오늘날에 이르러 사물놀이는 일선 학교에서부터 시작하여 이제는 일반에까지 널리 보급되어 다양한 계층의 사람들이 비교적 어렵지 않게 접근할 수 있는 대중적인 예술 장르로 자리매김 하였다. 그 가운데에서도 특히 앉은반 사물놀이는 더욱 두터운 마니아층을 형성하고 있다. 사물놀이의 풍류성과 예술성은 과거 어려웠던 시절에 경제 발전에만 전념해 왔던 국민들의 문화 예술에 대한 갈증을 해갈(解渴)시켜 주기에 충분한 요건을 갖추고 있었다.
이처럼 사물놀이가 범국민적으로 확산되고 있는 가운데, 수없이 많은 사물놀이 교육 단체들이 생겨나고,...
오늘날에 이르러 사물놀이는 일선 학교에서부터 시작하여 이제는 일반에까지 널리 보급되어 다양한 계층의 사람들이 비교적 어렵지 않게 접근할 수 있는 대중적인 예술 장르로 자리매김 하였다. 그 가운데에서도 특히 앉은반 사물놀이는 더욱 두터운 마니아층을 형성하고 있다. 사물놀이의 풍류성과 예술성은 과거 어려웠던 시절에 경제 발전에만 전념해 왔던 국민들의 문화 예술에 대한 갈증을 해갈(解渴)시켜 주기에 충분한 요건을 갖추고 있었다.
이처럼 사물놀이가 범국민적으로 확산되고 있는 가운데, 수없이 많은 사물놀이 교육 단체들이 생겨나고, 많은 지도서와 학습서들이 제작되어 사용되고 있으며, 관련 논문들도 적지 않게 저술되고 있다. 하지만 대부분의 논저들이 대동소이하게 장구에 대한 개요와 지역별 풍물가락의 소개, 그리고 그것들에 대한 연주법 등만을 내용으로 삼고 있으며, 최초 시작 단계에 꼭 필요한 기초적인 학습법이나, 조금 더 발전하여 궁편과 열편의 겹타점을 연주하는 방법 등에 대하여 자세하게 논한 것들을 찾아볼 수는 없었다.
이에, 논자는 그동안 연구해온 성과들을 토대로 보다 이해가 쉽고 효율적인 장구 연주에 대한 학습 방법을 제시하게 되었다. 먼저 안정적이고 효율적인 연주를 위한 기본자세로 호흡법에 대하여 언급하였고, 이어 궁채와 열채의 기본적인 타법, 그리고 특히 장구의 백미라 할 수 있는 겹타법에 해당하는 궁채의 <구궁>과 열채의 <기닥> 및 <기리닥>에 대하여 그 개념을 보다 쉽게 이해하고, 이를 학습하기 위한 보다 쉽고 단계적인 학습 방법으로 장구 눕혀 치기 연습법을 제시하여 설명하였다.
한편, 앞서 살펴 본 겹타점에 대한 가락보의 표기법에서, 같은 악기로 같은 가락을 연주하면서도 교과서나 기타 관련 학습서에 각기 다르게 표현되고 있는 악보 표기법에 대하여서도 여러 자료를 검토하여 그 차이점을 분석하고, 나름대로 기준안을 제시함으로써 앞으로의 국악 가락보 표기법에 대한 포괄적인 기준안 마련의 토대를 이루고자 하였다. 또한, 전통적인 정간보 표기법에서의 박의 해당 위치에 대한 부분도 현대적 감각에 맞도록 고쳐나갈 것을 제언하였다.
많은 일선 교사들이 본인들의 장구 학습뿐만 아니라 학생들을 지도하는데 있어서, 무엇을 어디서부터 어떻게 가르쳐야 제대로 가르칠 것인지에 대한 기본 지도서나 지침서의 부재(不在)로 인한 어려움을 겪어 왔었다. 논자가 제시하고자 하는 것은, 전통적인 연주 형태나 방법을 바꾸자는 것이 아니라 정악 분야와 민속악 분야에서 함께 사용되는 장구의 연주법에 대한 정확한 학습 방법과 이와 관련된 정확한 기보법에 대한 표준안을 마련하자는 것이다. 만약 이와 같은 연구 결과가 현실화된다면 다음과 같은 성과를 기대할 수 있다.
첫째, 논자가 제시한 눕혀치기 연습법에 따른 앉은반 사물놀이 장구 타법의 단계별 학습법을 활용하면, 기본적으로 가락에 대한 이론적인 바탕이 갖추어진 상태에서 학습을 하게 되는 것이므로 장구를 배우거나 학생들을 지도하는데 있어서도 보다 효율적인 결과를 얻을 수 있게 된다.
둘째, 교사들의 경우에 학생들을 지도함에 있어 보다 객관적인 기준안이 마련되므로 우리 전통 음악의 확대 보급에 적지 않게 기여할 것으로 전망된다.
셋째, 논자가 제시한 구음 표기법이 널리 활용될 경우, 어느 곳에서 연수를 받더라도 장구 학습에 일관성을 유지할 수 있게 될 것으로 보인다.
오늘날에 이르러 사물놀이는 일선 학교에서부터 시작하여 이제는 일반에까지 널리 보급되어 다양한 계층의 사람들이 비교적 어렵지 않게 접근할 수 있는 대중적인 예술 장르로 자리매김 하였다. 그 가운데에서도 특히 앉은반 사물놀이는 더욱 두터운 마니아층을 형성하고 있다. 사물놀이의 풍류성과 예술성은 과거 어려웠던 시절에 경제 발전에만 전념해 왔던 국민들의 문화 예술에 대한 갈증을 해갈(解渴)시켜 주기에 충분한 요건을 갖추고 있었다.
이처럼 사물놀이가 범국민적으로 확산되고 있는 가운데, 수없이 많은 사물놀이 교육 단체들이 생겨나고, 많은 지도서와 학습서들이 제작되어 사용되고 있으며, 관련 논문들도 적지 않게 저술되고 있다. 하지만 대부분의 논저들이 대동소이하게 장구에 대한 개요와 지역별 풍물가락의 소개, 그리고 그것들에 대한 연주법 등만을 내용으로 삼고 있으며, 최초 시작 단계에 꼭 필요한 기초적인 학습법이나, 조금 더 발전하여 궁편과 열편의 겹타점을 연주하는 방법 등에 대하여 자세하게 논한 것들을 찾아볼 수는 없었다.
이에, 논자는 그동안 연구해온 성과들을 토대로 보다 이해가 쉽고 효율적인 장구 연주에 대한 학습 방법을 제시하게 되었다. 먼저 안정적이고 효율적인 연주를 위한 기본자세로 호흡법에 대하여 언급하였고, 이어 궁채와 열채의 기본적인 타법, 그리고 특히 장구의 백미라 할 수 있는 겹타법에 해당하는 궁채의 <구궁>과 열채의 <기닥> 및 <기리닥>에 대하여 그 개념을 보다 쉽게 이해하고, 이를 학습하기 위한 보다 쉽고 단계적인 학습 방법으로 장구 눕혀 치기 연습법을 제시하여 설명하였다.
한편, 앞서 살펴 본 겹타점에 대한 가락보의 표기법에서, 같은 악기로 같은 가락을 연주하면서도 교과서나 기타 관련 학습서에 각기 다르게 표현되고 있는 악보 표기법에 대하여서도 여러 자료를 검토하여 그 차이점을 분석하고, 나름대로 기준안을 제시함으로써 앞으로의 국악 가락보 표기법에 대한 포괄적인 기준안 마련의 토대를 이루고자 하였다. 또한, 전통적인 정간보 표기법에서의 박의 해당 위치에 대한 부분도 현대적 감각에 맞도록 고쳐나갈 것을 제언하였다.
많은 일선 교사들이 본인들의 장구 학습뿐만 아니라 학생들을 지도하는데 있어서, 무엇을 어디서부터 어떻게 가르쳐야 제대로 가르칠 것인지에 대한 기본 지도서나 지침서의 부재(不在)로 인한 어려움을 겪어 왔었다. 논자가 제시하고자 하는 것은, 전통적인 연주 형태나 방법을 바꾸자는 것이 아니라 정악 분야와 민속악 분야에서 함께 사용되는 장구의 연주법에 대한 정확한 학습 방법과 이와 관련된 정확한 기보법에 대한 표준안을 마련하자는 것이다. 만약 이와 같은 연구 결과가 현실화된다면 다음과 같은 성과를 기대할 수 있다.
첫째, 논자가 제시한 눕혀치기 연습법에 따른 앉은반 사물놀이 장구 타법의 단계별 학습법을 활용하면, 기본적으로 가락에 대한 이론적인 바탕이 갖추어진 상태에서 학습을 하게 되는 것이므로 장구를 배우거나 학생들을 지도하는데 있어서도 보다 효율적인 결과를 얻을 수 있게 된다.
둘째, 교사들의 경우에 학생들을 지도함에 있어 보다 객관적인 기준안이 마련되므로 우리 전통 음악의 확대 보급에 적지 않게 기여할 것으로 전망된다.
셋째, 논자가 제시한 구음 표기법이 널리 활용될 경우, 어느 곳에서 연수를 받더라도 장구 학습에 일관성을 유지할 수 있게 될 것으로 보인다.
Samulnori has been one of the most popular performing arts from schools to general public. Especially, the seated performance is attracting many more enthusiastic people. The humble and artistic nature of Samulnori has been enough to fulfill the desire for cultural art of national people, who have d...
Samulnori has been one of the most popular performing arts from schools to general public. Especially, the seated performance is attracting many more enthusiastic people. The humble and artistic nature of Samulnori has been enough to fulfill the desire for cultural art of national people, who have devoted themselves only to economic development.
In accordance with this trend, so many education institutes are being established, teaching and learning materials produced and articles written. However, those articles are just limited to the introduction of janggu, regional melodies, and their performing skills without distinctive aspects. It was difficult to find the basic learning methods for the very beginners or more developed methods in dual drumming of Gungpyeon and Yeolpyeon.
Therefore, this study focuses on the suggestion of understandable and effective learning methods, based on the research results. At first, respiration technique is described as a basic posture for stable and efficient performances, and the basic drumming skills of Gungchae and Yeolchae, and the dual drumming skill, which is the highlight of janggu, are explained respectively. It also suggests better understandings about of Gungchae and and of Yeolchae, and phased learning methods.
This study deals with the musical notation of Samulnori as well, which is expressed in many different ways even though the melodies and drumming skills are identical in every actual performance. The foundation of new comprehensive notation standard is intended in the study by examining many materials about the notation and analyzing the differences. Also, it is suggested the place of bak(rhythm) in Jungganbo notation be revised to be suited to modern sense.
Many instructors have trouble learning by themselves and recognizing what to and how to teach because there have been no universal teaching materials. The purpose of this study is not to change the traditional performing styles and methods but to set up universal standards of learning methods and correct notation in janggu performance which is widely used in both the folk and court music.
By actualizing this study, the achievements below are expected.
First, by utilizing the phased methods, learning and teaching janggu performance can be more effective as learners can start with a theoretical base about melodies.
Second, teachers can contribute to the expansion and distribution of national classical music by lecturing with more objective standards.
Third, if the notation discussed in this study is widely spread and utilized, the consistency of learning and teaching janggu can be secured wherever the training course is practiced.
Samulnori has been one of the most popular performing arts from schools to general public. Especially, the seated performance is attracting many more enthusiastic people. The humble and artistic nature of Samulnori has been enough to fulfill the desire for cultural art of national people, who have devoted themselves only to economic development.
In accordance with this trend, so many education institutes are being established, teaching and learning materials produced and articles written. However, those articles are just limited to the introduction of janggu, regional melodies, and their performing skills without distinctive aspects. It was difficult to find the basic learning methods for the very beginners or more developed methods in dual drumming of Gungpyeon and Yeolpyeon.
Therefore, this study focuses on the suggestion of understandable and effective learning methods, based on the research results. At first, respiration technique is described as a basic posture for stable and efficient performances, and the basic drumming skills of Gungchae and Yeolchae, and the dual drumming skill, which is the highlight of janggu, are explained respectively. It also suggests better understandings about of Gungchae and and of Yeolchae, and phased learning methods.
This study deals with the musical notation of Samulnori as well, which is expressed in many different ways even though the melodies and drumming skills are identical in every actual performance. The foundation of new comprehensive notation standard is intended in the study by examining many materials about the notation and analyzing the differences. Also, it is suggested the place of bak(rhythm) in Jungganbo notation be revised to be suited to modern sense.
Many instructors have trouble learning by themselves and recognizing what to and how to teach because there have been no universal teaching materials. The purpose of this study is not to change the traditional performing styles and methods but to set up universal standards of learning methods and correct notation in janggu performance which is widely used in both the folk and court music.
By actualizing this study, the achievements below are expected.
First, by utilizing the phased methods, learning and teaching janggu performance can be more effective as learners can start with a theoretical base about melodies.
Second, teachers can contribute to the expansion and distribution of national classical music by lecturing with more objective standards.
Third, if the notation discussed in this study is widely spread and utilized, the consistency of learning and teaching janggu can be secured wherever the training course is practiced.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.