본 연구의 목적은 ‘세계 여러 나라’ 프로젝트를 통한 다문화 교육이 유아의 창의성, 대인문제해결력, 다문화 인식에 미치는 영향을 밝히는데 있다. 이에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법을 활용한 다문화 교육활동이 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 프로젝트 접근법을 활용한 다문화 교육활동이 유아의 대인문제해결력에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 프로젝트 접근법을 활용한 다문화 교육활동이 유아의 다문화 인식에 어떠한 영향을 미치는가? 이를 위하여 서울특별시 영등포구에 소재한 두 곳의 사립 유치원 만 5세 60명을 연구 대상으로 선정하였다. S유치원의 만 5세반 유아 30명을 실험집단으로, R유치원의 만 5세반 유아 30명을 비교집단으로 하였다. 유아의 창의성을 측정하기 위한 검사도구로는 김영채가 편역하여 표준화한 ‘Torrance 창의력(도형) 검사 (TTCT)’를 사용하였으며, 대인문제해결력을 측정하기 위한 도구로는 ICPS (Interpersonal Cognitive Problem ...
본 연구의 목적은 ‘세계 여러 나라’ 프로젝트를 통한 다문화 교육이 유아의 창의성, 대인문제해결력, 다문화 인식에 미치는 영향을 밝히는데 있다. 이에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법을 활용한 다문화 교육활동이 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 프로젝트 접근법을 활용한 다문화 교육활동이 유아의 대인문제해결력에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 프로젝트 접근법을 활용한 다문화 교육활동이 유아의 다문화 인식에 어떠한 영향을 미치는가? 이를 위하여 서울특별시 영등포구에 소재한 두 곳의 사립 유치원 만 5세 60명을 연구 대상으로 선정하였다. S유치원의 만 5세반 유아 30명을 실험집단으로, R유치원의 만 5세반 유아 30명을 비교집단으로 하였다. 유아의 창의성을 측정하기 위한 검사도구로는 김영채가 편역하여 표준화한 ‘Torrance 창의력(도형) 검사 (TTCT)’를 사용하였으며, 대인문제해결력을 측정하기 위한 도구로는 ICPS (Interpersonal Cognitive Problem Solving Skill)를 토대로 박찬옥(1986)이 제작한 ‘대인문제해결 사고검사’를 사용하였다. 또한 다문화 인식을 측정하기 위한 검사도구로는 김판희와 이춘옥(2009)이 개발한 ‘유아용 다문화에 대한 인식 척도’를 사용하였다. 실험은 2011년 5월 2일부터 6월 24일까지 8주간 진행되었으며, 총 24회 ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육을 실시하였다. 실험집단은 ‘세계 여러 나라의 옷’과 ‘세계 여러 나라의 음식’이라는 프로젝트를 통한 다문화 교육활동을 8주간 진행하였으며, 비교집단은 단위활동 중심의 다문화 교육을 실험집단과 동일하게 8주간 24회 진행하였다. 실험처치의 효과를 알아보기 위해 유아의 창의성, 대인문제해결력, 다문화 인식에 대한 동일한 사전검사와 사후검사를 실시하였고, 수집된 자료는 독립표본 t-검정을 실시하여 분석하였다. 사전 검사 점수에 차이가 있는 경우 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였고, 창의성, 대인문제해결, 다문화 인식의 통계적 유의미는 유의수준 .05수준에서 판단하였다. 그에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육이 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위하여 ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 집단과 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 집단의 사후 창의성 검사 점수를 비교한 결과 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 ‘세계 여러 나라’ 프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 창의성 검사 점수가 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 창의성 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 높은 것으로 나타났다. 둘째, ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육이 유아의 대인문제해결에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위하여 ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 집단과 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 집단의 사후 대인문제해결 검사 점수를 비교한 결과 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 ‘세계 여러 나라’ 프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 대인문제해결 검사 점수가 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 대인문제해결 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 높은 것으로 나타났다. 셋째, ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육이 유아의 다문화 인식에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위하여 ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 집단과 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 집단의 사후 다문화 인식 검사 점수를 비교한 결과 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 ‘세계 여러 나라’ 프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 다문화 인식 검사 점수가 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 다문화 인식 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육활동이 유아의 창의성, 대인문제해결력, 다문화 인식을 향상 시키는데 보다 효과적인 방법임을 시사한다.
본 연구의 목적은 ‘세계 여러 나라’ 프로젝트를 통한 다문화 교육이 유아의 창의성, 대인문제해결력, 다문화 인식에 미치는 영향을 밝히는데 있다. 이에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법을 활용한 다문화 교육활동이 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 프로젝트 접근법을 활용한 다문화 교육활동이 유아의 대인문제해결력에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 프로젝트 접근법을 활용한 다문화 교육활동이 유아의 다문화 인식에 어떠한 영향을 미치는가? 이를 위하여 서울특별시 영등포구에 소재한 두 곳의 사립 유치원 만 5세 60명을 연구 대상으로 선정하였다. S유치원의 만 5세반 유아 30명을 실험집단으로, R유치원의 만 5세반 유아 30명을 비교집단으로 하였다. 유아의 창의성을 측정하기 위한 검사도구로는 김영채가 편역하여 표준화한 ‘Torrance 창의력(도형) 검사 (TTCT)’를 사용하였으며, 대인문제해결력을 측정하기 위한 도구로는 ICPS (Interpersonal Cognitive Problem Solving Skill)를 토대로 박찬옥(1986)이 제작한 ‘대인문제해결 사고검사’를 사용하였다. 또한 다문화 인식을 측정하기 위한 검사도구로는 김판희와 이춘옥(2009)이 개발한 ‘유아용 다문화에 대한 인식 척도’를 사용하였다. 실험은 2011년 5월 2일부터 6월 24일까지 8주간 진행되었으며, 총 24회 ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육을 실시하였다. 실험집단은 ‘세계 여러 나라의 옷’과 ‘세계 여러 나라의 음식’이라는 프로젝트를 통한 다문화 교육활동을 8주간 진행하였으며, 비교집단은 단위활동 중심의 다문화 교육을 실험집단과 동일하게 8주간 24회 진행하였다. 실험처치의 효과를 알아보기 위해 유아의 창의성, 대인문제해결력, 다문화 인식에 대한 동일한 사전검사와 사후검사를 실시하였고, 수집된 자료는 독립표본 t-검정을 실시하여 분석하였다. 사전 검사 점수에 차이가 있는 경우 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였고, 창의성, 대인문제해결, 다문화 인식의 통계적 유의미는 유의수준 .05수준에서 판단하였다. 그에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육이 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위하여 ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 집단과 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 집단의 사후 창의성 검사 점수를 비교한 결과 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 ‘세계 여러 나라’ 프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 창의성 검사 점수가 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 창의성 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 높은 것으로 나타났다. 둘째, ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육이 유아의 대인문제해결에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위하여 ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 집단과 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 집단의 사후 대인문제해결 검사 점수를 비교한 결과 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 ‘세계 여러 나라’ 프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 대인문제해결 검사 점수가 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 대인문제해결 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 높은 것으로 나타났다. 셋째, ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육이 유아의 다문화 인식에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위하여 ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 집단과 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 집단의 사후 다문화 인식 검사 점수를 비교한 결과 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 ‘세계 여러 나라’ 프로젝트를 통한 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 다문화 인식 검사 점수가 단위활동 중심의 다문화 교육을 경험한 유아의 사후 다문화 인식 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 ‘세계 여러 나라’프로젝트를 통한 다문화 교육활동이 유아의 창의성, 대인문제해결력, 다문화 인식을 향상 시키는데 보다 효과적인 방법임을 시사한다.
The purpose of the study was to examine the effects of multicultural education based on "World Cultures" Projects on young children's creativity, interpersonal problem solving competence, and multicultural sensitivity. The research questions of the study are as follows: Research question 1: ...
The purpose of the study was to examine the effects of multicultural education based on "World Cultures" Projects on young children's creativity, interpersonal problem solving competence, and multicultural sensitivity. The research questions of the study are as follows: Research question 1: How does multicultural education based on the project approach affect young children's creativity? Research question 2: How does multicultural education based on the project approach affect young children's interpersonal problem solving competence? Research question 3: How does multicultural education based on the project approach affect young children's multicultural sensitivity? The participants were 60 five-year-old young children from two kindergartens in Seoul, and they were divided into two groups. The experimental group participated in two projects, 'World Food" and "World Clothing," whereas the control group performed story sharing and arts activities. The participants in each group performed a total of 24 activities, respectively, three times per week over 8 weeks. Pre-tests were administered to examine whether the two groups were homeogenous, and post-test scores were compared to investigate the effects of the treatments. Independent samples t-tests were carried out to compare the means of the two groups, and the analyses of covariate were conducted in case the pre-test scores of the two groups were significantly different. The alpha level was set at .05. The results of the study are as follows. First, the experimental group performed significantly better in all three areas of creativity, suggesting that the project approach is an effective teaching method for multicultural education for young children. Second, with respect to the interpersonal problem solving competence, the experimental group performed significantly better in the ability to identify multiple consequences to actions. However, there was no statistically significant difference in alternative solution thinking. The findings indicated that the project approach is an effective teaching method for developing young children's ability to identify multiple consequences to actions. Third, the experimental group performed significantly better in all three areas of multicultural sensitivity, that is, openness, acceptance, and respect, indicating that the project approach is an effective teaching method for developing multicultural sensitivity of young children. The results suggest that the multicultural education based on the project approach is an effective teaching approach for developing young children's creativity, interpersonal problem solving competence, and multicultural sensitivity.
The purpose of the study was to examine the effects of multicultural education based on "World Cultures" Projects on young children's creativity, interpersonal problem solving competence, and multicultural sensitivity. The research questions of the study are as follows: Research question 1: How does multicultural education based on the project approach affect young children's creativity? Research question 2: How does multicultural education based on the project approach affect young children's interpersonal problem solving competence? Research question 3: How does multicultural education based on the project approach affect young children's multicultural sensitivity? The participants were 60 five-year-old young children from two kindergartens in Seoul, and they were divided into two groups. The experimental group participated in two projects, 'World Food" and "World Clothing," whereas the control group performed story sharing and arts activities. The participants in each group performed a total of 24 activities, respectively, three times per week over 8 weeks. Pre-tests were administered to examine whether the two groups were homeogenous, and post-test scores were compared to investigate the effects of the treatments. Independent samples t-tests were carried out to compare the means of the two groups, and the analyses of covariate were conducted in case the pre-test scores of the two groups were significantly different. The alpha level was set at .05. The results of the study are as follows. First, the experimental group performed significantly better in all three areas of creativity, suggesting that the project approach is an effective teaching method for multicultural education for young children. Second, with respect to the interpersonal problem solving competence, the experimental group performed significantly better in the ability to identify multiple consequences to actions. However, there was no statistically significant difference in alternative solution thinking. The findings indicated that the project approach is an effective teaching method for developing young children's ability to identify multiple consequences to actions. Third, the experimental group performed significantly better in all three areas of multicultural sensitivity, that is, openness, acceptance, and respect, indicating that the project approach is an effective teaching method for developing multicultural sensitivity of young children. The results suggest that the multicultural education based on the project approach is an effective teaching approach for developing young children's creativity, interpersonal problem solving competence, and multicultural sensitivity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.