본 연구는 현재 청소년지도사들이 경험하고 있는 소진현상을 살펴본 후 지도사의 소진유형을 구분하고, 각각의 유형별 특성을 파악하는데 중점을 두었다. 이를 위해 청소년지도사를 대상으로 소진척도에 대한 타당화 작업을 실시하였다. 이후 지도사의 소진유형이 어떻게 구분될 수 있는지 살펴보았다. 그리고 지도사가 경험하는 소진유형이 선행연구에서 밝혀진 소진관련 예측변인과 결과변인에 의해 어떻게 특징지어질 수 있는지 확인하였다. 눈덩이 표집방법을 활용하여 대상자를 확보했고, 설문조사는 2011년 8월 23일부터 9월 22일까지 우편 혹은 방문을 통해 실시하였으며, 회수된 설문지 중 불성실하게 응답을 하거나 청소년지도사 자격증을 소지하지 않은 대상자의 설문지 38부를 제외한 총 564명의 자료를 분석하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 먼저, 청소년지도사의 소진을 측정하는 척도에 관한 타당성과 신뢰성을 확보하기 위해 MBI(Maslcah ...
본 연구는 현재 청소년지도사들이 경험하고 있는 소진현상을 살펴본 후 지도사의 소진유형을 구분하고, 각각의 유형별 특성을 파악하는데 중점을 두었다. 이를 위해 청소년지도사를 대상으로 소진척도에 대한 타당화 작업을 실시하였다. 이후 지도사의 소진유형이 어떻게 구분될 수 있는지 살펴보았다. 그리고 지도사가 경험하는 소진유형이 선행연구에서 밝혀진 소진관련 예측변인과 결과변인에 의해 어떻게 특징지어질 수 있는지 확인하였다. 눈덩이 표집방법을 활용하여 대상자를 확보했고, 설문조사는 2011년 8월 23일부터 9월 22일까지 우편 혹은 방문을 통해 실시하였으며, 회수된 설문지 중 불성실하게 응답을 하거나 청소년지도사 자격증을 소지하지 않은 대상자의 설문지 38부를 제외한 총 564명의 자료를 분석하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 먼저, 청소년지도사의 소진을 측정하는 척도에 관한 타당성과 신뢰성을 확보하기 위해 MBI(Maslcah Burnout Inventory)를 번안‧수정하여 신뢰도 분석과 탐색적 요인분석 그리고 확인적 요인분석을 실시하였다. 분석결과, 청소년지도사의 소진은 크게 ‘개인성취감의 감소’, ‘비인간화’, ‘정서적 탈진’의 3가지 요인으로 구성되었다. 다음으로 청소년지도사의 소진유형을 살펴보기 위해 잠재유형분석(Latent Class Analysis: LCA)을 실시하였다. 그 결과 청소년지도사의 소진유형은 BLRT, BIC, adjusted BIC 등의 적합도 지수가 상대적으로 우수한 것으로 분석된 4개의 잠재유형 모형이 최적의 모형으로 확인되었다. 각 집단은 ‘낮은 소진유형’, ‘정서적 소진유형’, ‘잠재적 소진유형’, ‘고위험 소진유형’이라 명명하였으며, 각각 22.0%, 16.1%, 31.0%, 30.9%의 청소년지도사가 이에 해당되는 것으로 분석되었다. 이후 잠재유형분석(LCA)의 결과로 밝혀진 청소년지도사의 네 가지 소진유형의 특성을 파악하고자 다항 로지스틱 회귀분석과 MANOVA를 실시하였다. 분석결과, ‘낮은 소진유형’에 비해 ‘정서적 소진유형’에 있는 청소년지도사들은 업무량이 많고, 슈퍼바이저의 사회적 지지가 낮았다. ‘잠재적 소진유형’은 ‘낮은 소진유형’에 비해 상대적으로 역할갈등, 역할모호, 역할과다를 더 많이 경험하고 있었다. ‘고위험 소진유형’에 속하는 청소년지도사들은 역할갈등, 역할모호, 역할과다, 슈퍼바이저의 낮은 사회적 지지를 더 경험할 뿐만 아니라 회피중심의 대처방식의 사용빈도도 높게 나타났다. 그리고 ‘정서적 소진유형’, ‘잠재적 소진유형’, ‘고위험 소진유형’에 있는 청소년지도사들은 ‘낮은 소진유형’의 청소년지도사보다 직무만족도와 조직몰입이 떨어지며, 이직의도가 높은 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 토대로 결론에서는 이론적, 실천적, 정책적 함의를 조망하였다. 특히, 실천적 함의에서는 청소년지도사의 소진을 감소시키고, 소진의 만성화를 예방하기 위한 유형별 맞춤형 개입전략을 제시하였다.
본 연구는 현재 청소년지도사들이 경험하고 있는 소진현상을 살펴본 후 지도사의 소진유형을 구분하고, 각각의 유형별 특성을 파악하는데 중점을 두었다. 이를 위해 청소년지도사를 대상으로 소진척도에 대한 타당화 작업을 실시하였다. 이후 지도사의 소진유형이 어떻게 구분될 수 있는지 살펴보았다. 그리고 지도사가 경험하는 소진유형이 선행연구에서 밝혀진 소진관련 예측변인과 결과변인에 의해 어떻게 특징지어질 수 있는지 확인하였다. 눈덩이 표집방법을 활용하여 대상자를 확보했고, 설문조사는 2011년 8월 23일부터 9월 22일까지 우편 혹은 방문을 통해 실시하였으며, 회수된 설문지 중 불성실하게 응답을 하거나 청소년지도사 자격증을 소지하지 않은 대상자의 설문지 38부를 제외한 총 564명의 자료를 분석하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 먼저, 청소년지도사의 소진을 측정하는 척도에 관한 타당성과 신뢰성을 확보하기 위해 MBI(Maslcah Burnout Inventory)를 번안‧수정하여 신뢰도 분석과 탐색적 요인분석 그리고 확인적 요인분석을 실시하였다. 분석결과, 청소년지도사의 소진은 크게 ‘개인성취감의 감소’, ‘비인간화’, ‘정서적 탈진’의 3가지 요인으로 구성되었다. 다음으로 청소년지도사의 소진유형을 살펴보기 위해 잠재유형분석(Latent Class Analysis: LCA)을 실시하였다. 그 결과 청소년지도사의 소진유형은 BLRT, BIC, adjusted BIC 등의 적합도 지수가 상대적으로 우수한 것으로 분석된 4개의 잠재유형 모형이 최적의 모형으로 확인되었다. 각 집단은 ‘낮은 소진유형’, ‘정서적 소진유형’, ‘잠재적 소진유형’, ‘고위험 소진유형’이라 명명하였으며, 각각 22.0%, 16.1%, 31.0%, 30.9%의 청소년지도사가 이에 해당되는 것으로 분석되었다. 이후 잠재유형분석(LCA)의 결과로 밝혀진 청소년지도사의 네 가지 소진유형의 특성을 파악하고자 다항 로지스틱 회귀분석과 MANOVA를 실시하였다. 분석결과, ‘낮은 소진유형’에 비해 ‘정서적 소진유형’에 있는 청소년지도사들은 업무량이 많고, 슈퍼바이저의 사회적 지지가 낮았다. ‘잠재적 소진유형’은 ‘낮은 소진유형’에 비해 상대적으로 역할갈등, 역할모호, 역할과다를 더 많이 경험하고 있었다. ‘고위험 소진유형’에 속하는 청소년지도사들은 역할갈등, 역할모호, 역할과다, 슈퍼바이저의 낮은 사회적 지지를 더 경험할 뿐만 아니라 회피중심의 대처방식의 사용빈도도 높게 나타났다. 그리고 ‘정서적 소진유형’, ‘잠재적 소진유형’, ‘고위험 소진유형’에 있는 청소년지도사들은 ‘낮은 소진유형’의 청소년지도사보다 직무만족도와 조직몰입이 떨어지며, 이직의도가 높은 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 토대로 결론에서는 이론적, 실천적, 정책적 함의를 조망하였다. 특히, 실천적 함의에서는 청소년지도사의 소진을 감소시키고, 소진의 만성화를 예방하기 위한 유형별 맞춤형 개입전략을 제시하였다.
The purpose of this study was to examine the phenomena of youth worker’s burnout for the present, divide the classes of youth worker’s burnout, and understand the characteristics of youth worker’s burnout according to its classes. For this, the investigator carried out the validation of burnout crit...
The purpose of this study was to examine the phenomena of youth worker’s burnout for the present, divide the classes of youth worker’s burnout, and understand the characteristics of youth worker’s burnout according to its classes. For this, the investigator carried out the validation of burnout criteria with the subjects of youth workers and examined how the classes of youth worker’s burnout could be divided. In addition, the investigator looked into how the classes of youth worker’s burnout could be characterized by the burnout-related prediction variables and result variables, which were identified by preceding studies. Study subjects were sampled with a snowball sampling method and a questionnaire survey of study subjects were carried out by mails or visitation over the period from August 23 to September 22, 2011. The data of 564 respondents were analyzed, except the data of 38 respondents who were insincere in their response or had no certificate for youth worker. Study findings are as follows: First, in order to establish the validity and reliability of measuring criteria of youth worker’s burnout, the investigator adapted and modified MBI(Maslcah Burnout Inventory) and then carried out reliability analysis, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Results showed that youth worker’s burnout was classified into ‘reduced personal accomplishment’, ‘depersonalization’, and ‘emotional exhaustion’ in general. In order to examine the classes of youth worker’s burnout, latent class analysis(LCA) was carried out. Results showed that the most appropriate model of youth worker’s burnout was the model of 4 latent classes of which suitability indexes of BLRT, BIC, adjusted BIC and so on were excellent. The investigator named the 4 classes as ‘low burnout class’, ‘emotional burnout class’, ‘latent burnout class’, and ‘high-risk burnout class’ and the proportion of youth workers for the 4 classes was 22.0%, 16.1%, 31.0%, and 30.9% respectively. Second, in order to examine the characteristics of the 4 burnout classes of youth workers, found out through the latent class analysis(LCA), multinominal logistic regression analysis and MANOVA were carried out. Results showed that youth workers in ‘emotional burnout class’ had more workload and less social support from supervisors than those in ‘low burnout class’. ‘Latent burnout class’ experienced more role conflicts, more role ambiguity and more role overload than ‘low burnout class’. Youth workers in ‘high-risk burnout class’ experienced more role conflicts, more role ambiguity, more role overload and less social support from supervisors, together with higher use frequency of avoidance-oriented reaction techniques than those in ‘low burnout class’. And youth workers in ‘emotional burnout class’, ‘latent burnout class’, and ‘high-risk burnout class’ had less job satisfaction and organizational commitment and higher intention to quit than those in ‘low burnout class’. Based on study findings, the theoretical/practical/political implications were presented in the conclusion. Especially, in the practical implication, the investigator presented an intervention strategy that tailored to classes, in order to decrease youth worker’s burnout and prevent its development into chronic states.
The purpose of this study was to examine the phenomena of youth worker’s burnout for the present, divide the classes of youth worker’s burnout, and understand the characteristics of youth worker’s burnout according to its classes. For this, the investigator carried out the validation of burnout criteria with the subjects of youth workers and examined how the classes of youth worker’s burnout could be divided. In addition, the investigator looked into how the classes of youth worker’s burnout could be characterized by the burnout-related prediction variables and result variables, which were identified by preceding studies. Study subjects were sampled with a snowball sampling method and a questionnaire survey of study subjects were carried out by mails or visitation over the period from August 23 to September 22, 2011. The data of 564 respondents were analyzed, except the data of 38 respondents who were insincere in their response or had no certificate for youth worker. Study findings are as follows: First, in order to establish the validity and reliability of measuring criteria of youth worker’s burnout, the investigator adapted and modified MBI(Maslcah Burnout Inventory) and then carried out reliability analysis, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Results showed that youth worker’s burnout was classified into ‘reduced personal accomplishment’, ‘depersonalization’, and ‘emotional exhaustion’ in general. In order to examine the classes of youth worker’s burnout, latent class analysis(LCA) was carried out. Results showed that the most appropriate model of youth worker’s burnout was the model of 4 latent classes of which suitability indexes of BLRT, BIC, adjusted BIC and so on were excellent. The investigator named the 4 classes as ‘low burnout class’, ‘emotional burnout class’, ‘latent burnout class’, and ‘high-risk burnout class’ and the proportion of youth workers for the 4 classes was 22.0%, 16.1%, 31.0%, and 30.9% respectively. Second, in order to examine the characteristics of the 4 burnout classes of youth workers, found out through the latent class analysis(LCA), multinominal logistic regression analysis and MANOVA were carried out. Results showed that youth workers in ‘emotional burnout class’ had more workload and less social support from supervisors than those in ‘low burnout class’. ‘Latent burnout class’ experienced more role conflicts, more role ambiguity and more role overload than ‘low burnout class’. Youth workers in ‘high-risk burnout class’ experienced more role conflicts, more role ambiguity, more role overload and less social support from supervisors, together with higher use frequency of avoidance-oriented reaction techniques than those in ‘low burnout class’. And youth workers in ‘emotional burnout class’, ‘latent burnout class’, and ‘high-risk burnout class’ had less job satisfaction and organizational commitment and higher intention to quit than those in ‘low burnout class’. Based on study findings, the theoretical/practical/political implications were presented in the conclusion. Especially, in the practical implication, the investigator presented an intervention strategy that tailored to classes, in order to decrease youth worker’s burnout and prevent its development into chronic states.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.