본 연구의 목적은 여러 가지 방법들이 결합된 반 편견 교육 프로그램이 일반 유아의 장애 인식 및 수용태도에 미치는 효과를 알아보는 것이었다. 연구에서 사용된 프로그램은 유치원교육활동자료집과 유아를 위한 장애 이해 및 통합교육 활동자료를 기초로 반 편견 관련 선행 연구들을 참고하여 구성하였다. 연구 대상은 전라남도 S시에 있는 초등학교 병설유치원에 재원중인 만5세 유아 24명이다. 실험은 총 16회기로 주 2회에서 3회 실시하였으며 매 회기 소요 시간은 40분이었다. 실험 처치 기간 동안 실험집단에는 반 편견 교육 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 아무런 처치도 가하지 않았다. 본 연구에서 사용한 검사는 장애 인식 검사와 장애 수용태도 검사로서 이지혜(2005)와 강현미(2009)가 사용한 척도를 본 연구에 맞게 수정․ 보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 장애 인식 및 수용태도의 사후검사 점수를 종속변인으로 하여 실험집단과 통제집단 간 평균의 차검증(두 독립표본 ...
본 연구의 목적은 여러 가지 방법들이 결합된 반 편견 교육 프로그램이 일반 유아의 장애 인식 및 수용태도에 미치는 효과를 알아보는 것이었다. 연구에서 사용된 프로그램은 유치원교육활동자료집과 유아를 위한 장애 이해 및 통합교육 활동자료를 기초로 반 편견 관련 선행 연구들을 참고하여 구성하였다. 연구 대상은 전라남도 S시에 있는 초등학교 병설유치원에 재원중인 만5세 유아 24명이다. 실험은 총 16회기로 주 2회에서 3회 실시하였으며 매 회기 소요 시간은 40분이었다. 실험 처치 기간 동안 실험집단에는 반 편견 교육 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 아무런 처치도 가하지 않았다. 본 연구에서 사용한 검사는 장애 인식 검사와 장애 수용태도 검사로서 이지혜(2005)와 강현미(2009)가 사용한 척도를 본 연구에 맞게 수정․ 보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 장애 인식 및 수용태도의 사후검사 점수를 종속변인으로 하여 실험집단과 통제집단 간 평균의 차검증(두 독립표본 t검증)을 실시하여 반 편견 교육 프로그램의 효과를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 반 편견 교육 프로그램은 일반 유아의 장애 인식 향상에 효과가 있었다. 4가지 하위 영역인 장애 개념, 장애친구에 대한 두려움, 장애친구와의 유사성, 장애친구의 능력인식에서도 모두 효과가 있었다. 둘째, 반 편견 교육 프로그램은 일반 유아의 장애 수용태도 향상에 효과가 있었다. 그러나 4가지 하위 영역 중 장애친구와의 상호작용에서는 효과가 있었지만 나머지 3가지 하위 영역인 장애친구에 대한 배려, 장애친구에 대한 공감, 장애친구에 대한 회피에서는 효과가 없었다. 본 연구를 통해서 여러 가지 방법들이 결합된 반 편견 교육 프로그램을 유치원에서 실시하여 유아들이 장애에 대한 바른 인식과 수용태도를 형성하여, 장애에 대한 편견과 거부감 및 차별의식을 버리고 더불어 사는 사회에서 가져야하는 가치와 자세를 습득할 수 있는 장애 이해 교육의 토대를 마련해 주었다.
본 연구의 목적은 여러 가지 방법들이 결합된 반 편견 교육 프로그램이 일반 유아의 장애 인식 및 수용태도에 미치는 효과를 알아보는 것이었다. 연구에서 사용된 프로그램은 유치원교육활동자료집과 유아를 위한 장애 이해 및 통합교육 활동자료를 기초로 반 편견 관련 선행 연구들을 참고하여 구성하였다. 연구 대상은 전라남도 S시에 있는 초등학교 병설유치원에 재원중인 만5세 유아 24명이다. 실험은 총 16회기로 주 2회에서 3회 실시하였으며 매 회기 소요 시간은 40분이었다. 실험 처치 기간 동안 실험집단에는 반 편견 교육 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 아무런 처치도 가하지 않았다. 본 연구에서 사용한 검사는 장애 인식 검사와 장애 수용태도 검사로서 이지혜(2005)와 강현미(2009)가 사용한 척도를 본 연구에 맞게 수정․ 보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 장애 인식 및 수용태도의 사후검사 점수를 종속변인으로 하여 실험집단과 통제집단 간 평균의 차검증(두 독립표본 t검증)을 실시하여 반 편견 교육 프로그램의 효과를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 반 편견 교육 프로그램은 일반 유아의 장애 인식 향상에 효과가 있었다. 4가지 하위 영역인 장애 개념, 장애친구에 대한 두려움, 장애친구와의 유사성, 장애친구의 능력인식에서도 모두 효과가 있었다. 둘째, 반 편견 교육 프로그램은 일반 유아의 장애 수용태도 향상에 효과가 있었다. 그러나 4가지 하위 영역 중 장애친구와의 상호작용에서는 효과가 있었지만 나머지 3가지 하위 영역인 장애친구에 대한 배려, 장애친구에 대한 공감, 장애친구에 대한 회피에서는 효과가 없었다. 본 연구를 통해서 여러 가지 방법들이 결합된 반 편견 교육 프로그램을 유치원에서 실시하여 유아들이 장애에 대한 바른 인식과 수용태도를 형성하여, 장애에 대한 편견과 거부감 및 차별의식을 버리고 더불어 사는 사회에서 가져야하는 가치와 자세를 습득할 수 있는 장애 이해 교육의 토대를 마련해 주었다.
The purpose of this study was to determine the effects of young children’s attitudes and outlook towards peers who have a recognized disability. This subjects of this study were twenty-four, five year old kindergarten students who attended an elementary educational institute in S Cit...
The purpose of this study was to determine the effects of young children’s attitudes and outlook towards peers who have a recognized disability. This subjects of this study were twenty-four, five year old kindergarten students who attended an elementary educational institute in S City, Jeollanamdo. The experiment was performed about two to three times a week for a total of sixteen times, with each experiment lasting approximately 40 minutes. This sixteen-session anti-biased educational experiment was carried out using children who were randomly selected as the experimental group and therefore, was not performed on any children outside this group. The experiment included using a variety of tests to determine how children’s attitude towards their peers with disability connected to one another. These tests were used in previous experiments performed by Lee-Ji-jye (2005) and Kang Hyeonmi (2009), however, they were slightly modified to best suit the young children in this study. Data collected from the subjects were analysed by the statistical method of t-test. The results of this study are as follows; First, anti-biased educational activities were effective in improving disability recognition among average children. It was also effective throughout the four subcategories 1) understanding – the concept of disability, 2) fear of disabled people, 3) recognizing similarity among disabled and average children and 4) recognizing the ability of the people with disability. Second, anti-biased educational activities were effective on the outcome of the average child’s attitude towards their peer with disability, however, it showed only to be effective upon interaction with their peer with disability. The outcome of this study strongly suggests that the children in this study are able to recognize their peers who have disabilities, however, they are able to accept them as they would any other child and include them as their friends as if they are no different. In addition, these children have eliminated prejudice and discrimination towards the people with disability, making the world a better place where we can all live together equally in society.
The purpose of this study was to determine the effects of young children’s attitudes and outlook towards peers who have a recognized disability. This subjects of this study were twenty-four, five year old kindergarten students who attended an elementary educational institute in S City, Jeollanamdo. The experiment was performed about two to three times a week for a total of sixteen times, with each experiment lasting approximately 40 minutes. This sixteen-session anti-biased educational experiment was carried out using children who were randomly selected as the experimental group and therefore, was not performed on any children outside this group. The experiment included using a variety of tests to determine how children’s attitude towards their peers with disability connected to one another. These tests were used in previous experiments performed by Lee-Ji-jye (2005) and Kang Hyeonmi (2009), however, they were slightly modified to best suit the young children in this study. Data collected from the subjects were analysed by the statistical method of t-test. The results of this study are as follows; First, anti-biased educational activities were effective in improving disability recognition among average children. It was also effective throughout the four subcategories 1) understanding – the concept of disability, 2) fear of disabled people, 3) recognizing similarity among disabled and average children and 4) recognizing the ability of the people with disability. Second, anti-biased educational activities were effective on the outcome of the average child’s attitude towards their peer with disability, however, it showed only to be effective upon interaction with their peer with disability. The outcome of this study strongly suggests that the children in this study are able to recognize their peers who have disabilities, however, they are able to accept them as they would any other child and include them as their friends as if they are no different. In addition, these children have eliminated prejudice and discrimination towards the people with disability, making the world a better place where we can all live together equally in society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.