통제변수
본 연구의 목적은 기업의 기부금 지출수준을 결정하는 요인을 분석하고자 하는 것이다. 먼저 기부금에 대한 이론적 고찰을 통하여 기부금의 지출동기를 살펴보고, 그러한 동기와 관련하여 적절한 변수를 선정하여 기부금 지출수준을 결정하는 요인을 실증적으로 분석하였다.
이러한 목적을 달성하기 위해 기부금 지출수준에 영향을 미치는 요인별 가설을 설정하고 총자산수준, 현금보유액수준, 순현금흐름액수준, 총부채수준, 광고선전비지출수준, 영업이익률 등을 통제변수로 하여 연구를 진행하였다. 본 연구에서 사용한 표본은 2010년 12월 31일 현재 한국증권거래소에 상장되어 있는 기업들 가운데 2001년부터 연속적으로 상장되어 있는 기업들 중 금융, 보험업을 제외한 제조업을 대상으로 하였으며, 총 1,679개 기업이었다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다
첫째, 기부금지출수준과 총부채수준의 유의성에 대하여는 선행연구에서 서로 상반되는 양(+)의 결과를 보이고 있다.
둘째, 순현금흐름액수준, 영업이익률은 기부금지출수준에 유의한 양(+)의 영향을 미치고, 총자산수준, 현금보유액수준, 광고선전비지출수준은 음(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 대기업과 중소기업을 비교해 본 결과, 현금보유액수준, 광고선전비 지출수준, 영업이익률이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 대기업과 중소기업에 있어 차이가 있는 것으로 나타났으며, 총자산수준과 순현금흐름액수준이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 대기업과 중소기업에 있어 차이가 없는 것으로 나타났고, 총부채수준이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 대기업과 중소기업에 있어 차이가 있지만 한계적으로 유의한 것으로 나타났다.
넷째, 상장기업과 코스닥기업을 비교해본 결과, 현금보유액수준, 순현금흐름액수준, 광고선전비 지출수준, 영업이익률이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 상장기업과 코스닥기업에 있어 차이가 있는 것으로 나타났고, 총자산수준, 총부채수준이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 상장기업과 코스닥기업에 있어 차이가 없는 것으로 나타났다.
다섯째, 제조업과 서비스업을 비교해본 결과, 총자산 수준이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 제조업과 서비스업에서 차이는 있지만, 통계적으로 유의하지 못한 결과가 나타났고, 현금보유액수준, 순현금흐름액수준, 총부채수준, 광고선전비지출수준, 영업이익률이 기부금 지출수준에 미치는 영향력은 제조업과 서비스업에 있어 차이가 있는 것으로 나타났다.
마지막으로 기업의 기부여부 의사결정에의 영향요인 분석에서는 총자산수준, 순현금흐름액수준, 총부채수준은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치고, 현금보유액수준, 광고선전비 지출수준, 영업이익률은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
또한, 대기업과 중소기업에 있어서는 총자산수준, 현금보유액수준, 광고선전비 지출수준, 영업이익률은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치고, 순현금흐름액수준, 총부채수준은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
또한, 상장기업과 코스닥기업에 있어서는 총자산수준, 순현금흐름액수준, 광고선전비 지출수준은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치고, 현금보유액수준, 총부채수준, 영업이익률은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
그리고, 제조업과 서비스업에 있어서는 총자산수준, 영업이익률은 기업의 기부 여부 의사결정에 영향을 미치고, 현금보유액수준, 순현금흐름액수준, 총부채수준, 광고비지출수준은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
기부여부 의사와 기부금액 의사의 차이를 보이는 변수는 전체가설에서는 총자산수준으로 나타났으며, 대기업과 중소기업에서는 영업이익률이 차이를 보이는 것으로 나타났고, 상장기업과 코스닥기업에서는 순현금흐름액수준, 광고선전비지출수준이 차이를 보이고 있으며, 제조업과 서비스업에서는 영업이익률이 차이를 보이는 것으로 나타났다.
본 연구를 종합하여 보면 기부금 지출수준을 결정하는 변수는 다양하게 나타나고 있고, 총자산수준, 현금보유액수준, 순현금흐름수준, 총부채수준, 광고선전비지출수준, 영업이익률은 기부금 지출수준에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 기업의 기부금 지출수준을 결정하는 요인을 분석하고자 하는 것이다. 먼저 기부금에 대한 이론적 고찰을 통하여 기부금의 지출동기를 살펴보고, 그러한 동기와 관련하여 적절한 변수를 선정하여 기부금 지출수준을 결정하는 요인을 실증적으로 분석하였다.
이러한 목적을 달성하기 위해 기부금 지출수준에 영향을 미치는 요인별 가설을 설정하고 총자산수준, 현금보유액수준, 순현금흐름액수준, 총부채수준, 광고선전비지출수준, 영업이익률 등을 통제변수로 하여 연구를 진행하였다. 본 연구에서 사용한 표본은 2010년 12월 31일 현재 한국증권거래소에 상장되어 있는 기업들 가운데 2001년부터 연속적으로 상장되어 있는 기업들 중 금융, 보험업을 제외한 제조업을 대상으로 하였으며, 총 1,679개 기업이었다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다
첫째, 기부금지출수준과 총부채수준의 유의성에 대하여는 선행연구에서 서로 상반되는 양(+)의 결과를 보이고 있다.
둘째, 순현금흐름액수준, 영업이익률은 기부금지출수준에 유의한 양(+)의 영향을 미치고, 총자산수준, 현금보유액수준, 광고선전비지출수준은 음(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 대기업과 중소기업을 비교해 본 결과, 현금보유액수준, 광고선전비 지출수준, 영업이익률이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 대기업과 중소기업에 있어 차이가 있는 것으로 나타났으며, 총자산수준과 순현금흐름액수준이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 대기업과 중소기업에 있어 차이가 없는 것으로 나타났고, 총부채수준이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 대기업과 중소기업에 있어 차이가 있지만 한계적으로 유의한 것으로 나타났다.
넷째, 상장기업과 코스닥기업을 비교해본 결과, 현금보유액수준, 순현금흐름액수준, 광고선전비 지출수준, 영업이익률이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 상장기업과 코스닥기업에 있어 차이가 있는 것으로 나타났고, 총자산수준, 총부채수준이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 상장기업과 코스닥기업에 있어 차이가 없는 것으로 나타났다.
다섯째, 제조업과 서비스업을 비교해본 결과, 총자산 수준이 기부금지출수준에 미치는 영향력은 제조업과 서비스업에서 차이는 있지만, 통계적으로 유의하지 못한 결과가 나타났고, 현금보유액수준, 순현금흐름액수준, 총부채수준, 광고선전비지출수준, 영업이익률이 기부금 지출수준에 미치는 영향력은 제조업과 서비스업에 있어 차이가 있는 것으로 나타났다.
마지막으로 기업의 기부여부 의사결정에의 영향요인 분석에서는 총자산수준, 순현금흐름액수준, 총부채수준은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치고, 현금보유액수준, 광고선전비 지출수준, 영업이익률은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
또한, 대기업과 중소기업에 있어서는 총자산수준, 현금보유액수준, 광고선전비 지출수준, 영업이익률은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치고, 순현금흐름액수준, 총부채수준은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
또한, 상장기업과 코스닥기업에 있어서는 총자산수준, 순현금흐름액수준, 광고선전비 지출수준은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치고, 현금보유액수준, 총부채수준, 영업이익률은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
그리고, 제조업과 서비스업에 있어서는 총자산수준, 영업이익률은 기업의 기부 여부 의사결정에 영향을 미치고, 현금보유액수준, 순현금흐름액수준, 총부채수준, 광고비지출수준은 기업의 기부여부 의사결정에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
기부여부 의사와 기부금액 의사의 차이를 보이는 변수는 전체가설에서는 총자산수준으로 나타났으며, 대기업과 중소기업에서는 영업이익률이 차이를 보이는 것으로 나타났고, 상장기업과 코스닥기업에서는 순현금흐름액수준, 광고선전비지출수준이 차이를 보이고 있으며, 제조업과 서비스업에서는 영업이익률이 차이를 보이는 것으로 나타났다.
본 연구를 종합하여 보면 기부금 지출수준을 결정하는 변수는 다양하게 나타나고 있고, 총자산수준, 현금보유액수준, 순현금흐름수준, 총부채수준, 광고선전비지출수준, 영업이익률은 기부금 지출수준에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to analyze factors determining of corporate Contributions Level
Firstly, the motive to spend for contributions through theoretical study was reviewed, variable relevant this motive was selected, then the factors determining the expanse of contributions were analyzed ...
The purpose of this study is to analyze factors determining of corporate Contributions Level
Firstly, the motive to spend for contributions through theoretical study was reviewed, variable relevant this motive was selected, then the factors determining the expanse of contributions were analyzed empirically.
To achieve this purpose, hypothesis to each factor affecting the contributions level was set and firm size level, cash at end level, cash-flow level, debt ratio level, advertising expenses level, operating profit in control variable for this study process.
The models in this study were totally 1,679 manufacturing companies except financial and insurance business among consecutive listed corporation on the stock exchange since 2001 in current listed corporations on the Korea Stock Exchange as of Dec. 31, 2010.
The result of study is summarized as follow.
First, conflicting result about significance of contributions level and debt ratio level in previous study.
Second, cash flows level and operating profit gave positive(+) impact to contributions level and firm size level, cash at end level and advertising expenses level gave negative(-) impact to contributions level.
Third, the influence of cash at end level , advertising expenses level, operating profit rate to contributions level showed difference between large company and small business, and the influence of firm size level and cash-flow level to contributions level was no difference between both scale of businesses, and influence of debt ratio level to the contributions level was difference between both but limited.
Fourth, influence of cash et end level, advertising expenses level , operating profit rate to contributions level showed difference between listed companies and companies on the KOSDAQ, influence of firm size level, debt ratio level to contributions level was no difference between both sides.
Fifth, influence of firm size level to contributions Level showed difference between manufacturing industry to service business. but not statistical significance.
Influence of cash at end level, cash-flow level, debt ratio level, advertising expenses level, operating profit to contributions Level showed difference between manufacturing industry to service business
Finally, in analyzing influential factors of corporate contributions decision-making, firm size level, cash-flow level, and debt ratio level affected corporate contributions decision-making, and cash at end level, advertising expenses level, and operating profit did not affect corporate contributions decision-making.
Also in case of large companies and small-medium sized enterprises, firm size level, cash at end level, advertising expenses level, and operating profit affected corporate contributions decision-making, and cash flow level, and debt ratio level didn't affect corporate contributions decision-making.
Also in case of listed companies and KOSDAQ companies, firm size level, cash flow level, advertising expenses level affected corporate contributions decision-making, cash at end level, debt ratio level, operating profit didn't affect corporate contributions decision-making.
And in manufacture industry and service industry, firm size level, operating profit affected corporate contributions decision-making, cash at end level, cash -flow level, debt ratio level, advertising expenses level didn't affect corporate contributions decision-making.
The variables showing difference in contributions intention and contributions amount intention were on firm size level in entire hypothesis, and in large companies and small-medium-sized companies, operating profit showed difference, in listed companies, and KOSDAQ companies, cash flow, advertising expenses showed difference, and in manufacture and service industry, operation rate showed difference.
This study put together, variables deciding in contributions level vary, and control variables, firm size, cash at end, cash flow, debt ratio, advertising expenses, operating profit affect contributions level.
The purpose of this study is to analyze factors determining of corporate Contributions Level
Firstly, the motive to spend for contributions through theoretical study was reviewed, variable relevant this motive was selected, then the factors determining the expanse of contributions were analyzed empirically.
To achieve this purpose, hypothesis to each factor affecting the contributions level was set and firm size level, cash at end level, cash-flow level, debt ratio level, advertising expenses level, operating profit in control variable for this study process.
The models in this study were totally 1,679 manufacturing companies except financial and insurance business among consecutive listed corporation on the stock exchange since 2001 in current listed corporations on the Korea Stock Exchange as of Dec. 31, 2010.
The result of study is summarized as follow.
First, conflicting result about significance of contributions level and debt ratio level in previous study.
Second, cash flows level and operating profit gave positive(+) impact to contributions level and firm size level, cash at end level and advertising expenses level gave negative(-) impact to contributions level.
Third, the influence of cash at end level , advertising expenses level, operating profit rate to contributions level showed difference between large company and small business, and the influence of firm size level and cash-flow level to contributions level was no difference between both scale of businesses, and influence of debt ratio level to the contributions level was difference between both but limited.
Fourth, influence of cash et end level, advertising expenses level , operating profit rate to contributions level showed difference between listed companies and companies on the KOSDAQ, influence of firm size level, debt ratio level to contributions level was no difference between both sides.
Fifth, influence of firm size level to contributions Level showed difference between manufacturing industry to service business. but not statistical significance.
Influence of cash at end level, cash-flow level, debt ratio level, advertising expenses level, operating profit to contributions Level showed difference between manufacturing industry to service business
Finally, in analyzing influential factors of corporate contributions decision-making, firm size level, cash-flow level, and debt ratio level affected corporate contributions decision-making, and cash at end level, advertising expenses level, and operating profit did not affect corporate contributions decision-making.
Also in case of large companies and small-medium sized enterprises, firm size level, cash at end level, advertising expenses level, and operating profit affected corporate contributions decision-making, and cash flow level, and debt ratio level didn't affect corporate contributions decision-making.
Also in case of listed companies and KOSDAQ companies, firm size level, cash flow level, advertising expenses level affected corporate contributions decision-making, cash at end level, debt ratio level, operating profit didn't affect corporate contributions decision-making.
And in manufacture industry and service industry, firm size level, operating profit affected corporate contributions decision-making, cash at end level, cash -flow level, debt ratio level, advertising expenses level didn't affect corporate contributions decision-making.
The variables showing difference in contributions intention and contributions amount intention were on firm size level in entire hypothesis, and in large companies and small-medium-sized companies, operating profit showed difference, in listed companies, and KOSDAQ companies, cash flow, advertising expenses showed difference, and in manufacture and service industry, operation rate showed difference.
This study put together, variables deciding in contributions level vary, and control variables, firm size, cash at end, cash flow, debt ratio, advertising expenses, operating profit affect contributions level.
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