본 연구는 도예활동이 지적장애인에게 손 기능 향상과 직업생활에 미치는 효과를 살펴보기 위해 K시 지역에 살고 있는 20대 초반 성인기 지적장애인 남성 1명을 대상으로 실시하였고, 2011년 3월 4일부터 대상자를 관찰하여 2011년 5월 4일부터 2011년 7월 22일까지 주 1회, 2시간 총 12회기의 도예활동 프로그램을 제작 실행하였으며, 각 회기별 활동과정과 주제를 선정하여 목표를 설정하였다. 또한 각 활동 프로그램을 보다 세분화하여 수행정도·작업태도·지도사항·개선사항과 특이사항을 내용으로 구성하여 실시하였다. 측정 도구로는 KEPAD 2종 손 기능(소근육)ㆍ다차원 양손협응(대근육) 검사와, 악력계(악력)를 활용하여 ...
본 연구는 도예활동이 지적장애인에게 손 기능 향상과 직업생활에 미치는 효과를 살펴보기 위해 K시 지역에 살고 있는 20대 초반 성인기 지적장애인 남성 1명을 대상으로 실시하였고, 2011년 3월 4일부터 대상자를 관찰하여 2011년 5월 4일부터 2011년 7월 22일까지 주 1회, 2시간 총 12회기의 도예활동 프로그램을 제작 실행하였으며, 각 회기별 활동과정과 주제를 선정하여 목표를 설정하였다. 또한 각 활동 프로그램을 보다 세분화하여 수행정도·작업태도·지도사항·개선사항과 특이사항을 내용으로 구성하여 실시하였다. 측정 도구로는 KEPAD 2종 손 기능(소근육)ㆍ다차원 양손협응(대근육) 검사와, 악력계(악력)를 활용하여 손 기능 검사를 실시하였고, 직업생활 영역에서는 직업생활 검사와 회기별 분석을 통하여 과정을 살펴보았고, 사전·사후·추수를 통해 비교 분석하여 연구결과를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 도예활동이 K의 손 기능 향상에 미치는 영향을 보면, 측정도구를 활용하여 도예활동을 시작하기 전 사전 검사와 도예활동을 시작 하고 난 후 사후 검사를 통해 악력과 소근육, 대근육(양손협응)까지 향상되었음을 알 수 있었고, 추수검사 통하여 시간이 경과함에도 지속적으로 향상됨을 알 수 있다. 또한 회기별 관찰 분석을 통해 도예활동 프로그램을 실시하고 난 후 점차적으로 K는 운반, 포장, 성형 등 손 기능이 이루어져야 할 부분에서 사전보다 사후․추수지도에서 많은 향상을 보였으며 손 기능 관련 어려운 도예활동 부분에서도 연구자와의 협동과정을 통해 타인에 대한 이해와 수용이 함께 이루어 졌다. 따라서 도예활동은 지적장애인의 손 기능 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 도예활동이 지적장애인의 직업생활에 미치는 효과를 살펴보면, 직업생활 검사지 검사결과 지적장애인에게 도예활동 프로그램을 실시하였을 경우 직업생활의 하위영역 중 기본규칙ㆍ대인관계ㆍ작업태도ㆍ작업수행 결과 부분에서 도예활동을 실시하기 전보다 실시 후 전반적으로 향상되었음을 알 수 있으며, 추수검사를 통해 6주의 시간이 경과하였음에도 12주간의 도예활동으로 인해 체득한 지식과 다양한 경험을 바탕으로 추수검사 결과에도 좋은 모습을 보여주어 도예활동이 손 기능 향상과 더불어 직업생활 영역에서도 향상된 모습을 보여주었다. 회기별 관찰을 통한 결과 분석에서 첫 회기에서부터 미비했던 직업생활 영역들이 손 기능 향상과 함께 더불어 직업생활 영역에까지 긍정적인 효과를 나타내었다. 이는 K의 손 기능 향상이 자신감과 성취감을 주어 전반적인 훈련의욕이나 자발적 참여도, 집중도, 탐구력 등 직업생활의 전반적인 향상을 불러와 손 기능과 직업생활의 연계성은 결코 무관하지 않음을 보여주었다. 또한 지적장애인에게 손 기능 향상은 직업적 잠재력을 극대화 하는 방법 중 하나가 될 것이며, 직업적 성장을 촉진하여 체계적인 직업생활 교육과 함께 이루어진다면, 사회자립을 위한 지적장애인의 중요한 본질적 과제가 될 것이다. 본 연구의 실행과정 중 초기단계에서 K의 문제 행동 및 돌발행동으로 인해 어려움을 겪기도 하였으나, 본 연구의 프로그램을 적용하여 회기별로 다양한 도예활동과 성과물에 대한 기대감으로 높은 작업 동기와 흥미를 갖게 되어 큰 성취감과 자신감을 주었고 그로 인해 주의집중력의 향상이라는 결과와 문제행동 및 돌발행동이 감소하기 까지 이르렀다. 따라서 본 연구에서 나타난 K의 변화는 K의 일상생활의 변화, 즉 주로 집과 복지관센터를 오고갔던, 이전의 생활을 벗어나, 정기적으로 도예공방(작업장)을 방문하여 작업하면서 새로운 사람들(공방 수강생들)과 교류하며 지낸 것과도 관계가 있다고 볼 수 있다. 즉 자아실현의 기회가 될 수 있는 새로운 형식의 여가생활(도예활동)이 K의 긍정적인 정서발달에도 영향을 끼친 것이다.
본 연구는 도예활동이 지적장애인에게 손 기능 향상과 직업생활에 미치는 효과를 살펴보기 위해 K시 지역에 살고 있는 20대 초반 성인기 지적장애인 남성 1명을 대상으로 실시하였고, 2011년 3월 4일부터 대상자를 관찰하여 2011년 5월 4일부터 2011년 7월 22일까지 주 1회, 2시간 총 12회기의 도예활동 프로그램을 제작 실행하였으며, 각 회기별 활동과정과 주제를 선정하여 목표를 설정하였다. 또한 각 활동 프로그램을 보다 세분화하여 수행정도·작업태도·지도사항·개선사항과 특이사항을 내용으로 구성하여 실시하였다. 측정 도구로는 KEPAD 2종 손 기능(소근육)ㆍ다차원 양손협응(대근육) 검사와, 악력계(악력)를 활용하여 손 기능 검사를 실시하였고, 직업생활 영역에서는 직업생활 검사와 회기별 분석을 통하여 과정을 살펴보았고, 사전·사후·추수를 통해 비교 분석하여 연구결과를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 도예활동이 K의 손 기능 향상에 미치는 영향을 보면, 측정도구를 활용하여 도예활동을 시작하기 전 사전 검사와 도예활동을 시작 하고 난 후 사후 검사를 통해 악력과 소근육, 대근육(양손협응)까지 향상되었음을 알 수 있었고, 추수검사 통하여 시간이 경과함에도 지속적으로 향상됨을 알 수 있다. 또한 회기별 관찰 분석을 통해 도예활동 프로그램을 실시하고 난 후 점차적으로 K는 운반, 포장, 성형 등 손 기능이 이루어져야 할 부분에서 사전보다 사후․추수지도에서 많은 향상을 보였으며 손 기능 관련 어려운 도예활동 부분에서도 연구자와의 협동과정을 통해 타인에 대한 이해와 수용이 함께 이루어 졌다. 따라서 도예활동은 지적장애인의 손 기능 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 도예활동이 지적장애인의 직업생활에 미치는 효과를 살펴보면, 직업생활 검사지 검사결과 지적장애인에게 도예활동 프로그램을 실시하였을 경우 직업생활의 하위영역 중 기본규칙ㆍ대인관계ㆍ작업태도ㆍ작업수행 결과 부분에서 도예활동을 실시하기 전보다 실시 후 전반적으로 향상되었음을 알 수 있으며, 추수검사를 통해 6주의 시간이 경과하였음에도 12주간의 도예활동으로 인해 체득한 지식과 다양한 경험을 바탕으로 추수검사 결과에도 좋은 모습을 보여주어 도예활동이 손 기능 향상과 더불어 직업생활 영역에서도 향상된 모습을 보여주었다. 회기별 관찰을 통한 결과 분석에서 첫 회기에서부터 미비했던 직업생활 영역들이 손 기능 향상과 함께 더불어 직업생활 영역에까지 긍정적인 효과를 나타내었다. 이는 K의 손 기능 향상이 자신감과 성취감을 주어 전반적인 훈련의욕이나 자발적 참여도, 집중도, 탐구력 등 직업생활의 전반적인 향상을 불러와 손 기능과 직업생활의 연계성은 결코 무관하지 않음을 보여주었다. 또한 지적장애인에게 손 기능 향상은 직업적 잠재력을 극대화 하는 방법 중 하나가 될 것이며, 직업적 성장을 촉진하여 체계적인 직업생활 교육과 함께 이루어진다면, 사회자립을 위한 지적장애인의 중요한 본질적 과제가 될 것이다. 본 연구의 실행과정 중 초기단계에서 K의 문제 행동 및 돌발행동으로 인해 어려움을 겪기도 하였으나, 본 연구의 프로그램을 적용하여 회기별로 다양한 도예활동과 성과물에 대한 기대감으로 높은 작업 동기와 흥미를 갖게 되어 큰 성취감과 자신감을 주었고 그로 인해 주의집중력의 향상이라는 결과와 문제행동 및 돌발행동이 감소하기 까지 이르렀다. 따라서 본 연구에서 나타난 K의 변화는 K의 일상생활의 변화, 즉 주로 집과 복지관센터를 오고갔던, 이전의 생활을 벗어나, 정기적으로 도예공방(작업장)을 방문하여 작업하면서 새로운 사람들(공방 수강생들)과 교류하며 지낸 것과도 관계가 있다고 볼 수 있다. 즉 자아실현의 기회가 될 수 있는 새로운 형식의 여가생활(도예활동)이 K의 긍정적인 정서발달에도 영향을 끼친 것이다.
The purpose of this study is to investigate the effects of ceramic arts activities on hand function improvement and vocational life of the mentally disabled. The subject for this study was a mentally disabled adult male in his early twenties residing in the region of K city under observation since M...
The purpose of this study is to investigate the effects of ceramic arts activities on hand function improvement and vocational life of the mentally disabled. The subject for this study was a mentally disabled adult male in his early twenties residing in the region of K city under observation since March 4, 2011. A ceramic art activity program was created for this study was conducted once a week for 2 hours, a total of 12 sessions from May 4, 2011 to July 22, 2011. There were 2 types of KEPAD used as measuring instruments to test hand functions (fine motor), multidimensional bimanual coordination (gross motor) and the dynamometer (grip strength) was used to test hand functions. In terms of vocational life, the course was investigated through a vocational life questionnaire and individual session analysis. Conclusions from the study results through an ex ante-ex post, follow-up comparative analysis are as follows: First, in terms of the effects of hand function improvement in the mentally disabled adult male K, there were improvements in the grip strength and fine motor, gross motor (bimanual coordination) through an ex post test after starting ceramic art activities and an ex ante test before beginning ceramic art activities by using measuring instruments, continuous improvements were shown despite elapsed time through a follow-up test. Moreover, the mentally disabled adult male K gradually showed much improvement in the ex post and follow-up guidance compared with ex ante in areas where hand functions should have been realized as well as transport, packaging, and shaping after conducting ceramic art activities through observation analysis of each session and achieved understanding and acceptance regarding strangers through cooperative courses with researchers in the area of difficult ceramic art activities related to hand functions. Thus, ceramic art activities have a positive effect on hand function improvement in the mentally disabled. Second, in terms of the effects of ceramic art activities on the vocational life of the mentally disabled, according to the vocational life questionnaire test results, overall improvement was shown when ceramic art activity programs were conducted on the mentally disabled compared to before the implementation of ceramic art activities in the areas of basic rules, personal relationships, vocational attitudes, vocational performance which are among the low ranking areas of vocational life. Improvement in the area of vocational life in addition to hand functions due to ceramic art activities were shown including good follow-up results based on various experiences and acquired knowledge from ceramic art activities for 12 weeks despite an elapse of 6 weeks through the follow-up test. Positive effects were shown in areas of vocational life as well as hand function improvement which were inadequate areas of vocational life from the results analysis to the first session through observation of each session. There is indeed a correlation between hand functions and vocational life leading to an overall training desire, voluntary participation, level of concentration, and inquiry skills, and overall improvement in vocational life from confidence and sense of achievement gained by the mentally disabled adult male K’s hand function improvement.
The purpose of this study is to investigate the effects of ceramic arts activities on hand function improvement and vocational life of the mentally disabled. The subject for this study was a mentally disabled adult male in his early twenties residing in the region of K city under observation since March 4, 2011. A ceramic art activity program was created for this study was conducted once a week for 2 hours, a total of 12 sessions from May 4, 2011 to July 22, 2011. There were 2 types of KEPAD used as measuring instruments to test hand functions (fine motor), multidimensional bimanual coordination (gross motor) and the dynamometer (grip strength) was used to test hand functions. In terms of vocational life, the course was investigated through a vocational life questionnaire and individual session analysis. Conclusions from the study results through an ex ante-ex post, follow-up comparative analysis are as follows: First, in terms of the effects of hand function improvement in the mentally disabled adult male K, there were improvements in the grip strength and fine motor, gross motor (bimanual coordination) through an ex post test after starting ceramic art activities and an ex ante test before beginning ceramic art activities by using measuring instruments, continuous improvements were shown despite elapsed time through a follow-up test. Moreover, the mentally disabled adult male K gradually showed much improvement in the ex post and follow-up guidance compared with ex ante in areas where hand functions should have been realized as well as transport, packaging, and shaping after conducting ceramic art activities through observation analysis of each session and achieved understanding and acceptance regarding strangers through cooperative courses with researchers in the area of difficult ceramic art activities related to hand functions. Thus, ceramic art activities have a positive effect on hand function improvement in the mentally disabled. Second, in terms of the effects of ceramic art activities on the vocational life of the mentally disabled, according to the vocational life questionnaire test results, overall improvement was shown when ceramic art activity programs were conducted on the mentally disabled compared to before the implementation of ceramic art activities in the areas of basic rules, personal relationships, vocational attitudes, vocational performance which are among the low ranking areas of vocational life. Improvement in the area of vocational life in addition to hand functions due to ceramic art activities were shown including good follow-up results based on various experiences and acquired knowledge from ceramic art activities for 12 weeks despite an elapse of 6 weeks through the follow-up test. Positive effects were shown in areas of vocational life as well as hand function improvement which were inadequate areas of vocational life from the results analysis to the first session through observation of each session. There is indeed a correlation between hand functions and vocational life leading to an overall training desire, voluntary participation, level of concentration, and inquiry skills, and overall improvement in vocational life from confidence and sense of achievement gained by the mentally disabled adult male K’s hand function improvement.
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