본 연구의 목적은 외부의 난해한 형태와 혼란스럽게까지 보이는 평면을 가진 ‘게리 뮤지엄’의 공간구성이 다른 건축가가 설계한 뮤지엄의 공간구성과 어떤 차이가 있는지 밝히려고 하는데 있다. 1980년대 후반부터 2000년대 사이에 지어진 프랭크 게리의 뮤지엄은 총 5개이다. 그 가운데 주 출입구 부분만 증축하여, 본 연구에 부적합한 ‘보스턴 어린이뮤지엄(Boston Children's Museum)’을 제외한, 4개를 분석대상으로 했다. 그리고 동시대에 지어진 게리(비정형(非定型)) 뮤지엄과 규모가 같은 다른 건축가 설계의 뮤지엄 8개를 비교(정형(定型)) 뮤지엄으로 선정했다. 내부공간의 특성을 알아보기 위해 공간구조(space ...
본 연구의 목적은 외부의 난해한 형태와 혼란스럽게까지 보이는 평면을 가진 ‘게리 뮤지엄’의 공간구성이 다른 건축가가 설계한 뮤지엄의 공간구성과 어떤 차이가 있는지 밝히려고 하는데 있다. 1980년대 후반부터 2000년대 사이에 지어진 프랭크 게리의 뮤지엄은 총 5개이다. 그 가운데 주 출입구 부분만 증축하여, 본 연구에 부적합한 ‘보스턴 어린이뮤지엄(Boston Children's Museum)’을 제외한, 4개를 분석대상으로 했다. 그리고 동시대에 지어진 게리(비정형(非定型)) 뮤지엄과 규모가 같은 다른 건축가 설계의 뮤지엄 8개를 비교(정형(定型)) 뮤지엄으로 선정했다. 내부공간의 특성을 알아보기 위해 공간구조(space configuration)의 정량적 분석방법인 공간구문론(space syntax)을 사용했다. 공간간의 관계와 공간의 성격을 객관적인 수치로 나타낼 수 있으며, 공간의 질서가 잡혀있는지에 대한 여부를 검증 할 수 있는 수단으로서 사용되고 있다. 선행연구는 주로 형태관련 연구이며, 공간구조를 다룬 논문은 상대적으로 적다. 전범우 외(2006)연구에서는 공간구문론을 이용해서 뮤지엄 2개, 세관건물 그리고 교육시설 등 총 4개의 건물을 분석했다. 따라서 본 연구는 뮤지엄만을 대상으로 하여 선행연구와 차별성을 두었다. 프랭크 게리 뮤지엄은 비트라 뮤지엄, 프레더릭 웨이즈먼 뮤지엄, 빌바오 구겐하임 뮤지엄, 익스피어리언스 뮤직프로젝트를 분석하였다. 비교 뮤지엄은 슈트트가르트 뮤지엄, 마르코 현대뮤지엄, 맥코드 뮤지엄, US홀로코스트 메모리얼 뮤지엄, 샌프란시스코 뮤지엄, 게티 센터, 푸에르토리코 뮤지엄, Burda 컬렉션 뮤지엄을 분석하였다. 중심공간 유무에 따라 뮤지엄을 분류하였다. 중심공간이 존재하며 출입 순회형으로 프랭크 게리 뮤지엄은 EMP뮤지엄이고, 비교뮤지엄은 슈트트가르트뮤지엄과 푸에르토리코 뮤지엄, US 홀로코스트 메모리얼 뮤지엄이다. 중심공간이 존재하며 출입형에는 게리뮤지엄이 빌바오 구겐하임 뮤지엄이고 비교뮤지엄이 샌프란시스코 뮤지엄과 마르코 현대 뮤지엄, 게티센터가 이에 해당된다. 중심공간이 부재이며 자율적 개실형으로는 프랭크 게리 뮤지엄이 프레더릭 와이즈먼 뮤지엄, 비교 뮤지엄이 맥코드뮤지엄과 Burda 컬렉션 뮤지엄이 해당된다. 중심공간 부재이며 자율적 개실형에 게리 뮤지엄은 비트라 뮤지엄이 있지만 비교뮤지엄에 해당사항이 없어 유형별 분석에서 제외시켰다. 로비 공간의 통합도는 프랭크 게리뮤지엄에서 EMP뮤지엄이 가장 높은 값이 나왔다. 비교뮤지엄의 로비에서는 샌프란시스코 뮤지엄이 가장 큰 통합도를 나타냈다. 각 뮤지엄 전체 공간의 연결도, 통합도, 명료도 값을 구하고 유형별로 비교했다. ‘중심공간존재-출입순회형’에 속하는 프랭크 게리의 EMP뮤지엄과 비교뮤지엄의 슈투트가르트뮤지엄, 푸에르토리코뮤지엄, US 홀로코스트 뮤지엄을 비교했다. EMP뮤지엄의 통합도가 세 비교 뮤지엄보다 2배 이상 높았다. 이것은 특정 공간으로 이동하는데, 전이공간이 적어서 동선의 효율이 높다는 것을 의미한다. ‘중심공간존재-출입형’에 속하는 프랭크 게리의 빌바오 구겐하임뮤지엄과 비교 뮤지엄의 샌프란시스코뮤지엄, 마르코 현대뮤지엄, 게티센터를 비교했다. 통합도 값을 보면 빌바오 구겐하임뮤지엄이 샌프란시스코뮤지엄 보다 약 1/2이 작은 것으로 나타났다. 즉 빌바오 구겐하임뮤지엄은 단위 공간 사이에 상호 분리성이 강하고, 샌프란시스코뮤지엄은 다른 두 비교뮤지엄에 비해 통합도 값이 크므로 공간들의 통합성이 매우 높다는 것을 의미한다. ‘중심공간부재:-자유선택형’에 속하는 프랭크 게리의 프레더릭 와이즈먼뮤지엄과 맥코드뮤지엄, Burda 뮤지엄을 비교했다. 프레더릭 와이즈먼뮤지엄과 비교뮤지엄중 맥코드뮤지엄의 상호간 통합도 값의 차이가 적다는 것은 두 뮤지엄의 공간구조가 비슷함을 의미한다. 명료도 값은 프레더릭 와이즈먼뮤지엄이, 맥코드뮤지엄보다 조금 더 높지만, Burda 뮤지엄보다는 다소 낮다. 프레더릭 와이즈먼뮤지엄의 평면은 로비와 연결된 넓은 통로를 따라 전시장이 배치됐으며, 대공간은 없지만 통로가 축의 역할을 하여 실내 공간인식에 도움이 될 것으로 보인다. ‘전시공간형태’를 기준으로 비교했다. 프랭크 게리의 비트라뮤지엄과 프레더릭 와이즈먼뮤지엄의 전시공간은 정형적 형태이다. 분석결과 위의 두 뮤지엄과 비교뮤지엄 8개의 통합도 값은 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 이것은 전시 공간 형태가 정형인 경우에는 프랭크 게리뮤지엄과 비교뮤지엄 공간구조의 차이가 크지 않다는 것을 보여준다. 명료도 값은 비트라뮤지엄과 프레더릭 와이즈먼뮤지엄이 8개의 비교뮤지엄보다 약 1.1배~2.2배 정도 크다. 이 경우에는 게리뮤지엄의 공간인식이 비교뮤지엄보다 더 수월함을 의미한다. 그 이유는 비트라뮤지엄은 소형이어서 공간구조가 비교적 단순하고, 프레더릭 와이즈먼뮤지엄 경우는 넓은 통로 축을 중심으로 전시장이 배치되어 있어서 공간인식이 용이하다고 판단된다.
본 연구의 목적은 외부의 난해한 형태와 혼란스럽게까지 보이는 평면을 가진 ‘게리 뮤지엄’의 공간구성이 다른 건축가가 설계한 뮤지엄의 공간구성과 어떤 차이가 있는지 밝히려고 하는데 있다. 1980년대 후반부터 2000년대 사이에 지어진 프랭크 게리의 뮤지엄은 총 5개이다. 그 가운데 주 출입구 부분만 증축하여, 본 연구에 부적합한 ‘보스턴 어린이뮤지엄(Boston Children's Museum)’을 제외한, 4개를 분석대상으로 했다. 그리고 동시대에 지어진 게리(비정형(非定型)) 뮤지엄과 규모가 같은 다른 건축가 설계의 뮤지엄 8개를 비교(정형(定型)) 뮤지엄으로 선정했다. 내부공간의 특성을 알아보기 위해 공간구조(space configuration)의 정량적 분석방법인 공간구문론(space syntax)을 사용했다. 공간간의 관계와 공간의 성격을 객관적인 수치로 나타낼 수 있으며, 공간의 질서가 잡혀있는지에 대한 여부를 검증 할 수 있는 수단으로서 사용되고 있다. 선행연구는 주로 형태관련 연구이며, 공간구조를 다룬 논문은 상대적으로 적다. 전범우 외(2006)연구에서는 공간구문론을 이용해서 뮤지엄 2개, 세관건물 그리고 교육시설 등 총 4개의 건물을 분석했다. 따라서 본 연구는 뮤지엄만을 대상으로 하여 선행연구와 차별성을 두었다. 프랭크 게리 뮤지엄은 비트라 뮤지엄, 프레더릭 웨이즈먼 뮤지엄, 빌바오 구겐하임 뮤지엄, 익스피어리언스 뮤직프로젝트를 분석하였다. 비교 뮤지엄은 슈트트가르트 뮤지엄, 마르코 현대뮤지엄, 맥코드 뮤지엄, US홀로코스트 메모리얼 뮤지엄, 샌프란시스코 뮤지엄, 게티 센터, 푸에르토리코 뮤지엄, Burda 컬렉션 뮤지엄을 분석하였다. 중심공간 유무에 따라 뮤지엄을 분류하였다. 중심공간이 존재하며 출입 순회형으로 프랭크 게리 뮤지엄은 EMP뮤지엄이고, 비교뮤지엄은 슈트트가르트뮤지엄과 푸에르토리코 뮤지엄, US 홀로코스트 메모리얼 뮤지엄이다. 중심공간이 존재하며 출입형에는 게리뮤지엄이 빌바오 구겐하임 뮤지엄이고 비교뮤지엄이 샌프란시스코 뮤지엄과 마르코 현대 뮤지엄, 게티센터가 이에 해당된다. 중심공간이 부재이며 자율적 개실형으로는 프랭크 게리 뮤지엄이 프레더릭 와이즈먼 뮤지엄, 비교 뮤지엄이 맥코드뮤지엄과 Burda 컬렉션 뮤지엄이 해당된다. 중심공간 부재이며 자율적 개실형에 게리 뮤지엄은 비트라 뮤지엄이 있지만 비교뮤지엄에 해당사항이 없어 유형별 분석에서 제외시켰다. 로비 공간의 통합도는 프랭크 게리뮤지엄에서 EMP뮤지엄이 가장 높은 값이 나왔다. 비교뮤지엄의 로비에서는 샌프란시스코 뮤지엄이 가장 큰 통합도를 나타냈다. 각 뮤지엄 전체 공간의 연결도, 통합도, 명료도 값을 구하고 유형별로 비교했다. ‘중심공간존재-출입순회형’에 속하는 프랭크 게리의 EMP뮤지엄과 비교뮤지엄의 슈투트가르트뮤지엄, 푸에르토리코뮤지엄, US 홀로코스트 뮤지엄을 비교했다. EMP뮤지엄의 통합도가 세 비교 뮤지엄보다 2배 이상 높았다. 이것은 특정 공간으로 이동하는데, 전이공간이 적어서 동선의 효율이 높다는 것을 의미한다. ‘중심공간존재-출입형’에 속하는 프랭크 게리의 빌바오 구겐하임뮤지엄과 비교 뮤지엄의 샌프란시스코뮤지엄, 마르코 현대뮤지엄, 게티센터를 비교했다. 통합도 값을 보면 빌바오 구겐하임뮤지엄이 샌프란시스코뮤지엄 보다 약 1/2이 작은 것으로 나타났다. 즉 빌바오 구겐하임뮤지엄은 단위 공간 사이에 상호 분리성이 강하고, 샌프란시스코뮤지엄은 다른 두 비교뮤지엄에 비해 통합도 값이 크므로 공간들의 통합성이 매우 높다는 것을 의미한다. ‘중심공간부재:-자유선택형’에 속하는 프랭크 게리의 프레더릭 와이즈먼뮤지엄과 맥코드뮤지엄, Burda 뮤지엄을 비교했다. 프레더릭 와이즈먼뮤지엄과 비교뮤지엄중 맥코드뮤지엄의 상호간 통합도 값의 차이가 적다는 것은 두 뮤지엄의 공간구조가 비슷함을 의미한다. 명료도 값은 프레더릭 와이즈먼뮤지엄이, 맥코드뮤지엄보다 조금 더 높지만, Burda 뮤지엄보다는 다소 낮다. 프레더릭 와이즈먼뮤지엄의 평면은 로비와 연결된 넓은 통로를 따라 전시장이 배치됐으며, 대공간은 없지만 통로가 축의 역할을 하여 실내 공간인식에 도움이 될 것으로 보인다. ‘전시공간형태’를 기준으로 비교했다. 프랭크 게리의 비트라뮤지엄과 프레더릭 와이즈먼뮤지엄의 전시공간은 정형적 형태이다. 분석결과 위의 두 뮤지엄과 비교뮤지엄 8개의 통합도 값은 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 이것은 전시 공간 형태가 정형인 경우에는 프랭크 게리뮤지엄과 비교뮤지엄 공간구조의 차이가 크지 않다는 것을 보여준다. 명료도 값은 비트라뮤지엄과 프레더릭 와이즈먼뮤지엄이 8개의 비교뮤지엄보다 약 1.1배~2.2배 정도 크다. 이 경우에는 게리뮤지엄의 공간인식이 비교뮤지엄보다 더 수월함을 의미한다. 그 이유는 비트라뮤지엄은 소형이어서 공간구조가 비교적 단순하고, 프레더릭 와이즈먼뮤지엄 경우는 넓은 통로 축을 중심으로 전시장이 배치되어 있어서 공간인식이 용이하다고 판단된다.
This study aims on the differences between space organization of ‘Frank Gehry’s Museum’s, which have convoluted exterior and looking confusing flat surface and other architect’s museums. Frank Gehry's museums are 5 in total in late 1980 to 2000. This study targeted 4 museums except the Boston Childr...
This study aims on the differences between space organization of ‘Frank Gehry’s Museum’s, which have convoluted exterior and looking confusing flat surface and other architect’s museums. Frank Gehry's museums are 5 in total in late 1980 to 2000. This study targeted 4 museums except the Boston Children’s Museum which was not suitable for the study because it add to the main entrance. And it selected 8 other similar-scale museums as the comparative (typical) ones, built in same period with Gehry's(atypical). To know characteristics of interior space, the study used the Space Syntax as space configuration’s quantitative analysis. This method could show the relations between spaces and the characters of space as objective figures, and also have used as verification means whether a space is ordered or not. Advanced researches were mainly focused on shapes, there were less focused on space configuration. In study of Jeon Beom-woo etc.(2006), using the Space Syntax, analyzed 4 buildings; 2 museums, 1 customs office, and 1 educational building. Thus, this study is only focused on museums, having differences with other advanced researches. The analyzed Frank Gehry's museum is followings: the Vitra Design Museum, the Frederick Weisman Museum of Art, the Guggenheim Museum Bilbao, the Experience Music Project (EMP). The comparative museums are followings: the Stuttgart Museum, Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey (Marco), the McCord Museum, the U.S. Holocaust Memorial Museum, the San Francisco Museum of Modern Art, the Getty Center, Museo De Arte De Puerto Rico, Museum Frieder Burda. It is categorized whether there is the main space or not. Frank Gehry's are EMP Museum, having the center space and entrance-tour type. On the other hand, the comparative museums are the Stuttgart Museum, Museo De Arte De Puerto Rico, and the U.S. Holocaust Memorial Museum. The museum having the center space, entrance type are the Guggenheim Museum Bilbao in Gehry's and the comparatives are the San Francisco Museum of Modern Art, Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey, and the Getty Center. The museum not having the center space, autonomic Room to Room is the Frederick Weisman Museum of Art in Gehry’s and the comparatives are the McCord Museum and Museum Frieder Burda. There is the Vitra Design Museum that doesn't have the center space and is autonomic Room to Room in Gehry's, but it doesn't have the comparative museum, thus it is excluded. The highest Integration Value in Lobby space was showed in EMP museum in Gehry's. In the other hand among the comparatives, the San Francisco Museum of Modern Art showed the highest Integration Value. The study evaluated values of the Connectivity, the Integration, and the Intelligibility of each museum's whole space and categorized them by type. This study compared EMP museum of Gehry's which is categorized in 'existence of the center space/entrance-routine' type with the Stuttgart Museum, Museo De Arte De Puerto Rico, and the U.S. Holocaust Memorial Museum in the comparative museum. The Integration Value of the EMP museum is two times higher than other three comparative museums. It means having high efficiency of flow because of less transitional space for moving to a certain space. According to the type of the flat surface based on existence of the main space and the typology, it analyzed the Gehry's museums and the comparative museums. Followings are the result: First, it compared Frank Gehry's Guggenheim Museum Bilbao in the type of 'existence of the center space-entrance' with the San Francisco Museum of Modern Art, Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey, and the Getty Center as the comparative museums. At the Integration Value, the Guggenheim Museum Bilbao was showed 1/2 approximately than the San Francisco Museum of Modern Art. In other words, the Guggenheim Museum Bilbao showed strong disjunctive relations between unit spaces, and the San Francisco Museum of Modern Art showed larger Integration Value than two other comparative museums thus, it means its Integration between spaces is intensely high. Second, it compared Frank Gehry's Frederick Weisman Museum of Art in the type of 'Absent of the center space-free choice' with the McCord Museum and Museum Frieder Burda. Showing less differences of Integration Value between the Frederick Weisman Museum of Art and other two comparative museums means there is similar Space Configuration between two museums. The Intelligibility Value is higher slightly in the Frederick Weisman Museum of Art than the McCord Museum, but is a little bit lower than Museum Frieder Burda. On the flat surface of the Frederick Weisman Museum of Art, exhibition rooms are positioned along with the broad passage connected with lobby. It doesn't have a large space though, passages as axes could be helpful for awareness of interior space. Third, it compared based on shape of 'exhibition space.' The exhibition spaces of Frank Gehry's Vitra Design Museum and the Frederick Weisman Museum of Art are the typical shapes. In the analysis result, there are no large differences in the Integration Value between two museums mentioned above and the 8 comparative museums. It shows that if the shape of exhibition space is typical, there is less differences in the spatial structure between the Frank Gehry's and the comparative museums. The Intelligibility Values of the Vitra Design Museum and the Frederick Weisman Museum of Art are approximately 1.1 times to 2.2 times higher than other 8 comparative museums. In this case it means that the awareness of space of Frank Gehry's is easier than other comparatives. The reason is because the Vitra Design Museum is small thus its spatial structure is comparatively simple, and in the case of the Frederick Weisman Museum of Art, the awareness of space seems to be easy because the exhibition rooms are placed around large passage axes. So Frank Gehry's
This study aims on the differences between space organization of ‘Frank Gehry’s Museum’s, which have convoluted exterior and looking confusing flat surface and other architect’s museums. Frank Gehry's museums are 5 in total in late 1980 to 2000. This study targeted 4 museums except the Boston Children’s Museum which was not suitable for the study because it add to the main entrance. And it selected 8 other similar-scale museums as the comparative (typical) ones, built in same period with Gehry's(atypical). To know characteristics of interior space, the study used the Space Syntax as space configuration’s quantitative analysis. This method could show the relations between spaces and the characters of space as objective figures, and also have used as verification means whether a space is ordered or not. Advanced researches were mainly focused on shapes, there were less focused on space configuration. In study of Jeon Beom-woo etc.(2006), using the Space Syntax, analyzed 4 buildings; 2 museums, 1 customs office, and 1 educational building. Thus, this study is only focused on museums, having differences with other advanced researches. The analyzed Frank Gehry's museum is followings: the Vitra Design Museum, the Frederick Weisman Museum of Art, the Guggenheim Museum Bilbao, the Experience Music Project (EMP). The comparative museums are followings: the Stuttgart Museum, Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey (Marco), the McCord Museum, the U.S. Holocaust Memorial Museum, the San Francisco Museum of Modern Art, the Getty Center, Museo De Arte De Puerto Rico, Museum Frieder Burda. It is categorized whether there is the main space or not. Frank Gehry's are EMP Museum, having the center space and entrance-tour type. On the other hand, the comparative museums are the Stuttgart Museum, Museo De Arte De Puerto Rico, and the U.S. Holocaust Memorial Museum. The museum having the center space, entrance type are the Guggenheim Museum Bilbao in Gehry's and the comparatives are the San Francisco Museum of Modern Art, Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey, and the Getty Center. The museum not having the center space, autonomic Room to Room is the Frederick Weisman Museum of Art in Gehry’s and the comparatives are the McCord Museum and Museum Frieder Burda. There is the Vitra Design Museum that doesn't have the center space and is autonomic Room to Room in Gehry's, but it doesn't have the comparative museum, thus it is excluded. The highest Integration Value in Lobby space was showed in EMP museum in Gehry's. In the other hand among the comparatives, the San Francisco Museum of Modern Art showed the highest Integration Value. The study evaluated values of the Connectivity, the Integration, and the Intelligibility of each museum's whole space and categorized them by type. This study compared EMP museum of Gehry's which is categorized in 'existence of the center space/entrance-routine' type with the Stuttgart Museum, Museo De Arte De Puerto Rico, and the U.S. Holocaust Memorial Museum in the comparative museum. The Integration Value of the EMP museum is two times higher than other three comparative museums. It means having high efficiency of flow because of less transitional space for moving to a certain space. According to the type of the flat surface based on existence of the main space and the typology, it analyzed the Gehry's museums and the comparative museums. Followings are the result: First, it compared Frank Gehry's Guggenheim Museum Bilbao in the type of 'existence of the center space-entrance' with the San Francisco Museum of Modern Art, Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey, and the Getty Center as the comparative museums. At the Integration Value, the Guggenheim Museum Bilbao was showed 1/2 approximately than the San Francisco Museum of Modern Art. In other words, the Guggenheim Museum Bilbao showed strong disjunctive relations between unit spaces, and the San Francisco Museum of Modern Art showed larger Integration Value than two other comparative museums thus, it means its Integration between spaces is intensely high. Second, it compared Frank Gehry's Frederick Weisman Museum of Art in the type of 'Absent of the center space-free choice' with the McCord Museum and Museum Frieder Burda. Showing less differences of Integration Value between the Frederick Weisman Museum of Art and other two comparative museums means there is similar Space Configuration between two museums. The Intelligibility Value is higher slightly in the Frederick Weisman Museum of Art than the McCord Museum, but is a little bit lower than Museum Frieder Burda. On the flat surface of the Frederick Weisman Museum of Art, exhibition rooms are positioned along with the broad passage connected with lobby. It doesn't have a large space though, passages as axes could be helpful for awareness of interior space. Third, it compared based on shape of 'exhibition space.' The exhibition spaces of Frank Gehry's Vitra Design Museum and the Frederick Weisman Museum of Art are the typical shapes. In the analysis result, there are no large differences in the Integration Value between two museums mentioned above and the 8 comparative museums. It shows that if the shape of exhibition space is typical, there is less differences in the spatial structure between the Frank Gehry's and the comparative museums. The Intelligibility Values of the Vitra Design Museum and the Frederick Weisman Museum of Art are approximately 1.1 times to 2.2 times higher than other 8 comparative museums. In this case it means that the awareness of space of Frank Gehry's is easier than other comparatives. The reason is because the Vitra Design Museum is small thus its spatial structure is comparatively simple, and in the case of the Frederick Weisman Museum of Art, the awareness of space seems to be easy because the exhibition rooms are placed around large passage axes. So Frank Gehry's
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.