19세기 말부터 20세기 초반에 활동한 세르게이 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873~1943)는 러시아 후기 낭만파 음악의 대표적인 작곡가이자 뛰어난 피아니스트이다.
1931년에 작곡된 그의 마지막 피아노 독주곡인 <Variations on a Theme of Corelli Op.42>는 이탈리아의 작곡가 아르칸젤로 코렐리(Arcangelo Corelli, 1653~1713)의 <Violin Sonata Op.5, No.12>의 주제선율을 차용하였으며 Theme, 20개의 짧은...
19세기 말부터 20세기 초반에 활동한 세르게이 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873~1943)는 러시아 후기 낭만파 음악의 대표적인 작곡가이자 뛰어난 피아니스트이다.
1931년에 작곡된 그의 마지막 피아노 독주곡인 <Variations on a Theme of Corelli Op.42>는 이탈리아의 작곡가 아르칸젤로 코렐리(Arcangelo Corelli, 1653~1713)의 <Violin Sonata Op.5, No.12>의 주제선율을 차용하였으며 Theme, 20개의 짧은 변주, Intermezzo, Coda로 구성되어 있다.
이 작품의 전체 구성은 tempo변화에 따라 크게 3부분으로 나뉜다. 제 1부분은 Theme에서 Var.7까지로 Theme의 선율을 거의 유지한 채 변주되며, 제 2부분은 Var.8에서 Intermezzo까지로 d minor가 D♭Major로 조성이 변하고, 제 3부분은 Var.14~Coda까지로 곡 전체의 절정을 이루는 부분이며 Theme의 주제 선율이 다시 재현된다.
이 작품은 Theme의 선율을 중심으로 선율, 리듬, 조성, 화성 변주로 다양한 변주기법들이 등장한다.
선율 변주의 경우에는 Theme의 선율이 거의 그대로 재현되거나 꾸밈음, 반음계적 선율, 도약 선율 등의 변주로 또 다른 Theme의 선율이 펼쳐진다.
리듬 변주의 경우에는 잦은 변박, 당김음, 교차리듬, 불규칙한 accent의 다양한 리듬으로 변주되고 일부 변주에서는 때때로 단일한 리듬동기가 지속적으로 사용되어 변주끼리의 연결을 돕고 있다.
조성 변주의 경우에는 3음을 공통음로 하여 d minor에서 D♭Major의 조성이 변화되고 또 다른 변주에서는 3음이 생략되어 d minor의 조성감을 모호하게 하여 서로 다른 색채감을 나타낸다.
화성 변주의 경우에는 반음계적 진행, 비화성음 사용, 변화 화음, 7화음 사용 등 후기낭만주의 화성기법을 사용하고 있다.
위에서 살펴본 바와 같이 <Variations on a Theme of Corelli Op.42>는 후기 낭만주의 음악을 그대로 계승하면서 선율, 리듬, 조성, 화성의 변주기법으로 라흐마니노프만의 독특한 어법을 독창성 있게 구축하여 러시아의 민족적 색채와 잘 조화시켜 만든 작품임을 이 논문을 통해 알 수 있다.
19세기 말부터 20세기 초반에 활동한 세르게이 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873~1943)는 러시아 후기 낭만파 음악의 대표적인 작곡가이자 뛰어난 피아니스트이다.
1931년에 작곡된 그의 마지막 피아노 독주곡인 <Variations on a Theme of Corelli Op.42>는 이탈리아의 작곡가 아르칸젤로 코렐리(Arcangelo Corelli, 1653~1713)의 <Violin Sonata Op.5, No.12>의 주제선율을 차용하였으며 Theme, 20개의 짧은 변주, Intermezzo, Coda로 구성되어 있다.
이 작품의 전체 구성은 tempo변화에 따라 크게 3부분으로 나뉜다. 제 1부분은 Theme에서 Var.7까지로 Theme의 선율을 거의 유지한 채 변주되며, 제 2부분은 Var.8에서 Intermezzo까지로 d minor가 D♭Major로 조성이 변하고, 제 3부분은 Var.14~Coda까지로 곡 전체의 절정을 이루는 부분이며 Theme의 주제 선율이 다시 재현된다.
이 작품은 Theme의 선율을 중심으로 선율, 리듬, 조성, 화성 변주로 다양한 변주기법들이 등장한다.
선율 변주의 경우에는 Theme의 선율이 거의 그대로 재현되거나 꾸밈음, 반음계적 선율, 도약 선율 등의 변주로 또 다른 Theme의 선율이 펼쳐진다.
리듬 변주의 경우에는 잦은 변박, 당김음, 교차리듬, 불규칙한 accent의 다양한 리듬으로 변주되고 일부 변주에서는 때때로 단일한 리듬동기가 지속적으로 사용되어 변주끼리의 연결을 돕고 있다.
조성 변주의 경우에는 3음을 공통음로 하여 d minor에서 D♭Major의 조성이 변화되고 또 다른 변주에서는 3음이 생략되어 d minor의 조성감을 모호하게 하여 서로 다른 색채감을 나타낸다.
화성 변주의 경우에는 반음계적 진행, 비화성음 사용, 변화 화음, 7화음 사용 등 후기낭만주의 화성기법을 사용하고 있다.
위에서 살펴본 바와 같이 <Variations on a Theme of Corelli Op.42>는 후기 낭만주의 음악을 그대로 계승하면서 선율, 리듬, 조성, 화성의 변주기법으로 라흐마니노프만의 독특한 어법을 독창성 있게 구축하여 러시아의 민족적 색채와 잘 조화시켜 만든 작품임을 이 논문을 통해 알 수 있다.
The Russian composer and pianist, Sergei Rachmaninoff (1873-1943), is widely considered one of the last great representatives of Post-Romanticism in Russian classical music of the late 19th to early 20th century.
, Rachmaninoff's last original solo piano work composed in 1931, consists of Theme...
The Russian composer and pianist, Sergei Rachmaninoff (1873-1943), is widely considered one of the last great representatives of Post-Romanticism in Russian classical music of the late 19th to early 20th century.
, Rachmaninoff's last original solo piano work composed in 1931, consists of Theme, twenty short Variations, Intermezzo, and Coda. It borrows the theme of written by Italian composer, Arcangelo Corelli (1653~1713). This piece combines Rachmaninoff's unique musical language with the spirit of the Russian people as well as late Romanticism.
can be divided into three parts based on tempo changes as below.
The first part from Theme to Variation 7 keeps the melody of Theme; the second part from Variation 8 to Intermezzo changes the tonality from D minor to D♭major; and the third part from Variation 14 to Coda reaches the climax and returns to the melody of Theme.
This piece has a variety of variations on melody, rhythm, structure, and harmony while keeping the melody of Theme as the basis of the entire composition. The melody of Theme is also often repeated and is occasionally altered with ornaments, added chromaticism, or jumps.
Rhythmic variations appear with changing meter, syncopation, polyrhythm, or irregular accents while a simple rhythmic motif is used and supports the association of some occasional variations.
In the case of tonal variations, it keeps the third of a chord as a common tone and changes from D minor to D♭major. However, in other variations, the third is omitted and thus the tonality of D minor is diluted giving the piece a totally different splash of color.
In the meantime, harmonic variations are characterized by some predominant features of late Romanticism such as a chromatic melody line, non-harmonic tone, altered chords, and seventh chord.
As enumerated above, this study is aimed to demonstrate how highlights the ethnic color of the Russian people and spirit of late Romanticism combined with Rachmaninoff's unique musical language characterized by diverse variations on melody, rhythm, tonality and harmony.
The Russian composer and pianist, Sergei Rachmaninoff (1873-1943), is widely considered one of the last great representatives of Post-Romanticism in Russian classical music of the late 19th to early 20th century.
, Rachmaninoff's last original solo piano work composed in 1931, consists of Theme, twenty short Variations, Intermezzo, and Coda. It borrows the theme of written by Italian composer, Arcangelo Corelli (1653~1713). This piece combines Rachmaninoff's unique musical language with the spirit of the Russian people as well as late Romanticism.
can be divided into three parts based on tempo changes as below.
The first part from Theme to Variation 7 keeps the melody of Theme; the second part from Variation 8 to Intermezzo changes the tonality from D minor to D♭major; and the third part from Variation 14 to Coda reaches the climax and returns to the melody of Theme.
This piece has a variety of variations on melody, rhythm, structure, and harmony while keeping the melody of Theme as the basis of the entire composition. The melody of Theme is also often repeated and is occasionally altered with ornaments, added chromaticism, or jumps.
Rhythmic variations appear with changing meter, syncopation, polyrhythm, or irregular accents while a simple rhythmic motif is used and supports the association of some occasional variations.
In the case of tonal variations, it keeps the third of a chord as a common tone and changes from D minor to D♭major. However, in other variations, the third is omitted and thus the tonality of D minor is diluted giving the piece a totally different splash of color.
In the meantime, harmonic variations are characterized by some predominant features of late Romanticism such as a chromatic melody line, non-harmonic tone, altered chords, and seventh chord.
As enumerated above, this study is aimed to demonstrate how highlights the ethnic color of the Russian people and spirit of late Romanticism combined with Rachmaninoff's unique musical language characterized by diverse variations on melody, rhythm, tonality and harmony.
주제어
#Sergei Rachmaninoff Variations on a Theme of Corelli Op.42 변주기법
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.