사전적 의미로 “음성(목소리) 연기에 종사하는 배우”를 가리켜 우리는 이들을 ‘성우(聲優)’라고 말한다. 우리나라 성우의 역사는 방송이라는 매체가 도입 되면서 활성화되기 시작했고, 그 이후 방송매체의 발달에 비례해서 성우의 역할과 역량도 방송매체의 발달과 함께 성우의 활동 영역을 넓혀 가고 있다. 21세기를 살아가고 있는 지금, 성우의 역할은 다양한 방송매체와 다 분화 된 분야에서 활발하게 활동을 하고 있다. 또한 매체의 발달로 인해 새롭게 파생 되어진 연기분야인 성우연기를 시대가 원하는 기호에 맞게 조금씩 발전해 가며 그 흐름에 맞는 변화와 변형을 통해 무대연기의 확장이라는 개념으로 그 특수성을 인정받고 있다. 음성연기 즉, 성우연기는 위에서 주지하는 바와 같이 무대 연기의 확장이라고 말 할 수 있다. 이것은 본 연구의 기본 연구과제이기도 하다. 무대(공연) 연기란 무대 위에서 보여지는 배우의 모든 움직임과 행동 그리고 가장 중요한 말의 표현. 즉, 의미전달. 또한 무대 위의 소도구와 대도구 그리고 무대장치 및 조명, 음악, 음향, 의상, 분장 등 이 모든 것들을 무대라는 제한되고 특수한 공간 안에서 예술로써 아름답게 승화시켜 표현하고, 무대 위의 행위자는 이 모든 요소들을 최대한 활용하여 관객에게 진실로써 표현하여 감동을 ...
사전적 의미로 “음성(목소리) 연기에 종사하는 배우”를 가리켜 우리는 이들을 ‘성우(聲優)’라고 말한다. 우리나라 성우의 역사는 방송이라는 매체가 도입 되면서 활성화되기 시작했고, 그 이후 방송매체의 발달에 비례해서 성우의 역할과 역량도 방송매체의 발달과 함께 성우의 활동 영역을 넓혀 가고 있다. 21세기를 살아가고 있는 지금, 성우의 역할은 다양한 방송매체와 다 분화 된 분야에서 활발하게 활동을 하고 있다. 또한 매체의 발달로 인해 새롭게 파생 되어진 연기분야인 성우연기를 시대가 원하는 기호에 맞게 조금씩 발전해 가며 그 흐름에 맞는 변화와 변형을 통해 무대연기의 확장이라는 개념으로 그 특수성을 인정받고 있다. 음성연기 즉, 성우연기는 위에서 주지하는 바와 같이 무대 연기의 확장이라고 말 할 수 있다. 이것은 본 연구의 기본 연구과제이기도 하다. 무대(공연) 연기란 무대 위에서 보여지는 배우의 모든 움직임과 행동 그리고 가장 중요한 말의 표현. 즉, 의미전달. 또한 무대 위의 소도구와 대도구 그리고 무대장치 및 조명, 음악, 음향, 의상, 분장 등 이 모든 것들을 무대라는 제한되고 특수한 공간 안에서 예술로써 아름답게 승화시켜 표현하고, 무대 위의 행위자는 이 모든 요소들을 최대한 활용하여 관객에게 진실로써 표현하여 감동을 전해 주어야 한다. 이것이 무대(공연)연기의 가장 중요한 의미인 것이다. 다시 말해서 무대 위에서 행위를 하는 배우는 무대라는 제한되고 특수한 공간 안에서 자신이 표현하고자 하는 모든 의미를 자신의 몸과 주변의 것들을 최대한 활용해서 관객에게 잘 전달해 주어야 한다. 무대 위의 배우는 이것이 배우의 기본이 되는 첫 시작 이어야 하고 또한 마지막이어야 한다. 본 연구에서는 무대 위의 배우가 이를 잘 수행하기 위해서 무대(공연)연기를 위한 공연의 외적인 요소(대/소도구, 장치, 조명, 음악, 음향, 의상, 분장)를 제외 하고, 배우가 되기 위한 몸 다스리기 중 화술연기를 기본으로 제시 하고자 한다. 그리고 그 다음 단계로 무대(공연)연기의 확장이라는 의미로 성우연기의 필요한 조건들과 특징을 제시함으로써 음성 연기에서만 요구되는 음성 연기방법을 연구하고자 한다. 배우가 되기 위한, 또 배우에게 필요한 매소드는 현재 체계화 되어져 있는 많은 이론서들과 문헌들이 있다. 본 연구자는 배우에게 필요한 기본적인 신체 훈련방법들이 나와 있는 다양한 이론서와 문헌들을 참고하여 연구 할 것이다. 또한 이를 바탕으로 무대(공연)연기의 확장의 개념으로 접근하여 성우연기로 파생 되어 표현되어지는 기능적 내부 조건과 기능적 외부 조건들을 제시함으로써 성우연기를 활용하여 표현 할 수 있는 방법을 살필 것이다. 이처럼 성우연기에는 매체의 특성상 성우연기를 하기 위해 필요한 몇 가지 요구 조건들을 갖추고 있어야 한다. 이는 배우가 되기 위해 끊임없이 노력해야 하는 배우의 기본기를 갖추고 있어야 함은 당연하고, 기본기를 갖추고 있는 배우에게 또 다른 연기 방법이라고 할 수 있는 무대(공연)연기의 확장된 개념인 성우연기를 소개함으로써 현재 연극 영화 연기를 전공하고 있는 배우 지망생들과 일반인들이 성우연기에 대한 잘못된 편견을 바로 알게 하고, 또한 ‘뮤지컬가수’라는 호칭에서 ‘뮤지컬배우’라는 명칭으로 바뀌게 된 것처럼 성우라는 직업을 갖고 있는 종사자들이 단순히 목소리로 흉내만을 내며 기교를 앞세워 표현하는 기능인의 역할만으로 존재 하는 것이 아니라 성우 역시, 보이스액터 즉, 목소리 배우라는 명칭의 자존심을 걸고 성우연기가 연기 매소드의 또 다른 하나의 장르임을 확인하고자 한다. 그래서 성우연기가 무대(공연)연기와는 다르게 표현되는 접근방법이 존재하고 분명히 그 차이점이 있다는 것을 이번 연구를 통해서 알 수 있을 것이다. 그리고 또 한 가지 성우연기에 있어서 연기만큼 중요한 기능적 외부조건 중에 하나인 음향효과에 대해서 알아 볼 것이다. 음향효과는 크게 두 가지로 표현되어지는데 하나는 ‘도구 효과(foley sound)와 또 하나는 자료(테이프,CD) 효과(archive direct)로 구분되어진다.’ 여기서 이 두 가지 효과음 모두 성우연기에 중요한 역할을 하지만 특히 생 효과는 성우연기에서만 사용되는 기능적 외부 조건으로써 성우연기자가 성우연기를 할 때 표현되어지는 하나의 상황을 최대한 극적인 장면으로 연출 할 수 있도록 성우연기자 곁에서 성우연기자와 함께 호흡하며 성우연기를 풍성하게 만들어주는 중요한 역할을 담당한다. 이러한 기능적 외부 조건으로써의 생 효과는 성우연기를 표현 할 때 필요한 호흡과 발성, 인물분석 과 상황분석 등 작품 분석을 성우연기자가 함께 고민하고 표현해야 하는 중요한 요소임을 이해하고, 또한 중요한 기능적 외부 조건 중에 하나인 마이크의 활용 방법을 이해함으로써 성우연기에 있어서 마이크 사용 방법의 중요성을 본 연구를 통해서 다시 한 번 알 수 있게 될 것이다. 또한 성우연기에 필요한 기능적 내부 조건인 순간몰입과 순간 캐릭터 창조, 감정을 만들어 내는 호흡과 발성, 움직임을 만들어내는 호흡과 발성 그리고 인물을 만들어내는 호흡과 발성 이라는 성우연기에서 요구 되는 특수한 조건들을 이번 연구를 통해서 확인 하고 성우연기를 어떻게 접근해야 하는지에 대한 구체적인 방법을 알 수 있게 될 것이다. 본 연구는 무대(공연)연기의 확장의 개념에서 본 매체연기의 관한 연구로 성우연기를 중심으로 연구 한 것으로써 성우연기에서 활용되고 있는 호흡과 발성, 인물분석과 상황분석에 있어서 표현되어지는 방법이 무대(공연)연기에서 활용 되고 있는 것과 그 기본은 같게 출발을 하지만 성우연기를 위한 접근 방법과 적용 방법이 차이가 있다는 것을 확인 할 것이다. 본 연구는 앞에서 이야기 된 바와 같이 성우연기가 어떻게 확장되어 표현되어지는지를 구체적으로 분석하고 성우연기의 기능적 내부조건의 특징과 기능적 외부조건의 특징을 연구하고 이해함으로써 본 연구가 연극 영화 연기를 전공하는 전공자들이 무대(공연)연기를 기본으로 훈련을 한 후에 좀 더 확장된 의미인 성우연기의 접근방법을 이해하고 순수예술과 종합예술인 무대(공연)연기뿐 만 아니라 무대(공연)연기의 확장이란 의미로써 성우연기를 접함에 있어서 좀 더 쉽게 접근할 수 있는 참고 자료가 되고 지침서 역할을 할 수 있기를 바라는데 그 목적으로 두고 있다.
사전적 의미로 “음성(목소리) 연기에 종사하는 배우”를 가리켜 우리는 이들을 ‘성우(聲優)’라고 말한다. 우리나라 성우의 역사는 방송이라는 매체가 도입 되면서 활성화되기 시작했고, 그 이후 방송매체의 발달에 비례해서 성우의 역할과 역량도 방송매체의 발달과 함께 성우의 활동 영역을 넓혀 가고 있다. 21세기를 살아가고 있는 지금, 성우의 역할은 다양한 방송매체와 다 분화 된 분야에서 활발하게 활동을 하고 있다. 또한 매체의 발달로 인해 새롭게 파생 되어진 연기분야인 성우연기를 시대가 원하는 기호에 맞게 조금씩 발전해 가며 그 흐름에 맞는 변화와 변형을 통해 무대연기의 확장이라는 개념으로 그 특수성을 인정받고 있다. 음성연기 즉, 성우연기는 위에서 주지하는 바와 같이 무대 연기의 확장이라고 말 할 수 있다. 이것은 본 연구의 기본 연구과제이기도 하다. 무대(공연) 연기란 무대 위에서 보여지는 배우의 모든 움직임과 행동 그리고 가장 중요한 말의 표현. 즉, 의미전달. 또한 무대 위의 소도구와 대도구 그리고 무대장치 및 조명, 음악, 음향, 의상, 분장 등 이 모든 것들을 무대라는 제한되고 특수한 공간 안에서 예술로써 아름답게 승화시켜 표현하고, 무대 위의 행위자는 이 모든 요소들을 최대한 활용하여 관객에게 진실로써 표현하여 감동을 전해 주어야 한다. 이것이 무대(공연)연기의 가장 중요한 의미인 것이다. 다시 말해서 무대 위에서 행위를 하는 배우는 무대라는 제한되고 특수한 공간 안에서 자신이 표현하고자 하는 모든 의미를 자신의 몸과 주변의 것들을 최대한 활용해서 관객에게 잘 전달해 주어야 한다. 무대 위의 배우는 이것이 배우의 기본이 되는 첫 시작 이어야 하고 또한 마지막이어야 한다. 본 연구에서는 무대 위의 배우가 이를 잘 수행하기 위해서 무대(공연)연기를 위한 공연의 외적인 요소(대/소도구, 장치, 조명, 음악, 음향, 의상, 분장)를 제외 하고, 배우가 되기 위한 몸 다스리기 중 화술연기를 기본으로 제시 하고자 한다. 그리고 그 다음 단계로 무대(공연)연기의 확장이라는 의미로 성우연기의 필요한 조건들과 특징을 제시함으로써 음성 연기에서만 요구되는 음성 연기방법을 연구하고자 한다. 배우가 되기 위한, 또 배우에게 필요한 매소드는 현재 체계화 되어져 있는 많은 이론서들과 문헌들이 있다. 본 연구자는 배우에게 필요한 기본적인 신체 훈련방법들이 나와 있는 다양한 이론서와 문헌들을 참고하여 연구 할 것이다. 또한 이를 바탕으로 무대(공연)연기의 확장의 개념으로 접근하여 성우연기로 파생 되어 표현되어지는 기능적 내부 조건과 기능적 외부 조건들을 제시함으로써 성우연기를 활용하여 표현 할 수 있는 방법을 살필 것이다. 이처럼 성우연기에는 매체의 특성상 성우연기를 하기 위해 필요한 몇 가지 요구 조건들을 갖추고 있어야 한다. 이는 배우가 되기 위해 끊임없이 노력해야 하는 배우의 기본기를 갖추고 있어야 함은 당연하고, 기본기를 갖추고 있는 배우에게 또 다른 연기 방법이라고 할 수 있는 무대(공연)연기의 확장된 개념인 성우연기를 소개함으로써 현재 연극 영화 연기를 전공하고 있는 배우 지망생들과 일반인들이 성우연기에 대한 잘못된 편견을 바로 알게 하고, 또한 ‘뮤지컬가수’라는 호칭에서 ‘뮤지컬배우’라는 명칭으로 바뀌게 된 것처럼 성우라는 직업을 갖고 있는 종사자들이 단순히 목소리로 흉내만을 내며 기교를 앞세워 표현하는 기능인의 역할만으로 존재 하는 것이 아니라 성우 역시, 보이스액터 즉, 목소리 배우라는 명칭의 자존심을 걸고 성우연기가 연기 매소드의 또 다른 하나의 장르임을 확인하고자 한다. 그래서 성우연기가 무대(공연)연기와는 다르게 표현되는 접근방법이 존재하고 분명히 그 차이점이 있다는 것을 이번 연구를 통해서 알 수 있을 것이다. 그리고 또 한 가지 성우연기에 있어서 연기만큼 중요한 기능적 외부조건 중에 하나인 음향효과에 대해서 알아 볼 것이다. 음향효과는 크게 두 가지로 표현되어지는데 하나는 ‘도구 효과(foley sound)와 또 하나는 자료(테이프,CD) 효과(archive direct)로 구분되어진다.’ 여기서 이 두 가지 효과음 모두 성우연기에 중요한 역할을 하지만 특히 생 효과는 성우연기에서만 사용되는 기능적 외부 조건으로써 성우연기자가 성우연기를 할 때 표현되어지는 하나의 상황을 최대한 극적인 장면으로 연출 할 수 있도록 성우연기자 곁에서 성우연기자와 함께 호흡하며 성우연기를 풍성하게 만들어주는 중요한 역할을 담당한다. 이러한 기능적 외부 조건으로써의 생 효과는 성우연기를 표현 할 때 필요한 호흡과 발성, 인물분석 과 상황분석 등 작품 분석을 성우연기자가 함께 고민하고 표현해야 하는 중요한 요소임을 이해하고, 또한 중요한 기능적 외부 조건 중에 하나인 마이크의 활용 방법을 이해함으로써 성우연기에 있어서 마이크 사용 방법의 중요성을 본 연구를 통해서 다시 한 번 알 수 있게 될 것이다. 또한 성우연기에 필요한 기능적 내부 조건인 순간몰입과 순간 캐릭터 창조, 감정을 만들어 내는 호흡과 발성, 움직임을 만들어내는 호흡과 발성 그리고 인물을 만들어내는 호흡과 발성 이라는 성우연기에서 요구 되는 특수한 조건들을 이번 연구를 통해서 확인 하고 성우연기를 어떻게 접근해야 하는지에 대한 구체적인 방법을 알 수 있게 될 것이다. 본 연구는 무대(공연)연기의 확장의 개념에서 본 매체연기의 관한 연구로 성우연기를 중심으로 연구 한 것으로써 성우연기에서 활용되고 있는 호흡과 발성, 인물분석과 상황분석에 있어서 표현되어지는 방법이 무대(공연)연기에서 활용 되고 있는 것과 그 기본은 같게 출발을 하지만 성우연기를 위한 접근 방법과 적용 방법이 차이가 있다는 것을 확인 할 것이다. 본 연구는 앞에서 이야기 된 바와 같이 성우연기가 어떻게 확장되어 표현되어지는지를 구체적으로 분석하고 성우연기의 기능적 내부조건의 특징과 기능적 외부조건의 특징을 연구하고 이해함으로써 본 연구가 연극 영화 연기를 전공하는 전공자들이 무대(공연)연기를 기본으로 훈련을 한 후에 좀 더 확장된 의미인 성우연기의 접근방법을 이해하고 순수예술과 종합예술인 무대(공연)연기뿐 만 아니라 무대(공연)연기의 확장이란 의미로써 성우연기를 접함에 있어서 좀 더 쉽게 접근할 수 있는 참고 자료가 되고 지침서 역할을 할 수 있기를 바라는데 그 목적으로 두고 있다.
As a dictionary definition, it is said that “Actor worked in voice acting” is called voice actor or dubbing artist. The history of voice actor was activated as launching the broadcasting media to public. Developing the broadcasting media, the role and competence of voice actor are increasing their r...
As a dictionary definition, it is said that “Actor worked in voice acting” is called voice actor or dubbing artist. The history of voice actor was activated as launching the broadcasting media to public. Developing the broadcasting media, the role and competence of voice actor are increasing their range of activities. As we are living in the 21 century, voice actors have been active in a variety of entertainment business and broadcasting media field. Developing gradually the voice acting in the fields of acting which is derived from the development of broadcasting system to meet the age’ requirements, the voice acting is recognized as distinct characteristics what this extends to the stage play with changing and transformation for age’s requirements. As mentioned above, the voice acting can be called to the extension of stage play. This is main subject of research in this paper. It is means for the stage play that expresses all of the movement, gesture and verbal expression of player and all instruments, facilities, lights, sound, apparels and makeup of hardware’s units as the beautiful art in the limited and special boundary area. The player should deliver the touching to audience with making the best use of these elements sincerely. This is importance meaning of the stage play. The actor on the stage should start and finish the performance with this definition. This research studies the speaking play as the basic one among the all elements of stage play for becoming the actor without regard to hardware elements of instrument, facilities, and so on. And next step studies the methodology of voice acting with proposing the characteristics and requirements of one extended to the stage play. There are a variety of non-organized literature and research for describing the method of being actor or being required to actor. This studies the basic physical trainings for actor with referring to the existing references. As approaching the extensional meanings of stage play based on above result, the application method of voice acting will be researched with proposing the functional inner conditions and external conditions expressed the derivative as voice acting. The actor should be qualified as several conditions to perform the voice acting due to broadcasting media. It is nature to possess the fundamentals mind of making ceaseless efforts to being actor. The actor having the fundamental mind lets the would-be actor and public cast away a wrong prejudice with introducing the voice acting. As liking the title ‘musical singer’ was changed to the title ‘musical actor’, it will be confirmed that many of voice actor is not the technician of impersonating somebody’s voice simply but is the true actor in one of the acts genres with having the self-respect. Therefore, there is different approach method of expression of voice acting from the stage play. The sound system will be researched as key functional external elements as important as the verbal expression. The sound system is divided into the foley sound and archive direct. Even the two types of sound system play key roles in the voice acting, the foley sound is particularly utilized only for voice acting in the functional external elements. This makes the acting of voice actor exuberant to direct dramatically. As the functional external element, the importance of microphone’ using method can be confirmed in this research from understanding the foley sound as key element of breathing, vocal, character analyze and situation in play or work analysis. As functional internal element, the instant immersion, instant character creation, breathing & vocal for making the emotion, breathing & vocal for making the acting and breathing & vocal for making the character can be confirmed as key elements in this research. The specified method can be confirmed how to approach the voice acting. The media acting is researched as the extension of stage play in this paper. This is based on the voice actor. This result shows the difference between the voice acting and the stage play on the approaching and application method though the same initial configuration of breathing & vocal, the character analysis and the situation analysis. As it is said above, it should be analyzed and comprehended for voice actor how to extend concretely the voice acting and the characteristics of functional internal and external elements of voice acting. This research should be guide for would-be actor studied in department of theater and film to understand easily the approaching method of voice acting which means the extension of the stage play after completing the training of stage play initially as well.
As a dictionary definition, it is said that “Actor worked in voice acting” is called voice actor or dubbing artist. The history of voice actor was activated as launching the broadcasting media to public. Developing the broadcasting media, the role and competence of voice actor are increasing their range of activities. As we are living in the 21 century, voice actors have been active in a variety of entertainment business and broadcasting media field. Developing gradually the voice acting in the fields of acting which is derived from the development of broadcasting system to meet the age’ requirements, the voice acting is recognized as distinct characteristics what this extends to the stage play with changing and transformation for age’s requirements. As mentioned above, the voice acting can be called to the extension of stage play. This is main subject of research in this paper. It is means for the stage play that expresses all of the movement, gesture and verbal expression of player and all instruments, facilities, lights, sound, apparels and makeup of hardware’s units as the beautiful art in the limited and special boundary area. The player should deliver the touching to audience with making the best use of these elements sincerely. This is importance meaning of the stage play. The actor on the stage should start and finish the performance with this definition. This research studies the speaking play as the basic one among the all elements of stage play for becoming the actor without regard to hardware elements of instrument, facilities, and so on. And next step studies the methodology of voice acting with proposing the characteristics and requirements of one extended to the stage play. There are a variety of non-organized literature and research for describing the method of being actor or being required to actor. This studies the basic physical trainings for actor with referring to the existing references. As approaching the extensional meanings of stage play based on above result, the application method of voice acting will be researched with proposing the functional inner conditions and external conditions expressed the derivative as voice acting. The actor should be qualified as several conditions to perform the voice acting due to broadcasting media. It is nature to possess the fundamentals mind of making ceaseless efforts to being actor. The actor having the fundamental mind lets the would-be actor and public cast away a wrong prejudice with introducing the voice acting. As liking the title ‘musical singer’ was changed to the title ‘musical actor’, it will be confirmed that many of voice actor is not the technician of impersonating somebody’s voice simply but is the true actor in one of the acts genres with having the self-respect. Therefore, there is different approach method of expression of voice acting from the stage play. The sound system will be researched as key functional external elements as important as the verbal expression. The sound system is divided into the foley sound and archive direct. Even the two types of sound system play key roles in the voice acting, the foley sound is particularly utilized only for voice acting in the functional external elements. This makes the acting of voice actor exuberant to direct dramatically. As the functional external element, the importance of microphone’ using method can be confirmed in this research from understanding the foley sound as key element of breathing, vocal, character analyze and situation in play or work analysis. As functional internal element, the instant immersion, instant character creation, breathing & vocal for making the emotion, breathing & vocal for making the acting and breathing & vocal for making the character can be confirmed as key elements in this research. The specified method can be confirmed how to approach the voice acting. The media acting is researched as the extension of stage play in this paper. This is based on the voice actor. This result shows the difference between the voice acting and the stage play on the approaching and application method though the same initial configuration of breathing & vocal, the character analysis and the situation analysis. As it is said above, it should be analyzed and comprehended for voice actor how to extend concretely the voice acting and the characteristics of functional internal and external elements of voice acting. This research should be guide for would-be actor studied in department of theater and film to understand easily the approaching method of voice acting which means the extension of the stage play after completing the training of stage play initially as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.