어머니의 양육태도 및 역할만족, 유아 정서지능에 따른 유아의 사회정서적 능력 발달에 관한 연구 A Study of the Social and Emotional Competency of Preschool Children Based on Mothers' Child-rearing Attitude and Satisfaction with Mothering, and the Emotional Intelligence of Preschool Children원문보기
본 연구는 어머니의 양육태도와 역할만족 그리고 유아 정서지능이 유아의 사회 정서적 능력 발달에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 연구목적 달성을 위하여 다음과 같은 구체적인 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 어머니의 양육태도와 유아의 사회정서적 능력과의 관계는 어떠한가?
연구문제 2. 어머니의 역할만족과 유아의 사회정서적 능력과의 관계는 어떠한가?
연구문제 3. 유아의 정서지능과 유아의 사회정서적 능력과의 관계는 어떠한가?
...
본 연구는 어머니의 양육태도와 역할만족 그리고 유아 정서지능이 유아의 사회 정서적 능력 발달에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 연구목적 달성을 위하여 다음과 같은 구체적인 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 어머니의 양육태도와 유아의 사회정서적 능력과의 관계는 어떠한가?
연구문제 2. 어머니의 역할만족과 유아의 사회정서적 능력과의 관계는 어떠한가?
연구문제 3. 유아의 정서지능과 유아의 사회정서적 능력과의 관계는 어떠한가?
연구문제 4. 어머니의 양육태도, 역할만족 및 유아 정서지능 중 유아의 사회정서적 능력 발달에 영향을 미치는 변인은 무엇인가?
본 연구를 위해 경상남도에 소재한 1개 유치원 및 1개 어린이집의 만 3세반, 만 4세반, 만 5세반 유아와 해당 어머니, 그리고 해당 유아의 담임교사를 대상으로 구조화된 질문지를 이용한 측정을 실시하였다. 연구를 위해 대상 유아의 어머니용 질문지와 교사용 질문지를 1쌍으로 하여 총 300부를 배부하였고, 최종 264부의 질문지를 연구 자료로 사용하였다. 회수된 질문지의 통계처리를 위해 SPSS프로그램을 사용하여 분석하였으며, 빈도와 평균을 산출하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 어머니의 양육태도와 유아의 사회정서적 능력과의 관계를 알아본 결과 어머니의 양육태도와 유아의 사회정서적 능력발달과의 상관은 유의하지 않았으나, 부분적으로 통제적 양육태도는 자녀의 사회정서적 발달과 부적인 상관이 있었다.
둘째, 어머니들은 부모역할에 대해 매우 만족하고 있는 것으로 나타났으며, 어머니의 역할만족도와 사회정서적 발달과는 유의한 상관이 없었다.
셋째, 유아의 정서지능과 사회정서적 능력은 높은 정적 상관을 보였다.
넷째, 유아의 정서지능과 유아의 사회정서적 능력과의 관계를 알아본 결과 유아의 정서지능이 유아의 사회정서적 능력발달에 강력하게 정적인 영향을 미치는 유일한 변수로 나타났다.
본 연구는 어머니의 양육태도와 역할만족 그리고 유아 정서지능이 유아의 사회 정서적 능력 발달에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 연구목적 달성을 위하여 다음과 같은 구체적인 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 어머니의 양육태도와 유아의 사회정서적 능력과의 관계는 어떠한가?
연구문제 2. 어머니의 역할만족과 유아의 사회정서적 능력과의 관계는 어떠한가?
연구문제 3. 유아의 정서지능과 유아의 사회정서적 능력과의 관계는 어떠한가?
연구문제 4. 어머니의 양육태도, 역할만족 및 유아 정서지능 중 유아의 사회정서적 능력 발달에 영향을 미치는 변인은 무엇인가?
본 연구를 위해 경상남도에 소재한 1개 유치원 및 1개 어린이집의 만 3세반, 만 4세반, 만 5세반 유아와 해당 어머니, 그리고 해당 유아의 담임교사를 대상으로 구조화된 질문지를 이용한 측정을 실시하였다. 연구를 위해 대상 유아의 어머니용 질문지와 교사용 질문지를 1쌍으로 하여 총 300부를 배부하였고, 최종 264부의 질문지를 연구 자료로 사용하였다. 회수된 질문지의 통계처리를 위해 SPSS프로그램을 사용하여 분석하였으며, 빈도와 평균을 산출하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 어머니의 양육태도와 유아의 사회정서적 능력과의 관계를 알아본 결과 어머니의 양육태도와 유아의 사회정서적 능력발달과의 상관은 유의하지 않았으나, 부분적으로 통제적 양육태도는 자녀의 사회정서적 발달과 부적인 상관이 있었다.
둘째, 어머니들은 부모역할에 대해 매우 만족하고 있는 것으로 나타났으며, 어머니의 역할만족도와 사회정서적 발달과는 유의한 상관이 없었다.
셋째, 유아의 정서지능과 사회정서적 능력은 높은 정적 상관을 보였다.
넷째, 유아의 정서지능과 유아의 사회정서적 능력과의 관계를 알아본 결과 유아의 정서지능이 유아의 사회정서적 능력발달에 강력하게 정적인 영향을 미치는 유일한 변수로 나타났다.
This study analyzes the influence of mothers' attitude towards child-rearing, satisfaction with mothering, and children's emotional intelligence on the development of preschool children's social and emotional competencies. To attain these objectives, the following questions were posed.
1. What is ...
This study analyzes the influence of mothers' attitude towards child-rearing, satisfaction with mothering, and children's emotional intelligence on the development of preschool children's social and emotional competencies. To attain these objectives, the following questions were posed.
1. What is the relationship between mothers' attitude towards child-rearing and preschool children's social and emotional competencies?
2. What is the relationship between satisfaction with mothering and preschool children's social and emotional competencies?
3. What is the relationship between children's emotional intelligence and their social and emotional competencies?
4. Which of the following variables, mother's attitude towards child-rearing, satisfaction with mothering, and child's emotional intelligence influence the social and emotional competencies of preschool children?
Preschool children from the 3-year-old, 4-year-old and 5-year-old classes in a kindergarten and preschool located in Gyeongnam Province, as well as the respective teachers of these classes, were selected as the targets of this study. A structured survey was used to measure the study objectives. A total of 300 surveys, a number which consisted of questionnaires for mothers and those for teachers, were distributed. The 264 surveys which were returned were used as the pertinent research materials. A SPSS program was used to statistically process the replies. Both frequency and average were calculated.
The results of the study can be summarized as follows.
First, the analysis of the relationship between mothers' attitudes towards child-rearing and children's social and emotional competencies revealed that there was no significant correlation between the two variables. However, the controlling attitude toward child-rearing exhibited a negative correlation with children's social and emotional competencies.
Second, it was revealed that mothers were very satisfied with their mothering roles. However, the satisfaction with mothering and children's social and emotional competencies did not result in any significant correlation.
Third, the examination of the relationship between a child's emotional intelligence and social and emotional competencies revealed a high correlation.
Fourth, the analysis of the relationship between children's emotional intelligence and social and emotional competencies revealed that emotional intelligence was the only variable that strongly influenced the development of the social and emotional competencies of preschool children.
This study analyzes the influence of mothers' attitude towards child-rearing, satisfaction with mothering, and children's emotional intelligence on the development of preschool children's social and emotional competencies. To attain these objectives, the following questions were posed.
1. What is the relationship between mothers' attitude towards child-rearing and preschool children's social and emotional competencies?
2. What is the relationship between satisfaction with mothering and preschool children's social and emotional competencies?
3. What is the relationship between children's emotional intelligence and their social and emotional competencies?
4. Which of the following variables, mother's attitude towards child-rearing, satisfaction with mothering, and child's emotional intelligence influence the social and emotional competencies of preschool children?
Preschool children from the 3-year-old, 4-year-old and 5-year-old classes in a kindergarten and preschool located in Gyeongnam Province, as well as the respective teachers of these classes, were selected as the targets of this study. A structured survey was used to measure the study objectives. A total of 300 surveys, a number which consisted of questionnaires for mothers and those for teachers, were distributed. The 264 surveys which were returned were used as the pertinent research materials. A SPSS program was used to statistically process the replies. Both frequency and average were calculated.
The results of the study can be summarized as follows.
First, the analysis of the relationship between mothers' attitudes towards child-rearing and children's social and emotional competencies revealed that there was no significant correlation between the two variables. However, the controlling attitude toward child-rearing exhibited a negative correlation with children's social and emotional competencies.
Second, it was revealed that mothers were very satisfied with their mothering roles. However, the satisfaction with mothering and children's social and emotional competencies did not result in any significant correlation.
Third, the examination of the relationship between a child's emotional intelligence and social and emotional competencies revealed a high correlation.
Fourth, the analysis of the relationship between children's emotional intelligence and social and emotional competencies revealed that emotional intelligence was the only variable that strongly influenced the development of the social and emotional competencies of preschool children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.