본고는 일본어교육에 있어서도 단순히 언어만이 아닌 그 나라의 문화를 이해함으로써, 학습자들이 일본어교육에 흥미를 갖고 동기부여가 될 것이라는 목적에서 시작하였다. 또한 제 7차 일본어 교육과정에서도 문화간의 상호이해와 원활한 의사소통 역시 요구되고 있는 시점이다.
본고에서는 관련문헌과 논문검색을 통한 선행연구를 검토하여 외국어에 있어 문화교육의 필요성과 제 7차 일본어 교육과정에서 요구하는 문화교육이 무엇인지 알아보고, 학습자들이 그 나라의 문화를 이해하기 위해 어떤 학습방법이 학습자들로 하여금 학습 의욕을 높이고 동기를 유발시킬 것인지 고려하여 시청각 자료를 활용한 문화교육을 실시하였다.
본고를 위해 경남 창원지역의 K고등학교 2학년을 대상으로 학습자들의 일본과 일본어, 문화에 대한 전반적인 관심도를 파악하기 위해 설문지를 실시하였다.
설문지는 학습자들의 수준과 일본에 대한 관심도를 파악하여 수업모형을 만들기 위해 사전설문지와 수업모형을 활용하여 수업을 한 경우 학습자들의 문화에 대한 인식변화와 수업에 어떤 변화가 있었는지 알아보기 위해 사후설문지를 통해 실시되었다.
수업모형은 시청각자료로써 문화교육의 학습자들로 하여금 간접적 체험으로써 학습동기와 학습에 동기유발을 할 수 있다는 점을 고려하여 시청각 자료중에서도 설문조사를 통해 학습자들의 관심도가 높았던 애니메이션을 가지고 수업모형을 짜 보았다.
애니메이션을 활용한 교수 방법은 학습자의 흥미를 고취시키고, 언어를 구체화하여 학습자들로 하여금 문자인식뿐만이 아닌 그에 내포되어있는 실질적인 뜻을 알 수 있다. 애니메이션의 재료선정에 있어서도 학습자들의 수준과 청취의 난이도를 고려하여, 애니메이션을 통해 문화교육을 할 수 있는 작품으로써 일본과 그 나라의 문화를 이해할 수 있어야 한다.
여러 애니메이션 중에서도「サザエさん」은 일본의 사회상이나 가족상이 잘 반영된 작품이고 초급수준인 학생들에게 적합하다고 판단되어져서, 일본어와 ...
본고는 일본어교육에 있어서도 단순히 언어만이 아닌 그 나라의 문화를 이해함으로써, 학습자들이 일본어교육에 흥미를 갖고 동기부여가 될 것이라는 목적에서 시작하였다. 또한 제 7차 일본어 교육과정에서도 문화간의 상호이해와 원활한 의사소통 역시 요구되고 있는 시점이다.
본고에서는 관련문헌과 논문검색을 통한 선행연구를 검토하여 외국어에 있어 문화교육의 필요성과 제 7차 일본어 교육과정에서 요구하는 문화교육이 무엇인지 알아보고, 학습자들이 그 나라의 문화를 이해하기 위해 어떤 학습방법이 학습자들로 하여금 학습 의욕을 높이고 동기를 유발시킬 것인지 고려하여 시청각 자료를 활용한 문화교육을 실시하였다.
본고를 위해 경남 창원지역의 K고등학교 2학년을 대상으로 학습자들의 일본과 일본어, 문화에 대한 전반적인 관심도를 파악하기 위해 설문지를 실시하였다.
설문지는 학습자들의 수준과 일본에 대한 관심도를 파악하여 수업모형을 만들기 위해 사전설문지와 수업모형을 활용하여 수업을 한 경우 학습자들의 문화에 대한 인식변화와 수업에 어떤 변화가 있었는지 알아보기 위해 사후설문지를 통해 실시되었다.
수업모형은 시청각자료로써 문화교육의 학습자들로 하여금 간접적 체험으로써 학습동기와 학습에 동기유발을 할 수 있다는 점을 고려하여 시청각 자료중에서도 설문조사를 통해 학습자들의 관심도가 높았던 애니메이션을 가지고 수업모형을 짜 보았다.
애니메이션을 활용한 교수 방법은 학습자의 흥미를 고취시키고, 언어를 구체화하여 학습자들로 하여금 문자인식뿐만이 아닌 그에 내포되어있는 실질적인 뜻을 알 수 있다. 애니메이션의 재료선정에 있어서도 학습자들의 수준과 청취의 난이도를 고려하여, 애니메이션을 통해 문화교육을 할 수 있는 작품으로써 일본과 그 나라의 문화를 이해할 수 있어야 한다.
여러 애니메이션 중에서도「サザエさん」은 일본의 사회상이나 가족상이 잘 반영된 작품이고 초급수준인 학생들에게 적합하다고 판단되어져서, 일본어와 일본문화에 이해를 도울 수 있다는 점에서 선정하였다.
본고는 「サザエさん」을 중심으로 수업모형을 만들어 K고등학교 2학년 4개의 반을 중심으로 총 8차시에 걸쳐 문화수업을 실시, 제7차 교육과정에서 요구되는 문화교육 내용 중에서도 생활예절, 주거문화, 의복문화를 나누어 실시하였다.
또한 수업 실시 후 애니메이션을 활용한 문화수업의 효율성에 대해 알아보기 위해 사후 설문조사를 통해 학습자들의 의식변화를 알아보았고, 문화수업이 일본어교육에 어떠한 영향을 미치는지 조사해 보았다.
본고에서 마지막으로 평가지를 통해 학습자들에게 애니메이션을 활용한 문화수업이 일본어교육에 어떠한 변화가 있었는지 알아보기 위해, 10문항을 만들어 측정해 본 결과 평상시 교과수업에서의 일본어성적보다 높은 성적을 나타내는 것을 통계를 통해 알 수 있었다.
이러한 설문조사의 자료와 분석으로, 앞으로 학습자들의 학습의욕을 고취 시킬 수 있고, 이해도를 높이기 위해 교수자는 다양한 시청각자료를 활용한 연구방안을 모색하여 학습자들이 보다 일본어에 많은 관심을 가지도록 효과적인 지도 방안을 마련해야 할 것으로 판단된다.
본고는 일본어교육에 있어서도 단순히 언어만이 아닌 그 나라의 문화를 이해함으로써, 학습자들이 일본어교육에 흥미를 갖고 동기부여가 될 것이라는 목적에서 시작하였다. 또한 제 7차 일본어 교육과정에서도 문화간의 상호이해와 원활한 의사소통 역시 요구되고 있는 시점이다.
본고에서는 관련문헌과 논문검색을 통한 선행연구를 검토하여 외국어에 있어 문화교육의 필요성과 제 7차 일본어 교육과정에서 요구하는 문화교육이 무엇인지 알아보고, 학습자들이 그 나라의 문화를 이해하기 위해 어떤 학습방법이 학습자들로 하여금 학습 의욕을 높이고 동기를 유발시킬 것인지 고려하여 시청각 자료를 활용한 문화교육을 실시하였다.
본고를 위해 경남 창원지역의 K고등학교 2학년을 대상으로 학습자들의 일본과 일본어, 문화에 대한 전반적인 관심도를 파악하기 위해 설문지를 실시하였다.
설문지는 학습자들의 수준과 일본에 대한 관심도를 파악하여 수업모형을 만들기 위해 사전설문지와 수업모형을 활용하여 수업을 한 경우 학습자들의 문화에 대한 인식변화와 수업에 어떤 변화가 있었는지 알아보기 위해 사후설문지를 통해 실시되었다.
수업모형은 시청각자료로써 문화교육의 학습자들로 하여금 간접적 체험으로써 학습동기와 학습에 동기유발을 할 수 있다는 점을 고려하여 시청각 자료중에서도 설문조사를 통해 학습자들의 관심도가 높았던 애니메이션을 가지고 수업모형을 짜 보았다.
애니메이션을 활용한 교수 방법은 학습자의 흥미를 고취시키고, 언어를 구체화하여 학습자들로 하여금 문자인식뿐만이 아닌 그에 내포되어있는 실질적인 뜻을 알 수 있다. 애니메이션의 재료선정에 있어서도 학습자들의 수준과 청취의 난이도를 고려하여, 애니메이션을 통해 문화교육을 할 수 있는 작품으로써 일본과 그 나라의 문화를 이해할 수 있어야 한다.
여러 애니메이션 중에서도「サザエさん」은 일본의 사회상이나 가족상이 잘 반영된 작품이고 초급수준인 학생들에게 적합하다고 판단되어져서, 일본어와 일본문화에 이해를 도울 수 있다는 점에서 선정하였다.
본고는 「サザエさん」을 중심으로 수업모형을 만들어 K고등학교 2학년 4개의 반을 중심으로 총 8차시에 걸쳐 문화수업을 실시, 제7차 교육과정에서 요구되는 문화교육 내용 중에서도 생활예절, 주거문화, 의복문화를 나누어 실시하였다.
또한 수업 실시 후 애니메이션을 활용한 문화수업의 효율성에 대해 알아보기 위해 사후 설문조사를 통해 학습자들의 의식변화를 알아보았고, 문화수업이 일본어교육에 어떠한 영향을 미치는지 조사해 보았다.
본고에서 마지막으로 평가지를 통해 학습자들에게 애니메이션을 활용한 문화수업이 일본어교육에 어떠한 변화가 있었는지 알아보기 위해, 10문항을 만들어 측정해 본 결과 평상시 교과수업에서의 일본어성적보다 높은 성적을 나타내는 것을 통계를 통해 알 수 있었다.
이러한 설문조사의 자료와 분석으로, 앞으로 학습자들의 학습의욕을 고취 시킬 수 있고, 이해도를 높이기 위해 교수자는 다양한 시청각자료를 활용한 연구방안을 모색하여 학습자들이 보다 일본어에 많은 관심을 가지도록 효과적인 지도 방안을 마련해야 할 것으로 판단된다.
I think understanding the lifestyle, the way of thinking and primary values of Japanese people is very important to reduce the cultural differences between Japan and Korea. I started this study to make learners more motivated and interested to learn Japanese by understanding Japanese culture.
In a...
I think understanding the lifestyle, the way of thinking and primary values of Japanese people is very important to reduce the cultural differences between Japan and Korea. I started this study to make learners more motivated and interested to learn Japanese by understanding Japanese culture.
In addition, in concern of lack of understanding political, economical, social and cultural relationship between Japan and Korea, it is getting important to understand differences to have a smooth conversation. Furthermore, understanding difference between two countries is emphasized in the 7th curriculum revision.
In this study, I investigated the necessity of understanding the culture to study languages and researched what cultural education should be learned in 7th curriculum through related documents and thesis. Furthermore, I demonstrated a class with audio visual material which can make learners motivated in purpose of knowing which class is effective to make learners eager to learn.
For this study, students in the second grade in K high school, Changwon, Kyongnam have been made to answer some questions about how much they are interested in Japan and Japanese culture. We had two surveys. One has been done before the class, which is about the Japanese culture and the other is conducted after the class to recognize students' change about the recognition of Japanese culture.
Class-model is consisted of animation material because the survey showed students prefer animation to the other visual audio materials. animation makes the class boost students' interest. In addition, animation turns lectures into real object and it makes students match the lecture with real objects. When I picked an animation, I considered the level of the students japanese and hearing level. I thought Sazaesan was proper for the class. This animation reflects the Japanese families and society and it is easy for beginners. That is why I picked up this video.
I made a class-model with Sazaesan and taught students 8 times in 4 classes in K high school. I especially taught lifestyle manners, clothing manners, and table manners of Japanese.
After these classes, I conducted a survey to know how students' culture recognition is changed and how much effective this class is. I made 10 questions and let the students answer them. The survey shows they got higher scores and got more interested in Japanese culture and learning Japanese. The class made learners motivated to learn Japanese and Japanese culture.
By analysing the surveys and responses to the classes, I realized classes with various material make learners eager to learn and be interested. I know how much more effective the class is. The teachers should use various materials to teach students Japanese culture.
I think understanding the lifestyle, the way of thinking and primary values of Japanese people is very important to reduce the cultural differences between Japan and Korea. I started this study to make learners more motivated and interested to learn Japanese by understanding Japanese culture.
In addition, in concern of lack of understanding political, economical, social and cultural relationship between Japan and Korea, it is getting important to understand differences to have a smooth conversation. Furthermore, understanding difference between two countries is emphasized in the 7th curriculum revision.
In this study, I investigated the necessity of understanding the culture to study languages and researched what cultural education should be learned in 7th curriculum through related documents and thesis. Furthermore, I demonstrated a class with audio visual material which can make learners motivated in purpose of knowing which class is effective to make learners eager to learn.
For this study, students in the second grade in K high school, Changwon, Kyongnam have been made to answer some questions about how much they are interested in Japan and Japanese culture. We had two surveys. One has been done before the class, which is about the Japanese culture and the other is conducted after the class to recognize students' change about the recognition of Japanese culture.
Class-model is consisted of animation material because the survey showed students prefer animation to the other visual audio materials. animation makes the class boost students' interest. In addition, animation turns lectures into real object and it makes students match the lecture with real objects. When I picked an animation, I considered the level of the students japanese and hearing level. I thought Sazaesan was proper for the class. This animation reflects the Japanese families and society and it is easy for beginners. That is why I picked up this video.
I made a class-model with Sazaesan and taught students 8 times in 4 classes in K high school. I especially taught lifestyle manners, clothing manners, and table manners of Japanese.
After these classes, I conducted a survey to know how students' culture recognition is changed and how much effective this class is. I made 10 questions and let the students answer them. The survey shows they got higher scores and got more interested in Japanese culture and learning Japanese. The class made learners motivated to learn Japanese and Japanese culture.
By analysing the surveys and responses to the classes, I realized classes with various material make learners eager to learn and be interested. I know how much more effective the class is. The teachers should use various materials to teach students Japanese culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.