중학교 방과후학교 수학프로그램이 수학 학업 성취와 수학적 태도에 미치는 효과 A Study of the Effect on Mathematical Achievement and Mathematical Disposition in the After-school Mathematics program원문보기
본 연구는 개별학습 방법을 적용한 방과후학교 수학프로그램이 수학학업 성취와 수학적 태도에 미치는 효과를 살펴봄으로써 효율적인 방과후학교 수학 프로그램의 수업방법을 찾고, 방과후학교 수학프로그램을 수강한 학생들을 대상으로 설문조사한 결과로 방과후학교 수학프로그램의 효과적인 운영 방안을 찾는데 그 목적을 두고 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 방과...
본 연구는 개별학습 방법을 적용한 방과후학교 수학프로그램이 수학학업 성취와 수학적 태도에 미치는 효과를 살펴봄으로써 효율적인 방과후학교 수학 프로그램의 수업방법을 찾고, 방과후학교 수학프로그램을 수강한 학생들을 대상으로 설문조사한 결과로 방과후학교 수학프로그램의 효과적인 운영 방안을 찾는데 그 목적을 두고 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 방과후학교 수학프로그램을 운영한 결과 학생들은 수학 학업 성취도에서 유의미한 차이가 있는가?
둘째, 방과후학교 수학프로그램을 운영한 결과 학생들은 수학적 태도에서 유의미한 차이가 있는가?
셋째, 방과후학교 수학프로그램을 수강한 후 학생들의 방과후학교에 대한 인식은 어떻게 변하였는가?
연구방법은 연구자가 근무하고 경상남도 창원시 소재 중학교 1학년 학생 중 여름방학 방과후학교 수학심화반을 신청한 학생4명, 수학기초반을 신청한 학생 12명등 총 16명을 실험집단으로 하여 2011년 7월 21일부터 8월 19일까지 총 24회에 걸쳐 학생들의 학업성취도 수준에 따라 개별학습 방법으로 방과후학교 수업을 진행하였다. 비교 집단은 여름방학 방과후학교가 실시되는 기간 동안 학원, 개인 과외 등 사교육을 받는 학생으로 선정하였다.
본 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 방과후학교 수학프로그램이 수학 학업 성취에 효과가 있는지 알아보기 위해 수학 학업 성취 점수의 평균의 차를 t-검증한 결과 p=.0046(<.005)로 유의미한 차이가 있었다. 따라서 방과후학교 수학프로그램은 수학 학업 성취에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
둘째, 방과후학교 수학프로그램을 적용한 실험집단과 학원 등 사교육을 받은 비교집단의 수학적 태도 검사를 t-검증한 결과 p=.03(p<.05)으로 방과후학교 수학프로그램이 수학적 태도면에서 효과적이었음을 알 수 있다.
셋째, 방과후학교 수학프로그램에 대한 학생들의 인식을 조사한 결과 방과후학교 전반에 대한 긍정적인 평가를 내렸다.
이상의 연구 결과를 통해 날로 심해지는 학생들의 수학 학력격차를 고려하고 학생이 만족하는 학생 중심의 효과적인 방과후학교 수업이 되기 위해서는 좀 더 세분화된 수준별 방과후학교 수학 수업 프로그램을 구성할 필요가 있으며 방과후학교 수준별 개별 수업준비와 학교 수학 성적의 향상이라는 부담감을 가지고 있는 방과후학교 담당 교사들에게 수업 외 잡무 부담을 경감시키고 우수한 효과를 얻는 교사에게 적절한 보상을 주는 등 방과후학교 운영에 대한 연구를 할 필요가 있다.
아울러 학생들에게 풍부한 수학적 교육환경을 제공하기 위한 다양한 방과후학교 수학프로그램을 운영하기 위해서는 학교차원의 적극적인 홍보와 교육청 차원의 경제적 지원이 꼭 필요하다.
본 연구는 개별학습 방법을 적용한 방과후학교 수학프로그램이 수학학업 성취와 수학적 태도에 미치는 효과를 살펴봄으로써 효율적인 방과후학교 수학 프로그램의 수업방법을 찾고, 방과후학교 수학프로그램을 수강한 학생들을 대상으로 설문조사한 결과로 방과후학교 수학프로그램의 효과적인 운영 방안을 찾는데 그 목적을 두고 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 방과후학교 수학프로그램을 운영한 결과 학생들은 수학 학업 성취도에서 유의미한 차이가 있는가?
둘째, 방과후학교 수학프로그램을 운영한 결과 학생들은 수학적 태도에서 유의미한 차이가 있는가?
셋째, 방과후학교 수학프로그램을 수강한 후 학생들의 방과후학교에 대한 인식은 어떻게 변하였는가?
연구방법은 연구자가 근무하고 경상남도 창원시 소재 중학교 1학년 학생 중 여름방학 방과후학교 수학심화반을 신청한 학생4명, 수학기초반을 신청한 학생 12명등 총 16명을 실험집단으로 하여 2011년 7월 21일부터 8월 19일까지 총 24회에 걸쳐 학생들의 학업성취도 수준에 따라 개별학습 방법으로 방과후학교 수업을 진행하였다. 비교 집단은 여름방학 방과후학교가 실시되는 기간 동안 학원, 개인 과외 등 사교육을 받는 학생으로 선정하였다.
본 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 방과후학교 수학프로그램이 수학 학업 성취에 효과가 있는지 알아보기 위해 수학 학업 성취 점수의 평균의 차를 t-검증한 결과 p=.0046(<.005)로 유의미한 차이가 있었다. 따라서 방과후학교 수학프로그램은 수학 학업 성취에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
둘째, 방과후학교 수학프로그램을 적용한 실험집단과 학원 등 사교육을 받은 비교집단의 수학적 태도 검사를 t-검증한 결과 p=.03(p<.05)으로 방과후학교 수학프로그램이 수학적 태도면에서 효과적이었음을 알 수 있다.
셋째, 방과후학교 수학프로그램에 대한 학생들의 인식을 조사한 결과 방과후학교 전반에 대한 긍정적인 평가를 내렸다.
이상의 연구 결과를 통해 날로 심해지는 학생들의 수학 학력격차를 고려하고 학생이 만족하는 학생 중심의 효과적인 방과후학교 수업이 되기 위해서는 좀 더 세분화된 수준별 방과후학교 수학 수업 프로그램을 구성할 필요가 있으며 방과후학교 수준별 개별 수업준비와 학교 수학 성적의 향상이라는 부담감을 가지고 있는 방과후학교 담당 교사들에게 수업 외 잡무 부담을 경감시키고 우수한 효과를 얻는 교사에게 적절한 보상을 주는 등 방과후학교 운영에 대한 연구를 할 필요가 있다.
아울러 학생들에게 풍부한 수학적 교육환경을 제공하기 위한 다양한 방과후학교 수학프로그램을 운영하기 위해서는 학교차원의 적극적인 홍보와 교육청 차원의 경제적 지원이 꼭 필요하다.
This study is aimed to explore a more efficient way of learning by investigating the effects on mathematical achievement and mathematical disposition by using the After-school mathematics program. To accomplish these tasks, this study set third the following questions:
1. Is there a statistically ...
This study is aimed to explore a more efficient way of learning by investigating the effects on mathematical achievement and mathematical disposition by using the After-school mathematics program. To accomplish these tasks, this study set third the following questions:
1. Is there a statistically significant difference mathematical achievement by using the After-school mathematics program?
2. Is there a statistically significant difference mathematical disposition by using the After-school mathematics program?
3. How will studenrs respond to the useful of the After-school mathematics program?
To answer the aforesaid questions, 32 students in first drade of a middle school in changwon-si, kyungsangnam-do, were sampled out of the enter for he After-school mathematics program. It was conducted from July 21 2011 to August 19.
The finding of this syudy were as follows:
First, the mean difference in total mathematical achievement score was evaluated by a t-test to validate the effect of differenciated teaching-learning with personal training time. It was found that the groups had a result of p=.0046(p<.005), which indicated differen in mathematical achievement between the experiment groups and the control groups.
Second, the mean difference in total mathematical adisposition score was evaluated by a t-test to validate the effect of differenciated teaching-learning with personal training time. It was found that the groups had a result of p=.03(p<.05), which indicated differen in between the experiment groups and the control groups.
Third, the After-school mathematics program was positive for students.
To sum up conclusion of this study, the After-school mathematics program using individualistic learning has an affirmative effect on mathematical achievement and mathematical disposition. It shows that the After-school mathematics program using individualistic learning is an effective teaching-learning method for improving mathematical achievement and mathematical disposition.
This study is aimed to explore a more efficient way of learning by investigating the effects on mathematical achievement and mathematical disposition by using the After-school mathematics program. To accomplish these tasks, this study set third the following questions:
1. Is there a statistically significant difference mathematical achievement by using the After-school mathematics program?
2. Is there a statistically significant difference mathematical disposition by using the After-school mathematics program?
3. How will studenrs respond to the useful of the After-school mathematics program?
To answer the aforesaid questions, 32 students in first drade of a middle school in changwon-si, kyungsangnam-do, were sampled out of the enter for he After-school mathematics program. It was conducted from July 21 2011 to August 19.
The finding of this syudy were as follows:
First, the mean difference in total mathematical achievement score was evaluated by a t-test to validate the effect of differenciated teaching-learning with personal training time. It was found that the groups had a result of p=.0046(p<.005), which indicated differen in mathematical achievement between the experiment groups and the control groups.
Second, the mean difference in total mathematical adisposition score was evaluated by a t-test to validate the effect of differenciated teaching-learning with personal training time. It was found that the groups had a result of p=.03(p<.05), which indicated differen in between the experiment groups and the control groups.
Third, the After-school mathematics program was positive for students.
To sum up conclusion of this study, the After-school mathematics program using individualistic learning has an affirmative effect on mathematical achievement and mathematical disposition. It shows that the After-school mathematics program using individualistic learning is an effective teaching-learning method for improving mathematical achievement and mathematical disposition.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.