오늘날 한국사회는 세계화의 흐름에 서로 다른 문화들이 함께 어우러져 살아가는 다민족, 다문화사회로 급변해 가고 있다. 이제는 우리 주변에서 결혼이주여성과 그 자녀를 만나는 것은 별로 어려운 일이 아니게 되었다. 국제결혼이 증가하면서 다문화가정이 증가하고 다문화가정 자녀의 문제가 부각되면서 다문화가정 부모를 위한 프로그램이 필요하게 되었다. 현재 다문화가정 자녀들의 문제가 심각하게 이슈화 되는 것은 다문화가정 자녀의 적응문제가 취학 전 시기부터 나타났기 때문이다. 다문화가정의 자녀가 초등학교 입학 후 학교생활에서 어려움을 겪지 않고 보다 잘 적응하며 건강하게 성장할 수 있도록 영아기부터 미리 준비하는 것이 필요하며 주 양육자인 다문화가정 어머니의 자녀양육을 위한 부모교육이 절실히 필요하다. 이러한 필요성에 따라 다문화가정의 결혼이주여성 어머니가 부모역할에 대한 이해를 높이고 일상생활 속에서 쉽게 적용할 수 있는 사회적 기술과 교육방법에 대한 지식을 습득함으로서 자녀의 발달을 적극적으로 도울 뿐 아니라 부모의 효율적 양육행동이 증가하고 성공적인 부모역할을 수행하여 자녀를 건강하게 양육하는 것을 목적으로 프로그램을 개발하고자 한다. 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램을 개발하기 위해 이론적 고찰과 선행연구를 통해 기존 프로그램들의 특성을 파악하고, 개념적 틀을 구성하여 전문가와의 협의과정을 거쳐 프로그램의 방향을 설정하였다. 이를 토대로 서울과 경기지역의 유아기 이상의 자녀를 둔 다문화가정 어머니 109명을 대상으로 요구조사를 실시·분석하였으며 요구조사 결과에 근거하여 예비프로그램 시안이 구성되었고, 예비프로그램 시안을 수정·보완한 프로그램을 전문가와의 협의 과정을 통해 타당성을 검증 받은 후, 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램으로 정리하였다. 다문화가정 어머니가 자녀양육을 효과적으로 수행할 수 있도록 자녀의 ...
오늘날 한국사회는 세계화의 흐름에 서로 다른 문화들이 함께 어우러져 살아가는 다민족, 다문화사회로 급변해 가고 있다. 이제는 우리 주변에서 결혼이주여성과 그 자녀를 만나는 것은 별로 어려운 일이 아니게 되었다. 국제결혼이 증가하면서 다문화가정이 증가하고 다문화가정 자녀의 문제가 부각되면서 다문화가정 부모를 위한 프로그램이 필요하게 되었다. 현재 다문화가정 자녀들의 문제가 심각하게 이슈화 되는 것은 다문화가정 자녀의 적응문제가 취학 전 시기부터 나타났기 때문이다. 다문화가정의 자녀가 초등학교 입학 후 학교생활에서 어려움을 겪지 않고 보다 잘 적응하며 건강하게 성장할 수 있도록 영아기부터 미리 준비하는 것이 필요하며 주 양육자인 다문화가정 어머니의 자녀양육을 위한 부모교육이 절실히 필요하다. 이러한 필요성에 따라 다문화가정의 결혼이주여성 어머니가 부모역할에 대한 이해를 높이고 일상생활 속에서 쉽게 적용할 수 있는 사회적 기술과 교육방법에 대한 지식을 습득함으로서 자녀의 발달을 적극적으로 도울 뿐 아니라 부모의 효율적 양육행동이 증가하고 성공적인 부모역할을 수행하여 자녀를 건강하게 양육하는 것을 목적으로 프로그램을 개발하고자 한다. 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램을 개발하기 위해 이론적 고찰과 선행연구를 통해 기존 프로그램들의 특성을 파악하고, 개념적 틀을 구성하여 전문가와의 협의과정을 거쳐 프로그램의 방향을 설정하였다. 이를 토대로 서울과 경기지역의 유아기 이상의 자녀를 둔 다문화가정 어머니 109명을 대상으로 요구조사를 실시·분석하였으며 요구조사 결과에 근거하여 예비프로그램 시안이 구성되었고, 예비프로그램 시안을 수정·보완한 프로그램을 전문가와의 협의 과정을 통해 타당성을 검증 받은 후, 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램으로 정리하였다. 다문화가정 어머니가 자녀양육을 효과적으로 수행할 수 있도록 자녀의 양육효능감, 어머니역할 만족감, 양육행동을 선정하여 총 24회기로 구성 되어졌다. 이들 활동들은 영유아 가족의 요구를 반영하여 영아기 발달정보의 제공, 자녀와 함께 놀이하기 등 자녀양육에 대한 정보와 지식, 자녀양육기술 등으로 자녀양육에 대한 지식과 태도, 기술을 향상시키고 문제를 해결할 수 있는 능력을 기를 수 있으며 가정에서 활용할 수 있는 실제적인 내용으로 선정하였다. 본 연구에서는 다문화가정의 영아기 자녀를 둔 어머니 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 2011년 3월 5일부터 2011년 7월 30일까지 부모교육 프로그램을 실시하였다. 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 양육효능감, 역할 만족감, 양육행동 검사를 사전·사후에 실시하여 SPSS 프로그램을 이용하여 공변량 분석을 실시하였다. 본 연구에서의 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램에 참여한 부모들은 자녀의 양육효능감에 효과가 있는 것으로 나타났다. 실험집단 어머니의 양육효능감이 비교집단 어머니의 양육효능감보다 높은 값으로 나타났으며, 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타나 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램이 양육효능감에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 개발한 다문화가정 부모교육 프로그램에 참여한 부모들은 자녀양육의 기술을 습득하기 위한 교육, 부모자녀의 놀이활동 등을 통해 자녀양육의 문제점을 찾아내고 바람직한 부모역할을 이해할 수 있는 기회를 갖게 되었다. 둘째, 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램에 참여한 어머니는 어머니 역할 만족도에 효과가 있는 것으로 나타났다. 부모교육 프로그램을 통해 자녀양육에 대한 어머니들의 부모역할 스트레스나 부담은 감소하였으며 양육에 대한 자신감을 갖게 되었다. 셋째, 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램에 참여한 어머니는 양육행동변화에 효과가 있는 것으로 나타났다. 부모교육 프로그램을 통해 다문화가정 어머니의 영아 발달 수준에 대한 지식은 부모의 양육태도, 방법, 기술 등에 영향을 주게 되고, 영아와 능동적이고 적극적인 상호작용을 하는 변화를 보였다. 최근 들어 국제결혼 이주여성에게 자녀양육 및 부모역할에 대해 다양한 경로를 통하여 정보를 제공받는다고 볼 수 있지만, 특별히 생의 기초를 형성하는 시기인 영아기 부모에게 실생활에 적용될 수 있도록 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램을 개발한다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
오늘날 한국사회는 세계화의 흐름에 서로 다른 문화들이 함께 어우러져 살아가는 다민족, 다문화사회로 급변해 가고 있다. 이제는 우리 주변에서 결혼이주여성과 그 자녀를 만나는 것은 별로 어려운 일이 아니게 되었다. 국제결혼이 증가하면서 다문화가정이 증가하고 다문화가정 자녀의 문제가 부각되면서 다문화가정 부모를 위한 프로그램이 필요하게 되었다. 현재 다문화가정 자녀들의 문제가 심각하게 이슈화 되는 것은 다문화가정 자녀의 적응문제가 취학 전 시기부터 나타났기 때문이다. 다문화가정의 자녀가 초등학교 입학 후 학교생활에서 어려움을 겪지 않고 보다 잘 적응하며 건강하게 성장할 수 있도록 영아기부터 미리 준비하는 것이 필요하며 주 양육자인 다문화가정 어머니의 자녀양육을 위한 부모교육이 절실히 필요하다. 이러한 필요성에 따라 다문화가정의 결혼이주여성 어머니가 부모역할에 대한 이해를 높이고 일상생활 속에서 쉽게 적용할 수 있는 사회적 기술과 교육방법에 대한 지식을 습득함으로서 자녀의 발달을 적극적으로 도울 뿐 아니라 부모의 효율적 양육행동이 증가하고 성공적인 부모역할을 수행하여 자녀를 건강하게 양육하는 것을 목적으로 프로그램을 개발하고자 한다. 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램을 개발하기 위해 이론적 고찰과 선행연구를 통해 기존 프로그램들의 특성을 파악하고, 개념적 틀을 구성하여 전문가와의 협의과정을 거쳐 프로그램의 방향을 설정하였다. 이를 토대로 서울과 경기지역의 유아기 이상의 자녀를 둔 다문화가정 어머니 109명을 대상으로 요구조사를 실시·분석하였으며 요구조사 결과에 근거하여 예비프로그램 시안이 구성되었고, 예비프로그램 시안을 수정·보완한 프로그램을 전문가와의 협의 과정을 통해 타당성을 검증 받은 후, 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램으로 정리하였다. 다문화가정 어머니가 자녀양육을 효과적으로 수행할 수 있도록 자녀의 양육효능감, 어머니역할 만족감, 양육행동을 선정하여 총 24회기로 구성 되어졌다. 이들 활동들은 영유아 가족의 요구를 반영하여 영아기 발달정보의 제공, 자녀와 함께 놀이하기 등 자녀양육에 대한 정보와 지식, 자녀양육기술 등으로 자녀양육에 대한 지식과 태도, 기술을 향상시키고 문제를 해결할 수 있는 능력을 기를 수 있으며 가정에서 활용할 수 있는 실제적인 내용으로 선정하였다. 본 연구에서는 다문화가정의 영아기 자녀를 둔 어머니 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 2011년 3월 5일부터 2011년 7월 30일까지 부모교육 프로그램을 실시하였다. 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 양육효능감, 역할 만족감, 양육행동 검사를 사전·사후에 실시하여 SPSS 프로그램을 이용하여 공변량 분석을 실시하였다. 본 연구에서의 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램에 참여한 부모들은 자녀의 양육효능감에 효과가 있는 것으로 나타났다. 실험집단 어머니의 양육효능감이 비교집단 어머니의 양육효능감보다 높은 값으로 나타났으며, 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타나 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램이 양육효능감에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 개발한 다문화가정 부모교육 프로그램에 참여한 부모들은 자녀양육의 기술을 습득하기 위한 교육, 부모자녀의 놀이활동 등을 통해 자녀양육의 문제점을 찾아내고 바람직한 부모역할을 이해할 수 있는 기회를 갖게 되었다. 둘째, 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램에 참여한 어머니는 어머니 역할 만족도에 효과가 있는 것으로 나타났다. 부모교육 프로그램을 통해 자녀양육에 대한 어머니들의 부모역할 스트레스나 부담은 감소하였으며 양육에 대한 자신감을 갖게 되었다. 셋째, 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램에 참여한 어머니는 양육행동변화에 효과가 있는 것으로 나타났다. 부모교육 프로그램을 통해 다문화가정 어머니의 영아 발달 수준에 대한 지식은 부모의 양육태도, 방법, 기술 등에 영향을 주게 되고, 영아와 능동적이고 적극적인 상호작용을 하는 변화를 보였다. 최근 들어 국제결혼 이주여성에게 자녀양육 및 부모역할에 대해 다양한 경로를 통하여 정보를 제공받는다고 볼 수 있지만, 특별히 생의 기초를 형성하는 시기인 영아기 부모에게 실생활에 적용될 수 있도록 다문화가정 자녀양육을 위한 부모교육 프로그램을 개발한다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
With the trend of globalization, current domestic society has radically changed into multiracial/multicultural society in which diverse culture is getting along together. It is no more a rare thing to encounter with marriage migrant women and their children around us. As international marriage and m...
With the trend of globalization, current domestic society has radically changed into multiracial/multicultural society in which diverse culture is getting along together. It is no more a rare thing to encounter with marriage migrant women and their children around us. As international marriage and multicultural families have increased and the problems of children from multicultural families have come to the fore, educational programs for parents at multicultural families have become necessary. The reason why the problems of children from multicultural families have been made a serious issue is in that the problem of adaptability of children from multicultural families can surface even in their preschool days already. So, it is necessary to prepare children in their early childhood in advance in order for them not to experience troubles in their elementary school life and to cope with it well, thus growing up healthily. In this vein, it is urgently necessary to implement maternal education for child-rearing at multicultural families. This study was initiated with these needs. In this regard, the purpose of this study was to develop a program with which marriage migrant mothers at multicultural families could enhance their understanding of parental roles, acquire knowledge on social techniques and educational methodologies that were easily applicable in everyday life, help the development of their children actively, improve their child-rearing practices efficiently, carry out their parental roles successfully, and thus rear their children healthily. In order to develop a parental education program for child-rearing at multicultural families, the investigator examined the characteristics of existing programs via theories and preceding studies, thus composing conceptual frames and establishing the directivity of the program. And then, a questionnaire survey of 109 mothers from multicultural families in Seoul and Gyeonggi areas, who had children in their early childhood and older, was carried out about their requirements. Based on the analysis, a tentative plan of a preliminary program was worked out. After modifying/supplementing the tentative plan, its validity was examined by consulting with specialists. And then, it was established as a parental education program for child-rearing at multicultural families. The program consisted of 24 sessions with such categories as child-rearing efficacy, maternal role satisfaction and child-rearing behavior, in order to make mothers from multicultural families carry out their child-rearing effectively. Activities consisted of such practical contents as child-rearing information, knowledge and techniques that providing developmental information by reflecting the familial requirements for young children and playing with children. Activities were selected in order for them to be utilized in the improvement of knowledge, attitudes and techniques on child-rearing and the cultivation of problem-solving abilities at home. In this study, a parental education program for mothers who had children in their infancy or early childhood at multicultural families was carried out over the period from March 5 to July 30 in 2011 with 40 mothers (n=20 for the experiment group; and n=20 for the control group). In order to examine the application effect of this study's parental education program for child-rearing at multicultural families, child-rearing efficacy, role satisfaction and child-rearing behavior were tested before and after the experiment. And a covariance analysis was carried out with the SPSS Program. Study findings are as follows: First, mother who took part in the parental education program for child-rearing at multicultural families seemed to present improvement in their child-rearing efficacy. The child-rearing efficacy of mothers in the experiment group was higher than that of mothers in the control group and the difference between the two groups was statistically significant. Therefore, this study's parental education program for child-rearing at multicultural families had significant influence upon child-rearing efficacy. Parents who took part in the parental education program for child-rearing at multicultural families, developed in this study, had opportunities of finding out problems and understanding desirable roles of parents through education for the acquisition of child-rearing techniques and play activities between parents and children. Second, mothers who took part in the parental education program for child-rearing at multicultural families seemed to present improvement in their role satisfaction as a mother. Through the parental education program, mothers' parental role stress for child-rearing decreased and their confidence in child-rearing increased. Third, mothers who took part in the parental education program for child-rearing at multicultural families seemed to present positive changes in their child-rearing behavior. Mothers' knowledge on the development of young children, acquired through the parental education program for child-rearing at multicultural families, had influence upon parental attitudes, methodologies and techniques of child-rearing and presented the changes of positive and active interaction with young children. Recently, international marriage migrant women seem to acquire information on child-rearing and parental roles from a variety of channels, but it is not easy for them to get practical education on child-rearing for young children. In this vein, this study is seemingly meaningful in that it developed a parental education program for child-rearing at multicultural families that could be applied to parents who have young children.
With the trend of globalization, current domestic society has radically changed into multiracial/multicultural society in which diverse culture is getting along together. It is no more a rare thing to encounter with marriage migrant women and their children around us. As international marriage and multicultural families have increased and the problems of children from multicultural families have come to the fore, educational programs for parents at multicultural families have become necessary. The reason why the problems of children from multicultural families have been made a serious issue is in that the problem of adaptability of children from multicultural families can surface even in their preschool days already. So, it is necessary to prepare children in their early childhood in advance in order for them not to experience troubles in their elementary school life and to cope with it well, thus growing up healthily. In this vein, it is urgently necessary to implement maternal education for child-rearing at multicultural families. This study was initiated with these needs. In this regard, the purpose of this study was to develop a program with which marriage migrant mothers at multicultural families could enhance their understanding of parental roles, acquire knowledge on social techniques and educational methodologies that were easily applicable in everyday life, help the development of their children actively, improve their child-rearing practices efficiently, carry out their parental roles successfully, and thus rear their children healthily. In order to develop a parental education program for child-rearing at multicultural families, the investigator examined the characteristics of existing programs via theories and preceding studies, thus composing conceptual frames and establishing the directivity of the program. And then, a questionnaire survey of 109 mothers from multicultural families in Seoul and Gyeonggi areas, who had children in their early childhood and older, was carried out about their requirements. Based on the analysis, a tentative plan of a preliminary program was worked out. After modifying/supplementing the tentative plan, its validity was examined by consulting with specialists. And then, it was established as a parental education program for child-rearing at multicultural families. The program consisted of 24 sessions with such categories as child-rearing efficacy, maternal role satisfaction and child-rearing behavior, in order to make mothers from multicultural families carry out their child-rearing effectively. Activities consisted of such practical contents as child-rearing information, knowledge and techniques that providing developmental information by reflecting the familial requirements for young children and playing with children. Activities were selected in order for them to be utilized in the improvement of knowledge, attitudes and techniques on child-rearing and the cultivation of problem-solving abilities at home. In this study, a parental education program for mothers who had children in their infancy or early childhood at multicultural families was carried out over the period from March 5 to July 30 in 2011 with 40 mothers (n=20 for the experiment group; and n=20 for the control group). In order to examine the application effect of this study's parental education program for child-rearing at multicultural families, child-rearing efficacy, role satisfaction and child-rearing behavior were tested before and after the experiment. And a covariance analysis was carried out with the SPSS Program. Study findings are as follows: First, mother who took part in the parental education program for child-rearing at multicultural families seemed to present improvement in their child-rearing efficacy. The child-rearing efficacy of mothers in the experiment group was higher than that of mothers in the control group and the difference between the two groups was statistically significant. Therefore, this study's parental education program for child-rearing at multicultural families had significant influence upon child-rearing efficacy. Parents who took part in the parental education program for child-rearing at multicultural families, developed in this study, had opportunities of finding out problems and understanding desirable roles of parents through education for the acquisition of child-rearing techniques and play activities between parents and children. Second, mothers who took part in the parental education program for child-rearing at multicultural families seemed to present improvement in their role satisfaction as a mother. Through the parental education program, mothers' parental role stress for child-rearing decreased and their confidence in child-rearing increased. Third, mothers who took part in the parental education program for child-rearing at multicultural families seemed to present positive changes in their child-rearing behavior. Mothers' knowledge on the development of young children, acquired through the parental education program for child-rearing at multicultural families, had influence upon parental attitudes, methodologies and techniques of child-rearing and presented the changes of positive and active interaction with young children. Recently, international marriage migrant women seem to acquire information on child-rearing and parental roles from a variety of channels, but it is not easy for them to get practical education on child-rearing for young children. In this vein, this study is seemingly meaningful in that it developed a parental education program for child-rearing at multicultural families that could be applied to parents who have young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.