오랜 시간 예술은 삶과 동떨어져 있었고, 예술교육은 특정한 사람들만이 누리는 교육이라고 인식되어 왔다. 또한 살아가는데 직접적인 영향을 주지 못하는 주변적인 교육에 머물러왔다. 하지만 산업이 급격히 발전하고 분화되면서 사회는 21세기를 살아가는 사람들에게 창의력, 통찰력, 문제해결능력, 건설적인 행동과 같은 새로운 역량들을 요구하게 되었고, 이에 따라 예술교육에 대한 사회적 요구가 급격하게 확대되었다. 현재의 예술교육은 공교육의 대안을 넘어 풍요롭고 인간다운 삶을 살아가기 위한 모든 계층의 사람이 누려야할 필수적인 ‘삶 속의 교육’으로 대두되게 되었다. 하지만 아직 우리나라의 경우 양적인 팽창에 비해 창의적이고 효과적인 수업개발을 위한 전문화된 예술교육가의 양성 및 그것을 체계적으로 뒷받침해줄 수 있는 제도적인 장치가 미비한 상태이다. 이러한 점에서 35년간 미국 링컨센터 예술교육원에서 연구, 실행되고 있는 미적체험교육은 우리의 예술교육환경에 많은 시사점과 활용 가능성을 제시해준다. LCI의 미적체험교육은 현재 세계 각 나라의 전파되고 있는 성공적인 예술교육프로그램 중 하나이다. 그들은 LCI의 상주철학가인 ...
오랜 시간 예술은 삶과 동떨어져 있었고, 예술교육은 특정한 사람들만이 누리는 교육이라고 인식되어 왔다. 또한 살아가는데 직접적인 영향을 주지 못하는 주변적인 교육에 머물러왔다. 하지만 산업이 급격히 발전하고 분화되면서 사회는 21세기를 살아가는 사람들에게 창의력, 통찰력, 문제해결능력, 건설적인 행동과 같은 새로운 역량들을 요구하게 되었고, 이에 따라 예술교육에 대한 사회적 요구가 급격하게 확대되었다. 현재의 예술교육은 공교육의 대안을 넘어 풍요롭고 인간다운 삶을 살아가기 위한 모든 계층의 사람이 누려야할 필수적인 ‘삶 속의 교육’으로 대두되게 되었다. 하지만 아직 우리나라의 경우 양적인 팽창에 비해 창의적이고 효과적인 수업개발을 위한 전문화된 예술교육가의 양성 및 그것을 체계적으로 뒷받침해줄 수 있는 제도적인 장치가 미비한 상태이다. 이러한 점에서 35년간 미국 링컨센터 예술교육원에서 연구, 실행되고 있는 미적체험교육은 우리의 예술교육환경에 많은 시사점과 활용 가능성을 제시해준다. LCI의 미적체험교육은 현재 세계 각 나라의 전파되고 있는 성공적인 예술교육프로그램 중 하나이다. 그들은 LCI의 상주철학가인 맥신 그린의 교육적 철학을 배경으로 체계적인 교육방법과 운영시스템을 구축해 왔다. 미적체험교육은 교육의 과정 속에서 예술이 가지는 미적가치를 강조하며 다른 교과교육을 위한 도구화가 되는 것을 지양한다. 또한 예술의 다층적인 창조 과정에서 필요한 역량들이 삶을 살아가는 필요한 역량들과 직접적인 연관성이 있다고 보고 예술교육을 통한 다양한 분야의 교육적 효과를 모색한다. 그리고 그러한 모든 목표들을 학습자 중심의 매우 체계적이고 단계적인 수업활동들 안에서 이루어 나간다. 즉, 그들의 LCI 교육방법의 가장 큰 특징은 학습자가 자연스럽게 수업활동에 몰입할 수 있는 환경들을 치밀하게 고안하고 방법적으로 체계화 했다는 점이다. 이번 논문에서는 LCI의 미적체험교육의 철학과 방법을 고찰하고 실제 우리나의 수업에 실행 가능한 미적체험교육 수업지도안을 개발하고자 하였다. 연구의 과정은 첫 번째, 수업지도안 개발에 앞서 미적체험교육의 배경이 된 LCI의 교육철학 및 목표를 고찰하고 핵심교육개념과 상상력학습을 위한 10가지 학습역량을 중심으로 수업방법을 연구하였다. 두 번째, 우리나라에서 실제 활용 가능한 수업지도안 개발하기 위해 백남영 연출가의 마스크연극《반호프》를 미적체험의 대상으로 선정하고 LCI에서 제시하는 수업지도안 개발절차에 따라 미적체험 수업지도안을 개발하였다. 세 번째, 개발된 수업지도안을 학습대상자에게 수업 실행하였고, 그에 따른 교육적 효과를 분석하고자 하였다. 네 번째, 위의 모든 연구들을 종합하여 한국의 예술교육이 나아갈 방향과 우리의 예술교육에서 LCI의 교육 철학 및 방법을 어떻게 응용할 것인가를 제시하고자 하였다. 더불어 현재 우리나라에서 활동하는 각 예술분야의 예술교육가들에게 실제 교실환경에서 적용할 수 있는 실효성 있는 교수방법의 지침을 제공하고 차후 관련 연구를 위한 논의를 제공하고자 하였다. 이번 연구를 통해 본 LCI의 미적체험교육은 우리나라의 학습대상자들에게도 매우 의미있는 교육적 효과가 있음을 보여주었다. 특히 처음 예술작품을 접하는 학습자들의 경우에도 ‘예술 창작하기’의 과정을 통해 예술가의 창작과정을 이해하고 자발적으로 탐구하는 모습을 볼 수 있었다. 미적체험교육이 가지는 체계적이고 단계적인 수업방식과 각 단계의 활동들이 가지는 긴밀한 유기성이 문제해결에 있어 학습자에게 적극적인 흥미와 참여를 유발하는 것으로 해석되었다. 또한 ‘다시 생각하기’와 ‘질문하기’를 통한 수업방법은 수업의 과정을 지속적 환기시키고 깊이있게 문제를 탐구할 수 있는 기회를 마련하였다. 이번 연구에서는 미적체험교육을 일회적으로 시범, 운영한 것이기에 많은 결과도출의 한계성을 지닌다. 하지만 일회적 운영만으로 그 효과가 매우 컸기에 지속가능하고 장기적인 목표아래 미적체험교육을 연구하고 국내환경에 맞게 도입, 활용할 필요가 있다고 생각한다. 또한 지속적으로 좋은 예술작품을 공급할 수 있는 예술기관과의 네트워크 및 미적체험교육의 개발 및 실행 가능한 예술교육가의 양성 방법에 관한 논의도 지속되어야 할 것으로 보인다.
오랜 시간 예술은 삶과 동떨어져 있었고, 예술교육은 특정한 사람들만이 누리는 교육이라고 인식되어 왔다. 또한 살아가는데 직접적인 영향을 주지 못하는 주변적인 교육에 머물러왔다. 하지만 산업이 급격히 발전하고 분화되면서 사회는 21세기를 살아가는 사람들에게 창의력, 통찰력, 문제해결능력, 건설적인 행동과 같은 새로운 역량들을 요구하게 되었고, 이에 따라 예술교육에 대한 사회적 요구가 급격하게 확대되었다. 현재의 예술교육은 공교육의 대안을 넘어 풍요롭고 인간다운 삶을 살아가기 위한 모든 계층의 사람이 누려야할 필수적인 ‘삶 속의 교육’으로 대두되게 되었다. 하지만 아직 우리나라의 경우 양적인 팽창에 비해 창의적이고 효과적인 수업개발을 위한 전문화된 예술교육가의 양성 및 그것을 체계적으로 뒷받침해줄 수 있는 제도적인 장치가 미비한 상태이다. 이러한 점에서 35년간 미국 링컨센터 예술교육원에서 연구, 실행되고 있는 미적체험교육은 우리의 예술교육환경에 많은 시사점과 활용 가능성을 제시해준다. LCI의 미적체험교육은 현재 세계 각 나라의 전파되고 있는 성공적인 예술교육프로그램 중 하나이다. 그들은 LCI의 상주철학가인 맥신 그린의 교육적 철학을 배경으로 체계적인 교육방법과 운영시스템을 구축해 왔다. 미적체험교육은 교육의 과정 속에서 예술이 가지는 미적가치를 강조하며 다른 교과교육을 위한 도구화가 되는 것을 지양한다. 또한 예술의 다층적인 창조 과정에서 필요한 역량들이 삶을 살아가는 필요한 역량들과 직접적인 연관성이 있다고 보고 예술교육을 통한 다양한 분야의 교육적 효과를 모색한다. 그리고 그러한 모든 목표들을 학습자 중심의 매우 체계적이고 단계적인 수업활동들 안에서 이루어 나간다. 즉, 그들의 LCI 교육방법의 가장 큰 특징은 학습자가 자연스럽게 수업활동에 몰입할 수 있는 환경들을 치밀하게 고안하고 방법적으로 체계화 했다는 점이다. 이번 논문에서는 LCI의 미적체험교육의 철학과 방법을 고찰하고 실제 우리나의 수업에 실행 가능한 미적체험교육 수업지도안을 개발하고자 하였다. 연구의 과정은 첫 번째, 수업지도안 개발에 앞서 미적체험교육의 배경이 된 LCI의 교육철학 및 목표를 고찰하고 핵심교육개념과 상상력학습을 위한 10가지 학습역량을 중심으로 수업방법을 연구하였다. 두 번째, 우리나라에서 실제 활용 가능한 수업지도안 개발하기 위해 백남영 연출가의 마스크연극《반호프》를 미적체험의 대상으로 선정하고 LCI에서 제시하는 수업지도안 개발절차에 따라 미적체험 수업지도안을 개발하였다. 세 번째, 개발된 수업지도안을 학습대상자에게 수업 실행하였고, 그에 따른 교육적 효과를 분석하고자 하였다. 네 번째, 위의 모든 연구들을 종합하여 한국의 예술교육이 나아갈 방향과 우리의 예술교육에서 LCI의 교육 철학 및 방법을 어떻게 응용할 것인가를 제시하고자 하였다. 더불어 현재 우리나라에서 활동하는 각 예술분야의 예술교육가들에게 실제 교실환경에서 적용할 수 있는 실효성 있는 교수방법의 지침을 제공하고 차후 관련 연구를 위한 논의를 제공하고자 하였다. 이번 연구를 통해 본 LCI의 미적체험교육은 우리나라의 학습대상자들에게도 매우 의미있는 교육적 효과가 있음을 보여주었다. 특히 처음 예술작품을 접하는 학습자들의 경우에도 ‘예술 창작하기’의 과정을 통해 예술가의 창작과정을 이해하고 자발적으로 탐구하는 모습을 볼 수 있었다. 미적체험교육이 가지는 체계적이고 단계적인 수업방식과 각 단계의 활동들이 가지는 긴밀한 유기성이 문제해결에 있어 학습자에게 적극적인 흥미와 참여를 유발하는 것으로 해석되었다. 또한 ‘다시 생각하기’와 ‘질문하기’를 통한 수업방법은 수업의 과정을 지속적 환기시키고 깊이있게 문제를 탐구할 수 있는 기회를 마련하였다. 이번 연구에서는 미적체험교육을 일회적으로 시범, 운영한 것이기에 많은 결과도출의 한계성을 지닌다. 하지만 일회적 운영만으로 그 효과가 매우 컸기에 지속가능하고 장기적인 목표아래 미적체험교육을 연구하고 국내환경에 맞게 도입, 활용할 필요가 있다고 생각한다. 또한 지속적으로 좋은 예술작품을 공급할 수 있는 예술기관과의 네트워크 및 미적체험교육의 개발 및 실행 가능한 예술교육가의 양성 방법에 관한 논의도 지속되어야 할 것으로 보인다.
The arts have long been far away from life and have been recognized that education for the arts is for particular persons. And education for the arts has stayed outside main stream, not giving direct influences on a daily life. But as industry rapidly developed and was divided, society required new ...
The arts have long been far away from life and have been recognized that education for the arts is for particular persons. And education for the arts has stayed outside main stream, not giving direct influences on a daily life. But as industry rapidly developed and was divided, society required new capacity such as creativity, perception, problem-solving, construction action to people who live in the 21st century. Accordingly, social needs for education for the arts have been rapidly expanded. Present education of the arts has become 'education amid life' essential which everyone should enjoy for abundant life as human going beyond public education. But in case of our country, compared to its quantitative expansion, qualitative aspects show problems: cultivation of specialist for education of the arts for development of creative and effective class is not enough, and systematical system to support such cultivation is still poor. Under this situation, Aesthetic experience education which has been studied and practiced in Lincoln Center Institute for the Art in Education for 35 years suggests many implications and possibility to apply to our environment of education of the arts. Aesthetic experience education of LCI is one of successful program for education of the arts which is spreading to many countries. With background of educational philosophy of Maxine Greene, a permanently stationed philosopher in LCI, they have been constructing systematic educational methods and operation system. Aesthetic Experience Education emphasizes aesthetic value of the arts in the course of education but is cautious on becoming a tool for other school subjects. And they see that capacity necessary in the course of multi-layer creation of the arts has a direct relationship with capacity necessary to live a life. So they explore educational effect of various fields through education of the arts. And all such goals are achieved in the very systematic and phased class activity which is focused on learners. That is, the largest characteristic of LCI educational methods is that they designed in detail and made system for environment where learners can be naturally committed to class activity. This study investigated philosophy and methods of Aesthetic experience education of LCI, and tried to develop class guidance plan for Aesthetic experience education which can be implemented in the class in our country. Processes of thus study are as follows. First, before development of class guidance plan, educational philosophy and goal of LCI which is background of Aesthetic experience education was investigated. And then, the author studied class method focusing on core educational concepts and 10 Rubrics for Capacities for Imaginative Learning. Second, to develop class guidance plan for Aesthetic experience education which can be implemented in the class in our country, mask drama 《BAHNHOF》 made by director Baek Nam-young was selected and class guidance plan for aesthetic experience was developed according to development procedure for class guidance plan suggested by LCI. Third, developed class guidance plan was applied to learners and the resulted educational effect was analyzed. Fourth, by integrating all above study, this study intended to suggest future direction of Korean education of the arts and how educational philosophy and methods of LCI should be applied to our education of the arts. Furthermore, this study tried to provide guidelines for effective teaching methods which can be applied to actual classroom environment for present teaching artists in each artistic field in our country. And this study tried to provide issues for further study. Aesthetic experience education of LCI known through this study showed that the education has significant educational effect for the learners in our country. Especially, even learners who contacted the artistic works for the first time understood creation process of artists and voluntarily explored through process of Art Making. It was interpreted that characteristics of Aesthetic experience education stimulated active interest and participation of learners in problem solving - Aesthetic experience education has systematic and phased class method, and activity each phase has a close systematic relationship each other. And class method through 'Reflection' and 'Questioning' provided an opportunity for one to continuously remind class process and to deeply explore a problem. This study has its own limitation in inducing much results because Aesthetic experience education was operated only one time as a model. But though only operation of one time, its effect was very significant. Accordingly, it is thought that it is necessary to study Aesthetic experience education, introduce it fit to domestic environment, and utilize it under sustainable and long term goal. And discussion on these is suggested - network with organizations related to the arts which can supply good artistic works continuously, development of Aesthetic experience education, cultivation methods of Teaching Artists.
The arts have long been far away from life and have been recognized that education for the arts is for particular persons. And education for the arts has stayed outside main stream, not giving direct influences on a daily life. But as industry rapidly developed and was divided, society required new capacity such as creativity, perception, problem-solving, construction action to people who live in the 21st century. Accordingly, social needs for education for the arts have been rapidly expanded. Present education of the arts has become 'education amid life' essential which everyone should enjoy for abundant life as human going beyond public education. But in case of our country, compared to its quantitative expansion, qualitative aspects show problems: cultivation of specialist for education of the arts for development of creative and effective class is not enough, and systematical system to support such cultivation is still poor. Under this situation, Aesthetic experience education which has been studied and practiced in Lincoln Center Institute for the Art in Education for 35 years suggests many implications and possibility to apply to our environment of education of the arts. Aesthetic experience education of LCI is one of successful program for education of the arts which is spreading to many countries. With background of educational philosophy of Maxine Greene, a permanently stationed philosopher in LCI, they have been constructing systematic educational methods and operation system. Aesthetic Experience Education emphasizes aesthetic value of the arts in the course of education but is cautious on becoming a tool for other school subjects. And they see that capacity necessary in the course of multi-layer creation of the arts has a direct relationship with capacity necessary to live a life. So they explore educational effect of various fields through education of the arts. And all such goals are achieved in the very systematic and phased class activity which is focused on learners. That is, the largest characteristic of LCI educational methods is that they designed in detail and made system for environment where learners can be naturally committed to class activity. This study investigated philosophy and methods of Aesthetic experience education of LCI, and tried to develop class guidance plan for Aesthetic experience education which can be implemented in the class in our country. Processes of thus study are as follows. First, before development of class guidance plan, educational philosophy and goal of LCI which is background of Aesthetic experience education was investigated. And then, the author studied class method focusing on core educational concepts and 10 Rubrics for Capacities for Imaginative Learning. Second, to develop class guidance plan for Aesthetic experience education which can be implemented in the class in our country, mask drama 《BAHNHOF》 made by director Baek Nam-young was selected and class guidance plan for aesthetic experience was developed according to development procedure for class guidance plan suggested by LCI. Third, developed class guidance plan was applied to learners and the resulted educational effect was analyzed. Fourth, by integrating all above study, this study intended to suggest future direction of Korean education of the arts and how educational philosophy and methods of LCI should be applied to our education of the arts. Furthermore, this study tried to provide guidelines for effective teaching methods which can be applied to actual classroom environment for present teaching artists in each artistic field in our country. And this study tried to provide issues for further study. Aesthetic experience education of LCI known through this study showed that the education has significant educational effect for the learners in our country. Especially, even learners who contacted the artistic works for the first time understood creation process of artists and voluntarily explored through process of Art Making. It was interpreted that characteristics of Aesthetic experience education stimulated active interest and participation of learners in problem solving - Aesthetic experience education has systematic and phased class method, and activity each phase has a close systematic relationship each other. And class method through 'Reflection' and 'Questioning' provided an opportunity for one to continuously remind class process and to deeply explore a problem. This study has its own limitation in inducing much results because Aesthetic experience education was operated only one time as a model. But though only operation of one time, its effect was very significant. Accordingly, it is thought that it is necessary to study Aesthetic experience education, introduce it fit to domestic environment, and utilize it under sustainable and long term goal. And discussion on these is suggested - network with organizations related to the arts which can supply good artistic works continuously, development of Aesthetic experience education, cultivation methods of Teaching Artists.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.