본 논문은 GTX 도입을 앞두고 있는 시점에서 GTX의 경쟁력과 효율성을 향상시키고자 연계·환승체계를 구축하는 방안에 대해서 제시하였다. 먼저 연계·환승체계와 관련된 국·내외 사례연구를 통하여 시사점 및 이론적 고찰을 통해 연계·환승체계 구축의 기본방향을 설정하였다. 첫째는, GTX환승센터 이용자의 편의를 중점으로 설계하기 위해 수직·수평화된 구조로 구축되어야 한다. 둘째는 접근교통수단을 환승센터 내에 입지하여 외부거리를 최소화해야한다. 마지막으로는 환승센터의 복합적인 개념을 도입하여 환승시설 및 환승지원시설 이용자의 중첩된 수요를 반영해야한다는 것이다. 기본방향을 바탕으로 본 논문에서는 GTX역사까지의 접근 및 ...
본 논문은 GTX 도입을 앞두고 있는 시점에서 GTX의 경쟁력과 효율성을 향상시키고자 연계·환승체계를 구축하는 방안에 대해서 제시하였다. 먼저 연계·환승체계와 관련된 국·내외 사례연구를 통하여 시사점 및 이론적 고찰을 통해 연계·환승체계 구축의 기본방향을 설정하였다. 첫째는, GTX환승센터 이용자의 편의를 중점으로 설계하기 위해 수직·수평화된 구조로 구축되어야 한다. 둘째는 접근교통수단을 환승센터 내에 입지하여 외부거리를 최소화해야한다. 마지막으로는 환승센터의 복합적인 개념을 도입하여 환승시설 및 환승지원시설 이용자의 중첩된 수요를 반영해야한다는 것이다. 기본방향을 바탕으로 본 논문에서는 GTX역사까지의 접근 및 환승시간을 최소화하여 접근성을 향상시키는 방안에 대해 연계·환승체계의 구축 방법론을 제시하고 적용시켰다. 연계·환승체계 구축 방법론은 우선 연계영향권을 설정하여 GTX 환승센터의 공간적 범위와 비수혜지역을 도출한다. 또한 GTX예정지의 연계·환승체계의 현황과 문제점 분석한다. 그 결과로 대부분의 환승센터에서 현재 접근교통수단의 승하차시설 이격거리가 멀어 개선방안이 필요한 상태였다. 이를 개선하기 위해 GTX 환승센터 예정지의 연계·환승체계에 대한 구상을 제시하였다. 마지막으로 이번 연구를 통해 GTX의 연계·환승체계를 기초적인 수준에서 검토하였지만, 향후에는 GTX에 적합한 GTX환승센터의 설계 및 배치 기준을 수립하여 GTX가 그 도시 및 배후지역의 교통의 거점화 역할을 할 것으로 기대한다.
본 논문은 GTX 도입을 앞두고 있는 시점에서 GTX의 경쟁력과 효율성을 향상시키고자 연계·환승체계를 구축하는 방안에 대해서 제시하였다. 먼저 연계·환승체계와 관련된 국·내외 사례연구를 통하여 시사점 및 이론적 고찰을 통해 연계·환승체계 구축의 기본방향을 설정하였다. 첫째는, GTX환승센터 이용자의 편의를 중점으로 설계하기 위해 수직·수평화된 구조로 구축되어야 한다. 둘째는 접근교통수단을 환승센터 내에 입지하여 외부거리를 최소화해야한다. 마지막으로는 환승센터의 복합적인 개념을 도입하여 환승시설 및 환승지원시설 이용자의 중첩된 수요를 반영해야한다는 것이다. 기본방향을 바탕으로 본 논문에서는 GTX역사까지의 접근 및 환승시간을 최소화하여 접근성을 향상시키는 방안에 대해 연계·환승체계의 구축 방법론을 제시하고 적용시켰다. 연계·환승체계 구축 방법론은 우선 연계영향권을 설정하여 GTX 환승센터의 공간적 범위와 비수혜지역을 도출한다. 또한 GTX예정지의 연계·환승체계의 현황과 문제점 분석한다. 그 결과로 대부분의 환승센터에서 현재 접근교통수단의 승하차시설 이격거리가 멀어 개선방안이 필요한 상태였다. 이를 개선하기 위해 GTX 환승센터 예정지의 연계·환승체계에 대한 구상을 제시하였다. 마지막으로 이번 연구를 통해 GTX의 연계·환승체계를 기초적인 수준에서 검토하였지만, 향후에는 GTX에 적합한 GTX환승센터의 설계 및 배치 기준을 수립하여 GTX가 그 도시 및 배후지역의 교통의 거점화 역할을 할 것으로 기대한다.
This paper suggested a plan how to construct connection/transfer system for competitive and effective improvement of GTX at the time of having GTX introduction ahead. Above all, domestic and foreign examples related with connection/transfer system were researched and then basic directions of these s...
This paper suggested a plan how to construct connection/transfer system for competitive and effective improvement of GTX at the time of having GTX introduction ahead. Above all, domestic and foreign examples related with connection/transfer system were researched and then basic directions of these system were established through implications and theoretical reviews of those examples. First, it should be built up as vertical/horizontalized structure to design focused on the convenience of GTX Transfer Center user. Second, the access of transportation should be located inside the transfer center and the outside distance ought to be minimized. Finally, it is proper that overlapping demands are reflexed for those people who use transfer facilities and transfer supporting facilities by introducing complex concepts into the transfer center. In this paper based on basic direction, there are suggestion and application of construction methodology which is about a betterment method by minimization of transfer time and approach to GTX station. Those construction methodology starts with setting linked impact zone and draws spatial bounds of GTX Transfer Center and non-beneficial district. Furthermore, it analyzes current situation and problem of connection/transfer system in intended site of GTX. Consequently, the separation distances of facilities getting in and out of vehicles are far in most of current transfer center and there needs a reformation. Here are suggestions about connection/transfer system in the intended site of GTX Transfer Center to improve those problems. In conclusion, this research reviews connection/transfer system of GTX on basic level, but henceforward, there will be established the standard of design and arrangement of GTX Transfer Center which is suitable for GTX. It is expected that GTX will play a important role of stronghold for traffic in the city and suburb area.
This paper suggested a plan how to construct connection/transfer system for competitive and effective improvement of GTX at the time of having GTX introduction ahead. Above all, domestic and foreign examples related with connection/transfer system were researched and then basic directions of these system were established through implications and theoretical reviews of those examples. First, it should be built up as vertical/horizontalized structure to design focused on the convenience of GTX Transfer Center user. Second, the access of transportation should be located inside the transfer center and the outside distance ought to be minimized. Finally, it is proper that overlapping demands are reflexed for those people who use transfer facilities and transfer supporting facilities by introducing complex concepts into the transfer center. In this paper based on basic direction, there are suggestion and application of construction methodology which is about a betterment method by minimization of transfer time and approach to GTX station. Those construction methodology starts with setting linked impact zone and draws spatial bounds of GTX Transfer Center and non-beneficial district. Furthermore, it analyzes current situation and problem of connection/transfer system in intended site of GTX. Consequently, the separation distances of facilities getting in and out of vehicles are far in most of current transfer center and there needs a reformation. Here are suggestions about connection/transfer system in the intended site of GTX Transfer Center to improve those problems. In conclusion, this research reviews connection/transfer system of GTX on basic level, but henceforward, there will be established the standard of design and arrangement of GTX Transfer Center which is suitable for GTX. It is expected that GTX will play a important role of stronghold for traffic in the city and suburb area.
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