이 논문은 한국 다문화 사회의 방향이 주류 사회로서의 한국 언어·문화에 대한 동화주의를 넘어서야 한다고 본다. 나아가 한국 사회에 존재하는 다양한 인종, 민족, 계층, 문화 집단이 균등한 교육 기회를 보장 받고, 언어·문화 간 편견으로부터 자유로우며, 상호작용하고 소통할 수 있는 열린 다문화 사회의 언어 정책을 구현하려는 목적 아래, 이중언어 교육이 그 속에서 어떤 역할을 담당할 수 있는가를 탐구하기 위한 것이다.
한국 다문화 사회의 언어 정책이 나아가야 할 방향을 제시하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 다문화 사회의 언어 정책이란 무엇인가? 둘째, 국내 다문화 정책 내 언어 정책 현황은 어떠하며 문제점은 무엇인가? 셋째, 해외 다문화 사회의 언어 정책은 어떠하며 그 시사점은 무엇인가? 넷째, 국내 다문화 가족 구성원들의 이중언어 교육 현황과 인식은 어떠하며 교육적 함의는 무엇인가? 다섯째, 한국 다문화 사회의 이중언어 교육 정책의 실행 방안은 무엇인가?
위의 문제들을 해결하기 위한 연구 방법으로는 크게 국내·외 이중언어 교육 정책 동향을 비교·분석하기 위한 문헌 연구와 국내 다문화 정책의 시혜자라고 할 수 있는 다문화 가족 구성원의 의식을 조사해 보는 양적 연구 방법을 채택하였다. 그리하여 우리나라에서 다문화적 이중언어 교육 정책이 실행될 수 있도록 정책 설계의 기본 방향과 프로그램 구현 형태를 제안하고 가시적인 정책 도입이 이루어질 수 있도록 하였다.
본 연구의 결과를 토대로 얻은 결론은, 이중언어 교육 정책은 다문화주의를 지향하고, 저항적이고 폐쇄적인 민족주의를 극복하여, 다문화가족 위주의 이중언어 교육뿐 아니라 모두를 위한 교육으로 확대·발전되어야 한다는 것이다. 따라서 이중언어 교육 정책은 처음부터 전면적으로 실행하기보다는 수요자를 위주로 한, 단계적·점진적인 접근이 바람직할 것이다. 이중언어 교육 정책이 정부 정책에 반영되기 위해서는 앞으로도 많은 연구가 있어야 하고, 정책적, 재정적 지원은 물론이거니와 교육 현장에서의 다양하고 실험적인 현장 연구를 통해 이중언어 교육에 대한 준비와 검토가 철저히 이루어져야 한다.
개인, 사회, 국가의 모든 측면에서 다양한 문화의 혼재와 공존은 피할 수 없는 현실이다. 소수민들에 대한 시각이 ‘소외계층’이나 ‘결핍된 존재’, ‘지원의 대상’이 아닌 ‘한국 사회의 다문화 역량을 증진시키는 잠재력을 지닌 존재’로 바뀐다면, 이들이 갖고 있는 이중/다중적인 언어·문화적 배경은 국가 간 교류를 매개할 수 있는 미래 사회의 성장 동력이 되며, 일반 국민들에게는 관용과 포용성, 언어 역량을 길러주는 계기가 될 수 있을 것이다. 다문화 사회의 한국 언어·문화에 대한 연구가 거시적으로는 대한민국의 사회발전과 미시적으로는 개인의 ...
이 논문은 한국 다문화 사회의 방향이 주류 사회로서의 한국 언어·문화에 대한 동화주의를 넘어서야 한다고 본다. 나아가 한국 사회에 존재하는 다양한 인종, 민족, 계층, 문화 집단이 균등한 교육 기회를 보장 받고, 언어·문화 간 편견으로부터 자유로우며, 상호작용하고 소통할 수 있는 열린 다문화 사회의 언어 정책을 구현하려는 목적 아래, 이중언어 교육이 그 속에서 어떤 역할을 담당할 수 있는가를 탐구하기 위한 것이다.
한국 다문화 사회의 언어 정책이 나아가야 할 방향을 제시하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 다문화 사회의 언어 정책이란 무엇인가? 둘째, 국내 다문화 정책 내 언어 정책 현황은 어떠하며 문제점은 무엇인가? 셋째, 해외 다문화 사회의 언어 정책은 어떠하며 그 시사점은 무엇인가? 넷째, 국내 다문화 가족 구성원들의 이중언어 교육 현황과 인식은 어떠하며 교육적 함의는 무엇인가? 다섯째, 한국 다문화 사회의 이중언어 교육 정책의 실행 방안은 무엇인가?
위의 문제들을 해결하기 위한 연구 방법으로는 크게 국내·외 이중언어 교육 정책 동향을 비교·분석하기 위한 문헌 연구와 국내 다문화 정책의 시혜자라고 할 수 있는 다문화 가족 구성원의 의식을 조사해 보는 양적 연구 방법을 채택하였다. 그리하여 우리나라에서 다문화적 이중언어 교육 정책이 실행될 수 있도록 정책 설계의 기본 방향과 프로그램 구현 형태를 제안하고 가시적인 정책 도입이 이루어질 수 있도록 하였다.
본 연구의 결과를 토대로 얻은 결론은, 이중언어 교육 정책은 다문화주의를 지향하고, 저항적이고 폐쇄적인 민족주의를 극복하여, 다문화가족 위주의 이중언어 교육뿐 아니라 모두를 위한 교육으로 확대·발전되어야 한다는 것이다. 따라서 이중언어 교육 정책은 처음부터 전면적으로 실행하기보다는 수요자를 위주로 한, 단계적·점진적인 접근이 바람직할 것이다. 이중언어 교육 정책이 정부 정책에 반영되기 위해서는 앞으로도 많은 연구가 있어야 하고, 정책적, 재정적 지원은 물론이거니와 교육 현장에서의 다양하고 실험적인 현장 연구를 통해 이중언어 교육에 대한 준비와 검토가 철저히 이루어져야 한다.
개인, 사회, 국가의 모든 측면에서 다양한 문화의 혼재와 공존은 피할 수 없는 현실이다. 소수민들에 대한 시각이 ‘소외계층’이나 ‘결핍된 존재’, ‘지원의 대상’이 아닌 ‘한국 사회의 다문화 역량을 증진시키는 잠재력을 지닌 존재’로 바뀐다면, 이들이 갖고 있는 이중/다중적인 언어·문화적 배경은 국가 간 교류를 매개할 수 있는 미래 사회의 성장 동력이 되며, 일반 국민들에게는 관용과 포용성, 언어 역량을 길러주는 계기가 될 수 있을 것이다. 다문화 사회의 한국 언어·문화에 대한 연구가 거시적으로는 대한민국의 사회발전과 미시적으로는 개인의 삶의 질 향상을 가져올 수 있기를 기대한다.
이 논문은 한국 다문화 사회의 방향이 주류 사회로서의 한국 언어·문화에 대한 동화주의를 넘어서야 한다고 본다. 나아가 한국 사회에 존재하는 다양한 인종, 민족, 계층, 문화 집단이 균등한 교육 기회를 보장 받고, 언어·문화 간 편견으로부터 자유로우며, 상호작용하고 소통할 수 있는 열린 다문화 사회의 언어 정책을 구현하려는 목적 아래, 이중언어 교육이 그 속에서 어떤 역할을 담당할 수 있는가를 탐구하기 위한 것이다.
한국 다문화 사회의 언어 정책이 나아가야 할 방향을 제시하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 다문화 사회의 언어 정책이란 무엇인가? 둘째, 국내 다문화 정책 내 언어 정책 현황은 어떠하며 문제점은 무엇인가? 셋째, 해외 다문화 사회의 언어 정책은 어떠하며 그 시사점은 무엇인가? 넷째, 국내 다문화 가족 구성원들의 이중언어 교육 현황과 인식은 어떠하며 교육적 함의는 무엇인가? 다섯째, 한국 다문화 사회의 이중언어 교육 정책의 실행 방안은 무엇인가?
위의 문제들을 해결하기 위한 연구 방법으로는 크게 국내·외 이중언어 교육 정책 동향을 비교·분석하기 위한 문헌 연구와 국내 다문화 정책의 시혜자라고 할 수 있는 다문화 가족 구성원의 의식을 조사해 보는 양적 연구 방법을 채택하였다. 그리하여 우리나라에서 다문화적 이중언어 교육 정책이 실행될 수 있도록 정책 설계의 기본 방향과 프로그램 구현 형태를 제안하고 가시적인 정책 도입이 이루어질 수 있도록 하였다.
본 연구의 결과를 토대로 얻은 결론은, 이중언어 교육 정책은 다문화주의를 지향하고, 저항적이고 폐쇄적인 민족주의를 극복하여, 다문화가족 위주의 이중언어 교육뿐 아니라 모두를 위한 교육으로 확대·발전되어야 한다는 것이다. 따라서 이중언어 교육 정책은 처음부터 전면적으로 실행하기보다는 수요자를 위주로 한, 단계적·점진적인 접근이 바람직할 것이다. 이중언어 교육 정책이 정부 정책에 반영되기 위해서는 앞으로도 많은 연구가 있어야 하고, 정책적, 재정적 지원은 물론이거니와 교육 현장에서의 다양하고 실험적인 현장 연구를 통해 이중언어 교육에 대한 준비와 검토가 철저히 이루어져야 한다.
개인, 사회, 국가의 모든 측면에서 다양한 문화의 혼재와 공존은 피할 수 없는 현실이다. 소수민들에 대한 시각이 ‘소외계층’이나 ‘결핍된 존재’, ‘지원의 대상’이 아닌 ‘한국 사회의 다문화 역량을 증진시키는 잠재력을 지닌 존재’로 바뀐다면, 이들이 갖고 있는 이중/다중적인 언어·문화적 배경은 국가 간 교류를 매개할 수 있는 미래 사회의 성장 동력이 되며, 일반 국민들에게는 관용과 포용성, 언어 역량을 길러주는 계기가 될 수 있을 것이다. 다문화 사회의 한국 언어·문화에 대한 연구가 거시적으로는 대한민국의 사회발전과 미시적으로는 개인의 삶의 질 향상을 가져올 수 있기를 기대한다.
This paper assumes that the direction of Korean multicultural society will overcome the trend of assimilation to Korean language and culture as the mainstream society. On this premise, the aim of this study was to explore what role bilingual education can play for the purpose of ensuring that the me...
This paper assumes that the direction of Korean multicultural society will overcome the trend of assimilation to Korean language and culture as the mainstream society. On this premise, the aim of this study was to explore what role bilingual education can play for the purpose of ensuring that the members of various racial, ethnic, class, and cultural groups in Korean society may enjoy equal educational opportunities, and be free from language and cultural bias, and that a language policy may be implemented in an open, multicultural society in which all are able to communicate and interact.
To propose a direction for language policy in a Korean multicultural society, the problems the study aims to answer are as follows. First, what is the language policy in a multicultural society? Second, what is the status of the national language policy in a Korean multicultural policy, and what are the problems? Third, what are the international language policies of multicultural societies, and their implications? Fourth, what is the status and awareness of bilingual education of the multicultural family members in Korea, and what are the related educational implications? Fifth, what are the practical methods of applying a bilingual education policy in a Korean multicultural society?
The methods applied to solve the above problems in this study were as follows. First, a review of the literature study was conducted to compare and analyze national and international trends in bilingual education policy, and then a quantitative study was performed to investigate the awareness of multicultural family members, who can be considered the beneficiaries of domestic multicultural policies. Through this, the main direction of policy design and the forms of program implementation were proposed, so that intercultural bilingual education policy can be operated, and visible policy may be introduced in our country.
Based on the results of this study, the conclusion is that the bilingual education policy should be oriented toward multiculturalism, overcome resistive and closed nationalism, and should be expanded and developed to one of education for all, while being oriented toward multicultural families. Therefore, as bilingual education policy, a step-by-step gradual approach that is oriented toward the user is desirable, rather than implementing full measures from the beginning. To reflect bilingual education policy in government policy, more research should be conducted in the future, and not only political and financial support, but also thorough preparation and review should be made for bilingual education through diverse and experimental field studies in the field of education.
In all personal, social, and national aspects, the mixture and coexistence of diverse cultures is an inevitable reality. If the profile of linguistic minorities is changed from 'disadvantaged,' 'present-deficient,’ or ‘target of support' to ‘existence with potential to promote the multicultural competence of Korean society,’ their dual / multi-language and cultural backgrounds can be future growth engines of society to intermediate exchanges between countries, and an instrument to grow tolerance and inclusiveness, and language skills for general public. It is expected that the study of Korean language and culture in the multicultural society will bring about the development of the Republic of Korea at the macro-social level, and improvements in quality of life for individuals at the micro-social level.
This paper assumes that the direction of Korean multicultural society will overcome the trend of assimilation to Korean language and culture as the mainstream society. On this premise, the aim of this study was to explore what role bilingual education can play for the purpose of ensuring that the members of various racial, ethnic, class, and cultural groups in Korean society may enjoy equal educational opportunities, and be free from language and cultural bias, and that a language policy may be implemented in an open, multicultural society in which all are able to communicate and interact.
To propose a direction for language policy in a Korean multicultural society, the problems the study aims to answer are as follows. First, what is the language policy in a multicultural society? Second, what is the status of the national language policy in a Korean multicultural policy, and what are the problems? Third, what are the international language policies of multicultural societies, and their implications? Fourth, what is the status and awareness of bilingual education of the multicultural family members in Korea, and what are the related educational implications? Fifth, what are the practical methods of applying a bilingual education policy in a Korean multicultural society?
The methods applied to solve the above problems in this study were as follows. First, a review of the literature study was conducted to compare and analyze national and international trends in bilingual education policy, and then a quantitative study was performed to investigate the awareness of multicultural family members, who can be considered the beneficiaries of domestic multicultural policies. Through this, the main direction of policy design and the forms of program implementation were proposed, so that intercultural bilingual education policy can be operated, and visible policy may be introduced in our country.
Based on the results of this study, the conclusion is that the bilingual education policy should be oriented toward multiculturalism, overcome resistive and closed nationalism, and should be expanded and developed to one of education for all, while being oriented toward multicultural families. Therefore, as bilingual education policy, a step-by-step gradual approach that is oriented toward the user is desirable, rather than implementing full measures from the beginning. To reflect bilingual education policy in government policy, more research should be conducted in the future, and not only political and financial support, but also thorough preparation and review should be made for bilingual education through diverse and experimental field studies in the field of education.
In all personal, social, and national aspects, the mixture and coexistence of diverse cultures is an inevitable reality. If the profile of linguistic minorities is changed from 'disadvantaged,' 'present-deficient,’ or ‘target of support' to ‘existence with potential to promote the multicultural competence of Korean society,’ their dual / multi-language and cultural backgrounds can be future growth engines of society to intermediate exchanges between countries, and an instrument to grow tolerance and inclusiveness, and language skills for general public. It is expected that the study of Korean language and culture in the multicultural society will bring about the development of the Republic of Korea at the macro-social level, and improvements in quality of life for individuals at the micro-social level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.