마르셀 뒤샹에 관한 연구는 뒤샹의 반예술 개념을 중심으로 다양하게 분석되고 있다. 마르셀 뒤샹의 작품세계에 있어서 반예술적 특성이 가장 주요하며, 또한, 이러한 반예술적 특성이 현대미술에 가장 많은 영향을 끼쳤기 때문이다. 현대미술에 있어서 그의 영향력은 거의 기념비적인 역할을 수행하고 있으며, 특히 그가 반예술의 의미로 제시한 레디메이드는 미술작품에 대한 새로운 접근방식을 제시하여 현대미술을 이해하는데 필수적인 요소로 평가받고 있다. 먼저, 현대미술에서 다다의 출현과 뒤샹의 레디메이드의 의미는 반예술적인 경향의 예술 활동 출발점에 큰 의의가 있다. 다다는 ‘미술이란 어떤 것이어야 한다.’는 기존의 관념에 대한 도전 의식이며, 미술에 대한 고정관념을 부수는 방법은 각각의 미술가들에게 다르게 나타나지만 그들의 공통점은 부정성, 즉 모든 가치에 대한 무정부주의적 부정행위에서 찾아진다. 한마디로 다다의 정신은 반대(anti)로 특징지을 수 있는데, 그들은 반종교, 반도덕, 반자연, 그리고 반예술에까지 진행되는 계기를 마련하였다라고 말할 수 있다. 다다이스트들에게 다다 이전의 예술은 현실의 삶과 유리된 본질적 생명을 잃은 예술로 간주되었으며, 그러한 삶과 예술사이의 괴리감으로 예술가들은 갈등과 불만이 쌓이게 되었고, 그러한 불만들이 다다를 계기로 반예술로 나타나게 되었던 것이다. 한마디로, 다다이스트들은 이전의 전통적 예술이 현실을 망각한 예술이라고 비난하였고, 생에 뿌리를 두지 않았다는 이유로 부정하여 새로운 예술을 찾게 된다. 그 새로운 예술, 즉 반예술은 기존의 관습적, 상투적 예술과는 다른 현실의 모순을 적나라하게 드러내 주는 것이었으며, 예술의 개념에 있어서도 ‘표현’에서 ‘선택’으로의 변화된 모습을 보이게 된다. 특히, 이러한 경향은 뒤샹을 통해 잘 나타난다. 뒤샹은 우리가 일상생활에서 흔히 볼 수 있는 물건들, 예를 들어 ‘소변기’나 ‘병걸이’를 예술작품으로 만들어 기존의 ‘표현’의 예술 개념을 ‘선택’과 ‘발견’의 개념으로 변모시키게 된다. 뒤샹은 이러한 기성품에 싸인을 하여 일상 사물을 예술품으로 승화시켰고, 그것을 ‘레디메이드’라 명명하게 된다. 이러한 레디메이드에는 뒤샹의 반예술적인 성향이 잘 드러나고 있으며, 대표적인 작품에는 「병걸이」, 「큰 유리」, 「샘」, 「자전거 바퀴」, 「L.H.O.O.Q」가 있다. 뒤샹은 20세기 조각의 혁신이라 할 수 있는 ‘모빌’을 제작한다. 이 작품은 최초의 레디메이드인 평범한 의자위에 낡은 자전거 바퀴를 올려놓은 「자전거 바퀴」라는 작품이다. 뒤샹은 바퀴와 의자라는 대량생산된 두 ...
마르셀 뒤샹에 관한 연구는 뒤샹의 반예술 개념을 중심으로 다양하게 분석되고 있다. 마르셀 뒤샹의 작품세계에 있어서 반예술적 특성이 가장 주요하며, 또한, 이러한 반예술적 특성이 현대미술에 가장 많은 영향을 끼쳤기 때문이다. 현대미술에 있어서 그의 영향력은 거의 기념비적인 역할을 수행하고 있으며, 특히 그가 반예술의 의미로 제시한 레디메이드는 미술작품에 대한 새로운 접근방식을 제시하여 현대미술을 이해하는데 필수적인 요소로 평가받고 있다. 먼저, 현대미술에서 다다의 출현과 뒤샹의 레디메이드의 의미는 반예술적인 경향의 예술 활동 출발점에 큰 의의가 있다. 다다는 ‘미술이란 어떤 것이어야 한다.’는 기존의 관념에 대한 도전 의식이며, 미술에 대한 고정관념을 부수는 방법은 각각의 미술가들에게 다르게 나타나지만 그들의 공통점은 부정성, 즉 모든 가치에 대한 무정부주의적 부정행위에서 찾아진다. 한마디로 다다의 정신은 반대(anti)로 특징지을 수 있는데, 그들은 반종교, 반도덕, 반자연, 그리고 반예술에까지 진행되는 계기를 마련하였다라고 말할 수 있다. 다다이스트들에게 다다 이전의 예술은 현실의 삶과 유리된 본질적 생명을 잃은 예술로 간주되었으며, 그러한 삶과 예술사이의 괴리감으로 예술가들은 갈등과 불만이 쌓이게 되었고, 그러한 불만들이 다다를 계기로 반예술로 나타나게 되었던 것이다. 한마디로, 다다이스트들은 이전의 전통적 예술이 현실을 망각한 예술이라고 비난하였고, 생에 뿌리를 두지 않았다는 이유로 부정하여 새로운 예술을 찾게 된다. 그 새로운 예술, 즉 반예술은 기존의 관습적, 상투적 예술과는 다른 현실의 모순을 적나라하게 드러내 주는 것이었으며, 예술의 개념에 있어서도 ‘표현’에서 ‘선택’으로의 변화된 모습을 보이게 된다. 특히, 이러한 경향은 뒤샹을 통해 잘 나타난다. 뒤샹은 우리가 일상생활에서 흔히 볼 수 있는 물건들, 예를 들어 ‘소변기’나 ‘병걸이’를 예술작품으로 만들어 기존의 ‘표현’의 예술 개념을 ‘선택’과 ‘발견’의 개념으로 변모시키게 된다. 뒤샹은 이러한 기성품에 싸인을 하여 일상 사물을 예술품으로 승화시켰고, 그것을 ‘레디메이드’라 명명하게 된다. 이러한 레디메이드에는 뒤샹의 반예술적인 성향이 잘 드러나고 있으며, 대표적인 작품에는 「병걸이」, 「큰 유리」, 「샘」, 「자전거 바퀴」, 「L.H.O.O.Q」가 있다. 뒤샹은 20세기 조각의 혁신이라 할 수 있는 ‘모빌’을 제작한다. 이 작품은 최초의 레디메이드인 평범한 의자위에 낡은 자전거 바퀴를 올려놓은 「자전거 바퀴」라는 작품이다. 뒤샹은 바퀴와 의자라는 대량생산된 두 오브제를 결합함으로써 피카소나 브라크와 같이 무언가를 창작하는 것은 자신의 외부에 존재하는 것들을 인식하고 이해하는 방식에 달려있다는 것을 인정한 것으로 볼 수 있다. 또한, 그는 무관심의 상태에서 파리의 상점에서 둥근 병걸이를 사서 그 위에 서명을 하였고, 그 작품은 「병걸이」라고 이름 붙여진다. 그는 대량생산품인 공산품을 가지고 와서 뒤샹 자신의 서명을 하고는 미술품으로 취급한 것이다. 뒤샹이 병 건조기를 선택한 이유는 이것이 대량생산품이었기 때문이며 자전거 바퀴처럼 운동성이 있는 것도 아닌 단지 실용성 때문이었다. 이것이 병을 말리는 용도로 공장에서 만들어졌지만 뒤샹에 의해 본래의 용도는 사라져 버리고, 즉 실용성은 소멸되고 남은 것은 그의 외관만으로 상징되는 것이었다. 뒤샹의 작품 중 가장 복잡하고 비의적이며 다중적인 의미를 갖고 있는 작품은 「큰 유리」이며, 1915년부터 1923년까지 8년 동안에 걸쳐 제작된 이 뒤샹의 전반기 대표작은 「그녀의 독신자들에 의해 발가벗겨진 새색시, 조차도」라는 에로틱한 원제를 가지고 있다. 이 작품은 상하단 2분 구조를 가진 대형 유리 작품으로 상단은 새색시의 영역, 하단은 에로틱한 이미지들이 기계적인 도상으로 상징화되어 있다. 또한, 뒤샹이 1917년 뉴욕에서 전시한 「샘」이라는 작품은 남자 소변기를 오브제로 사용한 것으로서, 사물의 위치가 그 원래 기능을 전도시킨다는 의도를 드러내고 있다. 마지막으로, 뒤샹은 1919년 레오나르도 다빈치의 ‘모나리자’의 복제사진에 콧수염을 붙여놓고, ‘L·H·O·O·Q'라는 제목을 붙이기도 한다. 이는 신성시 되어온 고전 예술에 대한 경멸의 표현으로 새로운 반예술의 의미를 보여주기도 한다. 뒤샹의 개념은 20세기 현대미술의 새로운 표현방법의 모색과 가능성을 제시하였고 이후 현대미술에 커다란 영향을 주었다는데 그 의의가 있다. 1950년대 말에 시작된 팝아트와 이후의 개념미술에서도 뒤샹의 이념은 여전히 반영되고 있음을 볼 수 있다. 언어의 한계성을 알았던 뒤샹은 언어의 한계극복을 위해 기성품인 레디메이드를 제시하였으며, 종래의 작가중심의 미학에서 벗어나, 미술작품이 작가의 관념이나 사고를 거쳐 완성되어야 한다는 이념을 확고히 했다. 작품의 오리지널 개념을 비판하며 제시했던 레디메이드는 이후 오브제 미술의 시초가 되었으며, 오브제를 대상화하려는 그의 시도는 완성형은 아니었으나 팝아트와 개념미술에 큰 영향을 미치게 된다.
마르셀 뒤샹에 관한 연구는 뒤샹의 반예술 개념을 중심으로 다양하게 분석되고 있다. 마르셀 뒤샹의 작품세계에 있어서 반예술적 특성이 가장 주요하며, 또한, 이러한 반예술적 특성이 현대미술에 가장 많은 영향을 끼쳤기 때문이다. 현대미술에 있어서 그의 영향력은 거의 기념비적인 역할을 수행하고 있으며, 특히 그가 반예술의 의미로 제시한 레디메이드는 미술작품에 대한 새로운 접근방식을 제시하여 현대미술을 이해하는데 필수적인 요소로 평가받고 있다. 먼저, 현대미술에서 다다의 출현과 뒤샹의 레디메이드의 의미는 반예술적인 경향의 예술 활동 출발점에 큰 의의가 있다. 다다는 ‘미술이란 어떤 것이어야 한다.’는 기존의 관념에 대한 도전 의식이며, 미술에 대한 고정관념을 부수는 방법은 각각의 미술가들에게 다르게 나타나지만 그들의 공통점은 부정성, 즉 모든 가치에 대한 무정부주의적 부정행위에서 찾아진다. 한마디로 다다의 정신은 반대(anti)로 특징지을 수 있는데, 그들은 반종교, 반도덕, 반자연, 그리고 반예술에까지 진행되는 계기를 마련하였다라고 말할 수 있다. 다다이스트들에게 다다 이전의 예술은 현실의 삶과 유리된 본질적 생명을 잃은 예술로 간주되었으며, 그러한 삶과 예술사이의 괴리감으로 예술가들은 갈등과 불만이 쌓이게 되었고, 그러한 불만들이 다다를 계기로 반예술로 나타나게 되었던 것이다. 한마디로, 다다이스트들은 이전의 전통적 예술이 현실을 망각한 예술이라고 비난하였고, 생에 뿌리를 두지 않았다는 이유로 부정하여 새로운 예술을 찾게 된다. 그 새로운 예술, 즉 반예술은 기존의 관습적, 상투적 예술과는 다른 현실의 모순을 적나라하게 드러내 주는 것이었으며, 예술의 개념에 있어서도 ‘표현’에서 ‘선택’으로의 변화된 모습을 보이게 된다. 특히, 이러한 경향은 뒤샹을 통해 잘 나타난다. 뒤샹은 우리가 일상생활에서 흔히 볼 수 있는 물건들, 예를 들어 ‘소변기’나 ‘병걸이’를 예술작품으로 만들어 기존의 ‘표현’의 예술 개념을 ‘선택’과 ‘발견’의 개념으로 변모시키게 된다. 뒤샹은 이러한 기성품에 싸인을 하여 일상 사물을 예술품으로 승화시켰고, 그것을 ‘레디메이드’라 명명하게 된다. 이러한 레디메이드에는 뒤샹의 반예술적인 성향이 잘 드러나고 있으며, 대표적인 작품에는 「병걸이」, 「큰 유리」, 「샘」, 「자전거 바퀴」, 「L.H.O.O.Q」가 있다. 뒤샹은 20세기 조각의 혁신이라 할 수 있는 ‘모빌’을 제작한다. 이 작품은 최초의 레디메이드인 평범한 의자위에 낡은 자전거 바퀴를 올려놓은 「자전거 바퀴」라는 작품이다. 뒤샹은 바퀴와 의자라는 대량생산된 두 오브제를 결합함으로써 피카소나 브라크와 같이 무언가를 창작하는 것은 자신의 외부에 존재하는 것들을 인식하고 이해하는 방식에 달려있다는 것을 인정한 것으로 볼 수 있다. 또한, 그는 무관심의 상태에서 파리의 상점에서 둥근 병걸이를 사서 그 위에 서명을 하였고, 그 작품은 「병걸이」라고 이름 붙여진다. 그는 대량생산품인 공산품을 가지고 와서 뒤샹 자신의 서명을 하고는 미술품으로 취급한 것이다. 뒤샹이 병 건조기를 선택한 이유는 이것이 대량생산품이었기 때문이며 자전거 바퀴처럼 운동성이 있는 것도 아닌 단지 실용성 때문이었다. 이것이 병을 말리는 용도로 공장에서 만들어졌지만 뒤샹에 의해 본래의 용도는 사라져 버리고, 즉 실용성은 소멸되고 남은 것은 그의 외관만으로 상징되는 것이었다. 뒤샹의 작품 중 가장 복잡하고 비의적이며 다중적인 의미를 갖고 있는 작품은 「큰 유리」이며, 1915년부터 1923년까지 8년 동안에 걸쳐 제작된 이 뒤샹의 전반기 대표작은 「그녀의 독신자들에 의해 발가벗겨진 새색시, 조차도」라는 에로틱한 원제를 가지고 있다. 이 작품은 상하단 2분 구조를 가진 대형 유리 작품으로 상단은 새색시의 영역, 하단은 에로틱한 이미지들이 기계적인 도상으로 상징화되어 있다. 또한, 뒤샹이 1917년 뉴욕에서 전시한 「샘」이라는 작품은 남자 소변기를 오브제로 사용한 것으로서, 사물의 위치가 그 원래 기능을 전도시킨다는 의도를 드러내고 있다. 마지막으로, 뒤샹은 1919년 레오나르도 다빈치의 ‘모나리자’의 복제사진에 콧수염을 붙여놓고, ‘L·H·O·O·Q'라는 제목을 붙이기도 한다. 이는 신성시 되어온 고전 예술에 대한 경멸의 표현으로 새로운 반예술의 의미를 보여주기도 한다. 뒤샹의 개념은 20세기 현대미술의 새로운 표현방법의 모색과 가능성을 제시하였고 이후 현대미술에 커다란 영향을 주었다는데 그 의의가 있다. 1950년대 말에 시작된 팝아트와 이후의 개념미술에서도 뒤샹의 이념은 여전히 반영되고 있음을 볼 수 있다. 언어의 한계성을 알았던 뒤샹은 언어의 한계극복을 위해 기성품인 레디메이드를 제시하였으며, 종래의 작가중심의 미학에서 벗어나, 미술작품이 작가의 관념이나 사고를 거쳐 완성되어야 한다는 이념을 확고히 했다. 작품의 오리지널 개념을 비판하며 제시했던 레디메이드는 이후 오브제 미술의 시초가 되었으며, 오브제를 대상화하려는 그의 시도는 완성형은 아니었으나 팝아트와 개념미술에 큰 영향을 미치게 된다.
A study of Marcel Duchamp has been analyzed in focus on various concepts of anti-art. His anti-artistic quality is mainly fundamental in his works of art as well as has been decisive effect on modern art. His works have been a lot of monumental leverage in modern art. In particular, Ready-mades whic...
A study of Marcel Duchamp has been analyzed in focus on various concepts of anti-art. His anti-artistic quality is mainly fundamental in his works of art as well as has been decisive effect on modern art. His works have been a lot of monumental leverage in modern art. In particular, Ready-mades which he presented as the main concept has been cited as early examples of anti-artistic objects to comprehend modern art. The appearance of a dada movement and his ready-mades were generally considered the first anti-art movement. Dada is a challenging look on a traditional notion of art. Even though the respective artists have shown up different ideas to break a stereotype on art, they commonly concentrated anarchism through a rejection of prevailing standards in all values. In brief, dada can be characterized by Anti, served as adding momentum of anti-religion, anti-ethics, anti-nature, and anti-art. Dadaists considered that the art before dada was isolated from reality and essentially lost a vitality of art. They were conflicted with the gap between reality and art, and then it produced the anti-art movement. In short, dadaists criticized that the art before dada lost the sight of reality so they tried to find a new concept. The new concept of art, ‘Anti-art’ was exposed to give a contradiction of reality different from an existing customary, normal style of art. Their concept appeared a change from ‘expression’ to ‘choice’. Especially, its tendency is well presented through Marcel Duchamp’s works. He made the artwork using articles in daily use, for example, a urinal and bottle rack. In result, he turned the notion of existing art on ‘expression’ into ‘choice’ and ‘discovery’. He signed on the articles in daily use in order to sublimate them to the artworks called ‘ready-mades’. The Ready-mades on his works represents anti-art, Especially , , , , and are representative of his works. He produced a mobil, called an innovative sculpture in 20th century, which is the first ready-made artwork [Bicycle wheel] arranged a vintage bicycle wheel on a common chair. As he combined two mass-produced objects of the wheel and chair, He found it that creating something like Pablo Picasso or Georges Braque could depend on the method, comprehended and appreciated an existence around him. Furthermore, he signed the rounded bottle rack which he bought in Paris store into unconscious state for a while, and then it named [Bottle rack]. He dealt with the artwork by signed on mass-produced industrial products. The reason why he chose the bottle-dryer was that it was not the mass products but also the practicality regardless of the motility like bicycle wheel. Although it made from a factory to dry bottles, he removed the original purpose without practicality, the leftover was symbolized by the appearance. The most complex and metaphysical work that has multiple meanings, , from 1915 to 1923 over eight years produced as the representative work in his earlier works, has an original title meant erotic. It consists of two parts on the large glass, the top of the glass is for the bride, the bottom is symbolized to a mechanicalicon from erotic images. In addition, he exhibited in New York in 1917, used a male urinal as the art object, that the position of object was intended to transform the original fuction. Last of all, He drew a moustache and beard on a reprodution of Leonardo da Vinci's Mona Lisa naming it [L.H.O.O.Q]. It indicated the new concept of anti-art, claimed a classic work of art with the new perspective. His concept has suggested seeking new methods how to depict art and a possibility on modern art in the 20th century, later it has completely influenced on modern art, also has still reflected on Pop art starting the late of 1950 and conceptual art in the later. He had presented 'Ready-made' to overcome alimitation of the language because he arleady knew the limits. He established the concept which artworks need to be through artist one’s way and idea away from the conventional aesthetics of former artists. Ready-made, which criticized the original concept of conventional art, became the begining of the object art, his attempt on subjected objects didn't complete but has an huge effects on pop art and conceptual art.
A study of Marcel Duchamp has been analyzed in focus on various concepts of anti-art. His anti-artistic quality is mainly fundamental in his works of art as well as has been decisive effect on modern art. His works have been a lot of monumental leverage in modern art. In particular, Ready-mades which he presented as the main concept has been cited as early examples of anti-artistic objects to comprehend modern art. The appearance of a dada movement and his ready-mades were generally considered the first anti-art movement. Dada is a challenging look on a traditional notion of art. Even though the respective artists have shown up different ideas to break a stereotype on art, they commonly concentrated anarchism through a rejection of prevailing standards in all values. In brief, dada can be characterized by Anti, served as adding momentum of anti-religion, anti-ethics, anti-nature, and anti-art. Dadaists considered that the art before dada was isolated from reality and essentially lost a vitality of art. They were conflicted with the gap between reality and art, and then it produced the anti-art movement. In short, dadaists criticized that the art before dada lost the sight of reality so they tried to find a new concept. The new concept of art, ‘Anti-art’ was exposed to give a contradiction of reality different from an existing customary, normal style of art. Their concept appeared a change from ‘expression’ to ‘choice’. Especially, its tendency is well presented through Marcel Duchamp’s works. He made the artwork using articles in daily use, for example, a urinal and bottle rack. In result, he turned the notion of existing art on ‘expression’ into ‘choice’ and ‘discovery’. He signed on the articles in daily use in order to sublimate them to the artworks called ‘ready-mades’. The Ready-mades on his works represents anti-art, Especially , , , , and are representative of his works. He produced a mobil, called an innovative sculpture in 20th century, which is the first ready-made artwork [Bicycle wheel] arranged a vintage bicycle wheel on a common chair. As he combined two mass-produced objects of the wheel and chair, He found it that creating something like Pablo Picasso or Georges Braque could depend on the method, comprehended and appreciated an existence around him. Furthermore, he signed the rounded bottle rack which he bought in Paris store into unconscious state for a while, and then it named [Bottle rack]. He dealt with the artwork by signed on mass-produced industrial products. The reason why he chose the bottle-dryer was that it was not the mass products but also the practicality regardless of the motility like bicycle wheel. Although it made from a factory to dry bottles, he removed the original purpose without practicality, the leftover was symbolized by the appearance. The most complex and metaphysical work that has multiple meanings, , from 1915 to 1923 over eight years produced as the representative work in his earlier works, has an original title meant erotic. It consists of two parts on the large glass, the top of the glass is for the bride, the bottom is symbolized to a mechanicalicon from erotic images. In addition, he exhibited in New York in 1917, used a male urinal as the art object, that the position of object was intended to transform the original fuction. Last of all, He drew a moustache and beard on a reprodution of Leonardo da Vinci's Mona Lisa naming it [L.H.O.O.Q]. It indicated the new concept of anti-art, claimed a classic work of art with the new perspective. His concept has suggested seeking new methods how to depict art and a possibility on modern art in the 20th century, later it has completely influenced on modern art, also has still reflected on Pop art starting the late of 1950 and conceptual art in the later. He had presented 'Ready-made' to overcome alimitation of the language because he arleady knew the limits. He established the concept which artworks need to be through artist one’s way and idea away from the conventional aesthetics of former artists. Ready-made, which criticized the original concept of conventional art, became the begining of the object art, his attempt on subjected objects didn't complete but has an huge effects on pop art and conceptual art.
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