본 연구는 유아교육기관의 부모교육 및 참여 프로그램에서 아버지의 참여를 증진하기 위한 기초자료를 제공하고자 부모참여프로그램에 대한 아버지의 인식과 요구를 알아보는 데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아기 자녀교육과 부모교육 및 참여 프로그램에 대한 아버지의 인식은 아버지의 연령, 학력, 월평균수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 1-1. 유아기 자녀교육에 대한 아버지의 인식은 아버지의 연령, 학력, 월평균수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 1-2. 부모교육 및 참여 프로그램에 대한 아버지의 인식은 아버지의 연령, 학력, 월평균수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교육기관의 부모교육 및 참여 프로그램 운영에 대한 아버지의 요구는 아버지의 연령, 학력, 월평균 수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 본 연구 대상은 전라북도 3개 도시에 소재한 유아교육기관 중 4개의 유치원과 5개의 어린이집의 만3∼5세 유아의 아버지를 대상으로 선정하였다. 연구도구로는 김희진(2006)의 유아교육기관에서의 부모교육 지원과 최형윤(2006)과 김민영(2009), 이인정(2009)의 연구에서 사용된 질문지를 근거로 본 연구의 목적에 맞게 수정 및 보완한 질문지를 사용하였다. 질문지는 총 27문항으로 구성되어 있고, 구성내용은 아버지의 개인적인 변인, 아버지의 유아기 자녀교육에 대한 인식, 유아교육기관 부모교육 및 참여프로그램에 대한 아버지의 인식, 유아교육기관 부모교육 및 참여프로그램 운영에 대한 아버지의 요구에 관한항목으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 SPSS PC(win 12.0) 프로그램을 통하여 빈도와 백분율, x²검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아기 자녀교육에 대해 많은 아버지들이 어려움을 느끼고 있었으며, 그 해결방법으로 전문서적이나 잡지 인터넷을 활용하는 방법을 택하고 있었다. 하지만 아버지의 학력이 고등학교 졸업 이하인 경우 다른 학력에 비해 인터넷을 활용하는 방법보다는 유아교육기관 교사나 전문가의 상담으로 어려운 점을 해결하고 있었다. 그리고 아버지들이 유아기 자녀 교육에서 유아의 정서 상태에 가장 관심이 있는 것으로 특히 아버지의 학력이 높아질수록 유아의 정서 상태에 관심이 높았다. 또한 올바른 자녀교육을 위해서 유아교육기관 부모교육 및 참여 프로그램이 필요하며, 아버지 참여 또한 중요하고 어머니와 아버지간의 교육방법이 일치될 때 자녀교육이 더 효과적 이므로 유아교육기관 부모교육 및 참여 프로그램이 어머니뿐만 아니라 아버지의 참여도 중요하다고 인식하고 있었다. 부모교육 및 참여프로그램은 부모역할 수행에 필요한 지식 및 정보를 가지는데 목적이 있었으며, 유아교육에 대한 학습자로서의 역할을 중요한 부모역할이라고 인식하였다. 둘째, 많은 아버지들은 유아교육기관 부모교육 및 참여 프로그램을 토요일 오전이나 토요일 오후에 하고, 1∼2시간의 프로그램을 요구하고 있었으며, 강연 및 ...
본 연구는 유아교육기관의 부모교육 및 참여 프로그램에서 아버지의 참여를 증진하기 위한 기초자료를 제공하고자 부모참여프로그램에 대한 아버지의 인식과 요구를 알아보는 데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아기 자녀교육과 부모교육 및 참여 프로그램에 대한 아버지의 인식은 아버지의 연령, 학력, 월평균수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 1-1. 유아기 자녀교육에 대한 아버지의 인식은 아버지의 연령, 학력, 월평균수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 1-2. 부모교육 및 참여 프로그램에 대한 아버지의 인식은 아버지의 연령, 학력, 월평균수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교육기관의 부모교육 및 참여 프로그램 운영에 대한 아버지의 요구는 아버지의 연령, 학력, 월평균 수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 본 연구 대상은 전라북도 3개 도시에 소재한 유아교육기관 중 4개의 유치원과 5개의 어린이집의 만3∼5세 유아의 아버지를 대상으로 선정하였다. 연구도구로는 김희진(2006)의 유아교육기관에서의 부모교육 지원과 최형윤(2006)과 김민영(2009), 이인정(2009)의 연구에서 사용된 질문지를 근거로 본 연구의 목적에 맞게 수정 및 보완한 질문지를 사용하였다. 질문지는 총 27문항으로 구성되어 있고, 구성내용은 아버지의 개인적인 변인, 아버지의 유아기 자녀교육에 대한 인식, 유아교육기관 부모교육 및 참여프로그램에 대한 아버지의 인식, 유아교육기관 부모교육 및 참여프로그램 운영에 대한 아버지의 요구에 관한항목으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 SPSS PC(win 12.0) 프로그램을 통하여 빈도와 백분율, x²검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아기 자녀교육에 대해 많은 아버지들이 어려움을 느끼고 있었으며, 그 해결방법으로 전문서적이나 잡지 인터넷을 활용하는 방법을 택하고 있었다. 하지만 아버지의 학력이 고등학교 졸업 이하인 경우 다른 학력에 비해 인터넷을 활용하는 방법보다는 유아교육기관 교사나 전문가의 상담으로 어려운 점을 해결하고 있었다. 그리고 아버지들이 유아기 자녀 교육에서 유아의 정서 상태에 가장 관심이 있는 것으로 특히 아버지의 학력이 높아질수록 유아의 정서 상태에 관심이 높았다. 또한 올바른 자녀교육을 위해서 유아교육기관 부모교육 및 참여 프로그램이 필요하며, 아버지 참여 또한 중요하고 어머니와 아버지간의 교육방법이 일치될 때 자녀교육이 더 효과적 이므로 유아교육기관 부모교육 및 참여 프로그램이 어머니뿐만 아니라 아버지의 참여도 중요하다고 인식하고 있었다. 부모교육 및 참여프로그램은 부모역할 수행에 필요한 지식 및 정보를 가지는데 목적이 있었으며, 유아교육에 대한 학습자로서의 역할을 중요한 부모역할이라고 인식하였다. 둘째, 많은 아버지들은 유아교육기관 부모교육 및 참여 프로그램을 토요일 오전이나 토요일 오후에 하고, 1∼2시간의 프로그램을 요구하고 있었으며, 강연 및 심포지움, 워크샵, 토론 및 좌담회 등의 유형의 부모교육 및 참여 프로그램을 요구하고 외부 저명한 강사를 초청하여 진행하기를 요구하였다. 자녀 양육 및 교육을 위한 주제로는 유아의 발달 특성과 그에 따른 부모의 역할에 대한 주제와 유아기 자녀와의 올바른 대화 방법 및 훈육방법에 대한 주제를 선호하였다. 그리고 부모 자신의 자아실현을 위한 주제로는 가족 및 인간관계와 올바른 부부관계 및 대화법을 선호하고 있었다. 프로그램 후 평가는 희망하지 않으며 희망하는 아버지의 경우에는 청자와 학습자로서의 부모의 바른 태도와 교육의 효과를 알아보기 위해서 필요하다고 하였다. 또한 대부분의 아버지들이 아버지교실을 별도로 운영하기를 희망하지 않았고, 희망하는 아버지들 중에서는 아버지가 알아야 할 내용이나 관심이 어머니와 다르기 때문이라고 하였다. 주제 및 연사의 선정은 모두 유아교육기관에서 주관하여 매학기 1회 학급별로 다양한 주제를 선정 계획하여 교육실시 때마다 다른 주제로 실시하기를 희망하였다.
본 연구는 유아교육기관의 부모교육 및 참여 프로그램에서 아버지의 참여를 증진하기 위한 기초자료를 제공하고자 부모참여프로그램에 대한 아버지의 인식과 요구를 알아보는 데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아기 자녀교육과 부모교육 및 참여 프로그램에 대한 아버지의 인식은 아버지의 연령, 학력, 월평균수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 1-1. 유아기 자녀교육에 대한 아버지의 인식은 아버지의 연령, 학력, 월평균수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 1-2. 부모교육 및 참여 프로그램에 대한 아버지의 인식은 아버지의 연령, 학력, 월평균수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교육기관의 부모교육 및 참여 프로그램 운영에 대한 아버지의 요구는 아버지의 연령, 학력, 월평균 수입, 자녀수에 따라 차이가 있는가? 본 연구 대상은 전라북도 3개 도시에 소재한 유아교육기관 중 4개의 유치원과 5개의 어린이집의 만3∼5세 유아의 아버지를 대상으로 선정하였다. 연구도구로는 김희진(2006)의 유아교육기관에서의 부모교육 지원과 최형윤(2006)과 김민영(2009), 이인정(2009)의 연구에서 사용된 질문지를 근거로 본 연구의 목적에 맞게 수정 및 보완한 질문지를 사용하였다. 질문지는 총 27문항으로 구성되어 있고, 구성내용은 아버지의 개인적인 변인, 아버지의 유아기 자녀교육에 대한 인식, 유아교육기관 부모교육 및 참여프로그램에 대한 아버지의 인식, 유아교육기관 부모교육 및 참여프로그램 운영에 대한 아버지의 요구에 관한항목으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 SPSS PC(win 12.0) 프로그램을 통하여 빈도와 백분율, x²검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아기 자녀교육에 대해 많은 아버지들이 어려움을 느끼고 있었으며, 그 해결방법으로 전문서적이나 잡지 인터넷을 활용하는 방법을 택하고 있었다. 하지만 아버지의 학력이 고등학교 졸업 이하인 경우 다른 학력에 비해 인터넷을 활용하는 방법보다는 유아교육기관 교사나 전문가의 상담으로 어려운 점을 해결하고 있었다. 그리고 아버지들이 유아기 자녀 교육에서 유아의 정서 상태에 가장 관심이 있는 것으로 특히 아버지의 학력이 높아질수록 유아의 정서 상태에 관심이 높았다. 또한 올바른 자녀교육을 위해서 유아교육기관 부모교육 및 참여 프로그램이 필요하며, 아버지 참여 또한 중요하고 어머니와 아버지간의 교육방법이 일치될 때 자녀교육이 더 효과적 이므로 유아교육기관 부모교육 및 참여 프로그램이 어머니뿐만 아니라 아버지의 참여도 중요하다고 인식하고 있었다. 부모교육 및 참여프로그램은 부모역할 수행에 필요한 지식 및 정보를 가지는데 목적이 있었으며, 유아교육에 대한 학습자로서의 역할을 중요한 부모역할이라고 인식하였다. 둘째, 많은 아버지들은 유아교육기관 부모교육 및 참여 프로그램을 토요일 오전이나 토요일 오후에 하고, 1∼2시간의 프로그램을 요구하고 있었으며, 강연 및 심포지움, 워크샵, 토론 및 좌담회 등의 유형의 부모교육 및 참여 프로그램을 요구하고 외부 저명한 강사를 초청하여 진행하기를 요구하였다. 자녀 양육 및 교육을 위한 주제로는 유아의 발달 특성과 그에 따른 부모의 역할에 대한 주제와 유아기 자녀와의 올바른 대화 방법 및 훈육방법에 대한 주제를 선호하였다. 그리고 부모 자신의 자아실현을 위한 주제로는 가족 및 인간관계와 올바른 부부관계 및 대화법을 선호하고 있었다. 프로그램 후 평가는 희망하지 않으며 희망하는 아버지의 경우에는 청자와 학습자로서의 부모의 바른 태도와 교육의 효과를 알아보기 위해서 필요하다고 하였다. 또한 대부분의 아버지들이 아버지교실을 별도로 운영하기를 희망하지 않았고, 희망하는 아버지들 중에서는 아버지가 알아야 할 내용이나 관심이 어머니와 다르기 때문이라고 하였다. 주제 및 연사의 선정은 모두 유아교육기관에서 주관하여 매학기 1회 학급별로 다양한 주제를 선정 계획하여 교육실시 때마다 다른 주제로 실시하기를 희망하였다.
The purpose of this study is to find out the perception and demand of fathers about the program of parents' participation to increase the participation of fathers in the education program for parents conducted by preschool. The subjects for inquiry are as follows. 1. Does the perception of fathers a...
The purpose of this study is to find out the perception and demand of fathers about the program of parents' participation to increase the participation of fathers in the education program for parents conducted by preschool. The subjects for inquiry are as follows. 1. Does the perception of fathers about the program of the education and participation of young children and parents differ according to fathers' age, academic background, monthly income, and the number of children? 1-1. Does the perception of fathers about the education of young children differ according to fathers' age, academic background, monthly income, and the number of children? 1-2. Does the perception of fathers about the education and participation of parents differ according to fathers' age, academic background, monthly income, and the number of children? 2. Does the demand of fathers about the program of the participation of fathers differ according to fathers' job, academic background, monthly income, and the number of children? The study was conducted with the fathers of the babies aged 3 to 5 in 4 kindergartens and 5 child-care centers in the three cities in Chollabukdo. The questionnaires adapted for the purpose of this study on the basis of the support for parents' education in preschool of Kim Hee Jin (2006), and the questionnaires used in the studies of Choi Hyung Yoon (2006), Kim Min Young (2009), and Lee In Jeong (2009) were used. The questionnaire consists of 27 questions; fathers' individual variables, the perception of fathers about baby education, and the perception of fathers about the program of the education and participation of parents. Collected data was analyzed with frequency, percentage, and x² test using SPSS PC(win 12.0). The results of this study are as follows. First, many fathers feel burdened about the education of their children. So they decided to use related books, magazines, and the Internet. But the fathers with the academic background under the graduation of high school tend to prefer consulting experts to using the Internet. And the result shows that as fathers get more higher education, they show more interest in their children's state of emotion. And the parents education and participation program of baby education institutions is needed for the right children education. Especially, it is very important for fathers to attend the program. As the methods of education of fathers and mothers are consistent, it is more efficient, so it is important and necessary for fathers as well as mothers to participate in the program. The purpose of the education and participation program of parents is to share crucial knowledge and information in carrying out the role as parents, and the role as learners of baby education has been regarded as the important role of parents. Second, many fathers require that the program should be held for one or 2 hours on Saturday morning or evening, it should be held as a form of a lecture, a symposium, a workshop, a discussion, and a round-table talk, and a prominent visiting instructor should be invited to the program. And they tend to prefer the developmental traits of babies and parents' role, and the desirable methods of conversation and discipline as a subject. Some fathers don't want assessment after the program. Others want it because they think that it is necessary to find out the effect of the education as a listener and a learner. And most of the fathers don't want to run a father's class. The rest want it because they think what a father must know is different from what a mother must know. As for the selection of a subject and an instructor, it is hoped that the institution will organize the program with a different subject every semester by selecting a variety of subjects.
The purpose of this study is to find out the perception and demand of fathers about the program of parents' participation to increase the participation of fathers in the education program for parents conducted by preschool. The subjects for inquiry are as follows. 1. Does the perception of fathers about the program of the education and participation of young children and parents differ according to fathers' age, academic background, monthly income, and the number of children? 1-1. Does the perception of fathers about the education of young children differ according to fathers' age, academic background, monthly income, and the number of children? 1-2. Does the perception of fathers about the education and participation of parents differ according to fathers' age, academic background, monthly income, and the number of children? 2. Does the demand of fathers about the program of the participation of fathers differ according to fathers' job, academic background, monthly income, and the number of children? The study was conducted with the fathers of the babies aged 3 to 5 in 4 kindergartens and 5 child-care centers in the three cities in Chollabukdo. The questionnaires adapted for the purpose of this study on the basis of the support for parents' education in preschool of Kim Hee Jin (2006), and the questionnaires used in the studies of Choi Hyung Yoon (2006), Kim Min Young (2009), and Lee In Jeong (2009) were used. The questionnaire consists of 27 questions; fathers' individual variables, the perception of fathers about baby education, and the perception of fathers about the program of the education and participation of parents. Collected data was analyzed with frequency, percentage, and x² test using SPSS PC(win 12.0). The results of this study are as follows. First, many fathers feel burdened about the education of their children. So they decided to use related books, magazines, and the Internet. But the fathers with the academic background under the graduation of high school tend to prefer consulting experts to using the Internet. And the result shows that as fathers get more higher education, they show more interest in their children's state of emotion. And the parents education and participation program of baby education institutions is needed for the right children education. Especially, it is very important for fathers to attend the program. As the methods of education of fathers and mothers are consistent, it is more efficient, so it is important and necessary for fathers as well as mothers to participate in the program. The purpose of the education and participation program of parents is to share crucial knowledge and information in carrying out the role as parents, and the role as learners of baby education has been regarded as the important role of parents. Second, many fathers require that the program should be held for one or 2 hours on Saturday morning or evening, it should be held as a form of a lecture, a symposium, a workshop, a discussion, and a round-table talk, and a prominent visiting instructor should be invited to the program. And they tend to prefer the developmental traits of babies and parents' role, and the desirable methods of conversation and discipline as a subject. Some fathers don't want assessment after the program. Others want it because they think that it is necessary to find out the effect of the education as a listener and a learner. And most of the fathers don't want to run a father's class. The rest want it because they think what a father must know is different from what a mother must know. As for the selection of a subject and an instructor, it is hoped that the institution will organize the program with a different subject every semester by selecting a variety of subjects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.