전기 구동 이륜차는 우수한 연비 및 환경공해 능력 때문에 가장 유망한 미래 교통수단 중의 하나이다. 실제 전기 이륜차 시제품을 제작하기 전에 신뢰성이 확보된 시뮬레이션 프로그램을 통하여 전기 이륜차의 설계인자 최적화와 동력원의 능력을 평가할 필요가 있다. 이 같은 과정을 통하여 전기 이륜차 시스템 설계 과정에서의 소요비용을 줄일 수 있다. 본 논문에서는 수월하게 Simulink와 PSAT을 이용하여 구동 및 동력 시스템을 모델링할 수 있는 Matlab 기반의 전기 이륜차 ...
전기 구동 이륜차는 우수한 연비 및 환경공해 능력 때문에 가장 유망한 미래 교통수단 중의 하나이다. 실제 전기 이륜차 시제품을 제작하기 전에 신뢰성이 확보된 시뮬레이션 프로그램을 통하여 전기 이륜차의 설계인자 최적화와 동력원의 능력을 평가할 필요가 있다. 이 같은 과정을 통하여 전기 이륜차 시스템 설계 과정에서의 소요비용을 줄일 수 있다. 본 논문에서는 수월하게 Simulink와 PSAT을 이용하여 구동 및 동력 시스템을 모델링할 수 있는 Matlab 기반의 전기 이륜차 해석 프로그램을 제시하였다. 이륜차 새시 모델은 동역학 프로그램인 Bikesim을 활용하여 시뮬레이션 하였고, Simulink와 인터페이스를 구현하였다. Bikesim 모델이 Simulink에서 연동이 가능하기 때문에 연동하고자 하였고, 입출력파라미터를 분석하여 선정하였다. 전기 이륜차의 최대 출력, 에너지 능력, 충전 상태, 등판 각도와 같은 설계 인자 해석을 실험과 시뮬레이션을 병행하였다. 본 연구에서 개발된 모델에 의해서 예측된 해석결과는 실험에 의해서 얻어진 결과와 양호하게 일치하였다.
전기 구동 이륜차는 우수한 연비 및 환경공해 능력 때문에 가장 유망한 미래 교통수단 중의 하나이다. 실제 전기 이륜차 시제품을 제작하기 전에 신뢰성이 확보된 시뮬레이션 프로그램을 통하여 전기 이륜차의 설계인자 최적화와 동력원의 능력을 평가할 필요가 있다. 이 같은 과정을 통하여 전기 이륜차 시스템 설계 과정에서의 소요비용을 줄일 수 있다. 본 논문에서는 수월하게 Simulink와 PSAT을 이용하여 구동 및 동력 시스템을 모델링할 수 있는 Matlab 기반의 전기 이륜차 해석 프로그램을 제시하였다. 이륜차 새시 모델은 동역학 프로그램인 Bikesim을 활용하여 시뮬레이션 하였고, Simulink와 인터페이스를 구현하였다. Bikesim 모델이 Simulink에서 연동이 가능하기 때문에 연동하고자 하였고, 입출력 파라미터를 분석하여 선정하였다. 전기 이륜차의 최대 출력, 에너지 능력, 충전 상태, 등판 각도와 같은 설계 인자 해석을 실험과 시뮬레이션을 병행하였다. 본 연구에서 개발된 모델에 의해서 예측된 해석결과는 실험에 의해서 얻어진 결과와 양호하게 일치하였다.
Electric Motorcycle is one of the most promising candidates for future transportation because of its outstanding fuel economy and environmental pollution. Before prototyping a realistic electric motorcycle, a reliable simulation program is required to test the capacities of the power sources and opt...
Electric Motorcycle is one of the most promising candidates for future transportation because of its outstanding fuel economy and environmental pollution. Before prototyping a realistic electric motorcycle, a reliable simulation program is required to test the capacities of the power sources and optimize the parameters of an electric motorcycle. This process can reduce the expenses during the designing of an electric motorcycle system.
In this paper, we present an electric motorcycle system simulation program implemented on Matlab, which can model drivetrain and powertrain systems in an easy, natural way within Simulink and PSAT. Bikesim was used for simulating the chassis system of a bike. Bikesim can expert and the analysis of design parameters such as max power, capacity, state of charge, slope angle is carried out by the simulation and experimental method. The predicted results by the development model were a good agreement with experimentally obtained results.
Key Words : In-Wheel, Electric motorcycle, State of charge, Battery managemant syatem, Electric motor
Electric Motorcycle is one of the most promising candidates for future transportation because of its outstanding fuel economy and environmental pollution. Before prototyping a realistic electric motorcycle, a reliable simulation program is required to test the capacities of the power sources and optimize the parameters of an electric motorcycle. This process can reduce the expenses during the designing of an electric motorcycle system.
In this paper, we present an electric motorcycle system simulation program implemented on Matlab, which can model drivetrain and powertrain systems in an easy, natural way within Simulink and PSAT. Bikesim was used for simulating the chassis system of a bike. Bikesim can expert and the analysis of design parameters such as max power, capacity, state of charge, slope angle is carried out by the simulation and experimental method. The predicted results by the development model were a good agreement with experimentally obtained results.
Key Words : In-Wheel, Electric motorcycle, State of charge, Battery managemant syatem, Electric motor
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