적으로 연결시키고 신속하고 정확한 서비스를 제공하기 위해서 정보시스템의 구축에 힘써야 한다. 한편 정부의 정보화, 전산화시책이 아직까지 현실에 적용되기 위해서는 많은 홍보와 교육 그리고 최고 경영자와 중간 관리자의 정보 및 전산화 마인드형성이 시급하다. 향후 국제물류주선업자는 대형 선박회사를 비롯한 해운, 항공, 육상 등의 실제운송인과 창고업자 관세사 등을 직접 거느리는 양태로 발전해 나갈 것이다. 즉, 국제물류주섭업자 자신이 직접 육, 해, 공의 운송수단을 보유하면서 국제복합운송을 수행하게 될 것이며 물류산업 전반을 주도하고 선구자의 역할을 맡게 될 것이다. 따라서 우리나라 국제물류주선업의 건전한 육성 발전과 세계적인 다국적기업으로의 육성 발전을 위해서 정부 차원의 적극적인 관심이 요구되며, 업계 자체적으로는 대외경쟁력의 제고가 시급하다.
Freight Forwarder in Korea has a short history but has improved in rapid pace. The industry has shown tremendous growth and has contributed in country’s economic development. In order for Korean Freight Forwarder to settle as competitive global logistics and compete with global leaders in this indus...
Freight Forwarder in Korea has a short history but has improved in rapid pace. The industry has shown tremendous growth and has contributed in country’s economic development. In order for Korean Freight Forwarder to settle as competitive global logistics and compete with global leaders in this industry, following issues have to be improved. First, laws on Freight Forwarding have to be amended to improve efficiency and consistency. In case of multimodal transport, diverse policies such as maritime law, customs law, etc. are inefficiently linked together. With consistent law model on those policies, freight forwarder can perform at much higher level without much confusion. Further- more, each freight forwarders will be able to customize its specialty and maximize its outcome. Second, policy on performing customs brokerage has to be changed. Customs brokerage system in Korea is somewhat irrational compare to developed countries. Policy on forming customs house brokerage firm is less complicated in other countries such as Germany, Canada and Hong Kong compare to Korea. In example of Japan, with a license of Customs broker, firm can be formed and performed. In our industry, freight forwarders are the ones who lead the industry and its related business. With ability to perform customs brokerage, the whole industry will be able to see faster and effective movement of freights without much delay. Third, government backing on expansion of infrastructure is neces- sary. From the ocean freight cost, 50% of its cost is coming from land transportation. It shows how much this industry is short of infras- tructure. Innovation on container business can only succeed with rationalization of land transportation. Even though freight forwarders’ main role is consolidation, many small businesses are not able to own CFS. Industry has to find its way to have easier access to government possessed CFS or gain tax-exemption on purchasing CFS site. Forth, it is necessary to rationalize the administration and strengthen the mutual cooperation. The number of freight forwarders is rising in rapid pace. Therefore, each company needs to create services that specialize in different areas. With specialization, competing companies can expect mutual cooperation and support each other. Mutual cooperation can benefit by protect dumping, rebate issues, and unethical scouting. Fifth, Freight Forwarding industry has to develop better system which can raise more professional and specialists. Currently, number of universities and organizations are running logistics programs. However, more specialized classes and programs must be established to supplement the industry. Last, Global logistics network and Global information system must be built. In order to reduce the dependency of international partners, industry has to build a better global network system so that domestic companies can better trace and gain access to more information. Industry has to concentrate more on Global business network that can connect from air, ocean and rail. However, to succeed in this idea, education and publicity are an important factor. Moreover, management and employee must adapt to new system that fits today’s needs. Therefore, Government’s support on education and programs are urged and our freight forwarders can develop into global leaders and become multinational companies.
Freight Forwarder in Korea has a short history but has improved in rapid pace. The industry has shown tremendous growth and has contributed in country’s economic development. In order for Korean Freight Forwarder to settle as competitive global logistics and compete with global leaders in this industry, following issues have to be improved. First, laws on Freight Forwarding have to be amended to improve efficiency and consistency. In case of multimodal transport, diverse policies such as maritime law, customs law, etc. are inefficiently linked together. With consistent law model on those policies, freight forwarder can perform at much higher level without much confusion. Further- more, each freight forwarders will be able to customize its specialty and maximize its outcome. Second, policy on performing customs brokerage has to be changed. Customs brokerage system in Korea is somewhat irrational compare to developed countries. Policy on forming customs house brokerage firm is less complicated in other countries such as Germany, Canada and Hong Kong compare to Korea. In example of Japan, with a license of Customs broker, firm can be formed and performed. In our industry, freight forwarders are the ones who lead the industry and its related business. With ability to perform customs brokerage, the whole industry will be able to see faster and effective movement of freights without much delay. Third, government backing on expansion of infrastructure is neces- sary. From the ocean freight cost, 50% of its cost is coming from land transportation. It shows how much this industry is short of infras- tructure. Innovation on container business can only succeed with rationalization of land transportation. Even though freight forwarders’ main role is consolidation, many small businesses are not able to own CFS. Industry has to find its way to have easier access to government possessed CFS or gain tax-exemption on purchasing CFS site. Forth, it is necessary to rationalize the administration and strengthen the mutual cooperation. The number of freight forwarders is rising in rapid pace. Therefore, each company needs to create services that specialize in different areas. With specialization, competing companies can expect mutual cooperation and support each other. Mutual cooperation can benefit by protect dumping, rebate issues, and unethical scouting. Fifth, Freight Forwarding industry has to develop better system which can raise more professional and specialists. Currently, number of universities and organizations are running logistics programs. However, more specialized classes and programs must be established to supplement the industry. Last, Global logistics network and Global information system must be built. In order to reduce the dependency of international partners, industry has to build a better global network system so that domestic companies can better trace and gain access to more information. Industry has to concentrate more on Global business network that can connect from air, ocean and rail. However, to succeed in this idea, education and publicity are an important factor. Moreover, management and employee must adapt to new system that fits today’s needs. Therefore, Government’s support on education and programs are urged and our freight forwarders can develop into global leaders and become multinational companies.
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