만6~만12세 아동을 대상으로 시행된 원예치료 프로그램을 분석하기 위해 한국교육학술정보원에 등록된 학위논문 중 분류 항목별 유의성이 있는 논문 58부의 원예치료프로그램 1,118개를 도구로 사용하였다. 조사기간은 2011년 7월부터 2011년 10월까지 3개월간 진행되었으며, 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning)과정을 거쳐, SPSS v. 14.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석, ...
만6~만12세 아동을 대상으로 시행된 원예치료 프로그램을 분석하기 위해 한국교육학술정보원에 등록된 학위논문 중 분류 항목별 유의성이 있는 논문 58부의 원예치료프로그램 1,118개를 도구로 사용하였다. 조사기간은 2011년 7월부터 2011년 10월까지 3개월간 진행되었으며, 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning)과정을 거쳐, SPSS v. 14.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석, 유의수준은 5% 이내에서 검증하였다. 각 영역별 특성과, 각 영역별 아동에 따라 실시된 원예치료 프로그램에 차이가 있는지를 알아보기 위하여 교차분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 아동을 대상으로 실시한 원예치료 프로그램을 분석한 결과 전체적으로 볼 때, ‘재배활동’(A) 35.2%을 가장 많이 실시한 것으로 나타났고, 각 영역별로는 정서, 학교생활 만족도, 행동변화를 위해서는 재배활동을 많이 실시한 반면 자아존중감이나 사회성, 스트레스를 위해서는 장식 & 공예활동을, 인성을 위해서는 학습활동을 많이 실시한 것으로 나타나 다소 차이를 보였다(p<.001). 각 영역별 아동에 따라서는 일반아동의 경우 재배활동 프로그램을 가장 많이 실시한 반면, 저소득층 아동이나 장애아동의 경우 장식 & 공예활동 프로그램을 가장 많이 실시한 것으로 나타나 다소 차이를 보였다(p<.001). 또한 각 영역별 살펴보면 자아존중감이나 사회성에 있어서는 아동별 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.001), 일반아동의 경우 재배활동 프로그램을 가장 많이 실시한 반면, 저소득층 아동의 경우 장식 & 공예활동 프로그램을 가장 많이 실시한 것으로 나타나 다소 차이를 보였고, 정서에 있어서는 일반아동의 경우 재배활동 프로그램을 가장 많이 실시한 반면, 저소득층 아동이나 장애아동의 경우 장식 & 공예활동 프로그램을 가장 많이 실시한 것으로 나타났으나 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않았다(p>.05). 이 외에 인성, 학교생활 만족도, 스트레스에 있어서는 일반아동에게만 실시된 것으로 나타났고, 행동변화에 있어서는 장애아동에게만 실시된 것으로 나타났다. 따라서 각 항목별 많이 실시되는 프로그램의 통일성 및 대상자별 다양성을 가진 원예치료 프로그램의 발전과 원예치료의 성공적인 결과를 위해서는 전문성 있는 치료사와 대상자, 효과를 보고자 하는 항목별 특성에 맞는 효율적인 원예치료 프로그램의 선택이 잘 조화를 이루어져야 한다.
만6~만12세 아동을 대상으로 시행된 원예치료 프로그램을 분석하기 위해 한국교육학술정보원에 등록된 학위논문 중 분류 항목별 유의성이 있는 논문 58부의 원예치료프로그램 1,118개를 도구로 사용하였다. 조사기간은 2011년 7월부터 2011년 10월까지 3개월간 진행되었으며, 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning)과정을 거쳐, SPSS v. 14.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석, 유의수준은 5% 이내에서 검증하였다. 각 영역별 특성과, 각 영역별 아동에 따라 실시된 원예치료 프로그램에 차이가 있는지를 알아보기 위하여 교차분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 아동을 대상으로 실시한 원예치료 프로그램을 분석한 결과 전체적으로 볼 때, ‘재배활동’(A) 35.2%을 가장 많이 실시한 것으로 나타났고, 각 영역별로는 정서, 학교생활 만족도, 행동변화를 위해서는 재배활동을 많이 실시한 반면 자아존중감이나 사회성, 스트레스를 위해서는 장식 & 공예활동을, 인성을 위해서는 학습활동을 많이 실시한 것으로 나타나 다소 차이를 보였다(p<.001). 각 영역별 아동에 따라서는 일반아동의 경우 재배활동 프로그램을 가장 많이 실시한 반면, 저소득층 아동이나 장애아동의 경우 장식 & 공예활동 프로그램을 가장 많이 실시한 것으로 나타나 다소 차이를 보였다(p<.001). 또한 각 영역별 살펴보면 자아존중감이나 사회성에 있어서는 아동별 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.001), 일반아동의 경우 재배활동 프로그램을 가장 많이 실시한 반면, 저소득층 아동의 경우 장식 & 공예활동 프로그램을 가장 많이 실시한 것으로 나타나 다소 차이를 보였고, 정서에 있어서는 일반아동의 경우 재배활동 프로그램을 가장 많이 실시한 반면, 저소득층 아동이나 장애아동의 경우 장식 & 공예활동 프로그램을 가장 많이 실시한 것으로 나타났으나 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않았다(p>.05). 이 외에 인성, 학교생활 만족도, 스트레스에 있어서는 일반아동에게만 실시된 것으로 나타났고, 행동변화에 있어서는 장애아동에게만 실시된 것으로 나타났다. 따라서 각 항목별 많이 실시되는 프로그램의 통일성 및 대상자별 다양성을 가진 원예치료 프로그램의 발전과 원예치료의 성공적인 결과를 위해서는 전문성 있는 치료사와 대상자, 효과를 보고자 하는 항목별 특성에 맞는 효율적인 원예치료 프로그램의 선택이 잘 조화를 이루어져야 한다.
The purpose of this study was to analyze the horticultural therapy program, which was performed targeting fully 6~fully 12 years old. It used a tool as 1,118 pieces of horticultural therapy programs for 58 theses with significance by classification item among academic degrees that are registered in ...
The purpose of this study was to analyze the horticultural therapy program, which was performed targeting fully 6~fully 12 years old. It used a tool as 1,118 pieces of horticultural therapy programs for 58 theses with significance by classification item among academic degrees that are registered in Korea Education and Research Information Service. Survey period was progressed for 3 months from July 2011 to October 2011. The statistical processing in the collected data was analyzed by utilizing SPSS v. 14.0 statistical package program after passing through data coding and data cleaning process, and was verified within 5% of significant level. To examine the characteristic by each sphere, and whether there is difference in horticulture therapy program, which was carried out according to children by each sphere, the cross tabulation was carried out. The results are as follows. As a result of analyzing the horticulture program that was carried out targeting children, seeing generally, ‘cultivation activity’(A) accounted for 35.2%, thereby having been indicated to have been carried out the most. By each sphere, the cultivation activity was carried out much for a change in emotion, school life satisfaction, and behavior. On the other hand, it was indicated to be much carried out the decoration & crafts activity for self-esteem, sociality, and stress, and the learning activity for personality. Thus, a little difference was indicated(p<.001). Depending on children by each sphere, the cultivation activity program was carried out the most in case of general children. On the other hand, in case of children with low income brackets or children with disabilities, the decoration & crafts activity was indicated to be carried out the most. Thus, a little difference was indicated(p<.001). Also, examining by each sphere, the statistically significant difference was indicated(p.05). In addition to this, the school life satisfaction and stress were indicated to have been carried out only in general children. In a behavioral change, it was indicated to have been carried out only in children with disabilities. Accordingly, for the development in horticulture therapy program of having unity in the program, which is carried out much by each item, and diversity by subject, and for the successful result, there is a need of being well harmonized the selection of efficient horticulture therapy program in line with item-based characteristic of being aimed to be seen effect in addition to professional therapist and subjects.
The purpose of this study was to analyze the horticultural therapy program, which was performed targeting fully 6~fully 12 years old. It used a tool as 1,118 pieces of horticultural therapy programs for 58 theses with significance by classification item among academic degrees that are registered in Korea Education and Research Information Service. Survey period was progressed for 3 months from July 2011 to October 2011. The statistical processing in the collected data was analyzed by utilizing SPSS v. 14.0 statistical package program after passing through data coding and data cleaning process, and was verified within 5% of significant level. To examine the characteristic by each sphere, and whether there is difference in horticulture therapy program, which was carried out according to children by each sphere, the cross tabulation was carried out. The results are as follows. As a result of analyzing the horticulture program that was carried out targeting children, seeing generally, ‘cultivation activity’(A) accounted for 35.2%, thereby having been indicated to have been carried out the most. By each sphere, the cultivation activity was carried out much for a change in emotion, school life satisfaction, and behavior. On the other hand, it was indicated to be much carried out the decoration & crafts activity for self-esteem, sociality, and stress, and the learning activity for personality. Thus, a little difference was indicated(p<.001). Depending on children by each sphere, the cultivation activity program was carried out the most in case of general children. On the other hand, in case of children with low income brackets or children with disabilities, the decoration & crafts activity was indicated to be carried out the most. Thus, a little difference was indicated(p<.001). Also, examining by each sphere, the statistically significant difference was indicated(p.05). In addition to this, the school life satisfaction and stress were indicated to have been carried out only in general children. In a behavioral change, it was indicated to have been carried out only in children with disabilities. Accordingly, for the development in horticulture therapy program of having unity in the program, which is carried out much by each item, and diversity by subject, and for the successful result, there is a need of being well harmonized the selection of efficient horticulture therapy program in line with item-based characteristic of being aimed to be seen effect in addition to professional therapist and subjects.
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