본 연구에서는 기업이 패션 디자이너에게 유니폼 디자인을 의뢰한 사례를 조사하여, 패션 디자이너의 아이디어와 기업 아이덴티티가 함께 결합되면서 창출되는 시너지 효과를 확인하고 디자인 특성을 파악하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 방법은 2000년부터 2011년 최근까지 국내기업의 유니폼 디자인 분야에서 패션 디자이너에게 의뢰된 사례를 조사하여 분석하는 조사연구 방법을 사용하였고, 연구의 자료는 연구자의 직접면담 및 관련분야의 선행연구, 학술지, 단행본, 인터넷 자료, 주간지 및 일간지 등을 활용하였다. 본 연구에서 고찰한 패션 디자이너와 국내 기업 간의 유니폼 디자인 사례는 직업별(항공, 금융, 유통, 건설, 통신, 요식, 향장, 기타)로 구분 되었으며, 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 항공사는 각 기업의 이미지 전달 매체로는 물론, 각 나라의 이미지를 세계에 인식시킬 수 있는 상징 매체이다. 이러한 측면에서 대한항공의 유니폼은 글로벌 이미지를 부각시키기 위해 외국인의 시각에서 본 한국적인 분위기와 항공사 특유의 도약하는 이미지를 이탈리아의 세계적 디자이너인 지안프랑코 페레Gianfranco Ferre)에게 의뢰하였으며, 아시아나항공은 패션 디자이너인 진태옥에게 의뢰하여 니트소재의 기능성이 강조된 디자인을 제시하였다. 에어부산은 디자이너 지춘희에게 의뢰하여 ...
본 연구에서는 기업이 패션 디자이너에게 유니폼 디자인을 의뢰한 사례를 조사하여, 패션 디자이너의 아이디어와 기업 아이덴티티가 함께 결합되면서 창출되는 시너지 효과를 확인하고 디자인 특성을 파악하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 방법은 2000년부터 2011년 최근까지 국내기업의 유니폼 디자인 분야에서 패션 디자이너에게 의뢰된 사례를 조사하여 분석하는 조사연구 방법을 사용하였고, 연구의 자료는 연구자의 직접면담 및 관련분야의 선행연구, 학술지, 단행본, 인터넷 자료, 주간지 및 일간지 등을 활용하였다. 본 연구에서 고찰한 패션 디자이너와 국내 기업 간의 유니폼 디자인 사례는 직업별(항공, 금융, 유통, 건설, 통신, 요식, 향장, 기타)로 구분 되었으며, 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 항공사는 각 기업의 이미지 전달 매체로는 물론, 각 나라의 이미지를 세계에 인식시킬 수 있는 상징 매체이다. 이러한 측면에서 대한항공의 유니폼은 글로벌 이미지를 부각시키기 위해 외국인의 시각에서 본 한국적인 분위기와 항공사 특유의 도약하는 이미지를 이탈리아의 세계적 디자이너인 지안프랑코 페레Gianfranco Ferre)에게 의뢰하였으며, 아시아나항공은 패션 디자이너인 진태옥에게 의뢰하여 니트소재의 기능성이 강조된 디자인을 제시하였다. 에어부산은 디자이너 지춘희에게 의뢰하여 CI 색상을 반영하여 기업이미지를 표출한 디자인을 제시하였다.
둘째, 금융으로 우리은행과 하나은행은 패션디자이너인 정구호와 손잡고 CI를 바탕으로 하되, 직원들이 편안하게 근무할 수 있도록 기능성과 단순함을 강조한 디자인을 제시하였다. SC제일은행 역시 정구호에게 유니폼 디자인을 의뢰하였으나, 전자와 달리 은행의 상징색과 심볼을 적극적으로 활용한 현대적이고 세련된 유니폼 디자인을 제시하였다. 외환은행은 글로벌 금융기업의 이미지를 강화하기 위해 패션 디자이너인 앙드레 김에게 의뢰하여 유니폼을 제작하였다. 화이트와 네이비를 기본색으로 하고 CI의 레드와 블루를 포인트 색으로 활용하여 디자이너의 개성이 잘 드러난 트렌디한 유니폼의 사례를 보여주었다. 신한은행은 패션 디자이너 이상봉에게 의뢰하여 기업의 상징색인 블루와 네이비를 기본색으로 고객들에게 전문적인 금융기업의 이미지를 부각 시키는데 주력하였다. 국민은행은 2011년에 앤디&댑에게 의뢰하였고, 이들은 유니폼의 색을 기존 옐로우에서 다크 브라운으로 바꿈으로써 금융의 전문성과 신뢰감을 부각시켰다.
셋째, 유통의 경우, 롯데백화점 에비뉴엘은 강진영에게 유니폼 디자인을 의뢰하여 고급스러운 백화점의 이미지를 살리면서도 독창적인 디자인을 전개하였다. 현대백화점은 패션 디자이너 지춘희와 함께 개성있고 젊은 스타일의 유니폼을 디자인하여 백화점의 이미지 제고에 기여하였다. 갤러리아 백화점은 프랑스 유니폼 업체인 ‘Creation & Image’에게 의뢰하여 국내에서는 볼 수 없는 유니크한 유니폼을 디자인함으로써 차별화된 디자인을 제시하였다.
넷째, 건설사들은 도우미의 이미지가 브랜드 신뢰도에 영향을 미친다는 판단 하에 패션 디자이너의 유니폼을 선보이고 있다. 먼저 삼성물산은 앙드레 김에게 의뢰하여 기존 유니폼의 상식을 깨고 디자이너의 개성을 강하게 표현한 유니폼을 디자인하였고, 대림산업과 패션디자이너 지춘희는 ‘e-편한세상’의 브랜드 이미지를 부각시키고자 CI 상징색과 문양을 유니폼 디자인에 활용하였으며, 현대산업개발과 마사루 미네오는 모델하우스 유니폼을 블랙 시폰소재의 심플하고 현대적인 원피스로 제작하여 모던한 컨셉의 I-Park 아파트의 컨셉과 조화를 이루도록 하였다.
다섯째, 통신의 SK텔레콤은 기성복 브랜드 오브제에 의뢰하여 대리점과 지점 직원의 유니폼을 교체 하였다. CI 상징색인 주황색을 포인트로 세련된 줄무늬 패턴을 블라우스에 적용하고 니트 조끼를 매치하여 기능성과 상징성을 동시에 부각시키고자 한 점이 특징이다. KT는 Olleh kt의 신선한 이미지를 어필하기 위해 신진 디자이너인 김보라에게 의뢰하여 기존의 정장 형식에서 벗어난 캐주얼 스타일로 변화를 주었고, 4계절 모두 착용 가능토록 의복 아이템의 구성을 다양화하였다.
여섯째, 요식으로 패밀리 레스토랑 UNO는 고급화된 서비스를 제공하기 위해 디자이너 장광효와 함께 업무 특성에 맞게 다양한 원색의 색상과 스타일, 소품을 다르게 구성한 유니폼을 제시하였다. 패스트푸드 레스토랑 맥도날드는 패션브랜드 앤디y댑의 디자이너 윤원정과 함께 종전보다 고급스럽고, 기능적인 방향으로 디자인하였다. 이는 패스트푸드의 이미지를 덜고 고급스럽고 트렌디한 외식문화의 느낌을 강화하기 위한 것이었다.
일곱째, 향장의 브랜드 SK-II는 디자이너 정구호에게 의뢰하여 브랜드 이미지 컬러인 다크 레드를 사용하여 여성스러운 이미지의 원피스 유니폼을 디자인하였고, 아모레퍼시픽 아리따움은 패션 브랜드 앤디&댑과 손을 잡고 화장품의 생명인 맑은 피부를 추구하는 브랜드 이미지가 강하게 부각된 핑크색 니트 소재 유니폼을 제시하였다.
여덟째, 기타 기업으로 W워커힐 호텔은 디자이너 바바라 바타글린(Babara Battaglini)와 정욱준에게 의뢰하여 호텔 내 전 업장의 유니폼 디자인을 제시하였다. 모던함과 활동성, 한국적 모티브까지 활용된 이 호텔의 유니폼 디자인은 독창적이고 통일감 있는 디자인으로 호평 받았다. 교보문고는 디자이너 이상봉에게 의뢰하여 유니폼 재킷에 한글 문양을 프린트한 교보문고의 창립이념을 부각시킨 유니폼 디자인을 제시하였다. 또한 우리들병원은 디자이너 김지나와 함께 병원이라는 특수 환경을 고려한 기능적이고 편안한 유니폼을 제시하였다. 웅진코웨이는 한복 디자이너인 이영희에게 의뢰하여 웅진코웨이 사업의 근간인 정수기 물의 청량감과 신뢰감을 상징적으로 표현하면서도 업종을 고려한 활동성, 한국적인 미까지 동시에 고려된 매우 모범적인 유니폼 디자인 사례를 보여주었다. 영화업계의 CGV는 패션 디자이너 홍승완에게 의뢰하여 기능성과 편리함을 살리면서도 패션성에 세심한 신경을 기울인 유니폼 디자인을 제시하였다. 마지막으로, 포드코리아와 최혜정, 최형욱, 정재웅은 자동차 브랜드 포드의 아이덴티티를 표현하는 실용적이면서도 세련된 감각의 전시관 모델들의 유니폼 디자인을 제작하였다.
이러한 연구는 기업 및 착용자 모두가 만족할 수 있는 유니폼 디자인의 기초자료를 제공하고 기업 유니폼 디자인의 방향을 제시한다는 측면에서 의의가 있다고 사료된다.
본 연구에서는 기업이 패션 디자이너에게 유니폼 디자인을 의뢰한 사례를 조사하여, 패션 디자이너의 아이디어와 기업 아이덴티티가 함께 결합되면서 창출되는 시너지 효과를 확인하고 디자인 특성을 파악하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 방법은 2000년부터 2011년 최근까지 국내기업의 유니폼 디자인 분야에서 패션 디자이너에게 의뢰된 사례를 조사하여 분석하는 조사연구 방법을 사용하였고, 연구의 자료는 연구자의 직접면담 및 관련분야의 선행연구, 학술지, 단행본, 인터넷 자료, 주간지 및 일간지 등을 활용하였다. 본 연구에서 고찰한 패션 디자이너와 국내 기업 간의 유니폼 디자인 사례는 직업별(항공, 금융, 유통, 건설, 통신, 요식, 향장, 기타)로 구분 되었으며, 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 항공사는 각 기업의 이미지 전달 매체로는 물론, 각 나라의 이미지를 세계에 인식시킬 수 있는 상징 매체이다. 이러한 측면에서 대한항공의 유니폼은 글로벌 이미지를 부각시키기 위해 외국인의 시각에서 본 한국적인 분위기와 항공사 특유의 도약하는 이미지를 이탈리아의 세계적 디자이너인 지안프랑코 페레Gianfranco Ferre)에게 의뢰하였으며, 아시아나항공은 패션 디자이너인 진태옥에게 의뢰하여 니트소재의 기능성이 강조된 디자인을 제시하였다. 에어부산은 디자이너 지춘희에게 의뢰하여 CI 색상을 반영하여 기업이미지를 표출한 디자인을 제시하였다.
둘째, 금융으로 우리은행과 하나은행은 패션디자이너인 정구호와 손잡고 CI를 바탕으로 하되, 직원들이 편안하게 근무할 수 있도록 기능성과 단순함을 강조한 디자인을 제시하였다. SC제일은행 역시 정구호에게 유니폼 디자인을 의뢰하였으나, 전자와 달리 은행의 상징색과 심볼을 적극적으로 활용한 현대적이고 세련된 유니폼 디자인을 제시하였다. 외환은행은 글로벌 금융기업의 이미지를 강화하기 위해 패션 디자이너인 앙드레 김에게 의뢰하여 유니폼을 제작하였다. 화이트와 네이비를 기본색으로 하고 CI의 레드와 블루를 포인트 색으로 활용하여 디자이너의 개성이 잘 드러난 트렌디한 유니폼의 사례를 보여주었다. 신한은행은 패션 디자이너 이상봉에게 의뢰하여 기업의 상징색인 블루와 네이비를 기본색으로 고객들에게 전문적인 금융기업의 이미지를 부각 시키는데 주력하였다. 국민은행은 2011년에 앤디&댑에게 의뢰하였고, 이들은 유니폼의 색을 기존 옐로우에서 다크 브라운으로 바꿈으로써 금융의 전문성과 신뢰감을 부각시켰다.
셋째, 유통의 경우, 롯데백화점 에비뉴엘은 강진영에게 유니폼 디자인을 의뢰하여 고급스러운 백화점의 이미지를 살리면서도 독창적인 디자인을 전개하였다. 현대백화점은 패션 디자이너 지춘희와 함께 개성있고 젊은 스타일의 유니폼을 디자인하여 백화점의 이미지 제고에 기여하였다. 갤러리아 백화점은 프랑스 유니폼 업체인 ‘Creation & Image’에게 의뢰하여 국내에서는 볼 수 없는 유니크한 유니폼을 디자인함으로써 차별화된 디자인을 제시하였다.
넷째, 건설사들은 도우미의 이미지가 브랜드 신뢰도에 영향을 미친다는 판단 하에 패션 디자이너의 유니폼을 선보이고 있다. 먼저 삼성물산은 앙드레 김에게 의뢰하여 기존 유니폼의 상식을 깨고 디자이너의 개성을 강하게 표현한 유니폼을 디자인하였고, 대림산업과 패션디자이너 지춘희는 ‘e-편한세상’의 브랜드 이미지를 부각시키고자 CI 상징색과 문양을 유니폼 디자인에 활용하였으며, 현대산업개발과 마사루 미네오는 모델하우스 유니폼을 블랙 시폰소재의 심플하고 현대적인 원피스로 제작하여 모던한 컨셉의 I-Park 아파트의 컨셉과 조화를 이루도록 하였다.
다섯째, 통신의 SK텔레콤은 기성복 브랜드 오브제에 의뢰하여 대리점과 지점 직원의 유니폼을 교체 하였다. CI 상징색인 주황색을 포인트로 세련된 줄무늬 패턴을 블라우스에 적용하고 니트 조끼를 매치하여 기능성과 상징성을 동시에 부각시키고자 한 점이 특징이다. KT는 Olleh kt의 신선한 이미지를 어필하기 위해 신진 디자이너인 김보라에게 의뢰하여 기존의 정장 형식에서 벗어난 캐주얼 스타일로 변화를 주었고, 4계절 모두 착용 가능토록 의복 아이템의 구성을 다양화하였다.
여섯째, 요식으로 패밀리 레스토랑 UNO는 고급화된 서비스를 제공하기 위해 디자이너 장광효와 함께 업무 특성에 맞게 다양한 원색의 색상과 스타일, 소품을 다르게 구성한 유니폼을 제시하였다. 패스트푸드 레스토랑 맥도날드는 패션브랜드 앤디y댑의 디자이너 윤원정과 함께 종전보다 고급스럽고, 기능적인 방향으로 디자인하였다. 이는 패스트푸드의 이미지를 덜고 고급스럽고 트렌디한 외식문화의 느낌을 강화하기 위한 것이었다.
일곱째, 향장의 브랜드 SK-II는 디자이너 정구호에게 의뢰하여 브랜드 이미지 컬러인 다크 레드를 사용하여 여성스러운 이미지의 원피스 유니폼을 디자인하였고, 아모레퍼시픽 아리따움은 패션 브랜드 앤디&댑과 손을 잡고 화장품의 생명인 맑은 피부를 추구하는 브랜드 이미지가 강하게 부각된 핑크색 니트 소재 유니폼을 제시하였다.
여덟째, 기타 기업으로 W워커힐 호텔은 디자이너 바바라 바타글린(Babara Battaglini)와 정욱준에게 의뢰하여 호텔 내 전 업장의 유니폼 디자인을 제시하였다. 모던함과 활동성, 한국적 모티브까지 활용된 이 호텔의 유니폼 디자인은 독창적이고 통일감 있는 디자인으로 호평 받았다. 교보문고는 디자이너 이상봉에게 의뢰하여 유니폼 재킷에 한글 문양을 프린트한 교보문고의 창립이념을 부각시킨 유니폼 디자인을 제시하였다. 또한 우리들병원은 디자이너 김지나와 함께 병원이라는 특수 환경을 고려한 기능적이고 편안한 유니폼을 제시하였다. 웅진코웨이는 한복 디자이너인 이영희에게 의뢰하여 웅진코웨이 사업의 근간인 정수기 물의 청량감과 신뢰감을 상징적으로 표현하면서도 업종을 고려한 활동성, 한국적인 미까지 동시에 고려된 매우 모범적인 유니폼 디자인 사례를 보여주었다. 영화업계의 CGV는 패션 디자이너 홍승완에게 의뢰하여 기능성과 편리함을 살리면서도 패션성에 세심한 신경을 기울인 유니폼 디자인을 제시하였다. 마지막으로, 포드코리아와 최혜정, 최형욱, 정재웅은 자동차 브랜드 포드의 아이덴티티를 표현하는 실용적이면서도 세련된 감각의 전시관 모델들의 유니폼 디자인을 제작하였다.
이러한 연구는 기업 및 착용자 모두가 만족할 수 있는 유니폼 디자인의 기초자료를 제공하고 기업 유니폼 디자인의 방향을 제시한다는 측면에서 의의가 있다고 사료된다.
The purpose of this study is to examine the cases where Korean enterprises requested fashion designers for uniform design, confirm synergy effects that were created from the combination of designer's ideas with company identity, and analyse its design characteristics. For research methods, the cases...
The purpose of this study is to examine the cases where Korean enterprises requested fashion designers for uniform design, confirm synergy effects that were created from the combination of designer's ideas with company identity, and analyse its design characteristics. For research methods, the cases where Korean enterprises requested famous fashion designers for uniform design in the uniform design field were investigated and analyzed from 2000 to 2011. Research data were collected by researcher's direct interview and review of previous researches, academic journals, books, internet, and weekly or monthly magazines on related areas. Uniform design cases between famous designers and enterprises considered in this study were classified by job category(airlines, bank, distribution, construction, communication, restaurant, beauty, and other industry). Finally, the following results were obtained.
First, airlines is a medium of delivering its image, as well as a symbolic medium of recognizing each country's image to the world. In this sense, Korean Air Lines requested world famous Italian designer, Gianfranco Ferrè for uniform design by using a Korean beauty looked from foreigner's view and airline's unique flying image. Asiana Airlines requested Jin, Taeok for uniform design and presented a functional design of knit materials. Air Busan requested Ji, Choonhee for uniform design and reflected CI color to express an enterprise image.
Second, as regards bank, Woori and Hana Bank worked in cooperation with Jung, Kuho and presented functional and simple designs which employees can work comfortably on the basis of bank's CI image. On the other hand, SC First Bank also requested Jung, Kuho for uniform design, however it presented a modern and refined uniform design actively using symbolic color and emblem of the bank. Korean Exchange Bank requested Andre Kim for uniform design to enhance the image of global financial group. It showed a trendy uniform design case which revealed designer's originality by using red and blue as point colors based on white and navy colors. Shinhan Bank requested Lee, Sangbong to focus on raising the image of professional financial company to clients using blue and navy, which are the symbolic colors of the bank, as basic color. Kookmin Bank Financial Group requested Andy & Debb in 2011 and reinforced the professionalism and trust of finance by changing a main color from yellow to dark brown.
Third, as regards distribution, Lotte Avenuel Department Store requested Kang, Jinyoung for uniform design and developed a unique design with an exclusive image of the department store. Hyundai Department Store contributed to the heightening of the image of the store by designing an original and young style uniform with Ji, Choonhee. Galleria Department Store requested French uniform company 'Creation & Image' and showed a unique and distinctive design which could not see in Korea before.
Fourth, as regards the construction business, they showed uniforms by fashion designers under the judgment that staff's images influence brand trust. Samsung C&T Co. requested Andre Kim and designed a uniform of expressing designer's strong individuality, breaking down an ordinary uniform design. Daelim Industrial Co., Ltd. and Ji, Choonhee used CI symbolic color and patterns for a uniform design to reinforce the brand image of 'e-easy life'. Hyundai Development Company and Masaru Mineo made a model house uniform of a simple and modern one-piece dress using black chiffon in harmony with a modern concept of I-Park Apartment.
Fifth, as regards communication, SK Telecom requested fashion brand Obzee for uniform design. It used orange color(CI symbolic color) as a point color with a refined stripe blouse and a knit vest to enhance functionality and symbolism at the same time. KT requested Kim, Bora, a new fashion designer, to appeal a fresh image of Olleh KT. It gave variety as a casual style, breaking down the existing suit style and diversified items to wear for all seasons.
Sixth, as regards the restaurant business, UNO suggested a uniform which consisted of various primary colors and styles and different accessories suitable to different duties with Jang, Kwangho. Fast-food restaurant McDonald's designed its uniform in a more quality and functional direction with Yoon, Wonjeong to remove a fast-food image and enhance quality and trendy food culture.
Seventh, as regards to the beauty industry, SK-II requested Jung, Kuho and designed a feminine one-piece dress uniform using dark red and white color which was it's brand color. Amore Pacific Aritaum presented a pink knit uniform which enhanced its brand image of seeking for clean and clear skin with Andy & Debb.
Finally, as regards other enterprises, W Walkerhil Hotel changed uniform designl with Babara Battaglini and Jung, Wookjun and gained public favor with a unique and united design with modernity and activity using Korean beauty. Kyobo Book Centre requested Lee, Sangbong for uniform design and presented a uniform jacket with Hangul patterns printed, enhancing the company's philosophy. Wooridul Hospital also suggested a functional and easy uniform considering the special environment of a hospital with Kim, Jina. Woonjin Coway Co., Ltd. requested Hanbok designer Lee, Younghee and showed a very desirable uniform design which expressed the clear and cool of water purifier and considered activity and Korean beauty. CGV in the movie industry requested Hong, Seonghwan and presented a uniform design which focused on functionality and convenience but cared about a fashion style. Finally, Ford Korea and Choi, Hejung, Choi, Hyungwook, and Jung, Jaewoong produced a showroom model uniform which was practical and refined to express Ford's identify of motor car brand. This study is very significant that it provides basic informations of uniform design satisfied by both enterprises and wearers, and suggests the future direction of enterprise uniform design.
The purpose of this study is to examine the cases where Korean enterprises requested fashion designers for uniform design, confirm synergy effects that were created from the combination of designer's ideas with company identity, and analyse its design characteristics. For research methods, the cases where Korean enterprises requested famous fashion designers for uniform design in the uniform design field were investigated and analyzed from 2000 to 2011. Research data were collected by researcher's direct interview and review of previous researches, academic journals, books, internet, and weekly or monthly magazines on related areas. Uniform design cases between famous designers and enterprises considered in this study were classified by job category(airlines, bank, distribution, construction, communication, restaurant, beauty, and other industry). Finally, the following results were obtained.
First, airlines is a medium of delivering its image, as well as a symbolic medium of recognizing each country's image to the world. In this sense, Korean Air Lines requested world famous Italian designer, Gianfranco Ferrè for uniform design by using a Korean beauty looked from foreigner's view and airline's unique flying image. Asiana Airlines requested Jin, Taeok for uniform design and presented a functional design of knit materials. Air Busan requested Ji, Choonhee for uniform design and reflected CI color to express an enterprise image.
Second, as regards bank, Woori and Hana Bank worked in cooperation with Jung, Kuho and presented functional and simple designs which employees can work comfortably on the basis of bank's CI image. On the other hand, SC First Bank also requested Jung, Kuho for uniform design, however it presented a modern and refined uniform design actively using symbolic color and emblem of the bank. Korean Exchange Bank requested Andre Kim for uniform design to enhance the image of global financial group. It showed a trendy uniform design case which revealed designer's originality by using red and blue as point colors based on white and navy colors. Shinhan Bank requested Lee, Sangbong to focus on raising the image of professional financial company to clients using blue and navy, which are the symbolic colors of the bank, as basic color. Kookmin Bank Financial Group requested Andy & Debb in 2011 and reinforced the professionalism and trust of finance by changing a main color from yellow to dark brown.
Third, as regards distribution, Lotte Avenuel Department Store requested Kang, Jinyoung for uniform design and developed a unique design with an exclusive image of the department store. Hyundai Department Store contributed to the heightening of the image of the store by designing an original and young style uniform with Ji, Choonhee. Galleria Department Store requested French uniform company 'Creation & Image' and showed a unique and distinctive design which could not see in Korea before.
Fourth, as regards the construction business, they showed uniforms by fashion designers under the judgment that staff's images influence brand trust. Samsung C&T Co. requested Andre Kim and designed a uniform of expressing designer's strong individuality, breaking down an ordinary uniform design. Daelim Industrial Co., Ltd. and Ji, Choonhee used CI symbolic color and patterns for a uniform design to reinforce the brand image of 'e-easy life'. Hyundai Development Company and Masaru Mineo made a model house uniform of a simple and modern one-piece dress using black chiffon in harmony with a modern concept of I-Park Apartment.
Fifth, as regards communication, SK Telecom requested fashion brand Obzee for uniform design. It used orange color(CI symbolic color) as a point color with a refined stripe blouse and a knit vest to enhance functionality and symbolism at the same time. KT requested Kim, Bora, a new fashion designer, to appeal a fresh image of Olleh KT. It gave variety as a casual style, breaking down the existing suit style and diversified items to wear for all seasons.
Sixth, as regards the restaurant business, UNO suggested a uniform which consisted of various primary colors and styles and different accessories suitable to different duties with Jang, Kwangho. Fast-food restaurant McDonald's designed its uniform in a more quality and functional direction with Yoon, Wonjeong to remove a fast-food image and enhance quality and trendy food culture.
Seventh, as regards to the beauty industry, SK-II requested Jung, Kuho and designed a feminine one-piece dress uniform using dark red and white color which was it's brand color. Amore Pacific Aritaum presented a pink knit uniform which enhanced its brand image of seeking for clean and clear skin with Andy & Debb.
Finally, as regards other enterprises, W Walkerhil Hotel changed uniform designl with Babara Battaglini and Jung, Wookjun and gained public favor with a unique and united design with modernity and activity using Korean beauty. Kyobo Book Centre requested Lee, Sangbong for uniform design and presented a uniform jacket with Hangul patterns printed, enhancing the company's philosophy. Wooridul Hospital also suggested a functional and easy uniform considering the special environment of a hospital with Kim, Jina. Woonjin Coway Co., Ltd. requested Hanbok designer Lee, Younghee and showed a very desirable uniform design which expressed the clear and cool of water purifier and considered activity and Korean beauty. CGV in the movie industry requested Hong, Seonghwan and presented a uniform design which focused on functionality and convenience but cared about a fashion style. Finally, Ford Korea and Choi, Hejung, Choi, Hyungwook, and Jung, Jaewoong produced a showroom model uniform which was practical and refined to express Ford's identify of motor car brand. This study is very significant that it provides basic informations of uniform design satisfied by both enterprises and wearers, and suggests the future direction of enterprise uniform design.
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